תחילת מהלך פריסת הסיבים של בזק ברחבי הארץ הניעה את צמרת משרד התקשורת להוציא עוד שימוע לטובת "הקליקה" של קבוצת סלקום\IBC, שכעת כוללת גם את הוט. שימוע מיותר לחלוטין של פקידים, שאין להם צל של מושג בשום נושא, ושאיבדו מזמן כל קשר למציאות ולצרכי הציבור.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 17.4.21, 19:49
מנכ"לית משרד התקשורת,
לירן אבישר בן חורין, (בתמונה משמאל), שאין לה צל של מושג על מה היא חותמת ומקדמת, פרסמה בשבוע החולף שימוע (
כאן,
כאן ו
כאן), תחת הכותרת המטעה: "קביעת חובות פריסה ברשת מתקדמת ברישיונה של בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ - טיוטת תיקון רישיון".
המטרה הנכונה, האמתית והיחידה של השימוע היא: הנעת התהליך של
שדידת כספי בזק בחסות "
הקליקה", כדי להעביר אותם לכיס של
קבוצת סלקום\IBC, כשכעת הצטרפה ל
מנגנון המושחת והכושל הזה, גם חברת הוט.
להלן התגובה, שאני שלחתי למשרד התקשורת בהקשר לשימוע ההזוי והמיותר הזה:
"הנדון: התייחסות לשימוע: קביעת חובות פריסה ברשת מתקדמת ברישיונה של בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ - טיוטת תיקון רישיון.
שלום רב,
1. השימוע המוצג
כאן מכיל בתוכו הגדרות, שמשרד התקשורת הגדיר,
במנותק מכל ספר תקשורת קיים וכל רגולציה מוכרת ותקן מוכר בעולם.
2. זה מתחיל באימוץ ההגדרה של
BSA סיב, מונח שכאילו הוא קיים בעולם התקשורת בכלל ובתקשורת הישראלית בפרט, אבל אין לו
שום קשר למציאות של "שוק סיטונאי" על רשתות הסיבים ולרגולציה האירופאית (EU - BEREC) שבתוקף והקשורה בעולם חיבורי הסיבים לבתים, או רגולציה מקבילה קיימת, בכל מקום אחר על פני כדור הארץ.
3. זה ממשיך בהגדרה של "
רשת מתקדמת", הגדרה, שמשרד התקשורת המציא (זה התחיל בעקבות ה-
EU - שטרם אימץ הגדרה כזו וממילא ההגדרה ב-
EU שונה לחלוטין, ממה שמשרד התקשורת הישראלי הגדיר).
4. זה ממשיך בהגדרה של "
רשת גישה מתכתית", הגדרה שגם היא לא קיימת בשום ספר תקשורת או באיזה תקן, או נייר כלשהו, ששייך לעולם התקשורת.
5. נראה, ש
עולם הדמיון הוא העולם ממנו נשאבו כל המונחים הללו, שמשרד התקשורת הישראלי
המציא.
6. מכאן, שכל תיקון הרישיון הזה בשימוע, שייך לעולם של הדמיון ולא לעולם מציאותי של מקצוע רציני הנקרא: הנדסת תקשורת ותקנים בינלאומיים לתקשורת.
זה עולם, שהפך
לצחוק ולבדיחה במשרד התקשורת הישראלי, ע"י פקידים, שאין להם צל של מושג, מה הם כותבים במסמכים הרגולטוריים ועל מה ראשי המשרד חותמים.
"
כך,
הטענה של מנכ"לית משרד התקשורת ש"משרד התקשורת נערך להבטיח שהסיבים האופטיים יגיעו לכל הארץ", היא עוד שקר במסכת
השקרים והספינים, שהיא מפזרת, מיום כניסתה לתפקיד ועד היום.
הדבר היחיד שמשרד התקשורת צריך לעשות כדי שסיבים ייפרסו מהר בפרירפריה וביו"ש, זה לחסל את השימוע המושחת לפריסת סיבים, שעבר בכנסת, בתיקון חוק, שנועד למטרה אחת בלבד: לשוד של כספי בזק לטובת קבוצת סלקום\IBC\HOT, ובמקום זאת לבצע תיקונים קטנים במתווה של פריסת סיבים לפריפריה, ע"י ספקים קטנים וזריזים, מהלך שכבר רץ במהירות ובהצלחה רבה בשטח.
יותר על כך, יש בסדרת המאמרים, שהאחרון שבהם פורסם על ידי תחת הכותרת: "
פריסת הסיבים בפריפריה כולל יו"ש מתקדמת במהירות ללא הכוונה מרכזית!".
בכתבה זו יש לינקים לכתבות הקודמות בסדרה ולעדכונים רבים. מאז שפורסמה כתבה זו, רשימת "בעלי רישיון מיוחד לאספקת שירותי תשתית פס רחב" שיש
באתר משרד התקשורת גדלה וכוללת כעת את החברות הבאות: "נורוקום תקשורת", "ערוצי הגולן" ו"שיטה הנדסה ותשתיות תקשורת". עוד רישיונות לחברות נוספות, שהגישו כבר בקשה, יתפרסמו בימים הקרובים. כך, שהתחרות כבר החלה והיא מצוינת.
לא צריך את "מתווה הסיבים" המושחת.
כתבות נוספות טריות בנושא זה:
רק לשם השוואה, במדינות העולם הרחב תחום זה (של פריסת סיבים לבתים) מתנהל
לגמרי אחרת. זה מפורט בלינקים שיש כאן מעל. המודל הרצוי הוא "המודל הבריטי" (כל רשות מקומית מפרסמת מכרז לפריסה של ספק סיבים יחיד באזור השיפוט שלה והספק הזוכה במכרז, מקבל סיוע מהרשות המקומית). אולם, במשרד התקשורת הישראלי מבינים רק בצורך לקדם את האינטרסים של ה"קליקות".
החדשות הטריות באות מארה"ב, שבה הממשל החדש לא מחכה לספקי התקשורת הוותיקים: הבית הלבן רוצה להשקיע בפריסת תשתיות תקשורת מהירות. ההשקעה הגדולה, כך אמרה דוברות הבית הלבן, תביא לכיסוי שירות של 100% בשטח מדינות ארה"ב באמצעות בניית תשתית פס רחב, שתגיע לכולם. מדובר בעיקר על אזורים בהם מפעילי התקשורת הוותיקים לא מוצאים כדאיות כלכלית, ולכן הוזנחו מוזנחים במהלך השנים האחרונות. תוכנית American Jobs Plan של הממשל, שהוכרזה בימים האחרונים, מציעה לסגור את הפערים ע"י הבאת "פס רחב מהיר, אמין ומהיר לכל אמריקאי באמצעות השקעה היסטורית של
100 מיליארד דולרים." כך זה עובד במדינות העולם, אבל לא אצלנו. פרטים נוספים יש
כאן.
בארה"ב (וגם במדינות אחרות, למשל, קנדה), ה-FCC מקדם ובמרץ את
רגולציית STIR/SHAKEN, שבטוח שלא שמעתם עליה.
למה לא שמעתם עליה? כי במשרד התקשורת הישראלי לא מבינים במונחי תקשורת, כפי שכתבתי כאן למעלה. הם עסוקים רק בקידום האינטרסים של "הקליקה".
את החידושים בתחום רגולציית STIR/SHAKEN ניתן למצוא במסמך הסקירה של חברת Neustar
הנמצא כאן, למתעניינים.
פרטים נוספים לגבי הרגולציה החשובה הזו יש במאמר, שפרסמתי תחת הכותרת: "
מי לא מגן עלינו משטף שיחות הספאם, הצינתוקים והרובוטים המטרידים בטלפון?".
כותרת המשנה של הכתבה הזו: "בעידן "העבודה/למידה מרחוק" עלתה באופן דרמטי החשיבות להגנה על מערכות התקשורת מפני הונאות, הצקות, ספאם והטרדות. בארה"ב ובקנדה כל ספקיות התקשורת נמצאות במרוץ להתאמת המערכות שלהן בסלולר ובקווי
לתקני STIR/SHAKEN,
שמונעים ספאם ו-Robocalls, ושלא שמעו עליהם בישראל, כי משרד התקשורת עוסק במרוץ אובססיבי לספק רק את הצרכים של קבוצת סלקום\IBC. מה קורה במדינות, שהדאגה לציבור ולהגנת הפרטיות שלו בתחום הטלפוניה - היא ערך חשוב?".
לסיכום:
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים מקצועיים וישרי דרך, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).