"נאום מעלית" במגדלי עזריאלי יזכה סטארט-אפ בפרס עד 100 אלף דולרים
מאת:
אבי וייס, 19.11.13, 19:50
"נאום המעלית" –Elevator Pitch הופך לממשי בפסטיבל בידור המפגיש סטארטאפים עם משקיעים, לקוחות פוטנציאליים, מנהלים מעולם ההיי-טק ועיתונאים במעליות של מגדלי עזריאלי בת"א. יש גם הפתעות.
"תל אביב היא העיר השנייה בעולם, שתארח את התחרות
שיזמתי, בה 100 סטארטאפים יתמודדו על הנאום המוצלח ביותר, שיינתן במהלך של כדקה במעלית של מגדלי עזריאלי. הפרס הוא השקעה של עד 100,000 דולרים והזדמנות להמשיך לתחרות הבינלאומית", מתאר
פיליפו טליו (
Philippe Telio), נשיא ומייסד
International Startup Festival. "אני מספק פלטפורמה, שכבר נוסתה בקנדה והצליחה, ואין סיבה שלא תצליח בישראל, אפילו יותר, של מפגש כיפי בין סטארטאפים, משקיעים ולקוחות, עם חשיפה גדולה לתקשורת ולקהילת ההיי-טק המקומית והעולמית".
קיימתי ראיון בלעדי עם
פיליפה טליו (בתמונה), כדי לשמוע על מימוש הרעיון של מפגש סטארטאפים ומשקיעים
במעליות של מגדלי עזריאלי וכיצד הופכים את המפגש הזה לפסטיבל של בידור, השקעות וכיף.
שאלה: מהיכן צמח הרעיון של פסטיבל סטארטאפים בינלאומי במעליות?
פיליפה טליו: "התחלתי את דרכי עם חברת ייעוץ אותה ניהלתי במשך כ- 15 שנה. עסקתי בייעוץ בתחום התקשורת. הסתובבתי בכל העולם וראיתי בשנים האחרונות את ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיות. כדי להיות בחזית הידע מבחינת חברת הייעוץ רציתי להתקרב לעולם הסטארטאפים.
התחלתי לפני מספר שנים ממש בקטן, במקום בו אני מכיר היטב את עולם הסטארטאפים, כי אני תושב קנדה, באירוע קטן, שיזמתי בעיר מונטריאול. האירוע הראשון נקרא
Startup Camp. הוא היה באמת באוהלים. השתתפו בו כ- 50 איש. זו הייתה הפעם הראשונה. החלטתי לעשות זאת פעמיים בשנה. בפעם השביעית, שערכתי את האירוע בשיטה הזו, הגיעו כבר מעל ל- 700 איש והמון חסויות ומשקיעים, שהגיעו גם מארה"ב.
לאחר מכן בא לי הרעיון להפוך את האירוע המקומי שלנו לאירוע בינלאומי. החלטתי להתחיל במונטריאול, כי היא עיר עם אופי בינלאומי, קל להגיע אליה גם מארה"ב והיא מתאימה מאוד לקיים בה פסטיבלים, במיוחד בקיץ. בקיץ של מונטריאול יש הרבה פסטיבלים, רובם בינלאומיים. החלטתי להצטרף לפסטיבל, שכבר היה מתוכנן ונקרא פסטיבל הבידור (קומדי פסטיבל) של מונטריאול. ברגע שהתחלנו לתכנן את האירוע, היה ברור לנו שהוא צריך להיות מצחיק, כיפי, עם נגיעה מחייכת בצרכים של הסטארטאפים, וככה יצאנו לדרך".
שאלה: מה היה הדבר הכי מצחיק שעשיתם במונטריאול?
תשובה: "עשינו שם שני דברים גדולים שנראו אז מצחיקים ומשוגעים גם יחד:
1. קבענו שהתחרות של הסטארטאפים תיערך במעלית. לסטארטאפים תהייה הזדמנות להציג את העסק שלהם בפני משקיעים ושופטים ממש במעלית בזמן שהמעלית עולה או יורדת מהקומה העליונה לתחתונה. זה מימוש הלכה למעשה של רעיון ה-
Elevator Pitch ("נאום המעלית").
2. החלטנו לוותר כליל על הקטע של נאומים, הרצאות מלומדות וחבר שופטים מכובדים. במקום כל הסגנון המוכר והישן של אירועי סטארטאפים, החלטנו, שמי שינהל וישפוט את הסטארטאפים אלו תהיינה סבתות. פשוט סבתות. פרסמנו מודעה, שאנו מחפשים סבתות לשפוט בתחרות סטארטאפים. קיבלנו מאות מועמדות ובחרנו את הצוות השיפוט, שהיה מורכב על טהרת הסבתות של מונטריאול. אני יכול להגיד לך, שהשיפוט שלהן היה מוצלח לא פחות מכל צוות שופטים מקצועי. האירוע הזה קיבל כיסוי תקשורתי אדיר בגלל שני הגימיקים הללו".
שאלה: איך אתה יודע שהשיפוט של הסטארטאפים ע"י הסבתות של מונטריאול היה מוצלח?
תשובה: "פשוט מאוד: בשנה שעברה בחרו הסבתות במקום הראשון את חברת אונבו, סטארט-אפ ישראלי, שהגיע לתחרות בקנדה. אחרי פחות משנה, הסטארט-אפ הזה נקנה ע"י פייסבוק באקזיט מאוד מוצלח. גם הסטארטאפים שהגיעו למקום שני ושליש, מאוד מוצלחים. זה הוכיח לי, שאנשים פשוטים כמו סבתות, בלי כל רקע בטכנולוגיות ובעולם ההיי-טק, יכולים לשפוט סטארטאפים בצורה טובה לא פחות מהמומחים".
שאלה: מה קרה לאחר האירוע של שנה שעברה עם הסבתות?
תשובה: "השנה החלטתי להרחיב את הפסטיבל ולצרף קהילות נוספות לסוג כזה של אירוע. החלטתי, שאת הרעיון של המעלית אפשר ליישם בכל מקום ואפשר גם לייצא אותו. את הרעיון של הסבתות אולי קשה לייצא וליישם במדינות זרות, אבל סטארטאפים, מעליות ובתים גבוהים יש במדינות רבות ובערים רבות בעולם.
המקום הראשון שהלכתי אליו לנסות את המודל, הוא טורונטו בקנדה. עשינו את הפסטיבל בבניין הכי גבוה בטורונטו. זה הפך מיד להצלחה אדירה והבנתי, שיש כאן מודל, שאפשר להרחיב אותו ולצאת אתו מחוץ לקנדה. חיפשתי מדינות בהן יש סטארטאפים רבים וגם בניינים גבוהים, ושאפשר לעשות בהן ביזנס בין סטארטאפים ומשקיעים. אז זה היה די ברור, שאומת הסטארטאפים – ישראל, הייתה ראשונה ברשימה, אז באתי הנה".
שאלה: איך קיבלת את המעליות של מגדלי עזריאלי? יש לזה מחיר?
תשובה: "המזל שלי ממש שיחק לי בישראל.
דוד עזריאלי, בעל המגדלים, נתן לי את השימוש במעליות ובבניין ללא כל עלות. מה שיעלה לנו זה רק הארגון, הבידור והאוכל. כל השאר זו תרומה ענקית של
דוד עזריאלי. חצי מזמנו הוא גר במונטריאול, כך שיחסית קל היה לי להגיע אליו.
דוד עזריאלי מיד התלהב מהרעיון. כל מי שסיפרתי לו את הרעיון התלהב ממנו וזה מה שמניע אותי קדימה".
שאלה: יש לך איזה מודל עסקי או שזה סתם שיגעון?
תשובה: "לא. אין לי מודל עסקי. זה שיגעון המניע אותי קדימה. זה מצוי לי בראש כל הזמן. הסטארטאפים לא משלמים לי על ההשתתפות באירוע ובתחרות. הרצון שלי הוא לקשר אותם עם האנשים הנכונים, לתת להם סיכוי לזכות בפרס נכבד, ולעשות סביב זה פסטיבל שכולו בידור וכיף. אני אוהב לקשר אנשים, וזה מה שאני עושה באירוע".
שאלה: מהיכן הגיע הכסף לפרס שאתה נותן לזוכה?
תשובה: "יש מאחורי 7 משקיעים פרטיים, שכל אחד שם לפחות עשרת אלפים דולרים מכספו כדי לקדם את הרעיון. כרגע מובטחים 60 אלף דולרים ואני מקווה שעד מועד האירוע יהיו בקופה 100 אלף דולרים, אולי אף יותר. את הכסף הזה אני משקיע בפרס הראשון.
בנוסף, אנו מוכרים כרטיסים לאירוע במחיר לא גבוה, כדי לכסות את העלויות של האירוע, בעיקר זה אוכל ובידור. כפי שסיפרתי, המקום עצמו עם כל הלוגיסטיקה שלו: שומרים, חדרים, ניקיון וכיו"ב, ניתן לי ע"י
דוד עזריאלי בחינם.
מכאן, שאין לי רווח מיידי מהאירוע. אני עצמי משקיע בסטארטאפים, לרבות כאלו שאני פוגש בתחרויות. אולם, עד היום אף סטארט-אפ שהשקעתי בו, לא עשה אקזיט. אולי לא ידעתי לבחור נכון במי להשקיע. אולי האקזיט של אחת החברות הללו יגיע מחר. אני לא יודע. כך שכרגע מבחינתי זה מודל מפסיד. אבל, זה לא מרתיע אותי מלהמשיך במלוא הקצב.
לאירוע בתל אביב, הסטארטאפים יכולים להירשם לתחרות עד ה- 29 לנובמבר
כאן.
האירוע עצמו מתקיים ב- 18 לדצמבר אחר הצהריים ועד חצות הליל".
שאלה: מהיכן האמונה הלוהטת הזו?
תשובה: "זו אמונה פנימית המגיעה עם הרעיון, שהוא נראה אולי כלפי חוץ כשיגעון, אבל זה בדיוק מה שעושים כל הסטארטאפים. אני בדיוק כמו כל סטארט-אפ.
הסטארטאפים בכל העולם ממציאים דברים חדשים והם מתמודדים מול כל העולם, מול המתחרים, מול החברות הגדולות. הם צריכים לשכנע שיש להם ערך, כל הזמן. 9 מ- 10 סטארטאפים נכשלים. זה סוג של אתגר, שאף פעם לא נגמר. זה העולם של הסטארטאפים.
לכן, אני לא מפחד להתנסות ליישם רעיון, שנראה יוצא דופן, לבצע תחרות במעליות של בניינים גבוהים. זה בדיוק הסוג של רעיון שמבדל סטארט-אפ אחד ממשנהו ומכל שאר הקהילה. אני יוצר כאן מערכת של תחרות כלל עולמית, שמתבססת על הרעיון הזה של כיף, בידור ותחרות במעליות. בדיוק כמו שכל סטארט-אפ משוגע על הרעיון שלו ועובד לפתח אותו סביב השעון, זה הרעיון שלי, שאני מפתח אותו ומקדם אותו בעולם.
הסטארטאפים ממציאים את עצמם כל פעם מחדש. כך גם אני. כל אירוע הוא המצאה חדשה, כי צריך להתאים אותה למדינה בה האירוע מתקיים. זה מרתק ומספק חוויות לכל המשתתפים ומביא להם ערך ממשי, במפגש הישיר שאני יוצר בין הסטארטאפים, המשקיעים והלקוחות הפוטנציאליים שלהם".
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
פיליפה טליו: "אני חולם לבצע את הפסטיבל הזה במקומות הכי אטרקטיביים בעולם. אני חולם על מגדל אייפל בפריז ועל המגדל הכי גבוה בעולם שנמצא בדובאי (המפרץ הפרסי). אני מאמין, שאני אגיע גם אליהם.
בינתיים, סגרתי על המקומות הבאים שאני אעשה בהם פסטיבל: ריו בברזיל ובניו-יורק ארה"ב. בניו-יורק זה מאוד יקר לשכור בניין כמו אמפייר-סטייט עבור אירוע כזה. אבל, זה לא מרתיע אותי. אני ממשיך עם הגשמת החלום שלי ביחד עם הצוות המלווה אותי. אני אוהב לעשות כיף לאנשים ולעזור לסטרטאפים להצליח".