מנכ"ל Fast: יום שחור - סוגרים את ספקיות האינטרנט הקטנות דה פקטו
מאת:
אייל תמיר, 24.10.15, 23:20
התנהלות כמו במדינות קומוניסטיות: משרד התקשורת החליט למגר את התופעה הבלתי נסבלת, שנקראת תחרות, לחסום את השוק בפני שחקנים חדשים ולחסל את החברות הקטנות. יום שחור לספקי האינטרנט הקטנים, לשוק התקשורת ולציבור, שמפסיד בגדול.
מכתב גלוי ופתוח לציבור ולמשרד התקשורת
אני אומר לכולם עצרו. עצרו מהר, יש צורך בכיוון מחדש. אני מזועזע והמום, איך תהליכים פסולים קורים מול עינינו ולאף אחד לא אכפת. מה שהולך במדינה בתחום התקשורת הוא הזוי לחלוטין. וכן, יש גאונות בקונספירציה.
הרעיון הכי טוב
WLR, כמו
באירופה, ללמוד
מהניסיון של העולם ולהעתיק אותו, ללכת בעקבות האור, לא בעקבות החושך.
מה שנכשל עוזבים, ממשיכים הלאה, "מתגלחים על זקנים" של מדינות אחרות, רואים את האמת. מתקנים עיוותים. כל זה כנראה
לא יקרה.
מה כן יקרה:
בסופו של תהליך, נשמע כולנו על חבילות ספק ותשתית של פרטנר סלקום ובזק בינלאומי. מוכרת למישהו השלישיה הזאת מאיפה שהוא?
על מה הם בונים? עליכם האזרחים, שתיקחו ב-2 ידיים את ההנחה של כמה ש"ח, ש
יצא לכם בחודש, אבל אחרי תקופה תגלו, שהמחירים שוב עלו, אפילו
יותר ממה שהיו קודם.
למה לחסום את התחרות?
אנו ביקשנו
WLR מהוט ואפילו דנו בסוגיה מולה. היא נענתה בחיוב, והציעה לנו מחיר של 89 ₪ כולל מע"מ בעבור 12 מגה תשתית. נניח שנשמור לעצמנו רווח עצום של שקל אחד שלם, ללקוח הסופי יעלה 90 ₪. תוסיף על זה 18 ש"ח עלויות ספק, אתה מגיע ל-108 ₪ בעבור 12 מגה.
הבעיה היא,
שהוטנט והוט כבר מוכרים ב-100 ₪ תשתית+ ספק מהירות 30 מגה, ואפילו נותנים לך סלולרי ללא הגבלה ב-10 ₪ לחודש.
כלומר:
WLR מרצון מול הוט,
לא ילך. היא יותר מידי עסוקה בלטפח את הספקית שלה (הוטנט) ולהגדיל את הרווחים ולמשוך עוד לקוחות סלולר וזה בסדר מבחינתה. אולם צריך תחרות, צריך צדק, צריך פיקוח, צריך משרד תקשורת עם עיניים פתוחות.
וכל זה נעשה בחסות משרד התקשורת, בלי לסלול שום תשתית חדשה, בלי לחבר שום דבר מיוחד. אין על זה בכלל פיקוח, בטח שלא "מגילה של הגבלות"' כמו שיש על הספקיות הקטנות.
מה שהולך במדינה בתחום התקשורת הוא הזוי לחלוטין
נכחתי בישיבת "
שולחן עגול" בשבוע החולף (במשרד התקשורת בת"א, בראשות המנכ"ל
שלמה פילבר ונציגים של ספקיות התקשורת), ואני מזועזע לראות איך תהליכים כאלה קורים מול עינינו ולאף אחד לא אכפת.
מה זה שוק סיטונאי? המשמעות היא, שאני קונה בפחות כסף מהוט (ממה שהיא עצמה מוכרת ללקוחותיה) ומוכר זאת ללקוח במחיר זול יותר. נגמר הסיפור. זה כל השוק הסיטונאי.
למה לסבך את העניין? העניין כל כך פשוט, הפתרון כל כך פשוט, ויושבים שם חלמאים, שמה שהכי עצוב, שחלקם מאמינים במה שהם אומרים, וחלקם יודעים, שהם מדברים שטויות, אבל מונחים ממניעים שונים ומשונים, והם בעלי אינטרס,
שהטרגדיה הזו
תימשך.
בישיבת "שולחן עגול" התעסקו בשטויות, כגון: מתי הוט צריכה להודיע על שינוי, איפה לשים את השקע בקיר, איך להודיע במערכות האוטומטיות, מה להודיע ועוד זוטות כאלו ואחרות.
למה מגיעים להתעסק בעניינים הטפלים הללו? למה לא דנו אף פעם בשטויות האלה עם אנלימיטד, למשל? מה הבעיה המרכזית בכל הסיפור הזה?
תיארה זאת יפה נציגת הוט בישיבה:
הוט לא רוצה לתת לאף ספק כלום, אבל לטענתה, משרד התקשורת מכריח אותה. ו"פה קבור הכלב", חברים.
יש לך מצב בו ספק תשתית מרכזי במדינה לא רוצה לשתף פעולה, לא משתף פעולה ופועל על מנת להקשות, ככל שעולה על דעתו. זו הבעיה המרכזית מול הוט, ובה צריך משרד התקשורת לטפל. לא באיפה יתקעו הטכנאים שלהם את השקע.
הטיפול בנושא צריך להתבצע ברמת המאקרו, לא ברמת הוויכוחים בדיונים במעגל סגור, שסובב סביב עצמו. הוט צריכה לשנות את גישתה ומהר.
השאלה איך עושים את זה? קל מאוד.
השבוע נאם שר התקשורת, שהוא בעד
הורדת כל החסמים הבירוקרטיים, והפיכת תהליכים לפשוטים יותר כדי לקדם מהלכים. מה שנעשה כאן בפועל מנוגד לרוחו של
בנימין נתניהו, שר התקשורת, וגם להצהרותיו של מר
פילבר עצמו, בעניין המשך עידוד התחרות במשק.
חיבור שוק סיטונאי, כבר הסברתי מה זה סך הכל.
עכשיו אני אפרט טכנית מה ההבדל בין חיבור שוק סיטונאי לבין חיבור רגיל על גבי רשת הוט כמו שיש לנו היום:
אין הבדל.
זה אותו דבר
בדיוק. שום דבר לא שונה, שום דבר לא חריג. נקבל לעשות
TUNNEL l2tp או
MPLS, אחרי שמנוי התשתית ירשם בהוט על שמנו ובזה יסתיים הסיפור
אז למה לעזאזל כל הרגולציה הזאת? למה להמציא את כל הבלגאן הזה?
התשובה פשוטה: השוק הסיטונאי נועד מכל ההיבטים, לספקיות בעלות רשיון מפ"א, או לספקיות בעלות יכולות כלכליות עצומות. אתם מכירים אותן: פרטנר, סלקום, בזק.
נכון. משרד התקשורת לקח להן את האינטרנט, שהיה שייך להן בבלעדיות, פתח את השוק, והתוצאה היתה התפתחות מטאורית של הוטנט, תוך כדי שהיא בולעת לקוחות, בעיקר מהספקיות הגדולות, די בקלות.
אז עכשיו מנסים לתקן, כי צריך גם לרצות את בעלי האינטרסים הללו. אז הלכו ורקמו שוק סיטונאי דמיוני, הלקוח מעולם הדמיון. לא קשור למציאות בכלל, אבל יכול להתאים לבעלי רשיונות מפ"א כמו סלקום, פרטנר ובזק. אין להם בעיה סתם לסלול קווים. יש להם רישיון מפ"א, העלויות שלהם אפסיות. ויעשו זאת ברצון, כדי שמי שאין לו רישיון כזה
יישאר בחוץ,
או יכנס פנימה ויתאבד כלכלית. הם יכולים לסלול באדמה כבלים ולהזרים שם גם מיץ מנגו, אם בא להם.
לעניות דעתי, על משרד התקשורת להורות להוט באופן
מיידי, לחבר אליה כל ספק הרוצה להתחבר, בלי שום קשיים. על משרד התקשורת להגיד באופן ברור להוט: "הספק מביא אליכם כבל, אתם מחברים, ומוכרים לו בסיטונאות. אין לכם ברירה. אני משרד התקשורת וזה מה שתעשו. נקודה. אתם תאפשרו גם לספקים קטנים, גם לספקים חדשים הרוצים ליצור תחרות במשק, כל מי שרוצה להתחבר אליכם ויש לו רישיון ספק אינטרנט, תנו לו להתחבר ולחבר לקוחות ללא דיחוי וללא הגבלות. אחרי שזה יתבצע, אני אשמח לדבר על איפה תוקעים את השקע בבית". תאפשרו, תזרמו, תורידו רגולציה.
עד היום, בשביל להתחבר להוט, ספק מושך כבל ומתחבר להוט. בשביל להתחבר לסיבים, לצורך השוואה, גם משכנו כבל והתחברנו ל-
Unlimited.
ככה פשוט.
הגדולות רוצות לתת מגבלות נוספות? או משרד התקשורת רוצה? או הוט? לא הבנו מי רוצה. אבל כולם מדברים על מגבלות נוספות, סתם.
להלן ההצעה, שהעברתי למשרד התקשורת: ספקים בעלי נפח לקוחות קטן בשוק הסיטונאי (מתחת ל-1000 לקוחות, שביננו זה כלום), יקבלו "אור ירוק" לפעול בשוק הסיטונאי מול הוט,
ללא כל חסמים. אסור להציב חסמי פתיחה על ספקים קטנים. תנו לנו לעבוד. רוצים להקשות? תקשו על מי שיש לו מעל 1000 לקוחות בשוק הסיטונאי. אל תקשו סתם.
אם משרד התקשורת יעביר את ההוראה הזאת להוט,
מחר תהיה מהפכה אמיתית במדינה, מהפכת מחירים אמיתית, לא עוד "סיפורי פוגי". אבל הוא לא. הוט מקרקסת את משרד התקשורת ולא מאפשרת לזה לקרות.
שוק סיטונאי במדינה יכול להיווצר כשיש רצון לבעל התשתית לשתף פעולה, והוא משתף פעולה עם חיוך. באירופה מצליחים להגיע לזה באופן טבעי.
בארץ כנראה זה לא יקרה. אבל יש דרכים לעשות את זה, חברים. תהליכים יכולים לזוז גם בלי כאב ראש במדינה. מה שלא הולך בכוח, הולך ביותר כוח.
למה לעזאזל כדי להתחבר ל-
Unlimited נציגיהם פנו אלינו באדיבות, ביקשו יפה שנהיה חברים, פינקו אותנו, חיברו אותנו איך שאנו רוצים בחינם, והכל בחיוך ובכבוד הדדי מהנציגים בארץ ומחברינו השוודים. לעומת זאת, למה בהוט צריך לעבור "טקס חרקירי" מטורף כדי להתחבר אליהם? וגם לשלם להוט עבור הג'יגות? "הרצחת וגם ירשת"? למה על הג'יגות של הוט אני צריך לשלם ועל אנלימיטד לא? מה יותר טוב בג'יגות של הוט מהג'יגות של אנלימיטד?
ולמה אני
לא צריך לסלול 3 קישורים מול
Unlimited ומול הוט בשוק הסיטונאי אני
כן צריך להקים 3 קישורים? מה קשור 3 קישורים? מאיפה הבאתם את זה?
מה זה השטויות האלה? ואני אומר את זה בתור מי
שמחובר להוט כבר המון שנים. אני יודע על מה אני מדבר. אני יודע במה זה כרוך ויש לי אסמכתאות לכל מה שאני כותב.
כמו שבעלי רישיון מיוחד (מה שיש לנו), התחברו להוט כל השנים: מרימים כבל ומתחברים. בא לכם להוסיף עוד דברים? אדרבא, אבל לא על חשבון הספקיות הקטנות.
דה פקטו, המושג "ספק אינטרנט" פס מהעולם. כיום האזרחים רוצים רק "שירותים משולבים" ובצדק.
במציאות זו, שיצר משרד התקשורת במו ידיו, הוא צריך לאפשר לספקיות הקטנות להמשיך ולהתחבר באותה קלות כמו שיכלו טרם הרפורמה. למה להקשות? האם הקושי הוא למען האזרחים?
לא. האם יש דרישה בהיבטים טכניים? ממש
לא. העלויות המיותרות, שנוספו, סתם יתגלגלו ללקוח הסופי.
למי זה טוב?
זה טוב ל-3 הספקיות הגדולות, שיוכלו לשמור על המונופול בשוק האינטרנט הישראלי. וכמובן בהוט מרוצים מזה מאוד.
משרד התקשורת חייב להסתכל על התמונה הכללית של מה שמנסים לעשות כאן. זה צורם בצורה יוצאת מגדר הרגיל ובכל זאת כולם ממשיכים במהלך. לצערי אני זועק שוב, שהמלך עירום.
אם שר התקשורת מעוניין לבטל את הרישיונות המיוחדים, אנא בטל. תן לנו התראה 12 חודש מראש, נסגור את העסק. אם אתה לא מבטל את הרישיונות, תן לנו אפשרות לפעול.
אין שום סיבה בעולם להוציא תקנות, שמתאימות למפעילי מפ"א גדולים בלבד, בעלי יכולות כלכליות ממסדיות בלתי מוגבלות, ולהחיל אותן גם על הספקיות הקטנות, שמתוך ה-49, שיש להן רישיון, ומתוכן המון מחוברים כבר לבזק והוט,
אף לא אחת התחברה למערכת ה-
BSA (השוק הסיטונאי). למה? האם הם לא רוצים למכור? לא.
הם לא יכולים.
את מי זה בכלל מעניין?
השאלה הכי חשובה, שאני שואל את עצמי: את מי מעניינת כל הכתבה הזו? ברור, שאותנו היא מעניינת, כי גדעו אותנו.
OK, גם את שאר הספקיות הקטנות, שגדעו וחיסלו, אולי זה גם מעניין.
הבעיה המרכזית בשוק התקשורת היא: את מי זה מעניין.
הציבור לא יתמוך בנו וזו הגאונות בקונספירציה.
הבעיה: בקרוב נשמע על חבילות משולבות של סלקום ופרטנר עם הוט, בסבירות די גבוהה. הם יריבו על שטויות ודברים קטנים, יעשו ישיבות, ובסוף יחברו איזה מפלצת, שתיתן פתרון עקום על השוק הסיטונאי, בעלויות לא נמוכות בהרבה ממה שעולה היום בהוט + הוטנט.
מי ירוויח מזה? הספקיות הגדולות, והוט "תצא בשן ועין". האזרחים יגלו מאוד מהר, שהמחירים שלהם זינקו למעלה, אפילו יותר ממה שעלה להם לפני הרפורמה.
אולם, זה כבר יהיה מאוחר מידי. הציבור שוב ישאל איך הגענו למצב הזה, שיש רק ספקיות בודדות העושות מה שהן רוצות במחירים.
ניתן לעבוד על חלק מהציבור חלק מהזמן, אבל לא על כל הציבור כל הזמן.
הטקטיקה שנוקטים כיום:
1. קודם כל תן לציבור הרגשה שאתה עושה בשבילו ולמענו.
2. תמשוך את העשייה כמה שיותר זמן, שהציבור, שתקוע בסטטוס-קוו, יפתח ציפייה ויקווה, תוך כדי שהוא מאמין שאם זה לוקח כל כך הרבה זמן, כנראה שזה בטח ממש ממש מסובך.
3. תן לו הנחה בתשלום לשנה שנתיים. הלקוח ירגיש בכיס הקלה שנה שנתיים, ישתוק לא יגיד כלום.
4. בלבל את הציבור במונחים ומושגים, שאין לו מושג בהם. גם לך לא ממש, וגם אם היה למישהו מושג מה קורה, הוא לא היה מבין את האי-קשר בין מה שאתה אומר לנושא האמור.
לעשות הכל פשוט.
בנוסף לכל הצרות, דחו על הסף את הטענה שלנו, שמכשירי הקצה של הוט
חייבים לעבור עם הלקוח. הספקיות הגדולות נוח להן עם זה. הן כבר תכבולנה אתכם למכשירים חדשים.
אבל אני רוצה להביא שוב כאן קישור ל"ועדת חייק", שם נרשם, שציוד הטלקום הוא
חלק בלתי נפרד מהרשת של הוט. נציגי הוט טענו בדיון ב"שולחן עגול" שזה לא נכון. הנה זה
כן נכון:
אולי אני לא מבין עברית מספיק טוב, אבל לפי מה שאני קורא, זה נכון וחצי, ובתור מי שחקר את הנושא לעומק ואף הזמין מכשירים, אני חייב להגיד לכם שהוועדה
צדקה.
מכשירי הקצה ברשת הוט קשורים באופן חד-ערכי לרשת. תהיינה בעיות, בעיות זה לטובת האזרח?
לא. אז לטובת האזרחים, תעבירו את המכשירים מהוט לאזרח, אפילו תנו להוט 10 ש"ח נוספים עבור כל מכשיר, או לפחות תכריחו את הוט למכור מכשירים.
אולם, אל תמציאו רגולציה, שלא מתיישבת עם הנתונים האובייקטיביים. זה לא כמו רשת בזק. זו טכנולוגיה אחרת. הייתה ועדה, שחקרה את הנושא והגישה מסקנות. למה להתעלם ממנה? תוצאות הוועדה לא מקובלות? תעשו עוד ועדה.
אני רוצה לראות ועדה מקצועית, שתפסוק, שבעל רישיון אינטרנט מיוחד צריך לפתח ולרכוש בעצמו מכשירים לרשת הוט. זה לא כמו בזק, חברים. לא תוכלו לקנות ב-
eBay כבל-מודם ולהשתמש בו. הבעיה שלא הייתה ועדה, שקבעה את זה. סתם דיונים שרירותיים, שזורמים עם הוט, בניגוד להחלטת ועדת חייק הכתובה שחור על גבי לבן.
עוד לא סיימתי. כעת אחשוף את העלויות להפעלת שוק סיטונאי לספק קטן, לפי מה שמאפשר משרד התקשורת להוט:
100 אלף ₪ למערכת
API שלא קיימות כיום באף מקום. זו מערכת, שצריך לפתח, לתרגל, לבצע בדיקות מרובות וכד'.
מיליון ₪ הזמנת ציודים ייעודיים ממפעל עם עבודת
Telco (מינימום הזמנת מכשירים שמצאנו, כדי להפוך את הזמנת מוצר הטלקו: התאמת המודם למערכות של הוט, הכוללת התאמתו לרשת המפעיל. הערכת זמן של כשנה).
סלילת קווים מרובים סתם ללא סיבה (הם העתיקו את הרגולציה על בזק ללא סיבה גם להוט. זה לא אותו דבר 2 הרשתות הללו). תשלום של 80 אלף ₪ לחודש, אם אתה
לא בעל רישיון מפ"א.
סה"כ: מדובר במיליון ומאה אלף ש"ח ליום הראשון, ו-80 אלף ש"ח לחודש, על מנת
לחבר לקוח בודד. וכמובן כשנתחיל לחבר את הלקוח הבודד, יצוצו עוד ועוד בעיות, ייווצרו בעיות יש מאין, ואין מאין. תתחיל מלחמה. טענות הזויות יועלו, כמו "השקע של הטכנאי נעלם..", "המודם של
FAST לא טוב", "אתה חייב להתחבר לספק אחר", וכדומה, בסגנון שהוט פועלים היום ממילא, גם
ללא השוק הסיטונאי. זאת אומרת, שים 1,100,000 ש"ח ועוד 80,000 ש"ח מדי חודש, ובוא נתחיל לריב...
ואז, כמובן לשלם לפי הג'יגות, שאתה מעביר, בנוסף לתעריף מופקע עבור כל לקוח.
העלות האמיתית להפעלת שוק סיטונאי לספק קטן
צריכה להיות:
כלום.
אפס.
OK, נצטרך לשלם ג'יגות. אין בעיה, נשלם להם גם עבור כל מנוי. כל סכום דמיוני שיבקשו. נרים כבל לפרויקט. אבל איך הגעתם למיליון ומאה אלף ₪ הקמה ו-80 אלף ש"ח לחודש?
מישהו נפל על הראש.
וכל זה בהנחה, שהוט לא יחייבו אותנו לפתח מכשירי דוקסיס 4 (או 3.1), עוד כמה חודשים, כשהטכנולוגיה תשתדרג אצלם ברשת, בעלות של
עוד כמיליון ₪.
זה לא מה שהדבר הזה צריך לעלות. זה צריך לעלות כמו שזה עולה היום: אתה מרים כבל ונגמר הסיפור.
הוט חייבים להבין בהנחיית משרד התקשורת, שאם אין סיפור אהבה, אז אין כלום. רק ככה עושים רגולציה.
היום הוא יום שחור אמנם לחברתנו, אבל גם לשוק התקשורת בישראל. זה היום בו משרד התקשורת
החליט למגר את התופעה הבלתי נסבלת, שנקראת תחרות,
לחסום את השוק בפני שחקנים חדשים ולחסל את הקטנות.
לצערי, האזרחים יפנימו את ההפסדים רק עוד שנתיים +-, ואז כבר יהיה
מאוחר מידי.
לצערי, "המלך הוא עירום".
מאת:
אייל תמיר, מנכ"ל
Fast.