רשות התחרות פרסמה תיקון לתנאי המיזוג שבין בזק לבין YES
מאת: מערכת
Telecom News, 12.4.21, 18:05
ביטול חלק מתנאי המיזוג עולה בקנה אחד עם המדיניות, לפיה במקרים, שבהם השוק הופך להיות תחרותי יותר, ניתן להקל את מידת הפיקוח הרגולטורי וההתערבות הרגולטורית ולאפשר לשווקים להסדיר את עצמם.
עדכונים בסוף הכתבה.
במרץ 2014 אישר ממלא מקום הממונה על התחרות מיזוג בין בזק לבין יס. לאור החששות התחרותיים, שהתעוררו כתוצאה מהמיזוג, הוא אושר בשעתו בכפוף לתנאים.
כחלק מתנאי המיזוג
נאסר על יס למכור סל שירותי תקשורת הכוללים שירותי טלוויזיה במחיר שונה ממכירת שירות
הטלוויזיה בנפרד.
על פי התנאי, אם קבוצת בזק בוחרת למכור חבילת שירותי תקשורת (כגון: קו טלפון, אינטרנט ושירותי
טלוויזיה) במחיר מסוים עליה למכור את שירותי
הטלוויזיה במחיר
נפרד ממחיר החבילה. כך, שמחיר שירותי
הטלוויזיה יהיה
זהה בין אם השירותים נרכשו כחלק מחבילת שירותי התקשורת ובין אם הם נרכשו כשירותי
טלוויזיה בלבד.
תנאי זה הוטל מחשש, שבזק תמכור את שירותי
הטלוויזיה כחלק מחבילת שירותי תקשורת במחיר טורפני ובכך תקשה את הכניסה של מתחרים נוספים לתחום
הטלוויזיה, או תדחק מתחרים קיימים.
תנאי נוסף, שהוטל על יס במסגרת תנאי המיזוג, הוא איסור על
הסדרי בלעדיות בכל הנוגע לרכש תוכן ל
טלוויזיה רב ערוצית. תנאי זה נועד לאפשר לשחקנים, שירצו להיכנס לתחום
הטלוויזיה הרב ערוצית, לרכוש תכנים בלי הגבלה.
מאז הטלתם של התנאים הללו (ב-2014), גברה והשתפרה התחרות בשווקי התקשורת השונים ולשיפור תחרותי זה השפעה על הצורך בתנאים שלעיל:
1. כשהוטלו התנאים היו 2 מתחרים בלבד בשוק
הטלוויזיה הרב ערוצית,
הוט ויס. מאז נכנסו לתחום
הטלוויזיה הרב-ערוצית מתחרים חדשים -
סלקום ופרטנר, שצברו נתחי שוק וכיום כל אחת מהן מחזיקה ביותר מ-200 אלף מנויים לשירותי
הטלוויזיה שלהן.
2. רשתות האינטרנט עברו תמורות ושדרוגים המאפשרים אספקת תכנים אודיו ויזואליים באיכות גבוהה (
OTT). שינוי זה מאפשר לבתי אב לצרוך תכני
טלוויזיה מפלטפורמות בינלאומיות ישירות דרך האינטרנט (
Netflix, Apple TV ועוד).
3. רפורמת השוק הסיטונאי מאפשרת לשחקנים קיימים ולשחקנים, שרוצים להיכנס לתחום
הטלוויזיה הרב ערוצית, לרכוש תשתית אינטרנט במחיר מפוקח וכן לפרוס תשתיות תקשורת בצנרת של בזק. כ"כ, ניתן לראות,
ש-IBC ופרטנר החלו לפרוס סיבים באופן עצמאי. בדיקת הרשות העלתה שימוש נרחב בשוק הסיטונאי.
לאור שינויים אלה
החליטה הממונה (
מיכל הלפרין, בתמונה משמאל),
לאפשר לחברות הבנות של בזק (פלאפון, יס ובזק בינלאומי) למכור חבילות תקשורת הכוללות תשתית אינטרנט, ספק אינטרנט ושירותי
טלוויזיה ללא חובה למכור את שירותי
הטלוויזיה במחיר מופרד, שיהיה אחיד לרוכשי חבילות ולמי שאינם רוכשים חבילות.
בכל הנוגע להסדרי בלעדיות, בדיקת הרשות העלתה, שהיצע התוכן הזר (להבדיל מתוכן מקומי ותוכן ספורט) הוא רחב וניתן לרכשו ממספר גורמים שונים: אולפני המייג'ורס; מפיקים עצמאיים רבים מרחבי העולם; רשתות טלוויזיה זרות, שמפיקות תכנים לשימושן העצמי.
בנוסף לכך, קיימת אפשרות לרכוש תכנים רבים ומגוונים באמצעות אגרגטורים בינלאומיים בעלי כח רכש משמעותי, שמרכזים מגוון תכנים זרים מכל אחד מהגורמים המפורטים לעיל.
משכך, החליטה
הממונה לתקן את תנאי המיזוג. כך, שיתאפשר לחברות הבנות של בזק למכור חבילות שירותי תקשורת ללא הפרדת שירותי
הטלוויזיה ולאפשר גמישות גדולה יותר בכל הנוגע לרכש תוכן זר.
הממונה ציינה, שביטול חלק מתנאי המיזוג עולה בקנה אחד עם מדיניותה, לפיה במקרים, שבהם השוק הופך להיות תחרותי יותר, ניתן להקל את מידת הפיקוח הרגולטורי וההתערבות הרגולטורית ולאפשר לשווקים להסדיר את עצמם.
הערת והארת המערכת: זו אחת התוצאות האומללות של
אי אישור "מיזוג בזק-YES" (
בניגוד למה שהציבור חושב, בניגוד למה שפרשני ערוצי השטנה כותבים, ובניגוד ולמה שמופיע ב"
תיקי האלפים").
במקום "מיזוג בזק-YES" (
שלא אושר עד היום וגם בזק הפסידה לאחרונה בבג"ץ שהגישה בנושא זה), קבוצת בזק הולכת
למיזוג החברות הבנות בקבוצה: בזק בינלאומי, פלאפון ו-YES. כרגע, על פי ההחלטה לעיל, השלב המרכזי באיחוד הזה
מאושר ע"י הממונה על "הרשות לתחרות" - מבחינת אפשרות מכירת "חבילות טריפל" ללקוחותיהן, שזה הנושא שהיה עבורן - החשוב ביותר לקדם ולקבל עליו אישור רגולטורי, בשוק התחרותי בישראל.