פרק נוסף ועגום בסדרה, כיצד קריסת מערך הפיקוח והאכיפה על חברות התקשורת, הוביל לכאוס תקשורתי, שפוגע לא רק באי התפתחות תשתיות התקשורת של ישראל, אלא פוגע בכיס של כולנו ויוצר מצב בו כל שבוע, סעיף אחר בחוק התקשורת, בתקנות וברישיונות הופך למרמס ציני, בגלל אדישות והתעלמות צמרת משרד התקשורת, שעסוקה רק בהפרחת ספינים והדלפות למקורבים.
מאת:
אבי וייס, 12.7.18, 07:00
אנו כעת בתקופה של "איש הישר בעיניו ייעשה" בשוק התקשורת.
לא פלא, שרק אמש פורסם בכלכליסט (
כאן), שישראל
נפלה למקום ה-70 במדד מהירות האינטרנט
הקווי (נפילה
ממקום 60 "המכובד", בו היינו לפני כשנה). אך לפני כשנה, חשפנו, שהיינו במקום 50 (
כאן)
בסלולר. בדצמבר 2017 (על פי דו"ח רשמי של ה-OECD -
כאן) היינו
במקום 32 בעולם בתחום הסלולר.
כלומר:
הנפילה לתהום (בקנה מידה השוואתי עולמי בתחום הקווי ובתחום הסלולרי), שהחלה בתחילת העשור,
הואצה בשנה האחרונה תחת שרביטו של שר התקשורת
איוב קרא והמנכ"לים
שמילה מימון (היה מ"מ מנכ"ל רוב השנה החולפת) ו
נתי כהן. העיסוק המרכזי של הצמרת הזו כיום הוא:
לרצות את בעלי סלקום ולהפריח ספינים בלי סוף באוויר (והדלפות לעיתונאים מקורבים).
בעשור הקודם, ישראל הייתה כל השנים
מובילה בצמרת העולמית, בין מקום שלישי עד מקום חמישי בדירוג העולמי. כעת אנו
מתחת למדינות אפריקה הכי עניות והרבה
מתחת למדינות העולם הערבי (כמה ממדינות המפרץ הפרסי וגם תורכיה, עלו לצמרת הדירוג העולמי, גם בקווי וגם בסלולרי,
במקומנו...).
הכל
מתחיל ונגמר בנורמות של שוק התקשורת. כעת אנו חיים בנורמות של הפקר ו"רפובליקת בננות", כש"לא סופרים את הציבור ממטר" (סופרים רק את בעלי ו
מנהלי חברות התקשורת), מה שכבר הוזכר בספר שופטים בתנ"ך:
בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה.
הראנו אך בשבוע האחרון, כיצד התמוטטו המערכות המרכזיות של אכיפת החוק, שמי שעומד בראשן, מתחת לשר, למנכ"ל ולמשנה למנכ"ל, הוא
איתן כסיף, (בתמונה למעלה משמאל), מי שממונה
כיום על תחום האכיפה והפיקוח במשרד התקשורת וגם בתחומים מקבילים, כולל על ערוצי הטלוויזיה שב"עידן +" ועל תחום הספקטרום, ועוד חוקים רבים, תקנות ורישיונות.
פרטים נוספים על הקריסה המהירה והמדהימה של מערכות הפיקוח במשרד התקשורת ואיך זה השפיע, משפיע וישפיע על הציבור בישראל (ועל כיסו), ועל התפתחות תשתיות התקשורת בישראל, יש בלינקים הטריים המצויים כאן, דיווחים וחשיפות שלנו
רק מהשבוע האחרון:
קריסת הפיקוח על חברות הסלולר משפיעה על הכיס שלכם - בלי שתרגישו.
התכנית להפקרות בתחום שידורי הטלוויזיה יצאה לאור בחסות השר איוב קרא.
גם אזרחים חילוניים נלכדים (משום מה) במלכודת של "קומת המספרים הכשרים".
מה קרה בתחום ההתניידות בין החברות?
לאור תלונות, שהצטברו אצלנו בעת האחרונה, אחד מקוראינו, שלא היה יכול לשתוק,
אבי שחם שמו, שאת ההכתבות שלי עימו ניתן לקרוא בנספח כאן למטה, הוביל אותי לפנות בדחיפות ביום 8.7.18 לצמרת משרד התקשורת בשאלה הבאה:
"מצ"ב תופעה חדשה, שבה חברות הטלפוניה בגישת ה-
VoB מתנות מתן שירותי הטלפוניה בכך, שהן
גם תספקנה את האינטרנט (ללקוח הטלפוניה), כאשר לקוח מעוניין להתנייד אליהן, או להירשם כלקוח חדש לשירות
VoB אצלן.
הדבר הזה
אסור גם על פי חוק (מצ"ב החוק) וכן מופיע ברישיונות החברות המוזכרות כאן (פרטנר, סלקום ובזק בינלאומי), בסעיף, שהכותרת שלו: "חובת חיבור מבקשים ו
איסור התניה".
האם התופעה הזו ידועה למשרד התקשורת ומה נעשה כדי
למנוע את הפרת החוק הזו?"
תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם. ברור לקוראינו, שאין מה להמתין לעדכון...
שורה תחתונה:
ההתמוטטות של הפיקוח משפיעה על כל התנהלות שוק התקשורת. כעת, חברות התקשורת
לא מפחדות לעבור על סעיפי החוק והרישיון, שאוסרים עליהן להתנות שירות בשירות. יש לכך השלכה ישירה על הכיס של כולנו, כי "לכידת לקוחות" ו"התניות שירות" היו הטריק המרכזי של העשור הקודם כדי להחזיק את הלקוחות ברמת מחירים גבוהה ומופקעת לאורך זמן.
חשיפות נוספות וגרועות יותר (אם לא היה די במה שחשפנו בתחום הפיקוח והאכיפה, רק בשבוע האחרון) - תפורסמנה בימים הקרובים.
נספח:
ב-8.7.18 קיבלתי את הפנייה הבאה מ
אבי שחם: "בשבוע שעבר נסיתי להעביר את הטלפון הקווי שלי לחברה אחרת, ומסתבר, שכל החברות מתנות את השירות בכך, שגם ספק האינטרנט יהיה דרכן. האם זה מותר מבחינת הרגולציה?".
השבתי לו מיידת כך: "לא - אסור להתנות שירות בשירות. אגב, מי החברה שדרשה זאת?".
התשובה של
אבי שחם: "כל החברות [פניתי אליהן] - פרנטר, סלקום, בזק בינלאומי".