כלי התקשורת (כהרגלם) העתיקו (בשיטת Copy & Past) את ההכרזה חסרת המשמעות, שחתום עליה שר התקשורת איוב קרא, מלאה בסיסמאות ומנותקת מכל מציאות, בדבר מינוי ועדת מכרזים לתדרים לדור 4 ולדור 5 בסלולר. אוסף של טייסי חלל, שאיבדו כל קשר לתחנת האם ולצרכים של השוק והטכנולוגיה.
מאת: אבי וייס, 13.8.17, 18:55
שר התקשורת (איוב קרא, בתמונה משמאל), כנראה משוכנע, שהעיתונאים ואחריהם הציבור בישראל הם מטומטמים. לכן, הוא מרשה לעצמו, פעם אחר פעם, לחתום על מסמסכים חסרי כל קשר לאיזו מציאות ולאיזה צורך של השוק (דוגמאות: כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן וכאן).
המסמך ההזוי הנוכחי: מינוי ועדת מכרזים לתדרים ל-4G ול-5G.
ה"הודעה לעיתונות", שכלי התקשורת העתיקו כלשונה בלי להבין על מה מדוברמצויה כאן, וההחלטה החתומה ע"י השר מצויה כאן. אין לי צורך להטעות את הקוראים ולכן לא אביא ציטוטים מהמסמכים הללו ואציין כאן רק מה פגום בהם, מה שהופך אותם לחסרי כל משמעות:
לא הוקמה שום ועדת מכרזים, כי ועדת מכרזים אמורה לדעת מה יעמוד למכירה במכרז ומה אמורות להיות התפוקות של המכרז (למשל: כמה מתמודדים יזכו ובמה). כאן, אין דבר כזה בכלל.
אין שום קשר בין הקצאת תדרים לדור 4 לבין הקצאת תדרים לדור 5 ואלה שני תהליכים נפרדים, שאמורים להיות בשני מכרזים נפרדים.
בנוסף, יש להחליט האם בהקצאת תדרים נוספים, יוכלו לקום ולהתמודד עליהם גם ספקים חדשים. אין שום רמז לעניין הזה בכתב המינוי. ניתן להבין שכן יאופשר לשחקנים חדשים להיכנס לשוק, כי יש במסמך סעיף שקובע מינימום של 120 מיליון ש"ח דמי רישיון. הכוונה היא כנראה לרישיון חדש (למרות שזה לא נאמר במסמך). לא נראה לי שחברת סלולר בעלת רישיון קיים, תסכים לשלם מינימום 120 מיליון ש"ח עבור עדכון הרישיון הקיים בידה, בתדרים נוספים לקיימים כבר בידה.
המינוי של ועדת המכרזים נעשה (כך כתוב במסמך) עפ"י סמכות השר המעוגנת בסעיף 4(א) לחוק התקשורת. הבעיה: הסעיף הזה בכלל לא נוגע להקצאת תדרים, אלא רק להקצאת רישיונות. לכן, השימוש בסעיף הזה לא הופך את ההחלטה לבעלת תוקף. הקצאת תדרים בישראל מתבצעת רק לפי פקודת הטלגרף האלחוטי סעיף 5ד. זה לא קיים בכתב המינוי ולכן הוא חסר כל תוקף.
יתרה מכך, הקצאת תדרים אמורה להתבצע אחרי שימוע, שבו נקבעת מדיניות השר והממשלה לגבי הקצאת תדרים. מדיניות השר האחרונה, שקיימת בתוקף,היא המדיניות, שחתם עליה השר אריאל אטיאס (כאן) מ-2009. השר גלעד ארדן ביצע (לאחר שימועׂ וניתוחים מקצועיים) עדכון מסוים במדיניות הזו ׁ(מפורט כאן) בעיקר בתחום של שת"פ אנטנות, לקראת מכרז התדרים של דור 4. כלומר: השר איוב קרא, צריך היה קודם כל לבצע שימוע ולקבוע מדיניות מעודכנת לגבי התדרים לדור 4 ולדור 5, לפני שהוא ממנה "ועדת מכרזים" לנושא. ועדת מכרזים היא תוצאה נלוויית למדיניות התדרים החדשה ולא להיפך. השימוע אמור לכלול גם את הלקחים, שנלמדו מהמדיניות הקודמת שבתוקף (בעיקר לגבי תחומי התדרים שמתחת ל- 1 גיגהרץ, ולגבי שת"פ אנטנות, שהתממש רק לגבי PHI ובסלקום יצרו "ישראבלוף" של שת"פ אנטנות). השימוע הזה אמור גם לעסוק במה שמטריד את התעשייה כיום וזה: עלויות התדרים ועלויות האגרות השנתיות על התדרים. אלה בהחלט נושאים כבדי משקל, שהיה צורך לקיים עליהם שימוע ולקבל החלטות, הרבה לפני שמדברים על ועדת מכרזים.
אם לא די בכך, במקביל או אחרי שיש מדיניות חדשה של השר, יש לאשר את התדרים החדשים הללו בגופים המוסמכים עפ"י חוק וזו ועדת התדרים הרגילה ואחריה לאישור ועדת התדרים העליונה (שמעולם לא התכנסה, והתחום הזה ממשיך להתנהל בחשיכה ובכאוס). בלי זה, כל המהלך של הקצאת תדרים למכרז - הוא חסר כל תוקף משפטי.
והדבר הכי חמור: אין שום קשר בין תדרים לדור 4 ולדור 5 לבין הקצאת תדרים ל-IoT ול"עיר חכמה". קודם כל צריך להחליט מהן הטכנולוגיות המאושרות בישראל לשימוש לצרכי IoT ו"עיר חכמה" ואחרי כן לאתר את התדרים המתאימים לטכנולוגיות הללו. יש מספר טכנולוגיות וכל עוד אין החלטה מה תקף בישראל, הכאוס הקיים בישראל - יישאר. שום ועדת מכרזים לא יכולה לפתור את הפלונטר הזה: כאמור, קודם יש לבצע שימוע ולקבל החלטות על הטכנולוגיות של ה-IoT ול"עיר חכמה" ואז להקצות לזה תדרים. השר לא יכול לחתום סתם כך על מסמך, שהמילה IoT מככבת בו בראש הנושאים, בלי להגדיר על מה מדובר. אגב, "העיר החכמה" המתקדמת בעולם שוכנת לא הרחק מישראל, בדובאי, שמדהימה כל הזמן את העולם בחדשנות טכנולוגית לציבור הרחב. איפה הם ואיפה אנחנו, מדינת ה-Startup Nation.
אם לא די בכך, הממשלה כבר החליטה מי מטפל בתחום ה-IoT ו"עיר חכמה" בישראל, וזה "מטה המיזם ישראל דיגיטלית" במשרד לשיוויון חברתי, ומנכ"ל המשרד לשיוויון חברתי מונה לעמוד בראש הצוות המטפל בנושא. לכן, לפני שהשר איוב קרא מנכס לעצמו טיפול ב-IoT וב"עיר חכמה", כדאי שיבדוק במזכירות הממשלה מהן ההחלטות הקיימות בתחום זה ושלא יבלבל את המוח בשטויות חסרות תוקף וקשר למציאות. המסמך המלא של ההחלטות הממשלה וכל התכנית המקיפה, שאושרה בממשלה אך לאחרונה, מצוי כאן, למתעניינים. משרד התקשורת לא היה שותף בכלל בהכנת המסמך החשוב ביותר הזה ואין לו שום מעמד במסמך הזה. לעניין ה-IoT ו"עיר חכמה", המנכ"ל של המשרד לשיוויון חברתי (בראשות השרה גילה גמליאל) הועמד בראש הצוות, שיהיה אחראי על תחום "ערים חכמות" (נושא שטופל בעבר בעיקר במשרד התשתיות). כרגע, התחום הזה מצוי בישראל בכאוס אחד גדול (אין תקנים, אין תדרים, אין רשתות ארציות, אין כיוונים ותקציבים ברורים ואין מדיניות ארצית אחידה וברורה, או בכלל). לא נותר לנו אלא לאחל הצלחה למנכ"ל המשרד לשיוויון חברתי ולשרה הממונה עליו, מנכ"ל שאמור לבצע את העבודה של משרד התקשורת, שלא בוצעה ולא נראה שתבוצע אי פעם, כל עוד השר איוב קרא הוא שר התקשורת.
אם לא די בכך, ארגון התקשורת עולמי ITU קבע כבר את התדרים להקצאה ל-5G (והם שונים באופן משמעותי ממה שיש במסמך, שעליו חתם השר איוב קרא) ובכל העולם החלו למכור ולנפק תדרים לפי הקביעות הבינלאומיות הללו. בישראל, יקימו (אולי) ועדת מכרזים בסוף 2018, באיחור של 3 עד 4 שנים מול העולם המערבי (וגם מול העולם הערבי).מזמן דיווחנו שיש כבר עשרות ספקי סלולר בעולם שהגיעו ל-5G. אצלנו רק יודעים להוציא מסמכים הזויים.
בשלי הדברים, לא יכלתי שלא לחייך למקרא לוח התפוצה של מכתבו של השר איוב קרא. אחרי שהשר נכווה חזק מהגדרות של אנשים שלא קיימים או של בעלי תפקידים כפולים, במסמך הטרי של השר אין שמות וכך הוא (לכאורה) לא יכול להסתבך בלוח התפוצה. אם אתם מחפשים את נתי שוברט בלוח התפוצה, אז במסמך של היום הוא מופיע בתור: סגן מנהל מינהל הנדסה (ספקטרום), ולא כמו שהוא חותם עד היום וגם מחר במסמכים הרשמיים של משרד התקשורת (שמועברים למכס): סמנכ"ל בכיר ספקטרום ורישוי תדרים. "ישראבלוף" במיטבו. כמו כל המסמך של השר.
שורה תחתונה
מהיום הראשון לכניסתו לתפקיד, השר איוב קרא ממשיך במסורת של חתימה על מסמכים הזויים, מנותקים מכל קשר לחוק, לשוק, לצרכים של הציבור, מנותקים לגמרי מהחלטות ממשלה קיימות ומהחלטות מדיניות קיימות ותקפות וללא כל היגיון. המסמך של היום בדבר ועדת מכרזים דמיונית לחלוקת תדרים דמיונית לחברות, שלא ברור מי הן ולטכנולוגיות, שלא נקבעו, היא פרק נוסף בניתוק מוחלט מתחנת האם של אוסף טייסי החלל, שמחברים מסמכים כאלה ונותנים לשר איוב קרא לחתום עליהם. הכי חמור, שכלי התקשורת מעתיקים את אוסף השטויות הללו, בלי כל הבנה ש"עובדים עלינו בעיניים".
על פי הדו"ח הטרי האחרון של SpeedTest (כאן), ישראל נמצאת במקום 50 בעולם בגלישה במובייל (בתחום הקווי אנו במקום 31). זה תואם במדויק את הממצאים של OpenSignal (שדיווחנו אודותם מזמן - כאן), שישראל נפלה למקום 50 בפס הרחב הסלולרי. למי שלא שם לב, אז היום משרד התקשורת פרסם את הנתונים השנתיים של הכנסות שוק התקשורת (המסמך הטרי כאן). על פי נתונים אלו, שוק התקשורת בישראל הוא השוק היחיד בעולם שהיה בנסיגה ודעיכה (כמעט בכל התחומים), בשנת 2016. מי הוביל אותנו למצב הזה? איך מתקנים את המצב החמור הזה? לאור המסמך הטרי והתלוש מכל מציאות של שר התקשורת איוב קרא, יש לצפות שבדוחות המשווים העולמיים הבאים - מצבנו יהיה עגום הרבה יותר.
משרד התקשורת הצליח בשנתיים האחרונות בנושא אחד בלבד: לדאוג לכך ש"דמי הכיס" של שאול אלוביץ' יגדלו בכ-3 מיליארד ש"ח, על חשבון הכיס של כולנו. כמיליארד ש"ח עברו במסלול של מנכ"ל המשרד ושות' מול בזק וכ-2 מיליארד ש"ח עברו במסלול של מועצת הכבלים והלוויין מול Yes.
לכן, המהלך ההזוי והלא חוקי, כפי שחשפנו כאן, מחזק את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מנקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום, כלפי השחקנים הגדולים בשוק.