בזמן שכולם עסוקים במשבר הכלכלי במשק, שר התקשורת יועז הנדל, מאחורי גבו של ראש הממשלה נתניהו והממשלה כולה, ללא כל בסיס חוקי, חתם (בחתימת ידו) על הטבה מדהימה ל-3 טייקונים (הבעלים של: הוט, סלקום ופרטנר), לא לשלם מיסים בישראל. זו הטבה, ששווה להם מאות מיליוני ש"ח בשנה. חשיפת התרגיל המדהים, הפלילי, לכאורה, והמקומם ביותר, שהשר לא רוצה שתדעו, שנעשה דווקא כעת על ידו ללא אישור רוה"מ הדרוש על פי החוק.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 10.7.20, 07:30
שר התקשורת
יועז הנדל משמיע בימים האחרונים שוב ושוב ספינים על הצורך לשמור על כלכלת ישראל ולעזור למובטלים ולעצמאים חסרי הפרנסה, שנפגעו עקב מגפת הקורונה, דוגמת מה שיש כאן בתצלום משמאל ובתצלום בתחתית הכתבה.
אמש הוא חזר על זה בנוסח קצת שונה, אבל באותו כיוון:
הוא גם שלח מכתב נזעם (
כאן) - למה גוגל ופייסבוק
לא משלמות מיסים בישראל.
אולם, ספינים לחוד ו
מציאות לחוד.
אני הזהרתי בתחילת השנה את השר
דודי אמסלם, לא ללכת במתווה, שראשי "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת" הכינו לו בתחילת שנה זו,
כדי לסייע ל-3 טייקונים לא לשלם מיסים בישראל ול"הלבין" את העבירות, שהם עוברים, בכך, שהם למעשה, לא עונים על הגדרת "הישראליות" הנדרשת מהם בחוק וברישיון של החברות בהן הם מחזיקים, ואז יידרשו לשלם מיסים בישראל, ופרסמתי זאת תחת הכותרת: "
עוד תרגיל של "הקליקה" ל"הלבנת עבירות", הפעם בשת"פ השב"כ!".
השר
דודי אמסלם פעל נכון ונמנע מלחתום על זה. כנראה הוא הבין, ש"עובדים עליו".
במקביל ובלי כל קשר לכתבה שלי, פרסם הכתב הכלכלי
ארז רביב ב-Davar1, כתבה נוקבת בנושא השימוע הזה, בה הוא
הזים את שני הטיעונים המרכזיים (הכוזבים) שמשרד התקשורת הציג, כסיבות לרפורמה הרגולטורית הזו בתחום ה"ישראליות" בחברות התקשורת: 1) הקלת נטל בירוקרטי, 1) עידוד משקיעים. הכתבה של
ארז רביב פורסמה תחת הכותרת: "
מוכרים את התקשורת. משרד התקשורת מציע: שליטה מלאה לזרים בחברות תקשורת בישראל. ההצעה שתוריד את חובת האזרחות הישראלית מהבעלות על חברות תקשורת מכילה משמעויות כלכליות, ביטחוניות וחברתיות רחבות | האם ראוי שתעבור ללא חקיקה ובזמן ממשלת מעבר?". כתבה זו מומלצת מאוד לקריאה, כחומר רקע משלים לחשיפה כאן.
החשיפה: ביומו האחרון כמנכ"ל המשרד,
במקום להכין את המשרד ושוק התקשורת לקראת הסגר השני עקב מגפת הקורונה, "יו"ר הקליקה של אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת",
נתי כהן, המנכ"ל היוצא של המשרד, בתמ
ונה משמאל, בגיבוי חברת הקליקה הבכירה (היועצת המשפטית של המשרד, שמעורבת באין ספור תרגילים משמעתיים ופליליים - לכאורה, שאחד מהם
נחשף אתמול, ו"אוהדת" קבוצת סלקום \ IBC ממניעים כלכליים), הצליח הפעם להחתים את השר הטרי
יועז הנדל על ההחלטות הבלתי חוקיות והמקוממות הללו.
מדובר בהחלטות
המספקות הטבות רגולטוריות ל-3 טייקונים (פירוט בהמשך לגבי כל אחד מהם), בהיקף כספי מצטבר אדיר - שמה שיש ב"תיק 4000" - נראה ממש זעיר לידם.
רק 3 מסמכים בחתימת השר עלו עד כה לאתר המשרד ביום
7.7.20, ללא כל הודעה לציבור, למרות ש-3 המסמכים הללו נחתמו ע"י השר
יועז הנדל ביום
1.7.20 (אפשר לראות זאת ב"מאפייני המסמך", למשל של סלקום
הנמצא כאן, או של פרטנר
הנמצא כאן).
לא ידוע כמה מסמכים נוספים זהים קיימים בחתימת השר - להערכתי עוד כמות לא קטנה של מסמכים - ש
עדיין מוחבאים.
למה זה קרה כעת? כי זה ממש "בער" לבעלים של סלקום (עקב "מצבו הפיננסי" בהשקעותיו בישראל), וזו הייתה "מתנת הפרידה" של נתי כהן ועו"ד
דנה נויפלד - עבורו.
זה גם שימש
כהכנה לרכישה של גולן טלקום ע"י סלקום, כך שהחברה (גולן טלקום) תעבור מבעלות ישראלית לבעלות ארגנטינאית.
כל זאת,
בניגוד לחוק, בניגוד לתקנות ולצווים הקיימים, בלי שהשימוע (המצוי
כאן, ו
כאן)
הסתיים ותוצאותיו
לא פורסמו, גם
לא פורסמו הצווים המאפשרים את השינוייים הללו, צווים, שהיו בשימועים ולא פורסמו כנדרש.
העיקר: ראש הממשלה והממשלה לא קיבלו עדכון על השינויים הללו ולא אישר\ו אותם בכלל, כנדרש בחוק.
אולם, כל זה לא עניין בכלל את השר
יועז הנדל, שחתם
במו ידיו,
בלי לדווח לציבור (הוא שכח, שהבטיח וכמה פעמים לפעול "בשקיפות"), על
"הלבנת" העבירות של אותם 3 טייקונים ובכך הוא
מאפשר להם בתרגיל רגולטורי מסריח ביותר, שמייד אפרט מה הוא,
לקבל פטור שיישאר סודי, מחובת "הישראליות" שהם נדרשים לעמוד בה, ובכך הם
פטורים מתשלומי מיסים בישראל, מה ששווה להם
מאות מיליוני ש"ח לשנה (לכל אחד).
זה לא מקרי, שבכל מסמכי השימועים
אין שום ניתוח כלכלי, מה המשמעות של הפטור מ"הישראליות", של אותם טייקונים.
למי ששואל - כבר אענה:
לבזק אין בעיה כזו, כי מי שרכש את Bcom, חברת האם של בזק,
קרן סרצ'לייט האמריקאית, הקרן הזו ביצעה את הרכישה בשותפות עסקית וכלכלית עם
דוד פורר, ישראלי העונה על כל הדרישות של "ישראליות". זאת, כדי לענות על דרישת "הישראליות" ב"היתר השליטה" בבזק, והיא (קרן סרצ'לייט) אכן
קיבלה את "היתר השליטה" בבזק מהשר
דודי אמסלם ובאישור היועמ"ש (
כאן).
לאור ההתפתחות הטרייה, החמורה והמזעזעת הזו, שלחתי ביום
8.7.20 לשר התקשורת
יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת (כולל למנכ"לית החדשה:
לירן אבישר בן-חורין), את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: חתימה על תיקוני רישיונות שלא על פי החוק, במטרה "להלבין עבירות" של כמה טייקונים.
שלום רב,
1. היום ה
שר חתם על תיקוני רישיונות לכמה חברות תקשורת (
סלקום,
גולן טלקום,
פרטנר תקשורת), שלא על פי חוקי מדינת ישראל ובכלל זה:
א. הכותרת של התיקון כוללת את המילים "לאחר ששקלתי את טענותיה של חברת
X" בעוד שחוק התקשורת קובע, שיש לשקול דברים אחרים לגמרי, בשינוי תנאי הרישיון.
ב. סעיף 4(ה) לחוק התקשורת
לא מקנה לשר שום סמכות לתקן את הרישיון כמו שתוקן, מפני שהתיקון נוגע לסעיפים אחרים בחוק, שדורשים
אישור ראש הממשלה והממשלה.
ג. סעיף 13 בחוק
בכלל לא עוסק בנושא "הישראליות" או אחזקות ובעלות בחברות, ולכן אינו יכול להיות
בסיס לשינוי ההגדרה של הישראליות והאחזקות.
סעיף זה בכלל
לא מאפשר לשב"כ לתת איזה הנחיות והחלטות
בתחום הבעלות, הישראליות והאחזקות.
2. הסברים נוספים יש
כאן.
3. מדוע השר חתם על התיקונים הבלתי חוקיים הללו ברישיונות
דווקא כעת (מה שהשר הקודם -
דוד אמסלם נמנע מלחתום)?
4. אודה להתייחסותך הדחופה, בהתייחס לכך, שכנראה, השר אמור לחתום על תיקונים בלתי חוקיים כאלה גם לשאר החברות בשוק התקשורת.
5. האם לא מן הדין, שהשר יביא את הנושא לאישור הממשלה (לאחר
ביטול האישורים, שכבר חתם עליהם), לאחר התייעצות ביועץ המשפטי לממשלה, לאור העובדה, שהמטרה הברורה של השינויים הללו, היא "להלבין עבירות" של כמה טייקונים (ובראשם הבעלים של הוט וסלקום)
ולחסוך להם תשלומי מיסים בישראל - בהיקפים עצומים?"
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
לצפצף על עוד כמה חוקים באי מענה לשאלותיי - זה כבר דבר פעוט ערך, מול הצטברות ההחלטות, שטעונות חקירה דחופה, של הטבות הרגולטוריות הענקיות הללו ל-3 טייקונים.
מענה לשאלות שעולות מהחשיפה:
1. מה השב"כ בכלל עושה כאן, בהחלטה הרגולטורית הנוגעת לרישיונות של החברות, בתחום הגדרת "הישראליות" של הבעלים של החברות הללו?
תשובה: זה הוסבר כבר בכתבה הקודמת -
כאן.
בקצרה: התפקיד של השב"כ בעניין אישורי הבעלות והבעלים ("היתר שליטה") בחברות התקשורת הוא לאשר מבחינה בטחונית את הבעלים ועוד כמה נושאים הקשורים לביטחון המדינה (האזנות סתר, ביטחון מידע וכיו"ב).
אין לשב"כ שום מעמד בשום חוק לקבוע מה אחוזי השליטה, שיהיו בחברות, ו
אין לו שום הסמכה בשום חוק או תקנה, לתת פטור מ"ישראליות" לבעלי החברות הללו.
לכן, התפקיד החדש של השב"כ כאן, לפי ההמצאה של "הקליקה"
: השב"כ ייתן לטייקונים, בעלי החברות, פטור מ"ישראליות",
ואתם (וגם הבורסה, מס הכנסה, או כל גוף אחר בישראל)
בכלל לא תדעו, שיש אישור כזה, כי המסמכים של השב"כ הם סודיים...
ככה ההלבנה \ הפטור של "הישראליות" של הטייקונים,
תהפוך לסודית.
לא היה כדבר הזה מעולם בתולדות משרד התקשורת, שמחביאים החלטות - אצל השב"כ.
ממתי תפקיד השב"כ (או של שר התקשורת) לעודד השקעות של טייקונים זרים בתשתיות התקשורת בישראל ולהקל על כניסתם לישראל? ולמה שלא יהיה להם שותף ישראלי (כמו שקורה למשל בבזק)? יש גופי ממשלה אחרים שעסוקים בנושאים הללו ואיש מהגופים הללו לא היה מעורב בהחלטות כאן! מלבד זאת, הכישלון של הבעלים של פרטנר (סבן), הוט (דרהי) ושל סלקום (אלשטיין) בהשקעותיהם בשוק התקשורת, יכול להוביל למסקנה הפוכה לגמרי: שאין לעודד משקיעים זרים להיות הבעלים של חברות תקשורת ישראליות...
ובכלל,
השב"כ כפוף לראש הממשלה ולא לשר התקשורת, וראש הממשלה
בכלל לא אישר את התרגיל המסריח ביותר הזה ולא חתם עליו. ככה - הכל סודי וחושבים, שאני לא יכול לחשוף זאת...
2. מה אומרים החוק, התקנות והרישיון הקיים, בעניין "הישראליות"?
הם אומרים דבר אחד מאוד פשוט, ואדגים את זה בצילום הסעיף המתאים ברישיון של סלקום (ברישיון של פרטנר -
כאן, זה די דומה):
כלומר: יש צורך, שמבין בעלי השליטה בחברה,
לפחות 5% מהמניות יוחזקו בידי "ישראלים". יש הגדרות בחוק, בתקנות וברישיון מה זה "ישראלי".
השינוי ברישיון, שחתם עליו השר
יועז הנדל, מאפשר לשב"כ (בתיאום עם צמרת משרד התקשורת)
לתת אישור של "פטור מישראליות" - לטייקונים.
כלומר: הפטור הוא, שלא יהיו 5% מהמניות בידי ישראלי, שעל פי חוקי המס בישראל,
משלם מיסים בישראל.
כך, הטייקון הזר
לא ישלם אגורה של מיסים בישראל.
.
3. מיהם 3 הטייקונים המקבלים כעת את ההטבה הרגולטורית מהשר יועז הנדל ולמה?
א. אדוארדו אלשטיין, הבעלים של קבוצת סלקום.
כבר כשהוא רכש את המניות של הקבוצה מ
נוחי דנקנר, היו לו בעיות קשות בתחום "היתר השליטה" בסלקום (כי הוא תושב ארגנטינה), ולכן נעשו אז כמה תרגילים (שהם חלק מ"תיק 5000", שטרם נחקר), שמי שמתעניין בפרטים של תחילת התרגילים הללו, שהחלו ב-2017, חשפתי אותם אז בהרחבה עם שלל מסמכים:
כאן ו
כאן. זה גם נזכר
כאן בסעיף 6.
אולם, התרגילים המסובכים הללו, הכבידו על
אדוארדו אלשטיין, שבתקופה האחרונה נמצא בצרות כלכליות בהשקעותיו בישראל, שלא כאן המקום לפרטן, ולכן נולד הצורך
להוריד את ה"ישראבלוף" של "הישראליות" המדומה שלו.
כל התרגיל, שחתם עליו כעת השר יועז הנדל - נועד קודם כל - עבורו.
ב. פטריק דרהי, הבעלים של קבוצת הוט.
על השיטה, שבה
פטריק דרהי הפך ל"ישראלי", אפשר לספר סיפור בלשי שלם, שנדלג עליו כעת. אחרי ההנפקה של הפירמידה שלו, נחשף מקום מגוריו הקבוע והיכן הוא משלם מיסים (
לא בישראל).
לכן,
פניתי כמה פעמים בשאלות נוקבות, בעניין קיום חובת "הישראליות" שלו (אי קיום החובה הזו אמור לכלול סנקציות מאוד כבדות וחמורות מצד משרד התקשרות, עד כדי שלילת הרישיון של החברה). למשל שאלתי זאת
כאן בסעיף 6, או
כאן בסעיף 10. תשובות לא קיבלתי.
הוא השני, שהתרגיל החדש של השר
יועז הנדל נועד עבורו. יודגש, שעדיין המסמך הנוגע להוט -
מוסתר. כך, שתוכנו לא ידוע לי. אבל אני מניח, שהמסמך להוט יהיה זהה לה של: סלקום, גולן טלקום (שמועמדת לרכישה ע"י סלקום. כיום גולן טלקום מוחזקת ע"י ישראלים, ומטרת התיקון לאפשר רכישתה ע"י בעלים תושב ארגנטינה) ופרטנר, 3 המסמכים, שכבר עלו לאתר המשרד.
ג. לי קה שינג, יו"ר קבוצת האציסון מהונג-קונג (סין), הבעלים של פרטנר.
כאן הסיפור קצת מורכב, כי, למעשה,
האצ'יסון טרם קיבלה "היתר שליטה" על פרטנר, מטעמים שונים ומשונים (ייתכן בגלל שהם סינים... והאמריקאים מתנגדים, שסינים יחזיקו בתשתיות תקשורת בארה"ב ובישראל), ולכן
נתי כהן קיבל בסתר החלטה, ללא כל בסיס חוקי, להוריד להם את "דרישת הישראליות" כמעט
לחצי, במקום 5% רק 3.8%, וכשחשפתי (
כאן סעיף 13) את התרגיל הבלתי חוקי הזה - התעלמו ממני.
היות ועדיין לא ברור אם הא'ציסון תמשיך להיות הבעלים של פרטנר, גם בגלל שלא קיבלה עד היום "היתר שליטה" על פרטנר, למרות ההקלה של
נתי כהן, ההטבה הרגולטורית החדשה של
יועז הנדל ל
לי קה שינג, תהיה אקטואלית, רק במקרה, שהוא ממשיך להיות הבעלים של פרטנר, אחרי אישור של "היתר שליטה".
4. מה הבעיה בעניין הניסוח של תיקון הרישיונות, שהשר נשאל על ידי כאן למעלה?
הבעיה פשוטה וחמורה גם יחד. בתיקון הרישיון השר כותב בכותרת את הנימוקים להחלטתו, למשל, במסמך הנוגע לסלקום כתב כך: "לאחר ששקלתי את טענותיה של חברת סלקום...".
הוא (השר) בכלל, על פי החוק, אמור
לשקול שיקולים אחרים,
לא של "טענותיה של סלקום".
הוא (השר) לא נציג של סלקום במשרד התקשורת.
הוא נציג הציבור ונבחר ציבור. וכך בדיוק כתוב בחוק:
5. לפי אילו סעיפים השר אמור לקבל החלטות לעניין "הישראליות" של בעלי חברות התקשורת החיוניות לשוק התקשורת?
כל ההחלטות אמורות להתקבל לפי סעיף 4ד ו-4ה ל
חוק.
זהו.
כל התיקונים (והשימועים, שקדמו להם) מסתמכים על
סעיף 13 בחוק, סעיף, שבכלל לא נוגע בנושא זה ואין בו שום עיסוק בתחום האחזקות ו"הישראליות", שום הסמכה לשר ו\או לשב"כ לתת פטור מ"ישראליות".
בקיצור - מדובר כאן
בהונאה רגולטורית.
הנה תצלום של סעיף 13, שעוסק בנושא חשוב אבל לא לעניין האחזקות ו"הישראליות":
כל סעיפי המשנה בסעיף 13 הזה מצוים כאן בתצלום מתחת, ואין בהם
שום התייחסות לעניין האחזקות ו"הישראליות" (לחיצה על התמונה מגדילה אותה):
כלומר:
נתי כהן, ביחד עם היועצת המשפטית של המשרד, "בישלו" כאן יצירת "פיקציה משפטית" המסתמכת על סעיף בחוק,
שלא נוגע לעניין בכלל.
לכן,
בכתבה הקודמת, לאחר ששאלתי את השר (אז
דודי אמסלם) שאלות רבות שלא נענו,
כתבתי כך:
- ההגדרה של"ישראליות" אינה אינטרס של השב"כ, אלא של מדינת ישראל. לכן, הסכמות השב"כ לשינויים, שהציע מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן - אין להן תוקף.
- האינטרסים של "ישראליות" הם לא רק בהיבטים הביטחוניים של בעלי חברות תשתיות התקשורת. יש היבטים לא פחות חשובים כגון: הזיקה של בעלי התשתיות למדינת ישראל, השקעות ורכישות גומלין במדינת ישראל, אי משיכת המשאבים של ישראל לחו"ל (כבר ראינו כיצד בעלי IBC השבדי, הביא לבניית Data Center, כביכול לצרכי החברה, מכספי משלמי המסים בישראל - במתקן שנבנה בשבדיה...), תשלום מיסים בישראל (הטייקונים, שעומדים מאחורי סלקום, פרטנר והוט, לא מעוניינים לשלם מיסים בישראל, אלא במקלטי מס, או במדינות, שבהן המס הוא מזערי), התחייבות להעסקת עובדים מישראל לאורך זמן, זיקה לשמירה על כללי התחרות בישראל לרבות זיקה לשמירה על חוקי הצרכנות והגנת הצרכן הישראלי, ועוד ועוד. לכל הנושאים הללו - אין שום קשר לשב"כ.
- לכן, השיקול לגבי ה"ישראליות" של בעלי תשתיות התקשורת, חייב להיות, ככתוב במפורש בחוק, של הממשלה בכללותה, באישור הכנסת (בשינויי חקיקה ולא רק באישור התקמת בוועדת הכלכלה), ולא של השב"כ, ובשינויי חקיקה מלאים ומתאימים בכנסת, כי הכנסת היא זו שקבעה ואישרה את הצורך ב"ישראליות", בסעיפים רבים בחוק התקשורת.
- תיקון תקנות המשנות סדרי עולם, כדי "להלבין עבירות" בדיעבד, הוא דבר בלתי נסבל ובלתי מתקבל על הדעת במדינת חוק. קודם צריך לטפל בעבירות ואחרי כן אפשר לדון בשינוי הכללים, אם בכלל.
- את התקנות החדשות הכינה היועצת המשפטית של משרד התקשורת (ראה כאן), עו"ד דנה נויפלד, שיש לה "הסדרי ניגוד עניינים", שלא בוטלו, שנראים סותרים לחלוטין את המגמה והתוכן של השימוע הזה והתקנות, שהוכנו על ידה כחלק מהשימוע, תיקונים בעלי משמשות כלכלית מאוד כבדה, לטובת האינטרסים הכלכליים של בעלי סלקום ו-IBC.
6. למה השר יועז הנדל חתם על המסמכים הללו כעת - בלי לבדוק?
מתחילת דרכו, למעשה כבר מהיום הראשון, השר
יועז הנדל "נפל בשבי" של "הקליקה", בגלל סדרת החלטות שגויה, שקיבל כבר ביומו הראשון בתפקיד. מאז, הוא "שבוי" בידי "הקליקה" ורצונותיה.
בנוסף, אין לו מטה מקצועי וכל האנשים שהביא עימו למשרד התקשורת, לרבות המנכ"לית, וגם הוא עצמו, אין לאיש מכל הצוות החדש הזה,
צל של מושג, ניסיון, השכלה, או ידע, בתחום רגולציית עולם התקשורת.
בנוסף, השר לא הקים לידו "גוף מייעץ" ("ועדה מייעצת", כמקובל ברוב המשרדים הממשלתיים, של "נציגי ציבור מוסמכים"), כדי לבחון כל החלטה רגולטורית, מבחינת האינטרס הציבורי שלה. נקודה אחרונה: אין לשר מערכת ייעוץ משפטי עצמאית, והוא תלוי בייעוץ המשפטי של חברי "הקליקה" שבמשרד, ייעוץ שיכול להוליך אותו שולל בקלות, כמו במקרה כאן.
זה לא מפחית מאומה מאחריותו כשר, כי הוא זה שחתם בחתימת ידו על ההחלטות.
שורה תחתונה:
השר
יועז הנדל ממשיך ליישם כל מה שה-Deep State מכתיב לו.
השר ממשיך להיות מובל - במקום להוביל.
חוק, תקנות, נהלים, צווים, ממשלה, ראש הממשלה, טובת הציבור -
זה לא מעניין את השר יועז הנדל - בכלל.
טובת הטייקונים והדאגה לכיסם, שלא יידרשו חס וחלילה לשלם מיסים בישראל - זה הדבר הכי חשוב לו - ממש כיום, על רקע המצב הכלכלי של מדינת ישראל, עקב מגפת הקורונה.
לא פלא, שאני מפנה את הקוראים שוב לכתבה הנוקבת והחשובה ביותר, במיוחד אחרי החשיפה המצויה למעלה:
"
מה יגרום לך להצטרף לקריאה לפטר ובדחיפות את שר התקשורת יועז הנדל?".