למנכ"לית החדשה של משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, יש הזדמנות חד-פעמית, שכנראה לא תחזור על עצמה, להכין את שוק התקשורת נכון לסגר הצפוי הבא, שאנו ממש בתחילתו, תוך נקיטת צעדים בתחומי האינטרנט, הסיבים, הסלולר / אלחוט והקווי, שכולם יהיו לטובת הציבור ולא לטובת בעלי האינטרסים הצרים (קרי: סלקום\IBC). פירוט הצעדים החשובים ביותר, שראוי שהמנכ"לית החדשה תנקוט בתקופה הקרובה.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 8.7.20, 07:00
הכתב
גד פרץ מגלובס פרסם (
כאן, המאמר גם
נמצא כאן, למי שלא מנוי על גלובס), מאמר המתאר כיצד להבנתו ולנסיונו (הרב), צמרת משרד התקשורת אמורה להיערך לגל השני של הסגירות של המשק, עקב מגפת הקורונה. אני מסכים עם כל מילה שיש במאמר הזה.
המאמר מתייחס בעיקר להחלטות ומהלכים, שהמנכ"לית החדשה,
לירן אבישר בן-חורין, (בתמונה משמאל), אמורה ליישם, כמובן בגיבוי השר
יועז הנדל, שהביא אותה לתפקיד המנכ"ל.
אולם, אני אספק כאן לקוראים, נקודות מבט שונות לחלוטין על הנושא החשוב הזה.
המאמר בגלובס בא מייד אחרי ספין נוסף של השר
יועז הנדל בנושא זה, שפרסמתי תחת הכותרת: "
שר התקשורת יועז הנדל פרסם בעמוד הפייסבוק שלו פעולות לגל שני של הקורונה".
לעניות דעתי, יש כאן
הזדמנות יוצאת מן הכלל למנכ"לית החדשה,
לירן אבישר בן-חורין, להטביע את חותמה על התנהלות המשרד, כבר מהתחלת הקדנציה שלה בתפקיד מנכ"לית, ולשנות כיוון לטובת הציבור, תוך היענות לצרכי הציבור, אך ורק לטובת הציבור. זה התפקיד העיקרי והמרכזי של משרד התקשורת כמשרד רגולטורי הממונה על שוק התקשורת בישראל.
לכן, אני מציג כאן סדרת צעדים, שאין להם כמעט עלות (למשרד), אבל יש להם פוטנציאל לעשות שינוי בהתנהלות המשרד ולהצעיד את השוק קדימה, במיוחד בתקופות הקשות, שעוד צפויות למשק הישראלי בחודשים הבאים (כולל בחורף הבא).
בכל נושא יש לינקים המרחיבים את הידע בנושא, למי שמתעניין בפרטים, ולא אתן כאן כל פירוט לשיטת הביצוע של כל הצעה, כי זה לא מתאים לפרט במאמר המיועד גם לציבור הרחב של הקוראים. ואלה הנושאים החשובים ביותר, שיש לנקוט בתקופה הקרובה:
א. להשלים עם גמלאי המשרד ולרתום את מי מתוכם שמוכן להתנדב, גם למשימות של "חדר המצב" של המשרד וגם
למטרות פיקוח ואכיפה (לרבות ביקורות פתע) בחברות התקשורת, כדי לוודא, שההנחיות לחירום מיושמות בחברות לטובת הצרכנים.
השר יכול למנות "מפקחים" על פי חוק התקשורת והחוקים האחרים, שבאחריות המשרד, וגמלאי המשרד לא נדרשים להכשרה כדי להיות מפקחים ומסייעים לצמרת המשרד, לאור ניסיונם רב השנים בתחום זה.
כך נהגו ונוהגים במשרדי ממשלה אחרים, וזה ייתן "מכפיל כוח" לפעילות המשרד.
ב. להקים "צוות התייעצות" קבוע של צמרת המשרד עם נציגי ציבור מוסמכים. היות ויש עשרות נציגי ציבור מוסמכים, מעשרות אירגונים וגופים, ויש מגבלה של "התו הסגול" של כ-20 איש, שיכולים להתכנס במקום אחד, פשוט מומלץ לבחור את ה-20 החשובים ביותר בעיני המשרד ובהמשך להחליף את הכסא של כל מי שלא נראה, שמביא תועלת לדיונים ובדיונים, בנציג אחר מהרשימה, שיבוא במקומו.
כך, צמרת המשרד תשמע מהציבור ומנציגיו המוסמכים והמקצועיים את צרכי הציבור באופן ישיר.
בזמן אמת.
אגב, כך, הממשלה נוהגת בנושא הטיפול בקורונה. במשרד הבריאות עצמו -
זה מעוגן גם בחוק. אפשר להעתיק את המודל ממשרד הבריאות או לבנות מודל ייחודי של המשרד.
בנושא הזה יש נוהל מיוחד של היועמ"ש שעודכן במאי 2010, שמסדיר את כל הצדדים החוקיים והמנהליים של הקמת "ועדה מייעצת לשר" במשרדי הממשלה -
כאן.
ג. לעצור מיידית את חסימות המספרים של "ועדת הרבנים לענייני חסימות תקשורת". גם כעת
מתבצעות חסימות של מספרי האיכון של השב"כ והודעות משרד הבריאות, שחסומות ל"קומה הכשרה".
מדובר בדבר בלתי נסבל, לא הגיוני, לא חוקי ומזוויע, מכל בחינה, שלא נסתכל על זה. יש להודיע מיידית לכל חברות התקשורת, שיותר
אין שום חסימה של שום מספר, בשום רשת, אלא באישור מראש של משרד התקשורת עצמו, לא של "
עסקני ועדת הרבנים". כך החוק בישראל.
המגזר החרדי בישראל (סקירה מלאה ומדויקת על המגזר הזה, תחת מגפת הקורונה, יש
במצגת שנמצא כאן, שהוכנה ע"י מומחה חרדי הפעיל במגזר החרדי),
כן מעוניין לקבל מידע, שנמנע ממנו ע"י חסימות "עסקני הוועדה", כולל רצון של המגזר הזה להיות
מחובר לאינטרנט (אינטרנט מסונן, אבל אינטרנט).
ד. לאשר מיידית לבזק את השימוש בטכנולוגיות 35B וטכנולוגיות נלוות, כדי לספק 200 מגה ואף יותר, ללקוחות בזק. יש לדרוש מבזק להיערך למתן מענה תוך 3 ימים, או לכל היותר שבוע במקומות בעיתיים מבחינת הפריסה של בזק, לכל לקוח המעוניין לשדרג את רוחב הפס שלו לצרכי "לימוד מרחוק", "עבודה מרחוק" וכיו"ב.
זו הדרך הנכונה לתת
מענה מיידי להגדלת רוחבי הפס ברוב בתי האב בישראל,
וההחלטות של צמרת משרד התקשורת (וגם
הרשות לתחרות ו
איגוד האינטרנט הישראלי) עד כה
היו שגויות ולא הביאו שום תוספת של רוחבי פס ו
סיבים ל-95% מבתי האב בישראל.
הטעויות של ההחלטות של צמרת משרד התקשורת לקראת ובתוך הסגר הקודם מפורטות:
כאן,
כאן,
כאן,
כאן ו
כאן, ואין צורך לחזור על השגיאות הללו.
בקצרה: בסגר הקודם, המשרד נרתם סביב השעון
למטרה אחת בלבד: שהבעלים של סלקום \ IBC (
אדוארדו אלשטיין) לא יפשוט את הרגל. לכן, היו שימועים בכמות מדהימה ודיונים והחלטות שגויות בלי סוף סביב נושאים הזויים דוגמת: עצירת ניוד מספרים, ביטול מבצעי שיווק, ביטול והארכת זמני המענה במוקדי השירות וכך הלאה והלאה. הכל כדי להוריד עלויות מחברות הסלולר ובראשן סלקום.
הגישה הזו
חייבת להסתיים.
אגב, מומלץ, שהמנכ"לית תשלח הביתה (לפי ההנחיות של נש"מ) את אלה מהמשרד, שהם "מכורים לסלקום". איך מזהים אותם בלי לבדוק ממי הם מקבלים טלפונים ומיילים כל הזמן? מאוד פשוט. הם משמיעים סיסמאות שקריות לכל מה שהם מציעים דוגמת: "שמירה על האיתנות של חברות התקשורת". "שמירה על האיתנות של רשתות התקשורת". "שמירה על הבריאות של עובדי חברות התקשורת" וכך הלאה.
לא מוצאים אצלם את האמרה: "שמירה על צרכי הציבור והאינטרסים של הציבור". הסיבה ברורה: הם מדברים עם סלקום, היועצים שלה והלוביסטים שלה,
לא עם נציגי הציבור המוסמכים (שאותם ניתן לשמוע ישירות, כמוצע בסעיף ב' מעל).
ה. לעצור את כל מה שלא חיוני לציבור, בתקופת החירום הזו.
כמה נושאים בולטים:
1)
דחייה של המעבר ל-IPv6, לפחות בשנה או שנתיים.
2)
לדחות את אישור מיזוג סלקום עם גולן טלקום בתחום
הסלולר (ניתן לנצל את הזמן כדי להזמין חוות דעת מומחים עצמאיים, למשל, מהאקדמיה, שיעשירו את בסיס המידע של השר, לקראת ההחלטה הזו). היות ועד כה לא היה כל שימוע בנושא, רצוי להקשיב לגופים ציבוריים דוגמת "
לובי 99", ששלחו פניה לשר בעניין זה (
כאן).
3)
לזרוק את השימוע בעניין
הרפורמה המוצעת בדואר (לאור חשיפת כלכליסט) לפח. מומלץ לקחת יועץ עצמאי (או חברת ייעוץ עצמאית), למשל, מהאקדמיה, כדי לקבל בסיס מידע
נכון, לקראת שימוע חדש ונכון בנושא זה.
ו.
הצעות נוספות יש כאן, הן בעדיפות משנית מול הנושאים כאן למעלה ובכלל זה אציין רק 4 נושאים חשובים:
1)
לסיים את נושא "מדיניות
הגלים המילימטריים" ולהוציא את הצווים המתאימים בחתימת השר. לאפשר
מייד לכל ספק, שמעוניין בכך, לפרוס "שירותי פס רחב בגלים מילימטריים" לבתים באוויר, לעשות זאת במהירות מרבית בשיטה הרגולטורית הבאה: מי שיש לו כבר רישיון תקשורת (דוגמת רישיון אחוד, רישיון ISP, רישיון מפ"א, רישיון רט"ן, רישיון MVNO, רישיון נס"ר וכיו"ב) - יקבל היתר לפריסה מיידית, דרך עדכון הרישיון הקיים, ללא צורך ברישיון חדש. ספק חדש, שמעוניין להיכנס לתחום זה, יקבל היתר מהיר לפריסה, בתהליך של "
רישיון ניסוי שיווקי" לעד 10 אלף לקוחות קצה, לשנה לפחות.
2)
להוריד את
כל המגבלות של ה-Wifi גם בתחומי ה-Outdoor וגם בתחומי השירות ולשנות את מסמך המדיניות בתחום זה, כדי לאפשר שירותים מלאים (כולל קול) על רשתות WiFi, כמקובל בכל העולם.
3)
לקבוע, שכל עוד מצב החירום מתקיים,
חברות התקשורת לא תנתקנה חייבים, בדגש על אלה שבחל"ת \ מובטלים. מומלץ להקים מנגנון בקרה, כדי למנוע ניצול לרעה של ההסדרים הללו.
4)
ליישם את
החלטת היועמ"ש בתחום הדומיינים. מה שיביא להוזלתם לציבור הרחב שיכול ליישם דומיינים ישראליים לכל מטרה ובכמויות במחירים שמקובלים בכל העולם.
ז. לעבוד בשקיפות מלאה. כל מה שלא נוגע לפעילות מערכות הביטחון של ישראל, חייב להיות
בשקיפות מלאה.
הפוך
מהמצב הקיים.
במסגרת זו יש לחבר בדחיפות לפחות
2 מסמכי יסוד לעבודת המשרד, שלא קיימים:
1)
תקנון אתיקה לעובדי ומנהלי משרד התקשורת. ניתן להעתיק מה שמתאים -
מכאן.
2)
נוהל עריכת שימועים במשרד התקשורת. אפשר להיעזר במסמכים רשמיים ומקצועיים בתחום זה דוגמת מה שיש:
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן ו
כאן.
האם המנכ"לית החדשה, לירן אבישר בן-חורין תדע להתמודד נכון מול האתגרים הללו?
נעקב ונדווח לקוראינו, בזמן אמת.