ראשי גולן טלקום הכריזו לא אחת, שהם רוצים ללכת בדרכה של חברת Free הצרפתית, שמספקת שירותי "טריפל" מלאים. מדוע בישראל אין שירותי טלוויזיה על האינטרנט (OTT) מספקי התקשורת דוגמת גולן טלקום, בעוד שיש שירותים כאלו ממספר רב של ספקים עצמאיים?
מאת:
אבי וייס, 16.6.13, 20:30
מדינת ישראל היא אולי המדינה היחידה בעולם בה אין מדיניות OTT\IPTV. למה? תשאלו את שר התקשורת. זו המציאות המסתתרת בתוך האוסף האדיר של מחדלי משרד התקשורת, שתוארו בהרחבה
כאן (עם נזקים מצטברים של כ- 58 מיליארד ש"ח לכל אזרחי מדינת ישראל).
כיום, יש התייחסות רגולטורית
רק למקטע אחד של תחום ה- OTT (ר"ת: Over The Top Television), והוא תחום ה- VOD (ר"ת: Video On Demand). מאז שהמדיניות ל- VOD
פורסמה ב- 2007, רק חברה אחת ביקשה וקיבלה רישיון לתחום ומשתמשת בו. זו חברת YES מקבוצת בזק. היא מספקת שירות VOD מאוד מצליח על רשת האינטרנט ובכך חוסכת את הצורך בשימוש בעורקי לוויין יקרים.
שירות ה- VOD המצליח של HOT מסופק על רשת הכבלים של הוט ולא על רשת האינטרנט שלה. כרגע, אין ל- HOT כוונה להעביר את שירות ה- VOD שלה על רשת האינטרנט.
כל שאר הספקים, שמספקים שירותי VOD בישראל על רשת האינטרנט, לא ביקשו שום רישיון לפעילותם ומשרד התקשורת
מתעלם מקיומם של שירותים כאלו בישראל. במשרד התקשורת לא שמעו ולא ראו, שיש טלוויזיה על האינטרנט בישראל.
הרבה טלוויזיה.
מי מספק שירותי OTT בישראל?
יש הרבה. אמנה רק את הבולטים ביותר: וואלה!, קשת (מאקו), רשת, פרטנר, סלקום, ערוץ 10, קהילת הלוויין הישראלית, אנונה.טיוי ובקרוב: אינטרספייס ויזמים נוספים. כמעט
כל הספקים מספקים את שירותי ה- OTT הללו גם למכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים) באמצעות אפליקציות ייעודיות לאנדרואיד ול- iOs.
בנוסף, יש שירותים חדשים מהסוג של SmartTV המסופקים ע" LG וסמסונג, למי שרוכש את הטלוויזיות החכמות מתוצרתן.
השירות המצליח ביותר (כנראה) בארץ הוא של
קרטינה טיוי, המספקת שירותי OTT לדוברי הרוסית בישראל. היא, כמו כל שאר ספקי ה- OTT בישראל, לא ביקשה שום רישיון (כי אין שום סוג של רישיון ל- OTT, כי אין מדיניות, אין חקיקה, אין כלום). גם עבור החלק של שירותי ה- VOD אצלה (ל- VOD יש מדיניות) היא לא ביקשה רישיון ומשרד התקשורת עוצם עין ("נרדם בשמירה", כמו שפרופ'
ראובן גרונאו היטיב
לתאר בלשון ציורית את תחום הפיקוח על בזק ע"י משרד התקשורת). שלוחת קרטינה טיוי בישראל נפתחה ב- 2010, בייצוג של ראנד-מדיה, והיא מספקת כ- 120 ערוצים לבית תמורת מחיר שמתחיל ב- 84 ש"ח בחודש. שידורים לטאבלט או לסמארטפון עולים 95 ש"ח לחודש או 999 ש"ח לשנה. לחברה יש מעל 10 אלף לקוחות והיא צומחת בקצב יפה.
מי יהיה הגולן טלקום של עולם הטלוויזיה?
כרגע זו לא גולן טלקום. היא מפחדת להתמודד מול הרגולטור ולספק שירותי OTT ללא רישיון, כמו שעושים עשרות גופים אחרים בישראל. גם לא סלקום ופרטנר, מהסיבות שכבר מניתי
כאן. הן לא תוכלנה להתחרות ב"עידן +" המורחב מצד אחד וב"חבילה הצרה" של HOT ו- YES מצד שני. זה ישתנה כשמיזם הסיבים של חברת החשמל (או מהמתחרות: בזק והוט), יפרוס סיבים לכל בית - FTTH. אולם, זה ייקח עוד כמה שנים טובות.
בחודש שעבר שלחה חברת סלקום 3 מבכירי מנהליה ל- LA ארה"ב, להשתתף ביריד רכישות \ מכירות של סדרות טלוויזיה וערוצי טלוויזיה. סלקום מבינה שאין סיכוי שהיא תוכל לקבל "ערוצים בכפייה" מ- HOT או YES בדמות מכירה סיטונאית של "חבילה צרה", כפי ששר התקשורת הגאון התורן (
גלעד ארדן) מתכונן ליישם (כמפורט
כאן,
כאן ו
כאן). אולם, סלקום תיתקל באותה בעיה שכבר קבוצת פרטנר חוותה 5 פעמים לפחות: אין כל מודל עסקי לשירות OTT. כדי לספק מערכי ממירים בבתים, שיחליפו את הממירים של הוט ויס, צריך להשקיע עשרות מיליוני ש"ח במערך טכני, שמהר מאוד יפשוט את הרגל. אגב, גם סלקום עצמה נכוותה כבר פעם אחת עם בלוקבסטר, בניסיון להכנס לשוק ה- OTT. כנראה שזה לא הספיק לה, היא צריכה לטעות 5 פעמים כמו בפרטנר...
שורה תחתונה: ככל הנראה, השוק יישלט בזמן הראה לעין ע"י ספקים עצמאיים, כמו שהוא נעשה כבר כיום. גם בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם, תחום ה- OTT נשלט ע"י ספקי תכנים עצמאיים (ראה ערך נטפליקס והולו),
שאינם ספקי תקשורת. אולם, ברוב מדינות העולם יש שירותי IPTV\OTT מספקי תקשורת, כולל מספקים ותיקים (חברות בזק מקומיות). אולם, בהיעדר רגולציה לתחום זה בישראל, אין סיכוי למודל עסקי ברור ולכניסת ספקי תקשורת לתחום זה כאן.
כל עוד גולן טלקום אינה מוכנה "לקפוץ לבריכה" ולהתנסות באספקת שידורים ללקוחות שלה על רשת האינטרנט בלי כל רישיון, כמו שעושים כולם, אין סיכוי שהתחום הזה יזכה לפריחה, מעבר לכמה עשרות אלפי לקוחות המכורים לשידורי טלוויזיה על האינטרנט, בעיקר דוברי רוסית (וערבית). את תגובת גולן טלקום לנושא זה לא הצלחנו לקבל. די ברור למה. גם את תגובת סלקום לא הצלחנו לקבל. לא מפתיע.
כך, רוב הציבור בישראל יישאר (בשנים הקרובות) "שבוי" בידי HOT ו- YES, שמספקות רמת שירותי יחסית טובה עם ממירים מתקדמים ביותר, גם אם המחירים אינם זולים. מי שחיפש טלוויזיה בזול או בחינם, עבר כבר ל"עידן +".