כמעט כל כלי התקשורת, שמבינים עוד פחות מהמנכ"לית, לירן אבישר בן-חורין, בתחום טכנולוגיות פריסת סיבים אופטיים לבתים, פרסמו את המסמך ההזוי הראשון, שיצא תחת חתימת ידה (ברור, שלא הבינה על מה היא חותמת), בנושא של פריסה אחידה של סיבים בבתים ושכביכול זה יוביל להוזלת הפריסה ועוד שטויות במיץ עגבניות, על פי ההמצאות של "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת". שימוש משותף בסיבים בפריסה ארצית לא יהיה בעשור הקרוב.
עדכונים בתחתית הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 27.7.20, 18:42
המנכ"לית החדשה של משרד התקשורת,
לירן אבישר בן-חורין, בתמונה משמאל, שזיהיתי עוד בתקופת החפיפה שלה בדיוק עבור מי היא עובדת (לא למען הציבור, זה
מפורט כאן), הוציאה היום החלטה ראשונה בחתימת ידה.
עד היום היא הסתתרה מאחורי הגב של השר,
יועז הנדל, והיום חתמה בפעם הראשונה בקדנציה שלה על מסמך, כרגיל תוצרת "הקליקה", וכמעט כל כלי התקשורת, שמבינים עוד פחות ממנה בטכנולוגיות של סיבים לבתים, העתיקו את ההודעה
כלשונה (ההודעה
כאן, כל המסמכים
כאן, ההחלטות שלה בחתימת ידה:
כאן ו
כאן). זאת, בלי להבין את הספין הזה בכלל.
אין לי צורך לנתח את ההחלטה ההזויה הזו, מפני שכבר ניתחתי אותה לעומק, בכתבה, שפרסמתי תחת הכותרת: "
סיבים לבתים בשימוש משותף? עוד חלומות של טייס חלל בלי רישיון טיס".
כמפורט בכתבה, כרגע יש 4 טכנולוגיות סיבים שונות ל-4 החברות המובילות, ואין כל דרך ליישם זאת ב"שימוש משותף". שום חברה לא תוותר על הטכנולוגיה שלה, רק בגלל מכתב של המנכ"לית. בנוסף, ההחלטה הזו מאשרת שכל חברה תפרוס סיבים עד הבניין בהוצאות עתק (ורק בתוך הבניין יהיה שת"פ). כבר כיום, ברוב הבניינים באזורים האטרקטיביים נפרסו אליהם תשתיות סיבים מ-3 או 4 חברות,
במקביל. פשוט זריקת כסף באוויר. אין דבר כזה בשום מקום בעולם. בשיטה הזו, ככל שתימשך - כולם יפשטו את הרגל. בנוסף, לא הוצג כל ניתוח כלכלי וטכנולוגי האם שיטת "שימוש משותף" עדיפה לציבור ולחברות יותר מ"שוק סיטונאי" על הסיבים. לכן, מדובר בספין על הציבור, ספין הזוי וחסר כל משמעות מעשית, לטווח הזמן של השנים הקרובות.
התרגיל ההזוי הזה, היה רק
מבוא לתרגיל נוסף מ"הקליקה", שאני מניח, שהמנכ"לית, שמעולם לא עסקה בתחומים הללו, אין לידה שום מטה מקצועי עצמאי שיוכל לייעץ לה או לשר, לא ניהלה שום עסק בחייה, ואין לה כל השכלה בתחום או אפילו לידו, תחתום עליו בימים הקרובים ואודותיו פרסמתי בכתבה: "
חשיפה איך מתחמנים קריטריונים לפריסת סיבים שייתנו קדימות לסלקום\IBC".
כדי שלא אחזור על עצמי, כאן אביא בקצרה רק
מה שהתחדש מהניתוח המלא
הקודם.
מה שהתחדש, שלפתע, אחרי שנים, שאני כותב על כך, שניסוח התיקונים לרישיונות חברות התקשורת, שיוצא ממשרד התקשורת בחתימת המנכ"ל, הוא פגום ולא חוקי, יצא תחת ידה של המנכ"לית החדשה
ניסוח הרבה יותר תקין מבחינה חוקית והנה הוא כאן:
אני כרגע מדלג על הבעיה, ש"עניינו של הציבור" לא נמצא במקום ראשון, כי עצם הכנסת המושג הזה כאן, הוא כבר הישג והתקדמות יפה.
אולם, יש כאן
בעיה קטנטנה. מאין
לירן אבישר בן-חורין יודעת מהו "עניינו של הציבור"? היא קיבלה זאת בפגישות שלה עם צמרת קבוצת סלקום? היא קיבלה זאת מהלוביסטים של קבוצת סלקום או מנציגי סלקום במשרד התקשורת? היא חלמה על זה בלילה?
העניין הזה ממש לא ברור ואין לו שום הסבר בכל הניירות, שחתמה בחתימת ידה. מניין לה לדעת מהו "עניינו של הציבור"? כי מה שברור, שהיא
מעולם לא דיברה עם הציבור ונציגיו המוסמכים, וגם התגובות לשימוע, של אנשים מהציבור (למשל שלי), בכלל לא נלקחו בחשבון בשימוע, שבעקבותיו היא חתמה על המסמכים הללו.
היא הקשיבה רק לסלקום וסלקום זה לא הציבור.
לכן, יצא תחת ידה (וזה קבוע במשרד התקשורת בשנים האחרונות),
מסמך בלי צד הביקוש, רק עם צד ההיצע.
כך, אין שום דרך להצליח בשוק התקשורת.
אין שום נתון מה צד הביקוש. כלום.
לכן ,משרד התקשורת לא ביצע בשנים האחרונות שום
ניתוח RIA (ניתוח השפעות רגולציה חדשה) לתחום הסיבים, כדי
שלא נדע מה צד הביקוש.
אולם, למסמך, שהיא הוציאה, היו שותף וזה משרד הפנים. משרד הפנים מבצע שימוע (
כאן, התקנות המוצעות נמצאות
כאן), ממש כעת, על התקנות החדשות לתשתיות של סיבים משותפים בבתים, שאם הן תתקבלנה, כולל אישור בכנסת,
אזי הבניין הראשון, שיהיו בו סיבים משותפים, יהיה בין בעוד 5 שנים, במקרה הכי טוב, ועד בעוד 10 עד 15 שנה, במקרה היותר ריאלי.
לכן, כל מה שהמנכ"לית הוציאה היום זה בקצרה
ספין. חארטה. בבל"ת.
משרד הפנים הוא משרד יותר מסודר ממשרד התקשורת והוא
כן ביצע RIA, ומסמך ה-RIA של משרד הפנים נמצא
כאן, ובמסמך הזה
יש את הנתון החשוב ביותר של צד הביקוש והנה התצלום שלו, שלא תחשבו, שהמצאתי זאת:
חברת IBC החלה לפרוס סיבים לבתים ב-
2013 (
כאן), חברת פרטנר החלה לפרוס סיבים לבתים ב-
2016 (
כאן), חברת סלקום החלה לפרוס סיבים לבתים ב-
2017 (
כאן).
כלומר: אנו צפויים להימצא
בסוף 2020, על פי הנתונים של מסמך RIA של משרד הפנים, במצב שבו
אחרי 4 עד 8 שנים אחרי תחילת פריסת סיבים לבתים, נפרסו וייפרסו סיבים לבתים ע"י 3 החברות הללו
לכ-28% מהבתים בישראל, אבל
רק 6% עד 8% מהבתים מתחברים ויתחברו לסיבים הללו.
כלומר: הביקוש של עם ישראל, גם "באיזורי השמנת" (אלה האזורים, שבהם החברות הללו פרסו) הוא
אפסי. הציבור
מצביע ברגליים מה הוא רוצה. וזה
לא הפתרון מהשחקנים הללו (IBC, סלקום ופרטנר).
כלומר: 3 החברות הללו זרקו, זורקות ותזרוקנה מאות מיליוני ש"ח לאדמה והן
קברו את הכסף שלהן באדמה, ולא תראינה
שום ROI (החזר על ההשקעה), רק בגלל שהן האמינו לכל תרגילי הרגולציה של "הקליקה", שהן עצמן דחפו.
כל זאת, למרות כל ההקלות האדירות, שקיבלו מ"הקליקה" ולמרות ש-2 מהן (סלקום ופרטנר)
פועלות ללא כל רישיון, שזה כשלעצמו חיסכון כלכלי אדיר עבורן.
כך, אותה "קליקה" שדחפה בעשור הקודם לזרוק כסף ולקבור אותו באדמה (כולל 150 מיליון ש"ח מכספי משלמי המיסים, ש"עפו באוויר ולשבדיה" כמתנה ל-IBC), רק כדי לפגוע בבזק (ובהוט), היא
אותה "קליקה" שכעת ממציאה תרגילים חדשים כביכול, בחתימת שר ומנכ"לית חדשים, עיוורים ובורים לחלוטין, כדי לחלץ את המצב העגום -
שהם יצרו במו ידיהם, בתחום פריסת הסיבים בישראל. איש לא שילם ולא משלם על הכישלון אדיר הממדים הזה - שממשיך כעת במלוא הקצב - היישר לקצה התהום.
אגב, אם התכנית של
שלמה פילבר מ-2016 הייתה מתממשת, היינו כבר בסוף 2020, או לכל המאוחר בסוף 2022, עם 100% פריסה של 2 מערכות תשתיות סיבים בישראל (בזק והוט).
אולם,"הקליקה" הרגה את זה ו"תפרה תיק", שנקרא "תיק בזק" (שהפך אחרי שנה ל"תיק 4000"), כי "
הקליקה" הזו עובדת רק בשביל סלקום (קצת עבור פרטנר) ונגד בזק (ו
נתניהו, זה הולך אצלם ביחד).
יותר פרטים על השערוריה המדהימה הזו יש
כאן ו
כאן.
הדבר הכי מדהים, שבעלויות העיקרית והכבדות של ה-FTTH (פריסת סיבים לבתים),
בכלל לא טיפלו בשום שימוע, ולבתים יכולים להגיע (ויש בתים אלה)
עד לכניסה לבניין, לא פחות
מ-5 תשתיות סיבים (בזק, הוט, IBC, סלקום ופרטנר).
העלות לכל חברה: עשרות אלפי ש"ח, לכל חברה, להגיע לכניסה של כל בניין. לבזק והוט אין עדיין פריסת סיבים לתוך הבתים ממש, ולכן הלקוחות באותו בניין מתחלקים בין 3 חברות: IBC, סלקום ופרטנר (בעתיד IBC וסלקום יתמזגו).
כמה לקוחות יש לכל חברה באותו בניין? לקוח אחד עד שני לקוחות. זהו. כלומר:
ROI לא יהיה להן לעולם.
חשוב וצריך להבין, שהעלות של הבאת הסיב עד הכניסה לבית, זו רוב העלות של FTTH, כמופיע בגרף הבא מצד שמאל (הלקוח
מכאן, לחיצה על התמונה מגדילה אותה).
רק כ-7% מכלל ההוצאה של פריסת FTTH, זה פריסת הסיב מהכניסה לבניין עד ממש לתוך כל בית. כלומר: "שימוש משותף" לא יחסוך כמעט כלום, וחייבים לנתח זאת כלכלית מול "שוק סיטונאי" על הסיבים. זאת, בהתחשב בשונות הטכנולוגית של פריסת הסיבים בין החברות (מה שמחייב ציוד להמרות בין טכנולוגיות, בנקודת החיבור המשותף, בכניסה לבניין). בלי ניתוח כזה, כל התכנית הזו היא "על הקרח".
התוצאה האומללה של המהלכים המוטעים והספינים הירודים של השר והמנכ"לית החדשה:
בעשור הקרוב לא נגיע לכ-100% פריסת סיבים בישראל ושימוש משותף בסיבים בישראל אף הוא לא יהיה בעשור הנוכחי.
הכל, כי עובדים עקום, בלי ניתוח נכון של צד הביקוש, בשירות "הקליקה", כלומר, בשירות קבוצת סלקום.
עוד פרטים למתעניינים יש
כאן ו
כאן.
עצוב, מרגיז ומקומם.
טוב זה לא יכול להיגמר.