ציפור מכאנית בשמי הטכניון - מיזם של סטודנטים
מאת:
חיים חביב, 17.2.14, 22:00
פרויקטי סטודנטים מפתיעים ייחשפו השבוע בכנס הישראלי השנתי למדעי התעופה והחלל בטכניון, בהם: לוויינים אוטונומיים, מטוס נוסעים חשמלי, מזל"ט, טיל נגד טנקים ועוד.
הצגת פרויקטים של סטודנטים לתואר ראשון תתקיים השבוע במסגרת הכנס הישראלי השנתי למדעי התעופה והחלל.
בתחרות תיטולנה חלק 16 קבוצות מהטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בן גוריון ומכללת אפקה. ברשימת ההפתעות, שתוצגנה ביום רביעי הקרוב, פרויקט תכן של ציפור מכנית, תכן מטוס בעל מנוע חשמלי ל-50 נוסעים, תכן טיל נגד טנקים, פרויקט לויינים אוטונומיים מבוזרים, חקירה ניסויית של מעוף ציפור יונק הדבש, וחקירה חישובית וניסויית של מערכת מכנית לקצירת אנרגיית רוח באמצעות מבנה רועד.
בפרוייקטים:
ציפור מכאנית - BIRDINATOR
מטרת הפרויקט המרכזית - הבנת מעופה של ציפור בטבע ובניית דגם של ציפור מלאכותית הדומה לה ככל האפשר.
מתן מאיר, בוגר הטכניון: "רצינו לבצע פרויקט שונה, אחר, עם חשיבה 'מחוץ לקופסה'. את הפרויקט, שהוא מחקרי בעיקרו, הנחה פרופסור
גיל יוסילבסקי. רצינו להבין כיצד ציפורים מצליחות לעוף ואיך אנחנו יכולים לשחזר זאת בצורה מכאנית. חשוב להבין, שלא היה כאן ניסיון עבר רלוונטי אף כי יש מכונות המדמות נפנוף כנפיים, אך זה בכלל לא דומה לתנועת הכנפיים המורכבת של ציפור במעופה. כנף הציפור נעה בתנועה מורכבת, שהיא הרבה יותר מסתם עליה וירידה.
אחרי תצפיות רבות בציפורים בטבע ובסרטים, אחרי שהבנו איך הציפור עושה זאת היינו הראשונים לבנות מנגנון מורכב כזה. באמצעות כלי תכנון של מטוס ובאמצעות התאמות מכאניות תכננו ציפור מיכנית בעלת יכולת שהייה של 10 דקות בטיסת נפנוף, קצב טיפוס של 3 מטרים בשנייה, טווח מהירויות של 20-10 מטרים בשנייה בתנועה אופקית, נשיאת מטען של 20 גר' ועמידה במשבי רוח. לציפור מנוע המחובר לכנפיים ורוב התמרון נעשה באמצעות הכנפיים. אנחנו מטיסים אותה כמו טיסן.
ייצרנו דגם תלת מימדי והכנו שרטוטים לייצור. ביצענו סימולציות בתכנת
MATLAB המוכיחה, שהצלחנו לדמות את מנגנון הנפנוף. תכננו ציפור מכאנית העומדת בדרישות, שהצבנו לעצמנו".
MAZLATOV
מזל"ט, שאמור ליצג את הטכניון בתחרות הסטודנטים הבינלאומית
DBF - Design, Built, Fly.
קבוצה של 10 סטודנטים מהפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל מהטכניון השתתפה באפריל האחרון בתחרות הסטודנטים הבינלאומית הזו המתקיימת בחסות ארגון האווירונוטיקה האמריקאי, בטוסון, אריזונה.
חי קרמף, סטודנט בפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון: "בנינו בטכניון מזל"ט מאפס כולל התכנון והפיתוח בהנחיית דר'
שלמה צח, מבכירי המתכננים בתעשייה האווירית לשעבר". בתום כמעט שנה של עבודה קשה וכמה ריסוקים, הצלחנו לבנות מזל"ט, שמוטת הכנפיים שלו 2 מטר ואורכו 1.36 מ', שמסוגל לשאת רקטות בגודל של 40-30 ס"מ".
תכנון מטוס נוסעים חשמלי
פרויקט פורץ דרך, בהנחיית
שלמה צח לתכנון מטוס ל-50 נוסעים בהנעה חשמלית.
עוז סער, שסיים את לימודיו בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בשנה שעברה: "האתגר בתכנון מטוס כזה הוא בייצור סוללות, שתגענה לרמת צפיפות כמו בדלק מטוסים. זו טכנולוגיה הנמצאת בפיתוח, וניכר כי יצליחו לייצר סוללות כאלה עד 2020. האתגר הוא לייצר סוללות שתחזקנה מעמד לאורך זמן טיסה רב ככל שניתן מחד, ושתהיינה קלות ולא תכבדנה על משקל המטוס, מאידך. העולם הולך לכיוון הזה, ומנועים חשמליים כבר קיימים".
הכנס הישראלי השנתי למדעי התעופה והחלל, יתקיים בימים רביעי-חמישי, 20-19 בפברואר, בהשתתפות כ-500 מהנדסים, מדענים ומומחים בתחומי האווירונוטיקה והחלל מהארץ ומהעולם. במהלך הכנס תחשפנה תוצאות מחקריות חדשות ויוצגו הישגים טכנולוגיים ומגמות עתידיות
. הכנס אורגן ע"י הטכניון, אוניברסיטת תל-אביב, אוניברסיטת בן-גוריון, התעשייה האווירית לישראל, רפא"ל, התעשייה הצבאית לישראל, אלביט, האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל ומשרד הביטחון.
תמונה (למעלה):
MAZLATOV – קבוצת הסטודנטים עם המזל"ט אותו פיתחו.
צילום : דוברות הטכניון.