ניתוח: ועדת הכלכלה אישרה את הרפורמה בשידורי הטלוויזיה, שהציג בפניה השר גלעד ארדן (למעט סעיף אחד: היתר ל-HOT ו-YES לפתוח שידורי חדשות). מדובר בתכנית שאינה מהווה רפורמה ומבוססת על דימיון והנחות שגויות, שנזקה יהיה גדול מתועלתה.
מאת:
אבי וייס, 20.7.13, 22:00
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה ביום 18.7.13 את הרפורמה, שהציג בפניה השר
גלעד ארדן, במסגרת חוק ההסדרים במשק לשנים 2013-14, כמתואר
כאן. מתווה הרפורמות, שהציג השר
גלעד ארדן, הן לא פחות מאסון לכלכלת ישראל, והמלצנו
לפרק את משרד התקשורת (שממילא אינו תורם מאומה לכלכלת ישראל, אלא רק גורם
נזקים של עשרות מיליארדי ש"ח בפעילותו).
השר המציא רפורמות, שהמקום שבו הן
מתקיימות הוא
בפייסבוק, תוך "יריות באוויר" ו
מיחזור הודעות לציבור, מתוך הנחה, שממילא הציבור אינו זוכר מי אמר מה ומתי. אם לא די בתכניות השר
גלעד ארדן העלולות
לחסל את תעשיית הסלולר בישראל, כעת השר מפעיל תכנית העלולה לחסל את תעשיית הטלוויזיה ולחסל קודם כל את שירות "עידן +" הציבורי, שהיווה עד היום חלופה יחידה וחינמית לשידורים המועברים ע"י HOT ו- YES.
במקום לעסוק בתכניות
דמיוניות, השר היה אמור לקדם את תעשיית הטלוויזיה הרב-ערוצית כחלק מעולם התקשורת, בכמה צעדים מאוד חשובים וחיוניים, שלא בוצעו ולא יבוצעו (בהיעדר
הקשבה לציבור) ועיקרם:
א. לקבוע מדיניות לתחום ה-IPTV\OTT. בלי זה, לא תהיה תחרות בתחום הטלוויזיה הרב- ערוצית. למה אין מדיניות ורגולציה לטלוויזיה על רשת האינטרנט עד היום? זה לא ברור.
ב. להרחיב את "עידן +" על חשבון המדינה ולהפוך את "עידן +" לתשתית מתחרה נוספת דו-כיוונית (הערוץ העולה יהיה ערוץ הסלולר) בתשתיות התקשורת שיש בישראל.
ג. "
לבטל את האגרה" ולפרק את "
רשות השידור", שאיש אינו צופה בשידוריה. להקים תחתיה ערוץ ציבורי רזה, זריז יעיל ומודרני.
גלעד ארדן "הקפיא" את הרפורמה ברשות השידור אך לא קבע כל דרך חלופית לפתרון הבעיה החמורה הזו. די ברור שאין לו שום תכנית ריאלית לבצע רפורמה של ממש בשידור הציבורי הגוסס.
ד. ליישם
LTE בישראל כדי
שניתן יהיה לשדר וידיאו וטלוויזיה על רשתות הסלולר, לסמארטפונים ולטאבלטים, בצורה נרחבת ו
טובה.
ה. לעודד פריסת רשתות
WiFi ציבוריות בישראל, כדי שניתן יהיה להזרים עליהן וידיאו וטלוויזיה בצורה טובה בכל מקום, גם כשיטה להורדת העומסים (Offload) מרשתות ה- LTE.
במקום להרחיב את השימוש ב- WiFi, מתכוון
גלעד ארדן דווקא
לצמצם את השימוש ב- WiFi. "גאון הדור".
ו. עידוד מיזם פריסת הסיבים לבתים - FTTH של חברת החשמל (תחת השם הזמני: Israel Broadband Company), סיבים שעליהם תוזרם טלוויזיה מתחרה. זאת, ע"י ביטול הרעיון ההזוי של "השוק הסיטונאי" ודחיפת קבוצות סלקום ופרטנר לכיוון מיזם זה (וכך גם יקרה לכל שאר השחקנים הרוצים להכנס לתחום, דוגמת גולן טלקום ואקספון). אם הרעיון שכל המתחרים "ירכבו" בזול על רשתות בזק והוט יתממש, לא יישאר מי שירכוש חיבורים ממיזם ה- FTTH של חברת החשמל.
ז. להעביר את הרדיו האנלוגי בישראל לרדיו דיגיטלי, כך שלא נהיה המדינה האחרונה בעולם בה שידורי הרדיו הם אנלוגיים, בטכנולוגיה של המאה ה- 19.
כאמור, כל זה לא קרה. כל מה שנעשה ע"י השר
גלעד ארדן ואושר ע"י ועדת הכלכלה של הכנסת נעשה בדיוק בכיוון
ההפוך. "ככה לא בונים חומה".
דבר אחד הצליחה הוועדה בכנסת לקלוט בחושיה ולבלום: את התכנית של
גלעד ארדן לאפשר ל-HOT ו-YES להקים ערוצי חדשות חדשים משל עצמן. בכך,
גלעד ארדן רצה להצטרף למשרדי הממשלה האחרים ובראשם משרד האוצר, שמצטיינים לכאורה בהתעלמות מוחלטת מחוק המכרזים של מדינת ישראל והפיכתו לצחוק (המצטיינים האחרים כיום בעשיית צחוק מהחוק הזה הם: מפעל הפיס, רכבת ישראל ובנק ישראל. פירוט חלקי לשערוריה הקשה הזו מצוי
כאן).
חברי הכנסת מהאופוזיצה בוועדת הכלכלה הצליחו להביך את השר, כשלא קיבלו הסבר למה אין מכרז לערוצי חדשות נוספים, כמו שהחוק במדינת ישראל מחייב. השר לא הצליח להסביר למה הוא רוצה לתת "מתנות" לבעלי HOT ו- YES בלי כל מכרז ובניגוד ל
חוק התקשורת עצמו (סעיף 6כ2 וסעיפים נוספים באותו חוק), בניגוד גמור ל
חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (סעיפי חוק רבים, חלקם תחת סימן ד' לחוק, העוסק בסוגיית ערוצי החדשות), שלא לדבר על חוק המכרזים.
שוק העיתונות הישראלי נשלט ברובו על ידי גורמים כלכליים עם אינטרסים מגוונים במשק והלוואות במיליארדים מהמערכת הפיננסית הריכוזית (במבנים פירמידאליים המסתירים חובות עתק), או חיבור אסטרטגי עם כאלה. התוצאה: עיתונות וטלוויזיה שהיא לא יותר מכלי תקשורת של "תוכן שיווקי", כפי שנותח בהרחבה
כאן ו
כאן. לבעלי השליטה בתקשורת ולשותפיהם הגלויים והסמויים אין שום אידיאולוגיה, חוץ מרצון לצבור כוח כדי להשיג כסף - או לצבור כסף כדי להשיג כוח, לעצמם. לכן, הצורך הוא לא לייצר עוד מאותו סוג, של עוד "תוכן שיווקי", אלא ליצור תחרות של ממש, שאפשרי לייצר אותה באמצעות מכרז פתוח וגלוי, בהתאם לחוק.
המכרז האחרון לערוץ חדשות היה לפני כ- 13 שנה, מכרז שכשל בסופו של דבר. מאז, לא בוצעה כל עבודה כלכלית, רגולטורית או אחרת, לבדוק אם יש צורך בישראל בעוד ערוצי חדשות מעבר לקיים (בערוצים: 1 ,2 ,10, ערוץ החדשות המקומיות [המקרטע] וחדשות בערוצי הרוסית והערבית. שלא להזכיר את ערוץ החדשות הישראלי-בינלאומי החדש שעלה לאוויר אך בשבוע החולף, תחת השם:
i24news, המשדר מנמל יפו עם כ- 150 עיתונאים, אנשי צוות, הפקה וצילום). ככה זה שעושים הכל "חפיף", לא משתפים את הציבור בשיקול הדעת ולא בודקים עד הסוף את העובדות.
הדחיה של נושא הענקת ערוצי חדשות חדשים [ל- HOT ול- YES בוועדת הכלכלה של הכנסת] נעשתה בתרגיל פרלמנטרי בשם "נושא חדש", שלא יכול להיכנס ב"חוק ההסדרים" המוצע. אולם, השר
גלעד ארדן יכול לנסות להעביר את הנושא הזה בהליכי חקיקה רגילים של הכנסת. אני מקווה שחברי כנסת שהיושרה הציבורית חשובה להם, ימנעו את המהלך המשונה והבלתי חוקי הזה.
למה ההחלטות האחרונות של
גלעד ארדן שנמצאות כעת בדרך למליאת הכנסת "לקריאה שנייה ושלישית" על פי אישורי ועדת הכלכלה, תחסלנה ודי בקרוב את "עידן +"?
כמה סיבות מרכזיות בקצרה:
א. מערך השידורים יעבור להיות ב- HD בעוד שרוב הממירים, שנרכשו ע"י הציבור בישראל בשנים האחרונות, אינם תומכים ב- HD.
ב. אין ממירים התומכים ביכולת גבייה עבור צפייה בשידורים, שניתן יהיה לגבות עליהם כסף, לפי הרפורמה שאושרה. מכאן, שאין כל דרך מעשית לערוצים, שאינם פתוחים וחופשיים גם היום (10, 1, 2, 99, 23, 3, 33), לגבות דמי מנוי מהאזרחים הצופים ב"עידן +".
ג. לערוצים, שמתוכנן שייעלו על "עידן +", אין את הכסף לרכוש את ה"עלייה" הזו על הרשת. המדינה לא מסייעת בשום תמיכה כספית או אחרת. העלות השנתית של "עליית" ערוץ אחד ל"עידן +" יכולה להגיע לכ- 5 מיליון ש"ח. עולם הטלוויזיה הוא עולם מפסיד ולא ברור מהיכן יגיע הכסף הזה.
ד. "עוגת הפרסום" בטלוויזיה הולכת ופוחתת (וחלק ממנה עובר לאינטרנט ולמובייל). כך, שאין מקורות כספיים שמקורם בעולם הפרסום היכולים להחזיק ערוצים גם ב"עידן +" וגם בתשתיות השידור האחרות הקיימות של HOT ו-YES.
ה. הרשות השנייה אינה מסוגלת לתפעל את המערך המורחב המתוכנן של "עידן +". ממילא הרשות השנייה אמורה להתמזג עם מועצת הכבלים והלוויין, נושא כאוב
בפני עצמו. כך,שבכאוס השלטוני, שייווצר במהלכי האיחוד הללו, אין סיכוי לקדם את "עידן +". דהיינו: הצורך בהפרטת המערך הזה עולה ולא ברור אם ומתי זה יקרה. יש גם שאלה: האם יש מישהו שיהיה מוכן בכלל לקחת על עצמו את המערך הזה, שאין לו מקורות הכנסה ברורים ויציבים? יש יותר סימני שאלה מתשובות.
לכן, רוב הסיכויים, שבשנה הבאה שירות "עידן +" יעמוד בפני שוקת שבורה. הערוץ היחיד, ש"ייעלה" עליו בוודאות ב- HD, יהיה הערוץ הראשון - HD1, שממילא לא משלם "דמי עלייה" לערוץ (שלא לדבר על כך שאיש לא צופה בערוץ 1, ראה סעיף ג' בתחילת הכתבה). כך,
גלעד ארדן יצליח תוך זמן קצר ביותר, למוטט ולהרוס את התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנוצרה ע"י שירות "עידן +", שיזם והגשים שר התקשורת הקודם -
משה כחלון.