Telecom News - מדריך לעסקים לתכנון ופיתוח מוצר

מדריך לעסקים לתכנון ופיתוח מוצר

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מאמרי אורח >> מדריך לעסקים לתכנון ופיתוח מוצר
מדריך לעסקים לתכנון ופיתוח מוצר
מאת: גיא חורש, 3.7.13, 20:00גיא חורש
 
החלטתם לפתח מוצר, לשווק אותו ולנהל אותו. מצוין. מוצר או קו מוצרים הינו דינאמי ולא סטאטי. אין דבר כזה לפתח מוצר וזהו. זאת התחייבות לטווח ארוך. ברגע בו פותח המוצר הוא מתחיל "מחזור חיים".

מהו "מחזור החיים" של המוצר ומדוע הוא חשוב?
מחזור החיים של המוצר חשוב, משום שהוא מקנה למנהלי החברה ובוודאי למנהלי המוצר כלי תכנון לטווח ארוך וכלי בקרה ומדידה של ניהול המוצר באופן אופטימלי.
את מחזור חיי המוצר נוהגים לחלק ל-4 שלבים ולהם הסמלים הבאים:
  • שלב הצגת המוצר המסומל על ידי סימן שאלה.
  • שלב הגידול המסומל על ידי כוכב.
  • שלב בגרות המוצר המסומל על ידי פרת המזומנים.
  • שלב דחיית המוצר המסומל על ידי כלב.

כאמור, כל אחד מהסמלים האלו מייצג שלב במחזור החיים של המוצר.
מחזור חיי המוצר

בשלב הראשוני של מחזור חיי המוצר -"סימן השאלה", בוחנים את היתכנות המוצר, כיצד השוק מגיב אליו וכו' באמצעות למשל "פיילוטים" או לקוחות "בטא". לאחר מכן משיקים את המוצר ומתחיל שלב ה"כוכב". זהו שלב בו מוצר הופך להיט וכולם רוצים אותו. למשל, אייפון ,4S שכולם חיכו לו וכעת מחליף אותו אייפון 5, או הספר החדש של הארי פוטר, או כל מוצר אחר, שבונים אותו כמו שצריך, ומייצרים ביקוש לפני ההשקה. בשלב "פרת המזומנים" המוצר מגיע לבגרות, יש לו נתחי שוק ולקוחות, הכנסות ממכירות, שדרוגים, ביטוחים ותיקונים וכמובן אביזרים ושירותים נלווים, וכעת ממתינים למוצר החדש. זאת, משום שהמוצר פופולארי ומכניס הרבה כסף לחברה. אולם, כבר מתכננים את ה"דבר החם הבא", וברגע שהוא יוצא אזי מתחיל השלב האחרון בחיי המוצר - שלב ה"כלב", בו השוק כעקרון כבר אינו מעוניין במוצר כי כולם רוצים את המוצר החדש. לכן, החברה נושאת בעלויות של תחזוקה ותמיכה במוצר, אבל כעקרון היתה מעדיפה, שהמוצר יעלם מהשוק ויוחלף במוצר המצוי כעת בשלב "פרת המזומנים".

תכנון המוצר ומדוע הוא חשוב?
כעת, כאשר אנו כבר יודעים למה הכוונה ב"מחזור חיי המוצר" או באנגלית Product Life ,Cycle נעבור הלאה לתכנון המוצר.

מהו תכנון המוצר?

תכנון המוצר הינו, למעשה, תהליך הפיתוח של המוצר, בניית תיק המוצר (המכיל את כל החומרים הקשורים למוצר) ושימורו, בניית המענה המסודר לטווח בינוני וארוך של רצונות הלקוחות בסגמנטים המזוהים כסגמנטי מטרה, וצרכיהם המוגדרים, ניהול רווחיות המוצר תוך ניצול אופטימלי של משאבי החברה לתמיכה במערך המוצר.

כאשר בונים מוצר יש לתכנן מראש (אם ניתן) מספר מוצרים סינרגטיים על מנת לייצר קו מוצרים ולא מוצר אחד בודד. ככה בונים עסק.
הרעיון הינו לייצר מוצרים המייצרים ערך כז, שיגרום ללקוחות לרכוש אותם, זו לטעמי מודעות שיווקית בריאה ונכונה.

זה נשמע טריוויאלי, אולם יש משמעות עמוקה מאד לדברים. הצעת מוצר למכירה מכילה לא רק את המוצר עצמו אלא גם את האופן בו הופכת החברה את המוצר זמין ללקוחות. זה מאד חשוב. כיצד אני מציע את המוצר? בחנות? באינטרנט? בתחנות דלק? דרך כרטיס אשראי או כרטיס קופת חולים או שניהם גם יחד? מתי אני מציע את המוצר? מהם התנאים בהם אני מציע את המוצר?

ברמה האסטרטגית, כיום חברות הן .Customer driven כלומר, הן מנסות להניח מה רוצה או מה צריך הלקוח (או הצרכן) ובהתאם לבנות מוצר, זה שונה מ Product driven, שזו גישה לפיה "זה המוצר, ויקנו אותו". מזכיר לי את חברת "אתא".

בתכנון המוצר יש לייצר את "תועלות המוצר", על איזה צורך הוא עונה ולמי הוא פונה. מומלץ מאד לעשות את כל זה מנקודת מבטו של הלקוח. מה נתפס בעיני הלקוח כערך? חסכון בזמן או בכסף או בשניהם? נוחות? סטאטוס? 

תכנון מוצר הנו תהליך שלם המכיל מספר מרכיבים קריטיים ליצירת מוצר מנצח. 
 
ממה מורכב תהליך תכנון המוצר?
5 מרכיבים עיקריים והם:
  • ניתוח ויצירת קו המוצרים
  • בניית תמהיל המוצרים
  • מיתוג המוצר
  • אריזת המוצר
  • תכנון ופיתוח מוצרים חדשים
ניתוח קו המוצרים
מהו קו המוצרים? הכוונה לקבוצה של מוצרים סינרגטיים או מבחינה טכנית – פונקציונלית או בכך, שהם נמכרים לאותם הלקוחות, כמו למשל טלפונים ניידים ואזניות בלוטוט.

על מנת לבנות תכנית אסטרטגית לקו המוצרים, אנו מנתחים את מחזור חיי המוצרים ולוקחים בחשבון תחרות, שוק, עלויות, רגולציה (למשל במוצרים פיננסיים, רפואיים ועוד) ורואים איך קו המוצר והמוצרים בו מפרים אחד את השני על ציר הזמן.
 
בניית תמהיל המוצרים
מהו תמהיל המוצרים? ה -product mix הינו שילוב כל המוצרים וכל השיקולים שלהם למערכת קבלת החלטות אחת, שמשמשת לקבלת החלטות ברמת התמהיל לגבי המשך או הפסקת פעילות של קו מוצר זה או אחר, דגמים ומודלים, אלמנטים נוספים של המוצר ועוד. 
על מנת לקבל החלטה מודעת מה שנקרא informed decision נעזרים בסקרי שוק ומחקרי שוק וניתוחים כגון ,SWOT על מנת לקבל תמונה מהירה של המציאות השיווקית בהקשר הספציפי של המוצר.
 
מיתוג המוצר
המותג הוא האופי או האישיות של המוצר. המותג הוא מה שמזדהה איתו הלקוח. המותג עומד בבסיס האמרה המפורסמת של פרופ' פיליפ קוטלר: Marketing is the satisfaction of human needs and wants through the exchange process המותג מייחד את המוצר ומפיח בו חיים. הוא גורם ללקוחות מסוימים להזדהות עמו ללקוחות אחרים לא להזדהות. גם לקסוס וגם ב.מ.וו הנם רכבים מצוינים. אולם, כל מותג מדבר אחרת ויש לו אופי אחר. כנ"ל לגבי רולקס לעומת פאטק פיליפ. 

מטרת המותג והאופי, שהוא מייצר ומייחד למוצר, למשוך לקוחות מסוימים ולשמור על נאמנותם על מנת לייצר הכנסות מהלקוחות האלו גם לאחר הרכישה, אם באמצעות רכישות חוזרות ונוספות, שדרוגים או טיפולים ותיקונים.

אריזת המוצר
באופן בסיסי, אורזים על מנת לשמור על המוצר מנזק מרגע הייצור ועד העברת הבעלות לידי הלקוח. עם זאת, יש הרבה יותר מכך באריזה. האריזה מדגישה את המסר והאופי של המותג. אם המסר הינו יוקרה, עוצמה, חדשנות או אחר, האריזה מהווה "שטח פרסום חוצות" של המוצר. דוגמא טובה היא עכבר מחשב המגיע באריזה גדולה וצבעונית. דוגמא נוספת היא תוכנה. כאשר קונים אופיס של מיקרוסופט מקבלים דיסק עם הרבה חוברות בקרטון יפה צבעוני וגדול. 
 
תכנון ופיתוח מוצרים חדשים
תכנון ופיתוח הם העתיד ובעיקר ההישרדות וזכות הקיום של החברה. חברת מוצר חייבת לפתח עוד ועוד, אחרת היא נעצרת במקום ומתחילה ללכת לאחור (שלב ה "כלב" במחזור החיים של המוצר). לכן, על מנהלי השיווק ומנהלי המוצר להצטייד תמיד בסקרים ובמחקרי שוק, להכיר היטב את מגמות השוק ולזהות את "הדבר החם הבא" או "ההזדמנות העסקית של המוצר".
 
 כיצד עושים זאת?
חשוב לזהות את מפרט הצרכים אותם ממלאים המוצרים הנוכחיים ולבדוק: אילו צרכים עשויים למלא מוצרים עתידיים? לאילו סגמנטים ניתן יהיה להציע מוצרים אלו? כיצד הם משתלבים בתמהיל הקיים? מה ה-USP של המוצר? כיצד ניתן יהיה לבדל אותו ביחס למוצרים מתחרים? מה ההשקעה הכרוכה במוצר? מה תהיה התשואה על ההשקעה? 

אם התשובות שהתקבלו מניחות את דעת ההנהלה, ניתן לבנות סקרי שוק וקבוצות מיקוד ל"ניסוי ותהיה" על בסיס אבטיפוס של המוצר, ועל בסיס זה להתחיל לבנות תכנית עבודה למוצר החדש. 

בשלב הראשוני תתבצע השקה מוגבלת (לפי תעשיה, אזורי מגורים או טריטוריה כגון אירופה או ארה"ב). זאת, על מנת לקבל מדגם מייצג, שבאמצעותו ועל בסיסו ניתן יהיה לייצר אסטרטגיה שיווקית ולבנות תחזית מכירות ותכנית שיווק ופרסום.

מכאן והלאה יש להמשיך לעבוד בצורה מתודולוגית ולהמשיך ולבנות מוצרים מצליחים עם הרבה ערנות, יצירתיות, עבודה אנליטית ותקווה לייצר מוצרים, שיקדמו את כולנו.

מאת: גיא חורש, מנכ"ל טארגט ליווי וייעוץ לעסקים.
יצירת קשר ל- guy@targetbd.com
                                                                              
תכנון מוצר



 
 
Bookmark and Share


 

LIVECITY

לוח מודעות

למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק? - כאן

שאלות ותשובות לגבי האתר - כאן

מי אנחנו? - כאן.

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

שימרו על עצמכם והישמעו להוראות פיקוד העורף!!!!
 




INTENT 2024 - 19.11.24

2.12.24 - Telco 2024

לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

שמרו על עצמכם והישמעו להנחיות פיקוד עורף. ורק בריאות לכל קוראינו!!!
 

 

הכי ניצפים 

המחדל הגדול: איך המתקפה נעלמה מעיני המודיעין והטכנולוגיות שלו?- כאן 

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי האמת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן

פשוט מדהים: התגלו כעת 2 מסמכים התומכים בגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

זה לא נגמר: נחשפו כעת עוד מסמכים המסייעים לגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

הטיוח של שלמה (מומי) למברגר, שלא קורא מסמכים, כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

תעלולים חדשים של למברגר שגם ממציא וסוגר תלונה כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

"אני מאשים": על היועמ"ש מנדלבליט לבטל היום את תיק 4000 ולהתפטר! - כאן

התמוטטות "תיק בזק" הייתה אמורה להוביל לביטול "תיק 4000": "אני מאשים!" - כאן

7 "ראיות זהב" מרכזיות בתיק 4000 שאפשר להשליך מיידת היישר לפח הזבל - כאן

עדכונים שוטפים על הסודות המסתתרים בעדות אילן ישועה בתיק 4000 - כאן

האם הגיע הזמן להעמיד לדין את תופרי התיקים ומיוחד את תופרי "תיק 4000"? - כאן

פירמידת השקרים שנבנתה ע"י היועמ"ש וגלובס סביב אילן ישועה כדי "להלבינו" - כאן

חשיפה דרמטית: אילן ישועה היה כנראה מוכן להעיד גם תחת אזהרה בתיק 4000 - כאן

האם אילן ישועה ייחקר ברשות ניירות הערך בחשדות החמורים שהתעוררו נגדו? - כאן

משפט שערוריית תיק 4000: עדכונים שוטפים ביחס למשפט נתניהו שחשוב לדעת- כאן

תיק 4000 המופרך: עדכונים שוטפים במשפט נתניהו שהציבור חייב לדעת! - כאן

חשיפת הסודות הכמוסים של ראשי הפרקליטות שמנהלים את "תיקי האלפים" - כאן

בכירים בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש: הפרקליטות עשתה טעות בתיק 4000! - כאן

משפט "תיקי האלפים" המפוברקים נמשך: עדכונים שוטפים שהציבור אמור לדעת - כאן

גם על פי היומן של בנימין נתניהו מ-2015 - אין בסיס לכתב האישום בתיק 4000 - כאן

חשיפה: עוד ראיה מזכה לנתניהו בתיק 4000 מסתתרת בהחלטת מש' התקשורת - כאן

הסודות של ניר חפץ ואילן ישועה נחשפו באמצעות מוטי גילת שלא הבין אותם - כאן

עדכונים מהחקירה הנגדית של ניר חפץ שממשיך לפורר את תיק 4000 התפור - כאן

תפירת תיק 4000: חשיפת פרטי המפלצת של תוכנת הריגול המשטרתית אחריכם - כאן

השלכות תיק 4000: איך הלבינו את המפעל המפלצתי של הפריצות לסמארטפונים - כאן

ממצאי ועדת מררי - שקרים, טיוח ענק וזריית חול בעיני הציבור - כאן

השלכות דו"ח מררי: איך העיזה המשטרה לרמות במצח נחושה שופטים בכירים? - כאן

חשיפת מסמך מאגר המידע המשטרתי הסודי והמפלצתי על ראשי ערים ורשוית - כאן

2 הדלפות מהפרקליטות לאחר היום הראשון של החקירה הנגדית של שלמה פילבר כשאחת מהן מפילה את תיק פגסוס על המשטרה ובעקיפין על השב"כ - כאן

למה הוטל צו איסור פרסום על החשיפות בתיק 1000? כדי לחסום האמת! - כאן
 
מפלצת הפגסוס לא מסתתרת בחוק האזנות הסתר. היכן היא כן מתחבאת? - כאן

שמרו על עצמכם והישמעו להנחיות פיקוד העורף, ורק בריאות לכל קוראינו!!!

 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
X
 
פרי הדמיון
 
טלגרם
 
לייבסיטי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Amiel
 
PRNEWS
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP
לייבסיטי - בניית אתרים