בעולם הרשתות החברתיות, כשהכול פתוח, נגיש ומהיר, מתגבר הצורך במקורות מידע עצמאיים, בלתי תלויים והנאמנים רק לקוראים. יצאנו לדרך חדשה.
מה זו עיתונות חופשית?
מעטים מהקוראים יודעים את הסוד הגדול של העיתונות המודרנית (שכוללת בתוכה גם את עולם הטלוויזיה הרב-ערוצית). 50%-80% ממה שהם קוראים אלו לא כתבות עיתונאיות במובן הטהור של המושג, אלא הודעות יח"צ (יחסי ציבור) המכונות בעגה העיתונאית – PR: הודעות של משרדי יחסי ציבור ודוברים מקצועיים. אמנם, אין כל רע בהודעות PR. להיפך, אני מאוד מעריך את עבודת משרדי ה- PR והדוברים, שעושים עבודה מקצועית מסורה (גם בקנה מידה עולמי). אני נעזר בהם באופן שוטף בעבודתי העיתונאית, מזה שנים. אני גם ממליץ לכל חברת היי-טק, מהיום שהיא קמה, לשכור שירותי PR, כחלק מבניית האסטרטגיה השיווקית שלה. אי אפשר להצליח בעולם המודרני בלי זה.
עיתון מקוון עצמאי משמעו: עוקפים ומחסלים טכס עתיק יומין בעולם העיתונות שכולל: ריצוי עורכים, מפרסמים, שותפים ובעלים. עיתון עצמאי לא חייב דין וחשבון לאיש מלבד לקוראים, מה שלא קיים באמצעי התקשורת המסורתיים ובפורטלים מקוונים (שהם לא יותר מפורטל פרסומת מקוונת).
ישנה גם תופעה נוספת של "יחסי ציבור עצמיים". דהיינו: כתבים, בצורה מוסווה, דואגים בכתבותיהם לאינטרסים כלכליים או אחרים של הבעלים של המדיה, כאשר הבעלים קיבלו תשלומים או הטבות, או יש להם אינטרסים מיוחדים כדי שהכתבות תפורסמנה. בטלוויזיה קוראים לזה בשם המכובס: "תוכן שיווקי".
אז מה הבעיה?
הבעיה היא הפרופורציות והקו העדין אך הברור, שמפריד בין האינטרסים השונים של הקוראים מול הכותבים. בישראל, בעולם היי-טק, פועלים באופן עקבי ולאורך השנים כ- 10 עד 12 משרדי PR מובילים, שמפרסמים לכל היותר עד 40 חברות. אולם, בהיי-טק הישראלי יש עשרות אלפי חברות ויש מאות אלפים שקשורים בתעשייה הזו (החל מסטודנטים ומרצים וכלה בפרילנסרים, מפתחים וסטארטאפיסטים). מחוץ למעגל ההי-טק הפנימי הישיר יש מיליוני אזרחים, שמתעניינים ומגזרים שלמים שמשתמשים במוצרי ההיי-טק (כצרכנים) בצורה נרחבת. מה הסיכוי שהם יקבלו ביטוי? קרוב לאפס. דהיינו: מה שאתם קוראים מגיע, ברוב המקרים, מהמעגל של אלו שיכולים לשלם למשרדי היח"צ ולעיתונות כדי שתכתוב עליהם, ופרסומת "עצמית", שמקורה באינטרסים של הבעלים. אתרים שונים נוקטים בטקטיקות שונות כדי להסוות את המציאות הזו, שכמעט כל מה שמתפרסם בהם הוא בבחינת "תוכן שיווקי".
האם זה לא בסדר? זה בהחלט לא תקין. ההתמכרות להודעות PR ובמיוחד ל- "PR עצמי" היא מחלה מקצועית קשה. קשה גם להבחין בה, כי היא מוסווית בצורה מאוד מתוחכמת. מי שחושב, שיש הבדל בין כתבות שכתוב עליהן "תוכן שיווקי" לשאר הכתבות בעיתון, פשוט נאיבי. הקו המפריד הזה נעלם מזמן. ניתוח מעניין של ההידרדרות הזו מצוי כאן, כעדות ישירה מפיו (למעשה ממקלדתו) של אחד העורכים הוותיקים בעולם העיתונות והיי-טק.
זה חלק מתהליך הידרדרות העיתונות הכתובה, שחלחל לעיתונות המקוונת והביא לפריחת מקצוע חדש בעולם העיתונות ששמו "בלוגר". הבלוגרים הראשונים היו עיתונאים, שלא יכלו להסכים לקו של PR "מלמעלה למטה", מהעמוד הראשון ועד האחרון בעיתון \ אתר בו הם עבדו. לכן, הם התפטרו מתפקידיהם והחלו לפרסם בלוגים עצמאיים. ברבות השנים פרח התחום הזה והיום הבלוגרים מהווים מרכיב חשוב ב"שיח הציבורי" למשל בארה"ב. תופעה זו הגיעה גם לארץ. המהפכה הזו קרתה גם בתחום הטלוויזיה בחו"ל, אך לא הגיעה לארץ מסיבות שננתח בנפרד (2 אנשים עצרו את המהפכה הזו בטלוויזיה המקומית. נחשוף זאת במאמר, שיוקדש במיוחד לעניין זה).
כדי להבין לאן התפתחה "עיתונות הבלוגרים" בעולם הרחב, נביא נתונים של בלוג ידוע אחד מני רבים בעולם ההי-טק: TechCrunch, בלוג מקוון, שנבנה על בסיס WordPress (קוד פתוח), ונרכש ע"י AOL, שממשיכה לשמור על עצמאותו. לבלוג TechCrunch יש מעל ל- 12 מיליון "צופים ייחודיים" (Unique Visitors) ויותר מ- 37 מיליון דפים נצפים בחודש (!). מעטים העיתונים, גם בארה"ב, שיש להם נתונים מרשימים שכאלו. ל- TechCrunch יותר מ- 2 מיליון "עוקבים" בטוויטר, כך גם פייסבוק, גוגל+ ולינקדין. גם בישראל, יש לא מעט בלוגרים מצליחים (נדווח עליהם במאמר נפרד). למה הבלוגרים הללו מצליחים? התשובה ברורה, פשוטה וגלויה: הם מביאים לקוראים את מה שהקוראים מעוניינים לקרוא. בלי כל "פילטרים" של PR ואינטרסים זרים. בעולם הרשתות החברתיות והמדיה הפתוחה ברור, שהעתיד של העיתונות מצוי בעיתונות חופשית לחלוטין.
האם "תוכן שיווקי" מוסווה הוא גם לא אתי? נכון. כל מי שמבקש תעודת עיתונאי חותם (הוא ובעלי העיתון) על מסמך של תנאים מוקדמים לקבלת תעודת עיתונאי מלשכת העיתונות הממשלתית. בין התנאים המוקדמים יש כמה פסקאות מעניינות ובניהן: "שטחי הפרסום אינם עולים על 40% משטח העיתון", "מקורן של לפחות ממחצית הכתבות החדשותיות [הוא] בעובדי העיתונות המועסקת על ידו".
בנוסף, בתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות יש כמה פסקאות חשובות: "עיתון ועיתונאי יהיו נאמנים לחופש העיתונות ולזכות הציבור לדעת בהגישם לציבור שרות מקצועי ובפרסום מדוייק, הוגן ואחראי של ידיעות ודעות". "לא יעשו עיתון ועיתונאי שימוש לרעה במעמדם, בתפקידם או בכוחם לפרסם או להימנע מפרסום". "לא יונחו עיתון ועיתונאי במילוי תפקידם על ידי כל גורם חיצוני, שאינו גלוי ובמיוחד לא על ידי מפרסמים וגופים שלטוניים, כלכליים ופוליטיים". "לא יימנעו עיתון ועיתונאי מלפרסם מידע, שקיים עניין ציבורי בפרסומו, לרבות בשל לחצים פוליטיים, כלכליים או אחרים וכן בשל חרם או איום בחרם מודעות". "לא יעמידו עצמם עיתון ועיתונאי במצב בו קיים חשש לניגוד עניינים בין חובותיהם כעיתון וכעיתונאי לבין כל אינטרס אחר".
שורה תחתונה: כמעט כל הכללים הללו הפכו לאות מתה בעיתונות הישראלית. לא מאתמול. לכן, אתר TelecomNews יעשה, ככל יכולתו, לעמוד בכללי האתיקה, ככתבם וכלשונם, ככל שהן מתאימות לקו של האתר. את המטרות המפורטות של האתר תוכלו לקרא באתר תחת הכותרת "חזרנו בגדול".
מה לא נעשה?
ברור לחלוטין, שאנו באתר TelecomNews לא נהיה "פאבדה" (לצעירים שלא שמעו על המושג "פראבדה" – זה היה העיתון המרכזי של המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות, ששימש שופר של המשטר, עד שהתמוטט). לא נהיה "מוקד טלמרקטינג" של עיתונות, גם כשניתן במה נאותה וגלויה למפרסמים. לא נעשה PR מיותר או מוסווה עבור עצמנו או עבור אחרים ונהיה שקופים בכל מעשינו. אני מאמין, שהקוראים לא טיפשים, הם יכולים להבחין מתי "עובדים עליהם". בסופו של דבר, גם לא ניתן להסתיר את זה.
מנכ"ל חברת המחקר STKI (ד"ר ג'ימי שוורצקופ)דיווח לאחרונה את הנתון המדהים הבא: "90% מסמנכ"לי המחשוב הוחלפו בשנה האחרונה בישראל, בגלל שהמנכ"לים ראו, שהדור הקודם של סמנכ"לי מחשוב לא הצליחו לעבור לעולם החדשנות והיצירתיות". בעולם העיתונות, אנו נמצאים רק בראשיתה של המהפכה הזו. העיתונות הכתובה והטלוויזיונית עדיין מצויה (בחלקה הלא מבוטל) בעולם של האתמול, עולם של "מעגל סגור", עיתונות לא שקופה ולא פתוחה, שמזינה את עצמה בתוכה ודואגת לעיתים יותר מדי קרובות לאינטרסים המנוגדים לכל אתיקה בסיסית. יש עיתונות חופשית ועצמאית בישראל. אולם, האתרים העצמאים נמצאים בשוליים ומרוכזים בעיקר בסיקור התחום הפוליטי-מדיני ומעט מאוד בעיתונות ההיי-טק. המרכז של עולם העיתונות הישראלי אינו כזה.
לכן, בראש וראשונה נהיה שופר של ציבור הקוראים והם יהיו הקובעים העליונים עבורנו מה מעניין ומה לא. גם לא נעצבן את קוראינו בפרסומות קופצות אוטומטית, שמונעות מהגולשים לקרוא את הכתבות המעניינות אותם. אנחנו לא מאמינים בדרך הזו. לא נתחנף לאנשים בעלי כוח ועמדה, בין בממשלה ובין במקומות אחרים, רק משום שהם מביאים בעקבותיהם את החברות והמנהלים של היצרנים, האינטגרטורים והמשווקים המפרסמים בעיתון, שרוצים להגיע אליהם, להיפגש איתם, לממן את המפגשים הללו (עם בעלי הכוח והעמדה) ולהציג להם ישירות את מרכולתם, בחסות העיתון. בנוסף, הקשר "הון-שלטון-עיתונות" לא יכול להתקיים אצלנו. אנו גם לא נחלק גימיקים למיניהם. לא שהם לא חשובים, זה פשוט לא יכול להיות חלק מעיתון.
מה כן נעשה?
נשתדל לעמוד בציפיות שלכם, הקוראים. נכבד את העקרונות והסגנון של עיתונות משובחת. נעשה כל מאמץ לדבוק בעקרונות של מהימנות בעובדות ובעריכה. נשתדל לתת ביטוי לכל מגזרי השוק, ללא משוא פנים. די ברור, שיש כאלו שמייצרים יותר חדשות בעולם ההיי-טק מאחרים ולכן הם יתפסו יותר כותרות. לכן, ניזום בעצמנו חשיפות ומתן ביטוי מקיף, עד כמה שניתן, לאלה שהתעלמו מהם במשך שנים בעולם החדשותי המקוון. נשתדל לתת במה לכל מגוון הדעות, שיש בכל תחום. לא נהסס להביע את דעתנו, ובמקביל נכבד את זכותם של אחרים להביע דעה אחרת, תוך כיבוד חופש הביטוי (אך לא חופש השיסוי).
הכנו באתר מגוון רחב של כלים מתקדמים, שבהם כל קורא יוכל להביע את דעתו גם באתר וגם ברשתות חברתיות בהן הוא מצוי. לטובים בכתיבה ובעלי יכולת ביטוי נפתח בלוגים ופורומים מקצועיים, שינוהלו עצמאית על ידם. תשוטטו באתר, יש בו שפע של מידע זמין ונגיש, החל מלוח אירועים בעולם ההי-טק, דרך מחקרים מרחבי העולם בכמות אדירה בנושאים מגוונים, ומדור לגיקים וסטארטאפיסטים וכלה בכל הסובב את עולם המכרזים וה- ICT, צרכנות ובקהילה. אם חסר מידע, או יש לכם שאלה, יש באתר את כל הכלים למתן תשובות לכל שאלה שנוכל לענות עליה.
צוות אתר TelecomNews מביא עמו ניסיון מצטבר אדיר בעולם ההי-טק הישראלי ויש לא מעט קוראים, שמכירים את הניסיון הזה ויודעים להעריך אותו. נעשה כל מאמץ כדי שהאתר יהיה "דף הבית" שלכם לתחום חדשות ההיי-טק. נשתדל לשתף פעולה עם אתרים משלימים רבים ככל הניתן, כדי לגוון את מקורות המידע והיקף המידע המסופקים לקוראים. ככל שתגלו יותר עניין ותגיבו, כך נוכל להיות יותר ממוקדים בתחומי העניין שלכם. אנו לא יוצרים את החדשות, אלא מדווחים עליהן. יש פינות רבות בעולם ה- ICT הישראלי שטרם נחשפו, ואנו מאמינים, שיש לתת את הבמה והביטוי לכל רבדי השוק. כך נעשה וכך נפעל ונקווה שנצדיק את האמון, שאתם נותנים בנו בגלישה לאתר.