בלעדי: חברת הייעוץ הבריטית פרונטיר (Frontier Economics), שייעצה מאחורי הקלעים למשרד התקשורת בתחום "השוק הסיטונאי", קיבלה פטור נוסף ממכרז עד 30.6.16, עם משימה חדשה: להכניס את HOT בכל דרך אפשרית לתוך מסגרת השוק הסיטונאי, כמו שנעשה לבזק.
מאת:
אבי וייס, 15.12.14, 09:00
לאחרונה
חשפנו כאן את הפטור הנוסף ממכרז שהוציא משרד התקשורת לחברת הייעוץ פרונטיר (עוד לפני שטף הפטורים מסוף השבוע האחרון,
שחשפנו כאן, כשחלק מהפטורים הללו הם למעשה "חלקי פאזל" משלימים, לפטור של פרונטיר). לא הצלחנו לקבל תגובה ממשרד התקשורת למה ממשיכים לשפוך כסף על ייעוץ מהכיוון של חברת פרונטיר, אחרי שכבר נשפכו מיליוני ש"ח על ייעוץ על ידה בנושא "השוק הסיטונאי".
כעת נחשוף מה עומד מאחורי הפטור החדש הזה לפרונטיר (בהיקף של 200 אלף דולרים בלי מע"מ). ובכן, המטלות החדשות של פרונטיר הן: "התייחסות לשימוע המשני, עידכון מודל HOT, הליך שימוע משני עבור אסדרת אספקת שירותים סיטונאיים על גבי תשתית HOT, מענה להליכים משפטיים".
או בעברית פשוטה:
מה שנעשה לבזק, ייעשה כעת להוט.
אולם, יש כמה הבדלים גדולים וחשובים בין בזק לבין הוט בעניין "השוק הסיטונאי":
א. לבזק יש כלים "
להרוג" את השוק הסיטונאי ולמזער את נזקיו, בכמה
כיוונים, כולל בשדרוגים טכנולוגיים. להוט, אין יכולות כאלו. המערכות הטכנולוגיות שלה מאוד ישנות (יחסית מול המערכות של בזק) וגם שדרוג ל-
Docsis 3.1 לא ישנה את מצבה של הוט, בהתייחס לעקרונות השוק הסיטונאי.
אגב, פרונטיר קיבלה את הוט כמשימה בעדיפות לטיפול
כעת, בעוד שמשימה מקבילה (שוק סיטונאי על
סלקום ופרטנר), טרם נכנסה לתכנית העבודה שלה. כך, שסלקום ופרטנר יכולות להיות "רגועות" (בינתיים)...
ב. מעל הוט הוסרה "החסינות" אותה העניק לה השר לשעבר
משה כחלון (מפורט
כאן, למי שמתעניין). זו בדיוק הסיבה, שהוט החלה לפתע "לחטוף" קנסות במיליונים, גם ממשרד התקשורת עצמו וגם ממועצת הכבלים והלוויין. לכן, הוט ניצבת כעת די חסרת אונים, מול תעלולי פקידי משרד התקשורת, שיעשו הכל כדי לכפות עליה שוק סיטונאי, בניגוד לרצונה (יודגש,שבזק לא התנגדה עקרונית לשוק הסיטונאי. בזק התנגדה ומתנגדת להליכים ולחישובים העומדים מאחורי ההחלטות. הוט התנגדה ומתנגדת לשוק הסיטונאי מהרגע הראשון, שהרעיון הזה עלה).
ג. קבוצת בזק כבר מוכנה ל-IPTV/OTT באמצעות שירותי
yesGO, שהופעלו בשנה שעברה בלי רישיון, ויש בקבוצת בזק היערכות להרחבת השירותים המתקדמים הללו. לעומת זאת, הוט בכלל לא נמצאת על המגרש הטכנולוגי החדש הזה, שכל מתחרותיה
תיכנסנה אליו די
בקרוב במסגרת
השוק הסיטונאי וגם
מחוצה לו.
ד. כפיית "שוק סיטונאי" על הוט יכול להרוג אותה כלכלית, מה שלא קיים במקרה של בזק. לבזק יש "מתניים עבות" בתחום ההכנסות, בעיקר מהמגזר העסקי והארגוני, מה שלא קיים כמעט בהוט. השוק הסיטונאי חל על לקוחות פרטיים ולכן הוט רגישה יותר (כלכלית) מבזק, ל"גנבת" לקוחות בתחום הפרטי במסגרת כללי השוק הסיטונאי.
ה. אין מודל רגולטורי מסודר בעולם לכפיית "שוק סיטונאי" על חברת כבלים. השוק הסיטונאי הומצא באירופה לפני כעשור וחצי כדי לטפל במונופליזם של חברת הבזק המדינתית, בחלק ממדינות ה-EU. לכן, משרד התקשורת, בעזרת חברת פרונטיר, ממציאים וימציאו רגולציה מיוחדת, רגולציה שטרם קיימת בעולם, איך כופים שוק סיטונאי על חברת כבלים, שיש לה רשת במבנה אחר ובטכנולוגיות שונות לגמרי מרשת חברת בזק.
שורה תחתונה: אם התכניות ההזויות של משרד התקשורת בתחום השוק הסיטונאי תצאונהלפועל, לא רק חברת Unlimited תפשוט את הרגל, גם קבוצת הוט תפשוט את הרגל. רק בזק תישאר בשוק הקווי. כך, ייסתם הגולל על פרק "הגברת התחרות" בשוק הקווי, אם משרד התקשורת ימשיך במאמציו לכפות על השוק רגולציה ישנה ו
לא הגיונית, שבאירופה (המקום שבו הומצא השוק הסיטונאי) מזמן
ביטלו אותו.