המשחק Naraview: כלי נוסף בתחום הטכנולוגיות החדישות בהוראה ובלמידה
מאת:
מאיה בן אמוץ, 7.6.17, 09:28
שימוש חדשני במאגר המידע ויקיפדיה גורם לתלמידים להתעניין בערכי התוכן, הרבה יותר מסתם ״העתק / הדבק״.
השימוש בטכנולוגיה בכיתה כבר אינו חידוש כשלעצמו. מצגות וסרטונים מלווים מגוון שיעורים והופכים את ההוראה למגוונת ועשירה יותר. יחד עם זאת, רוב השימוש באמצעים הטכנולוגיים עדיין מותיר את התלמידים באזור הפאסיבי. הם צופים במצגת או בסרט אך אינם משתתפים פעילים ואינם לוקחים חלק בתוצר המוקרן להם. לנוכח פער זה ובאמצעות תכנית העמיתים של מיינדסט מבית מט"ח, פותח המשחק
Naraview, משחק של ניווט בין ערכים בוויקיפדיה המותאם לשימוש בכיתה.
לאחר פיתוח במשך שנה בתכנית העמיתים של מיינדסט המשיך הפיתוח לשנה נוספת באקסלרטור של מיינדסט מבית מט"ח. בשנה הנוכחית המשחק ממשיך לצבור תאוצה בסיוע תכנית
Edstart בחסות משרד החינוך. תכנית זו מקדמת יוזמות של מורים ומסייעת להם בפיתוח והטמעה.
המשחק בנוי מ-2 ממשקים המשתפים את כלל הכיתה. ממשק לתלמיד בסלולרי, שנגיש לכל תלמיד וממשק מותאם מחשב עבור המורה, שמנהל את המשחק ומסייע ליצירת שיח משמעותי אודות תחום הידע אותו חוקרים התלמידים במהלך המשחק.
הגרסה הראשונית של נאראוויו כבר קיימת ועובדת בשפה העברית והאנגלית. בשלב הפיתוח נערכו בדיקות רבות מול תלמידים כדי לבחון אילו פרמטרים מצליחים להוות חידוש עבור המשתתפים. כידוע תלמידים עושים שימוש רב במאגר המידע ויקיפדיה, רק שלעיתים השימוש הוא שטחי עד כדי העתקה-הדבקה. כשתלמידים מנווטים בין ערכים בוויקיפדיה כחלק ממשחק, שגם מודד זמן ומספר "צעדים" בין ערך לערך, התלמידים שוקעים בתוך הטקסט ולוקחים חלק פעיל בשיעור.
בממשק המורה מוקרנים על הלוח כל המסלולים, שעוברים התלמידים און ליין. מפת החשיבה הנבנית סביב הערכים הנבחרים מהווה אטרקציה עבור הכיתה. הכיתה למעשה ממפה תחום ידע כשכולם שותפים לבניית המפה הרשתית ובנוסף בסיום המשחק ניתן לערוך דיון על הערכים בהם ביקרו התלמידים ומה הם למדו בדרך.
מטרה נוספת של השימוש ב
Naraview- בכיתה הייתה לשבור את הדיכוטומיה הרגילה המתקיימת בשיעור של שאלות, תשובות נכונות או תשובות שגויות. ניווט בין ערכים אינו מהלך ליניארי. התלמידים יוצאים למסע אישי בו הם לומדים, שוויקיפדיה היא הרבה יותר מהעתק-הדבק ושיש יותר מדרך אחת להגיע אל התשובה הנכונה.
הרגע שבו כיתה שלמה של כ-30 תלמידים שקועה בתוך משחק כשכולם משתתפים ללא יוצא מן הכלל, מהווה חידוש מרענן לשיעורים הרגילים בהם בדרך כלל המורה מדבר, מספר מצומצם של תלמידים משתתפים והשאר אינם פעילים אקטיבית בשיעור.
בנוסף, השימוש במשחק מהווה חלון הצצה למסע קוגניטיבי אותו עובר התלמיד. לדוגמה: במשחק בשיעור היסטוריה המורה יכול לצפות בכל המקומות בהם ביקרו התלמידים בוויקיפדיה במהלך המשחק. כמספר התלמידים כך מספר האפשרויות לניווט והשונות בין התלמידים יוצרת מפה דינאמית ומרתקת וויזואליזציה של דרך המחשבה, שעברה כיתה שלמה סביב נושא מסוים.
כיום מתקיימים מאות משחקים במהלך כל חודש והמספרים ממשיכים לעלות. השימוש במשחק אינו מהווה תחליף להוראה המסורתית אך זהו כלי נוסף, שמרחיב את אפשרות ההוראה והלמידה. ההתנסות בכיתה והרעיונות של התלמידים סייעו בהוספת פונקציות למשחק וגם לתחושת היוזמה של התלמידים, שחשו שהם שותפים לעשייה משמעותית.
החזון לעתיד הקרוב הוא תרגום המשחק גם לשפה הערבית ובהמשך לשפות נוספות כדי שתהיה אפשרות להטמעה גם בחו"ל.
מאת:
מאיה בן אמוץ, יוני 2017.
מורה לספרות, תיכון רוטברג רמת השרון ומפתחת המשחק עם
גיא ברסלר, מורה להיסטוריה בעבר ומפתח הדרכה אונליין במט"ח.
איניטק מלווה את תוכנית ה
Edstart- כשותף טכנולוגי.