האם יצרניות הסמאטרפונים הסיניות תכבושנה את הבכורה של עולם המובייל?
מאת:
יונתן טורצקי, 30.10.14, 16:30
המאבק כעת בשוק המובייל הוא בין אפל וסמסונג לבין יצרניות מכשירים סיניות התופסות נתח הולך וגדל בשוק. Xiaomi נמצאת בנסיקה. האם סמסונג תהיה הבלאקברי הבאה? כיצד על הארגונים להיערך לשינויים בשוק המובייל?
שוק המובייל דומה לחולות נודדים. הוא זז במהירות עם כל טכנולוגיה חדשה או עם שינויי הטעם של הצרכנים. ומכיוון ששוק המובייל עדיין באופן יחסי צעיר ולא מגובש, אזי מטבע הדברים, שהתהליכים מתרחשים במהירות רבה, באגרסיביות ולעיתים אפילו באכזריות. הגיבורים של היום יכולים במהירות רבה להפוך להיות המפסידים הגדולים של המחר, ומנגד כוחות חדשים יכולים לצמוח, כאילו משום מקום, ולהילחם על מקומם בעוז ובחירוף נפש, לרוב זה יהיה על חשבונן של מובילות השוק.
בתווך נמצאים הארגונים, שכבר הפנימו חלק מהשינויים, חלקם דרסטיים, באופן שהמובייל מציע לעשות עסקים ולפנות ללקוחות. אולם, המגזר הארגוני נאלץ לנווט בין שינויים תכופים ולהתאים את אסטרטגיית המובייל שלו כך, שתאפשר לו גמישות מרבית לנוכח שינויים בשוק. בסופו של יום, המשימה מוטלת על גוף ה-
IT, שנדרש לאבטח ולנהל את מערך המובייל הארגוני תוך התאמת השירות למשתמשים בארגון ולהעדפותיהם בתוך ים של מכשירי קצה, יצרניות שונות ומערכות הפעלה.
דוגמא בולטת של נדידת החולות באה לידי ביטוי בעלייתה ובנפילתה של חברת בלאקברי. בשיא כוחה של החברה, בשנת 2008, שוויה הבורסאי עמד על 83 מיליארד דולרים והחברה חוותה צניחה חופשית ב-6 שנים בלבד לשווי השוק הנוכחי של כ-5 מיליארד דולרים. המכשירים של בלאקברי, שבשעתו היו פופולריים ביותר בעיקר בקרב אנשי עסקים ומנהלים, נעלמו כמעט לחלוטין מנוף המובייל העולמי. מנגד, אפל, שהשיקה ב-2008 את מכשירי האייפון, וסמסונג, שהשיקה בשנת 2010 את מכשירי הגלקסי, כבשו את העולם בסערה. וכמו שהדברים קורים בשוק המובייל – כיבוש השוק נעשה במהירות וביעילות. לפי חברת המחקר
IDC בשנת 2013 מכרו 2 החברות יחד 108.5 מיליון מכשירים ונתח השוק המשותף שלהן עמד למעלה מ-45% מכלל מכירות הסמארטפונים בעולם.
עליית הסינים
אולם החולות ממשיכים לנדוד. מי שחשב שהסיפור של שוק המובייל נגמר כאן, שסמסונג ואפל מכאן ואילך תשלוטנה בשוק המובייל כסוג של דואופול, לא הפנים עדיין את ה-
DNA של שוק המובייל. הפעם הסיפור הוא עלייתם של יצרניות המכשירים
הסיניות, שמייצרות סמארטפונים זולים ויעילים, צוברות תאוצה בשווקים המתעוררים ונוגסות נתחים הולכים וגדלים מהשוק על חשבונן של השחקניות הוותיקות - סמסונג ואפל. לפי חברת המחקר
IDC לרבעון השני של השנה, יצרנית המכשירים הסינית
Huawei נמצאת במקום השלישי של יצרניות הסמארטפונים עם מכירות של 20.3 מיליון סמארטפונים ונתח שוק של 6.9% מהשוק, זינוק של 95% ביחס למיקומה ברבעון המקביל בשנת 2013. במקום הרביעי ממוקמת
Lenovo עם מכירות של 15.8 מיליון סמארטפונים וזינוק של 38.5% ביחס לרבעון המקביל שנה שעברה.
אולם אחת השחקניות, שמזעזעת את תחום המובייל העולמי היא דווקא הפחות מוכרת, לפחות בשוק הישראלי – יצרנית המכשירים הסינית
Xiaomi (מבוטא
show-me) (ניתן לרכישה
באתר בעברית), שהחלה לפעול רק בתחילת העשור הנוכחי וכבר גדלה למעמד של מוכרת הסמארטפונים
הגדולה ביותר בשוק הסיני. החברה מכונה בסין כ"אפל של סין". זאת, בזכות הדמיון של המכשירים לאלה של אפל. חברת המחקר
Canalyst מעריכה, שברבעון השני של 2014 עמדו מכירות החברה על כ-40 מיליון מכשירים, עם נתח שוק של 37% מסך המכירות העולמי והובלת השוק הסיני עצום המימדים. אלא שהחברה לוטשת עכשיו את עיניה לשווקים העולמיים והיא כבר בהכנות מתקדמות להשקת המכשירים שלה גם בשווקים של אינדונזיה, מקסיקו, רוסיה, תאילנד וטורקיה.
ההשפעה של התחרות הגוברת מצידם של הסינים כבר נותנת את אותותיה בתוצאות של סמסונג ואפל, עם אפקט חזק במיוחד על סמסונג. לפי נתוני
IDC צנח נתח השוק של סמסונג מ-32.3% ברבעון השני של 2013, ל-25.2% ברבעון השני של השנה. החברה אף הודיעה לאחרונה, שהכנסותיה צפויות לקטון ברבעון השלישי של השנה בכ-60% ביחס לשנה שעברה. זאת, לאחר שהקיטון בהכנסות התקיים גם ברבעון הראשון והשני של השנה. הנורות האדומות לגבי עתידה של סמסונג כבר נדלקות כאשר אחד הפרשנים של המגזין
Time שאל במאמר מתאריך ה-13.10.14 –
איך סמסונג הגיעה למקום בו נראה שהיא עומדת להיות הבלאקברי הבאה?
אז מה מומלץ לארגונים לעשות?
שוק המובייל אינו יודע מנוחה לרגע אחד ומלחמת העולמות בתחום הזה נמשכת בכול עוזה. ארגונים נדרשים לקחת בחשבון שינויים מהותיים בשוק ולבצע את ההשקעות שלהם בהתאם. לא מומלץ להינעל על פלטפורמה מסוימת, שנראית היום כמובילה ופופולרית, אלא לשמור על פלטפורמת מובייל פתוחה וגמישה ככול הניתן. הדבר נכון כאשר מדובר על פלטפורמת ניהול והאבטחה של מכשירי המובייל לניהול המכשירים של הארגון, הדבר נכון כאשר מדובר בהתאמת מערכות המידע לשימושם של מכשירים מגוונים והדבר נכון בהתאמת זמינות המידע בערוץ המובייל מצידם של הלקוחות.
לסיכום, נעילת הארגון על פלטפורמת מובייל מסוימת תוכל כעבור זמן לא רב להוכיח את עצמה לא רק כהשקעה מבוזבזת היום, אלא גם עלולה להצריך לבצע המרות והסבות של הפלטפורמה בעתיד. כאן המקום של הארכיטקטים של מערכי ה-
IT הארגוניים לבחון את הטכנולוגיה בעיניים אלה, להבין ששינויים בטכנולוגיה ובמכשירים הם חלק בלתי נפרד מהשוק וכמובן להתכונן לשינויים אלה כבר מהיום.
מאת:
יונתן טורצקי, אוקטובר 2014.
מנכ"ל חברת אקסטנד (
Extend), נציגת חברת
MobileIron בישראל, שמתמחה בפתרונות לניהול ואבטחת מובייל למגזר הארגוני והעסקי.
קרדיט תמונה אמצעית: Techinasia.com
תמונה תחתונה: Cellphonequick.com