חשיפה: משום מה בסלקום מאמינים, שרשת הוט תיפתח לתחרות בגישת "השוק הסיטונאי" ולכן היא מכינה נתבים ביתיים לרשת הוט, שבאמצעותם סלקום תוכל לספק לציבור שירותי טריפל (לרבות טלוויזיה) ב"רכיבה" גם על רשת הוט. האם אלו "חלומות באספמיה", או תכנית מציאותית?
מאת:
אבי וייס, 28.7.16, 07:10
לפני כמה ימים אישר משרד התקשורת לסלקום לייבא לישראל נתבים משולבים מתוצרת חברת Arris המתאימים לרשת הוט (ורק לרשת הזו, בגלל טכנולוגיית Docsis המופעלת רק על רשת הוט).
לכן, פניתי לסלקום בשאלה: "בתחילת החודש סלקום ביקשה ו
קיבלה כעת אישור לייבא מודם - נתב כבלים של
Arris מדגם
TG1652 :
מפרט של נתב הכבלים, שאושר לסלקום על פי בקשתה מצוי
כאן.
היות והדגם הזה יכול לעבוד
רק על הרשת של הוט, האם סלקום מתכוננת להתחלת שירותי "שוק סיטונאי" על רשת הוט בשירות טריפל של סלקום?"
תגובה לא קיבלתי, כי ברור שיש כאן חשיפת תכניות של סלקום, שטרם פורסמו...
הנתב הזה (מבית
Arris, בתמונה משמאל) תואם למפרטים הקיימים ברשת הוט: תומך ב-Docsis 3.0, תומך בעד 640 מגה בערוץ היורד ו-240 מגה בערוץ העולה (הוט לא מספקת רוחבי פס כאלה, כי
אין לה תחרות בשוק. בזק מספקת מזה 7 שנים עד
100 מגה שזה בקושי 60 מגה...
G.fast בבזק זה בינתיים רק לעובדי בזק וחבריהם... Unlimited היא גוויה מהלכת התקועה בבור עמוק,
המוצעת למכירה). הנתב החדש כולל 4 פורטים של גיגה לרשת מקומית, כולל WiFi בתקן ac ברוחבי פס של עד 1.2 גיגה, חיבור USB 2.0, ועוד.
בעבר, חברת ה-ISP קטנה יחסית בשם Fast
ניסתה לספק שירותים על רשת הוט, כולל עם נתבים מקבילים לאלה של Arris, אבל הוט הצליחה לחסום את המימוש המלא של "שוק סיטונאי" על הרשת שלה, תוך הפגנת
חוסר אונים של משרד התקשורת.
בחצי השנה האחרונה, משרד התקשורת ניסה לשנות את המצב הכאוטי הזה (שהוט לא מצויה בפועל בשוק הסיטנאי, למרות שלפי החוק, הרישיון והתקנות, שוק סיטונאי כן חל עליה).
אולם, עד כה הנסיונות הללו
לא הצליחו. יתרה מכך, בתרגיל מוזר של משרד התקשורת, שחשפנו, המחירים עבור ה-ISP כדי "לרכב" על רשת הוט קפצו לפתע לשמיים. כך, שגם אם הרשת של הוט תיפתח אי פעם לשוק הסיטונאי, זה לא יהיה כדאי ל-ISP דוגמת סלקום.
מכאן, שהמהלך של סלקום "לרכב" גם על הרשת של הוט (בנוסף לרשת בזק) הוא כרגע בגדר "חלום ליל קיץ". בנוסף, סלקום נלחצה מהמהלכים של בזק (למשל
כאן ו
כאן) להיות
מובילת שוק בתחום ה-IoT והחלה
להתנסות בהפעלת פתרונות IoT, אולם
לא בתקן LoRa, כמו שכמה חברות תקשורת מבצעות בעולם (למשל
בהולנד ובדרום-קוריאה). כך, שגם בתחום ה-IoT, התכניות של סלקום הן כרגע יותר בגדר משאלות לב מאשר מציאות.
על פי הניתוחים, שמפורטים ברשימה כאן למטה, הסיכויים, שרשת הוט תיפתח (בטווח הזמן הנראה לעין) לתחרות ב"שוק סיטונאי"
שואפים לאפס:
שורה תחתונה: הרעיון של סלקום "לרכב" על הרשת של הוט נראה כרגע כ"חלום באספמיה".
אין שום מדינה בעולם בה מופעל מודל רגולטורי מסוג BSA על רשת חברת הכבלים. יתרה מכך: האויב הגדול של שירות הטריפל של סלקום (שכולל את סלקוםtv) הוא כרגע
משרד האוצר, לא בזק או הוט (או פרטנר,
שחולמת חלומות על סיבים לבתים). למה משרד האוצר? כי זה המשרד שמכין ב"חוק ההסדרים במשק" תכנית גרנדיוזית לפיה רשת "
עידן +"
תופרט ותהפוך תוך כשנה לרשת מתחרה בהוט וב-YES, בשידורים מלאים
באוויר ובאינטרנט.
כלומר, סלקום, בעיני האוצר,
אינה מתחרה בהוט וב-YES (וש-Unlimited
שייכת להיסטוריה...) ולכן צריך להקים
עוד פלטפורמה ארצית, שתתחרה בשוק תשתיות הטלוויזיה הרב-ערוצית. מי ישלם על הרעיון האווילי הזה? אולי סלקום...