עמדה: בניגוד לשר הקודם, שהתיימר לייצג את הצרכנים, השר גלעד ארדן מייצג רק את הפקידים "שמוליכים אותו באף" במסלול של חיסול תעשיית הסלולר במדינת ישראל. איסור השימוש ב- WiFi הוא אולי "המסמר האחרון בארון הקבורה" של תעשיית הסלולר הישראלית. אנטומיה של מחדל ההולך ומתעצם מיום ליום.
מאת:
אבי וייס, 1.6.13, 20:30
גלובס חשף את הנתון המדהים, ששר התקשורת
גלעד ארדן (בתמונה) מתכוון לאסור בשבוע הקרוב על חברות התקשורת לספק WiFi במקומות ציבוריים. רבים ירימו גבה וישאלו: את מי זה מעניין בכלל? התשובה שלי די ברורה: זה אמור לעניין את כל הציבור בישראל המחזיק בידיו מכשיר סלולר ומסתמך עליו ככלי התקשורת הראשון במעלה, שמשרת אותו לכל צרכי המידע והתקשורת האישית והעסקית שלו. ניקח לדוגמה שירות אחד מני רבים שקיים בכל רחבי הארץ: Bezeq Free WiFi. אם בזק תצא מהשירות הזה, כל מאות האלפים שנהנים היום מגלישה חינמית מהמכשירים הניידים שלהם, יצטרכו "לחזור ולעלות" על רשתות הסלולר העמוסות. בנוסף, המחדלים הללו ישפיעו מייד על הכיס של כולנו. את המחיר הכלכלי הכבד של ההחלטות המוטעות הללו אציג בהזדמנות אחרת.
מהלך זה (של איסור שימוש ב- WiFi במרחב הציבורי לחברות התקשורת) מצטרף לשורה של מהלכים מוזרים, הזויים ומחדלים השייכים כולם לקדנציה החדשה של
גלעד ארדן ואינם יכולים להיות משוייכים לכאוס ההחלטות של הקדנציה הקודמת, בניהולו של השר לשעבר
משה כחלון.
אמנה כאן את רשימת ההחלטות המוטעות והבלתי-הגיוניות של השר
גלעד ארדן, שעלולות למוטט את תעשיית הסלולר בישראל תוך זמן לא ארוך (גם את החברות הוותיקות
וגם את החדשות):
א. תכנית לכפייה בכוח באמצעות החקיקה, שתועבר במסגרת "חוק ההסדרים במשק" ותרגילים רגולטורים מגוונים (דוגמת "הצעת מדף"), שתכפה את "השוק הסיטונאי" על שתי חברות התקשורת הסלולרית הגדולות: סלקום ופרטנר. התכנית הזו כוללת כפייה על חברות אלו להיכנס בתחרות מול HOT ו- YES בעולם הטלוויזיה בגישת ה- OTT באמצעות "השוק הסיטונאי". לתכנית הזו יש כמה חסרונות, שכבר ניתחתי בהרחבה בעבר ואלו הן (בקצרה):
1) נשמטת הקרקע מתחת למודל העסקי של מיזם חברת החשמל ל- FTTH. שכן, למיזם זה יש רק 2 לקוחות משמעותיים (סלקום ופרטנר), שתעסוקנה באותה עת ב"שוק סיטונאי", על רשת בזק ואולי על רשת הוט ותישארנה בלי משאבים ורצון לשלם על שירות חדש ויקר יחסית של ה- FTTH. החלומות על 1 ג'יגה לכל בית בישראל בחיבור בסיב יישארו על הנייר, אם חו"ח כל תוכניות
גלעד ארדן תמומשנה.
2) אין שום מקום בעולם בו חברת סלולר הצליחה בתחום הטלוויזיה, כתחרות בשחקנים חזקים, קוויים ולוויניים קיימים. פרטנר (ו- 012-סמייל בתוכה) ניסתה כבר 5 פעמים להיכנס לתחרות בתחום הטלוויזיה
וכשלה. למה? אין לזה מודל עסקי ברור עבור חברת סלולר ותקשורת גדולה. הסבר נוסף בהמשך.
3) ממילא "השוק הסיטונאי" ייכשל והמרוויחה היחידה מתעלול הזוי זה (ובגדול) היא קבוצת בזק. זה ברור כשמש לכל מי שעיניו בראשו. רק לא
לגלעד ארדן, שמובל באף ע"י קבוצת פקידים חסרי הבנה בעולם התקשורת ובעלי אג'נדה מאוד מוזרה.
מה המשמעות של כפייה של שר התקשורת על סלקום ופרטנר להיכנס לתחרות בתחום הטלוויזיה באמצעות ה"שוק הסיטונאי"? פשוט מאוד. לא צריך להיות כלכלן כדי להבין זאת: זריקת עשרות עד מאות מיליוני ש"ח לפח ע"י חברות הסלולר, בהשקעות לשירות, שאין לו שום סיכוי להצליח. כך,
גלעד ארדן מעוניין, שחברות הסלולר תכרינה במו ידיהן את הקבר של עצמן וגם תקבורנה את עצמן בקבר הזה...
היות וסביר להניח, שחברות הסלולר לא "תיפולנה בפח", שטומן להן השר
גלעד ארדן, אזי יש סיכוי סביר ותקווה, שהתכנית הזו
תמות די מהר, כפי שניתחנו
כאן. למה כל זה קורה? כי השר
לא מקשיב לציבור. פשוט מאוד. אי אפשר לקבל החלטות נכונות וטובות כשלא מקשיבים לציבור.
למה חברת סלולר גדולה לא יכולה להצליח בעולם הטלוויזיה? בגלל ההשקעות הכבדות ואיבוד המיקוד העסקי. שירותי הטלוויזיה ב- OTT מצליחים בעולם בעיקר ע"י "שחקנים רזים", שבאים מעולמות התוכן, דוגמת נטפליקס והולו בארה"ב. בכל מקרה, שירות ה- OTT הוא שירות "משלים" לשירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית הוותיק ולא שירות "חליפי" לו. דהיינו: הציבור לא מתנתק משירותי חברות הכבלים והלויין. הוא מוסיף עוד שירות OTT בבית. אלו שלא רוצים או לא יכולים לשלם לחברות הכבלים והלוויין, הלכו כבר לכיוון ל"עידן +" החופשי (שיורחב בקרוב. כבר 12% מהאוכלוסייה בישראל עברה ל"עידן +"). כך, כל הרעיון ליצור תחרות באמצעות חברות הסלולר הוא רעיון הזוי, חסר כל בסיס ומסוכן מאוד עבורן.
ב. אי טיפול בנושא האנטנות. זה הנושא
הכי חשוב לתעשיית הסלולר בישראל. השר החליט לא לטפל בזה
כעת. הנזק כאן אדיר, לא רק להן, אלא גם לשחקנים החדשים. במיוחד כשכל
רשות מקומית ממציאה תרגילים: איך למנוע פריסת רשת סלולרית חדשה בישראל. אין סלולר בלי אנטנות. אין תחרות בלי מתחרים. כנראה שהאמת הפשוטה הזו לא הצליחה לחדור ללשכת השר
גלעד ארדן. הנזק כאן כבר מורגש, בירידת
איכות השירות ברשתות הסלולר. זה ילך ויגבר, עד שהרשתות תתמוטטנה. זה לא דבר תיאורטי.
ג. שר התקשורת
גלעד ארדן, בהיותו גם השר להגנת העורף, החליט לכפות על חברות הסלולר להעביר SMS בחינם עבור פיקוד העורף, בחרום ובתרגילים. זאת, בלי להתחשב בהוצאות, שיש לחברות הסלולר, בגין התאמת השירות הזה לצרכי פיקוד העורף ולהתאמת השירות למצאי מכשירי הסלולר, שיש בידי המנויים שלהן. ברור, שביצוע הנחיית השר כלשונה תוסיף עוד "קש לגב הגמל", שיביא אולי להתמוטטות של רשתות הסלולר, שממילא מקרטעות כבר היום, בגלל ההחלטות המוטעות של השר בסעיף הקודם (אי טיפול בנושא האנטנות).
ג. טיפול כושל במכרז ה- LTE. השר
גלעד ארדן החליט ללכת במסלול של כפיית פינוי תדרים ע"י צה"ל ותשלום לצה"ל על פינוי תדרים אלו. זאת, במקום להקצות את התדרים הנכונים (שלא בידי צה"ל) ל- LTE. התוצאה: מכרז התדרים ל- LTE יוביל לתחרות חריפה על התדרים הנחשקים יותר, בין 5 חברות (במקום מכרז בין 3 חברות), מה שיגרום בוודאות להוצאות של עשרות עד מאות מיליוני ש"ח ע"י כל חברה, רק כדי לרכוש תדרים, כשחלק מהכסף הזה יוזרם היישר לצה"ל. למעשה, זה "מס עקיף" על כל תושבי ישראל ונזק כלכלי אדיר לחברות הסלולר, שממילא מצבן הכספי לא מזהיר, בלשון המעטה. התוצאה: נקבל רשת LTE
נכה וחברות סלולר מוחלשות, על סף גסיסה. לא ל- LTE הזה התפללנו...
ד. הקמת "משרד התקשורת ב' - מתחרה", בדמות ועדה של משרד האוצר, שתעסוק בתדרי הצבא. בקדנציה הקודמת, האוצר הקים "משרד תקשורת מתחרה" לתחום הקווי ונעזר בייעוץ של חברת שלדור. זאת, כדי לקבל החלטות רגולטוריות הנמצאות כולן במשבצת האחריות של משרד התקשורת. כעת, "הפזמון" הזה חוזר על עצמו, בהסכמת
גלעד ארדן, אך בתחום האלחוט (הספקטרום). זה התחום היותר חשוב בתעשית התקשורת. כך, לא יהיה מי שייצג את תעשיית הסלולר בישראל (ואת משרד התקשורת עצמו, שלא לדבר על ציבור הצרכנים), בדיונים על התדרים של המדינה, שרובם מצויים בידי הצבא ושאר כוחות הביטחון. הנזק הכלכלי, שייגרם רק מסעיף זה לחברות הסלולר, הוא בלתי מדיד, אך ברור שהוא אדיר. על פי כמה
פרסומים, צה"ל הקים חמ"ל לניהול התדרים שבידו. דהיינו: צה"ל מנהל את התדרים במדינה, עבור כולם. למשרד התקשורת האמון על פי חוק על הנושא, אין "מושג ירוק" היכן התדרים של תושבי ישראל (פירוט מלא
מצוי בדו"ח מבקר המדינה...).
בכל העולם עובדים בדיוק הפוך: מקימים ועדה אזרחית ובלתי תלויה, שתבדוק איך מוצאים ומשתפים תדרים עם כוחות הביטחון. בארה"ב, מצאו בצורה כזו מאות מגות פנויים להקצאה, שהקצו אותם לצרכי הציבור וגם לחברות הסלולר. כך גם קרה באירופה. בישראל, מקימים "משרד התקשורת ב'" בתוך משרד האוצר ובלי משרד התקשורת, כדי לסבך את הטיפול בנושא ולפגוע שוב בתעשיית הסלולר.
ה. הסכמה לדחייה בטיפול "ברשת חרום לאומית". השר
גלעד ארדן הסכים לדחייה הזו ובכך "קבר" את התחום לכמה שנים טובות, במקום לטפל בו נכון. את הנזק של החלטה זו ימצאו בוועדת החקירה הממלכתית הבאה. כבר
כתבתי מספיק בנושא זה והפעם לא אחזור על ההסברים, למי שלא בקי בפרטים. בקצרה: מדובר בהחלטה תמוהה וחסרת אחריות.
ו. המסמר האחרון ב"ארון המתים", שמכין השר
גלעד ארדן לחברות הסלולר מצוי בדמות ההחלטה הצפויה לאסור עליהן להשתמש ב- WiFi ציבורי. מדובר בהחלטה חסרת אחריות ומופקרת, שתהיה
בכייה לדורות. פניתי לפרופ'
יוחאי בנקלר מאוניברסיטת הארוורד בארה"ב, מומחה בעל שם עולמי לתחום הספקטרום, לשאול לדעתו על ההחלטה הצפויה של השר
גלעד ארדן. הוא היה נדהם מהפרסום בגלובס. בדיוק כמוני. "מדובר בחלטה, שלא ניתן לתאר אותה אלא במילה אחת:
ביזארית. לא ראיתי את פרטי ההחלטה, אבל ממה שקראתי, החלטה הזו סובלת
מאי הבנה בסיסית איך רשתות חופשיות (Unlicensed Wireless Band)
פועלות". גם ד"ר
טל ז'רסקי מאוניברסיטת חיפה הגיב לפנייתי: "האמירות שם בכתבה בעניין המחסור בתדרים ממש לא מובנות לי. אבל, נחכה להחלטה רשמית. צר לי שזה המצב".
נכון שבעלי חברות הסלולר הגדולות התנהגו ב"חזירות" יוצאת דופן בחמש השנים
שלפני פרוץ המהפכה הסלולרית ומשכו לעצמם בין 15 ל- 16 מיליארד ש"ח דיבידנדים. אולם, זו ממש אינה סיבה להעניש
כעת את כלל תושבי ישראל, בכיסם.
פניתי לקבל את תגובת חמש חברות הסלולר בישראל. אף לא אחת מהן הגיבה. זה די ברור. הן אינן רוצות להסתבך עם השר החדש, שטרם הספיקו להכיר. למותר לציין, שגם משרד התקשורת לא הגיב לפנייתי. גם זה ברור. הכי טוב להתעלם מהאמת. עד שמבקר המדינה יגיע לחקור את זה - ייקח שנים. אז ש"הכלבים ינבחו והשיירה תעבור". זה מזכיר לי את הפרק
בספרה של
ברברה טוכמן: "מצעד האיוולת", שמציג, בין היתר, את אחד המקרים הראשונים המתועדים בצורה ברורה בהיסטוריה, של איוולת של שליט שיצר נזק לדורות לעמו. המדובר במלך רחבעם שאמר:
אָבִי הֶעְמִיס עֲלֵיכֶם עֹל כָּבֵד וַאֲנִי אוֹסִיף עַל עֻלְּכֶם, אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים" (מל"א י"ב 11-10).
כנראה שהשר
גלעד ארדן החליט ללכת בדרך של רחבעם. דרך של כפייה בכוח של מהלכים לא הגיוניים וכואבים בשוק התקשורת. הסוף של הסרט הזה ידוע. חבל שכך מתנהג שר בממשלת ישראל.
אגב, הוט היא החברה היחידה, שיצאה כנגד החקיקה המתוכננת, לעניין הרחבת סמכויות שר התקשורת לאכוף את "השוק הסיטונאי" על ספקי התקשורת. אולם, אם היא תישאר בודדה בהתנגדות הזו, הסיכויים שלה להצליח ממש לא גבוהים. יש מעט מומחים בישראל, שמבינים את המשמעות ההרסנית של מהלכי שר התקשורת
גלעד ארדן. הם אינם יכולים להשפיע. זאת, כי "לא סופרים אותם", כמו, קרוב לוודאי, ש"לא סופרים "את מה שאני כותב. את הנזק של ההחלטות המוטעות הללו ישלמו
כל תושבי ישראל, היישר מכיסם ודי מהר.
נספח:
למי שמתעניין במחקרים תחום התדרים,
מצ"ב כאן טיוטת המאמר המקצועי הטרי ,שפרסם פרופ'
יוחאי בנקלר, לאחר מחקר ארוך ויסודי של תחום הספקטרום, בין היתר עבור הרגולטורים בארה"ב. המאמר מסביר בצורה מקצועית מדוע העתיד הוא ב- WiFi ומדוע חברות הסלולר חייבות (והולכות, בכל העולם, חוץ מבישראל) במסלול של שילוב ה- WiFi ברשתות שלהן. אין להן בכלל אלטרנטיבה כלכלית אחרת. שכן, שימוש ב- Femtocell יקר לתפעול, גם בגלל עלות המכשיר וגם משום שהוא פועל באותם תדרי סלולר צפופים.