רוב האתרים ואפליקציות לרכישות מקוונות לא משקפים את הנעשה במידע האישי
מאת:
מערכת Telecom News, 30.10.17, 18:16
מסקנות סקירת פרטיות בישראל ל-2017 של הרשות להגנת הפרטיות. נבדקה מדיניות הפרטיות, שמציגות רשתות ישראליות באתרים ובאפליקציות ובוצעו רכישות כדי לעקוב אחר שימוש החברות במידע האישי גם לאחר הרכישה. המצב בישראל חמור מזה הבינלאומי. הממצאים העיקריים.
הרשות להגנת הפרטיות (לשעבר רמו"ט)
ביצעה סקירה של מדיניות הפרטיות ב-21 אתרים ואפליקציות של רשתות הקמעונאות הנפוצות בישראל לקניות מקוונות, כדי לבדוק באיזו מידה החברות משקפות ללקוחות את הנעשה במידע האישי שלהם, לאיזו מטרה נאסף והאם ישותף עם גורמים נוספים
.
סקירת הפרטיות, שערכה הרשות להגנת הפרטיות, היא חלק מפעילות בינלאומית המתקיימת מדי שנה המכונה בעולם p
,Sweeבה השתתפו 24 רגולטורים במסגרת רשת להגנת מידע אישי מרחבי העולם
GPEN - Global Pricey Enforcement Network . במסגרת הפעילות הרגולטורים בחנו סך כולל של 455 אתרי אינטרנט ואפליקציות ממגזרים מגוונים (בהם קמעונאות כספים ובנקאות, נסיעות, מדיה חברתית חינוך ובריאות ועוד), כדי לבחון האם למשתמש ברור איזה מידע נאסף לגביו, לאיזו מטרה, וכיצד יעשה בו שימוש
.
מדיניות הפרטיות באתרים נועדה להבהיר למשתמשים מה נעשה במידע האישי הנאסף עליהם, באיזה אופן ישמר ולאיזו מטרה. ככל שמדיניות השימוש תהיה בהירה, שקופה, מדויקת ומפורטת למשתמשים, כך תהיה להם שליטה רבה יותר על המידע האישי שלהם ויכולת בחירה אמיתית אם למסור פרטים אלה
.
במסגרת הסקירה, בחנה הרשות להגנת הפרטיות לעומק את מדיניות הפרטיות, שמציגות רשתות ישראליות באתרים ובאפליקציות וכן ביצעה רכישות בפועל, כדי לעקוב אחר שימוש החברות במידע האישי גם לאחר שלב הרכישה. הבדיקה העלתה, שנדרש שיפור משמעותי בנוגע לשקיפות באשר לשימוש במידע, שנאסף אודות משתמשים. בעקבות הסקירה, הרשות להגנת הפרטיות פתחה תיקי אכיפה כנגד 3 ארגונים, שעלה, שכאורה אינם עומדים בדרישות החוק.
בנוסף, ממצאי הסקירה גילו, שהמצב בישראל חמור יותר מזה הבינלאומי. חברות ועסקים, שנבדקו בישראל, שיקפו ללקוחותיהם בצורה פחות מספקת את האופן בו המידע נאסף, השימוש, שנעשה בו ועם מי הוא משותף.
להלן עיקר הממצאים
:
השוואת תוצאות הסקירה בישראל לעומת הבינלאומי:
לא סיפקו מידע, אם המידע משותף עם גורמים נוספים, ואם כן, עם אילו גורמים:
: 66.6%בישראל לעומת 51% בעולם.
לא סיפקו מידע, באשר לדרכים למחיקת המידע האישי מהאתר או האפליקציה:
95.2% בישראל לעומת 51% בעולם.
מספר האתרים והאפליקציות, שלא סיפקו את המידע בצורה מספקת:
28.5% בישראל לעומת 23% בעולם.
לא סיפקו מידע מספק באשר לאופן בו המידע נשמר ומאוחסן:
71.4%בישראל לעומת 67% בעולם.
לתוצאות הדו"ח הבינלאומי של פעילות ה-SWEEP ל-2017
טיפים לשמירה על הפרטיות למשתמשים באתרים ואפליקציות לרכישות מקוונות וכן המלצות לחברות ועסקים בעניין מדיניות הפרטיות
עו"ד
אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות: "על חברות ועסקים להפנים, שהמידע המוחזק אצלן אינו בבעלותן ויש להן חובות ואחריות כלפי ציבור הלקוחות. עליהן לשמור את המידע חסוי ומקושר לעסקה הספציפית בלבד. כן מוטלת עליהן החובה להציג ללקוחות בשקיפות ובבהירות מה הן עושות עם אותו מידע, למי יועבר ולקבל את הסכמתם החופשית והמודעת לכל אלה
."
עו"ד
עלי קלדרון, הממונה על הפיקוח ברשות להגנת הפרטיות: "העולם המקוון והטכנולוגיה מתפתחים ללא הרף מה שמגביר את איסוף מידע האישי של משתמשים באתרים ואפליקציות. שימוש במידע אישי יכול לשפר את השירותים המקוונים ע"י התאמת תוצאות חיפוש, פרסום והמלצות, ואספקה של שירותים מותאמים אישית ורלוונטיים יותר. אולם, לשם כך נדרשת הסכמה מודעת של המשתמשים באשר למידע שנאסף, המטרה שלשמה המידע נאסף, כיצד הוא מעובד, למי הוא מועבר ואיזה שימושים נעשים בו
".