הוגש דו"ח "ועדת פולקמן" - האמצעי לחיסול ערוץ 20 ורשתות הרדיו הימניות
מאת:מערכת Telecom News, 27.7.21, 13:33
המלצות הוועדה לבחינת אסדרת העל בתחום השידורים הטלוויזיוניים והרדיו - "ועדת פולקמן" נמסרו לשר התקשורת, יועז הנדל. יודגש, שהמטרות המרכזיות האמתיות הן חיסול ערוץ 20 ורשתות הרדיו הימניות, חיסול השידורים בחינם של עידן פלוס על רשת האינטרנט, והלבנת העבירות של סלקום ופרטנר. עדכונים בסוף הכתבה.
היום נמסרו לידי שר התקשורת, יועז הנדל, (בתמונה משמאל בצד שמאל), המלצות הוועדה לבחינת אסדרת העל בתחום השידורים - המכונה "ועדת פולקמן". הוועדה הוקמה בספטמבר 2020 ע"י השר הנדל כדי להמליץ על תיקונים רוחביים וחקיקתיים הנדרשים באסדרת שוק השידורים בישראל. לאחר שהוועדה נפגשה עם הגורמים הרלוונטיים בתחום, גיבשה הוועדה המלצות והגישה אותם לשר התקשורת.
ידגש שוב ושלא יהיה צל של ספק לאיש: המטרה היחידה והעיקרית של "ועדת פולקמן" היא לחסל (כלכלית ורגולטורית) את ערוץ 20 וכלי התקשורת האחרים של הימין (דוגמת תחנות רדיו של הימין). כל השאר זו ברברת מקושקשת, שנועדה לטשטש את העיקר. זה מגיע בהמשך לתכנית לחסל את גלי צה"ל, תכנית ששר התקשורת יועז הנדל מעורב גם בה, בגלל הפופולריות העצומה של השדר הימני בגלי צה"ל, יעקב ברדוגו.
את פרטי התכנית לחסל את ערוץ 20 חשפתי במהלך עבודת "ועדת פולקמן" ופרסמתי זאת בכמה כתבות חשיפה, כשהבולטת והמובילה בכתבות הללו עם מסמכים, היא הכתבה, שפורסמה על ידי (וגם ע"י אלי ציפורי) תחת הכותרת המדברת בעד עצמה: "חשיפת המזימה לחיסול ערוץ 20 וערוצי נישה ע"י "ועדת פולקמן"". בכתבה הזו מוסברת המזימה לפרטיה ואיך "התרגיל" יעבוד, ולא נחזור על כך כאן.
יצויין, שחלק בלתי נפרד מהמזימה של "דו"ח פולקמן" הוא גם להלבין את העבירות הרבות של סלקום ופרטנר, שלא די שהן משדרות ללא כל רישיון, הן מספקות שידורים האמורים להיות על פי חוק חינמיים, והן גובות על זה כסף בניגוד לחוק, מלקוחותיהן.
כך, הן פטורות מכל החבות של בעל רישיון (חיסכון של עשרות מיליוני ש"ח לשנה לכל חברה) וגם גובות כסף, שאסור להן לגבות, מהלקוחות. חשפנו זאת כמה פעמים וגם היום, בכתבה, שפורסמה תחת הכותרת: "צריך רישיונות לשידורי טלוויזיה בחינם ברשת. אילו חברות מצפצפות על החוק?". כעת, "דו"ח פולקמן" מלבין את כל העבירות הללו של סלקום ופרטנר, ומאפשר לגבות כסף מהלקוחות משידורי "עידן +", מה שאמור להיות חינמי.
הוועדה הורכבה מיו"ר הוועדה, ח"כ לשעבר רועי פולקמן, (בתמונה משמאל בצד ימין), 4 נציגי משרד התקשורת, נציגת משרד האוצר ונציגת משרד המשפטים. בוועדה גם השתתפו כמשקיפים נציגים מהמועצה לכבלים ולוויין, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ורשות התחרות.
המלצות הוועדה עוסקות בהקמת רגולטור אחוד לשידורים - "רשות השידורים המסחריים", חובות השקעה בתוכן מקומי לספקי תכנים בינלאומיים, רגולציה מצומצמת על ערוצים מסחריים וספקי תכנים ישראליים הכוללת בעיקר: אתיקה בשידורים, אסדרת שידורי חדשות ואקטואליה, קידום הפקות מקור, הגנה על קטינים, הנגשה לאנשים עם מוגבלויות.
הקמת "רשות השידורים המסחריים" כיחידת סמך תחת שר התקשורת.
ברשות תכהן מועצה ציבורית ולצידה יעמוד גוף ביצועי-יישומי, שיוציא לפועל את החלטותיה.
"מועצת השידורים" תכלול 13 חברים (מרביתם נציגי ציבור). החברים יהיו בעלי רקע וניסיון מגוונים.
בראש הרשות יעמוד אדם אחד, שיכהן הן כיו"ר מועצת השידורים והן כראש הדרג הביצועי ברשות.
בסיס התקציב של הרשות לשידורים יהיה מתקציב המדינה.
הרשות תהא מוסמכת לקבוע את תקנותיה כחקיקת משנה.
תפקידי הרגולטור האחוד יהיו, בין היתר:
הרגולטור יפקח על הפלטפורמות הרב-ערוציות המסורתיות (הוט ויס בכבלים ובלוויין), ספקי התכנים על ה-OTT (פרטנר, סלקום, סטינג, נקסט ועוד ככל שיהיו), והערוצים המסחריים.
הרגולטור יקדם הפקות מקור מסוגה עילית, שמירה על האתיקה בשידורים, אסדרת הכללים לשידורי חדשות ואקטואליה, שמירה על שוק שידורים מגוון ותחרותי ומניעת ריכוזיות ובעלויות צולבות, קביעת כללים לשידורי ספורט, קביעת כללי צרכנות בתחומים בהם אין אסדרה רוחבית של משרד התקשורת, הגנה על ילדים, הבטחת נגישות לבעלי מוגבלויות, ויהווה מרכז לפניות הציבור וגוף מחקר וידע בתחום השידורים בישראל.
מתווה רגולציה עבור ספקי תכנים ישראליים
החלת רגולציה באופן הדרגתי על ספקי תכנים, שפעילותם מיועדת בעיקרה לציבור בישראל, בהתאם למדרג שיקבע בהתאם להיקף פעילותם, על בסיס סך ההכנסות השנתי של הספקים.
על כלל הספקים יחולו הוראות לעניין מניעת בלעדיות בשידורי הספורט.
על ספקים עם היקף פעילות בינוני ומעלה (הכנסות בסך 600-300 מיליון ₪) יחולו חובות השקעה רק בנושאים הבאים: הפקות סוגה עילית, הגנה על ילדים, חובות הנגשת שידורים לאנשים עם מוגבלויות וחובות בתחום האתיקה בלבד.
על ספקי תכנים בעלי היקף פעילות רחב (הכנסות בסך 600 מיליון ₪ ומעלה) יחולו בנוסף חובה מורחבת להשקעה בהפקות סוגה עילית וחובות בתחום צרכנות השידורים.
צמצום היקף התערבות הרגולטור ומיקוד סמכויותיו בקביעת כללים לגובה ההשקעה ואופן ההגדרה של הפקות מקומיות בלבד, ללא התערבות באופן, מיקום, אורך וזמן השידור או בתתי סוגות המשדרים.
משרד התקשורת יוסמך לקבוע אסדרה צרכנית רוחבית על כלל שוק התקשורת, לרבות בנוגע לגופי השידור. כ"כ, יוסמך השר לקבוע נושאים שבהם אסדרה רוחבית אינה נדרשת. הרשות תוסמך לקבוע אסדרה צרכנית רק בנושאים בהם השר לא קבע רגולציה בלבד, ולא קבע כי בהם היא אינה נדרשת.
מתווה רגולציה לספק תכנים בינלאומיים
הוועדה ממליצה להחיל על ספקי תכנים בינלאומיים, שפעילותם אינה מיועדת בעיקרה לציבור בישראל, חובות בתחום ההשקעה בהפקות ישראליות בלבד.
הרגולטור יוסמך לדרוש מידע מספק תכנים בינלאומי בנוגע להכנסותיו מהפעילות בישראל, להיקף המנויים ולהיקף השקעתו בתוכן מקומי.
על ספק בינלאומי, שהיקף הכנסותיו מפעילות בישראל גבוה מ־300 מיליון ₪, תוטל חובה להשקעה בתוכן מקומי.
בשלב ראשון, יעדכנו ספקי התוכן הבינלאומיים את הרגולטור בנוגע לכוונתם להשקיע בתוכן מקומי על פי מספר אפשרויות להשקעה. היקף האפשרויות יהיה מגוון ויכלול אפשרויות להשקעה באופן ישיר (בהפקות, ביוצרים) ובאופן עקיף (רכש גומלין).
במקביל יקיים הרגולטור, בהשתתפות גורמי המקצוע הרלוונטיים, בחינה בנוגע לאופן הטלת החובה תוך התייחסות לקריטריונים הבאים:
מספר ספקי התכנים הבינלאומיים, היקף פעילותם בארץ ורמת התחרות בשוק השידורים.
הניסיון הקיים במדינות אחרות מהחלת רגולציה כאמור על ספקי תכנים.
המודלים הכלכליים בשוק השידורים
הוועדה סברה, שיש לבצע שינוי הדרגתי, שבסופו תבוטלנה ההפרדות וההגבלות על המודלים הכלכליים בשוק השידורים (ובהן חובת ההעברה בחינם של ערוצי הברודקאסט, חובת הקצאת האפיקים, ואיסור שידור פרסומות בפלטפורמות המסורתיות).
לא התקבלה הכרעה בנושא ביטול האיסור החל על ספקי תכנים להיות בעלים של חברת חדשות, והכרעה בנושא תתקבל לאחר קבלת התייחסויות מהציבור.
הוועדה הציעה 2 חלופות לביצוע השינוי באופן הדרגתי. משרד התקשורת, בשיתוף הגורמים הרלוונטיים ימשיך את הליך הבחינה של החלופות המוצעות תוך קבלה ושמיעה של עמדת השחקנים בשוק על החלופות שהוצעו, ויגבש המלצות מפורטות.
יועז הנדל: "הדו״ח, שהוגש לי, מהווה סיכום של עבודה רצינית בנושא, שנמשך זמן רב מידי. דו"חות רבים נכתבו במשרד התקשורת בתחום השידורים אך מעטים יצאו לפועל. אני לא מתכוון לבזבז זמן. לאחר שאקבל את הערות הציבור, בכוונתי לפרסם את עמדתי באשר לחלקים, שטופלו בדו"ח ועל אלה הדורשים המשך טיפול ברגולציה החלה על השידורים. כתוצאה מכך נקדם חקיקה".
רועי פולקמן: ״אני מאמין, שיישום המלצות הוועדה יתרום לתחרותיות גדולה יותר ומוצר טוב יותר לציבור גם במונחי מחיר וגם במונחי איכות ומגוון. שוק התקשורת נמצא כיום בחוסר ודאות ואני משוכנע, ששר התקשורת יוביל במהרה את התיקונים הנדרשים לכדי מימוש. מדברים על הדברים כבר עשור - עכשיו הזמן למעשים".
עדכון 27.7.21: חשיפות בלעדיות ומרתקות בעקבות "ועדת פולקמן" - האמצעי לחיסול ערוץ 20 ורשתות הרדיו הימניות בישראל. מה שהשר יועז הנדל וחבורת החנפנים שמקיפה אותו - שכחו לדווח לציבור. ריאיון של אבי וייס ועקיבא ביגמן ע"י אבי רצון ב"גלי ישראל" ב-28.7.21 (כ-14 דקות), אודות "שערוריית הנדל-פולקמן". כל מה שלא רוצים שהציבור ישמע וידע אודות הקשר של יועז הנדל לנוני מוזס \ "ידיעות אחרונות". הלינק לסרטון יוטיוב: https://youtu.be/orHdEaGaP6U. מידע נוסף ומסמכים למתעניינים יש כאן: https://bit.ly/Folkman12Hot13Yes.
עדכון 28.7.21: שירלי שיף, מי שהייתה רמ"ט שר התקשורת לשעבר איוב קרא, מגיבה בריאיון (כאן) ב"חדשות 13" על המלצות "ועדת פולקמן" וחושפת שהמלצות הוועדה הזו, שנעשו בגיבוי של שר התקשורת יועז הנדל, נודעו לחסל את העצמאות הציבורית המוחלטת של "הרשות השנייה" ולייצר גוף מאוחד ("ברית המועצות") כביכול חדש, שהוא המשך של "מועצת הכבלים והלוויין", שתלוי בשר התקשורת ובממשלה. כך ייקל על השר להצר את יכולות ערוץ 20 ולהוביל לסגירתו.
עדכונים 29.7.21: א. ענת קם פרסמה כאן ב"כסית" (כותרת בלבד): "פספוס של ועדת פולקמן | ניתוח.
ועדת פולקמן דנה במשך שנה בעתיד הרגולציה על השידורים בישראל. אף שכולם מסכימים שהכוונות היו טובות, הדו"ח לא מציע בשורה אמיתית לגופי השידור או ליצירה הישראלית. מה בכל זאת צריך כדי שנטפליקס תתן את חלקה?."
ב. פורסם כאן ב"גלובס" (כותרת בלבד): "עשרות יוצרים הפגינו מול משרד התקשורת נגד המלצות ועדת פולקמן.
לדברי המפגינים, "אין הבדל בין הוט, סלקום ונטפליקס. כולן חייבות להשקיע ביצירה מקורית; שליש מתעשיית היצירה המקורית בישראל יימחק אם יאומצו המסקנות הללו"."
ג. לירן עצמור פרסם כאן ב-TimeOut (כותרת בלבד): "דוקטור יועז ומיסטר הנדל מחסלים את הטלוויזיה הישראלית. כמעט עשור חיכינו לדו"ח ממשלתי שיסדיר את תחום היצירה הטלוויזיונית בעידן האינטרנט. המלצות משרד התקשורת עושות בדיוק את ההפך המדהים: הן מספקות הגנה לנטפליקס ודיסני מפני השקעה ביצירה ישראלית \\ טור דעה."
עדכון 18.8.21: ענת קם מ"כסית" פרסמה כאן (כותרת בלבד): "רשת 13 ורינה מצליח: מספר שיא של תלונות לרשות השנייה ב-2020.
הקורונה ריתקה את כולם לבתים ולמסך ופתאום שמנו לב שיש הרבה בעיות בטלוויזיה: כ-15 אלף תלונות על השידורים, מחציתן נגד רשת 13. ירידה במספר התלונות נגד תחנות הרדיו האזורי. נציב תלונות הציבור: "הנתונים מצביעים על תופעה מדאיגה של פגיעה באוכלוסיות מוחלשות ומודרות"."
עדכון 9.9.22: מועצת הכבלים והלוויין מדווחת כאן (כותרת בלבד): "החלטת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין מספר 4-9/2022 מיום 11.8.2022 בעניין: מחיקת חברת טריפל סי מחשוב ענן בע"מ ממרשם ספקי התכנים לפי סעיף 13ד' לחוק הפצת שידורים."