חשיפת עוד 4 פרשיות חמורות (בתחומי החיוג למוקד השירות של סלקום, שעות הפעלת מוקדי השירות בפרטנר, חיבורי פס רחב וסיבים בזק) של הסתרת מסמכים והחלטות בצמרת משרד התקשורת (שר מפוטר, מנכ"לית), שהחליטה לחסום את המידע של כל מה שיכול להעיד על שחיתות, לכאורה, בהחלטות ובפעילות. יועז הנדל החליט לנהוג ב"שקיפות מוחלטת" מיומו הראשון עד האחרון כשר התקשורת. כלומר: להסתיר כל מה שניתן מהציבור. זו הייתה המשמעות של "שקיפות" אצלו. זה לא השתנה ביום שעזב את תפקידו. מי משלם על כך? - רק הציבור. בנוסף, למה ראוי שדודו מזרחי מנכ"ל בזק יתפטר.
עדכונים בגוף הכתבה ובסופה.
מאת:
אבי וייס, 23.12.20, 13:20
הצטברו על שולחני 4 פרשיות חדשות, מאז פרסום הרצף הקודם בסדרה זו, של 6 פרשיות של הסתרת מידע ופעילות של
צמרת משרד התקשורת בשירות מלא לטובת האינטרסים של
קבוצת סלקום \ IBC, שפורסם על ידי תחת הכותרת: "
השר הנדל מסתיר שחיתות והחלטות שגויות במסגרת "מדיניות השקיפות"!".
מאז פורסמו עוד 15 פרשיות, כל אחת במאמר נפרד, של קבלת החלטות שגויות ואף לא חוקיות "מתחת לשולחן", נגד האינטרסים של הציבור בכל תחומי העשייה (או אי העשייה) של המשרד, החל מ(אי) הטיפול בגמלאים, הכיאוס בתחום הדואר, חסימות מספרים ב"קומה הכשרה", התעלמות מ(אי) הישראליות של הבעלים של הוט
פטריק דרהי, (אי) הטיפול ב"שמות מתחם", (אי) טיפול בחופש הבחירה בציוד קצה, "תרמית האנטנות" ועוד ועוד.
יודגש,
ששום מסמך החלטה של השר (
המפוטר - יועז הנדל), או המנכ"לית, שהוסתר ונחשף אצלנו בסדרת כתבות זו,
לא הועלה לאתר משרד התקשורת.
ההסתרה היא המדיניות הקבועה של צמרת המשרד. הסתרה בלתי חוקית ונוגדת כל עיקרון של "שקיפות" בפעילות עובדי המדינה ומשרדי הממשלה. מדובר (לכאורה, חזקת החפות חלה כל כולם), ב"הפרת אמונים" בדרגת חומרה יתרה של צמרת המשרד.
אגב, 3 התיקים הפליליים שאושר כבר ע"י היועמ"ש \ מ"מ פרקליט המדינה למשטרה לחקור בהם, כנגד הצמרת הזו של משרד התקשורת - לא ייעלמו עם פיטורי השר.
אלו לא עבירות משמעת, שסוגרים אותן, כאשר בעל התפקיד עוזב את השירות הציבורי (דוגמת
מה שקרה עם עו"ד דינה זילבר, אחת מ"ראשי הקליקה" שהניעה את צמרת משרד התקשורת "מאחורי הקלעים").
כלומר: מעשי השר לשעבר
יועז הנדל והמנכ"לית המוצנחת שלו (
לירן אבישר בן חורין, בתמונה למעלה משמאל,
שמזמן הייתה אמורה לפנות את כסאה וכמה שיותר מהר), המשיכו (עד פיטוריו של השר) והמנכ"לית
לירן ממשיכה בכך
גם תחת שר התקשורת הטרי הנכנס,
בני גנץ, במדיניות הקרויה
חסמב"ה (
חבורת
סוד
מוחלט
בהחלט).
היא חושבת, ואולי אף בטוחה, כמו השר לשעבר שהביא אותה לתפקיד,
שההסתרה של החלטות ומסמכים על ידה, לא תתגלה ושהם (שניהם: השר לשעבר והיא) לא ישלמו על
ההסתרה הבלתי חוקית הזו של החלטות ומסמכים בכמויות הולכות וגוברות.
כעת, אנו
חושפים עוד 4 פרשיות של הסתרת מסמכים והחלטות ע"י צמרת משרד התקשורת:
1. המשך הצפצוף של קבוצת סלקום על החוק, הרישיון ובתי המשפט, בגיבוי וחיפוי צמרת משרד התקשורת:
הסאגה של "כוכבית 2795" של סלקום (חיוג למוקד השירות של סלקום, שמקבלים בפתיח פרסומת של סלקום במקום מענה...), מככב אצלנו הרבה, בגלל שהנושא הזה עבר טיפול יסודי בבתי המשפט בישראל.
אולם, לסלקום ולמשרד התקשורת זה לא מזיז. הם מעל לכל חוק ונורמה. הם מקבלים החלטות המוסתרות היטב מהציבור. לא חייבים דין וחשבון לאיש. גם לא ללקוחות וגם לא לשופטים.
לכן, ביום 28.11.20 שלחתי את השאלות הבאות לצמרת משרד התקשורת ולצמרת חברת סלקום:
"הנדון: שאלה בעניין כוכבית 2795 של סלקום - שעדיין פעילה.
שלום רב,
1. בהמשך לסדרת הכתבות בנוגע לספאם הטלפוני הקיים בכוכבית 2795 של סלקום (מפורט
כאן,
כאן ו
כאן), מתברר כעת, שצמרת משרד התקשורת
מסרבת לציית לחוק ולהחלטות שופטי מדינת ישראל, כדי לאכוף את החוק על חברת סלקום.
2. מה תגובתכם לפנייה החוזרת של
סיני ליבל [בתמונה משמאל] למשרד,
המצ"ב?
3. מה בדעת השר לעשות כדי
לתקן את המצב הכאוטי הזה, של "
איש הישר בעיניו ייעשה"?
4. אודה להתייחסותכם."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
כך צמרת משרד התקשורת מתנהלת, לכאורה כמו חבורה של עבריינים בכנופיית פשע ממוסדת בסיציליה. החוק ופסיקת השופטים -
לא מעניינים אותם.
הם מעל לכל חוק ופסיקה.
הסיבה המרכזית להתעלמות ולהסתרה של החשיפות ואי מענה לשאלות שלי (כולל התעלמות מוחלטת מהחשיפה על חשד למעילה, לכאורה, של
השר עצמו בכספי המשרד, חשיפה מלפני כחודש וחצי -
כאן), ולהסתרה של העובדות המזעזעות הנחשפות בעשרות כתבות כמפורט ב
נספח א' במאמר כאן למטה, שכוללות סדרת החלטות מושחתות,לכאורה, רחבה ביותר, שהתקבלו בחשאי ע"י צמרת משרד התקשורת, היא די ברורה: השר (לשעבר) והמנכ"לית רוצים
להסתיר החלטות ופעילויות,
שיכולות להוביל, לכאורה, לחקירה פלילית כנגד צמרת המשרד,
שהם עומדים בראשו.
זה כנראה
הלקח העיקרי שהשר (לשעבר) יועז הנדל למד מ"תיק 4000".
אבל זה לא עוזר לו.
מעשיו ייחקרו גם ייחקרו, במוקדם או במאוחר. הוא עדיין חבר כנסת.
עדכון 25.1.21: נשלחה תלונה למבקר המדינה בגלל אי המענה של משרד התקשורת בנושא זה. התלונה נמצאת
במלואה כאן.
עדכון 25.2.21: התקבלה תגובת משרד התקשורת הנמצאת במלואה
כאן, לדרישת משרד מבקר המדינה בצורה חריפה וחד-משמעית להשיב לי (
כאן). תגובת המשרד מעידה שמשרד התקשורת כן החליט לטפל בתלונת
סיני ליבל ושלי, כנגד סלקום, בעניין הספאם הטלפוני, בחיוג ל"כוכבית 2795" של סלקום.
2. הפרות רישיון של פרטנר בנושא שעות ההפעלה של מוקדי השירות.
לאור הצטברות תלונות ותחילת "תביעה ייצוגית" כנגד פרטנר, על רקע המציאות, שבה משרד התקשורת נמנע מלהפעיל את החוק והתקנות לגבי פרטנר, גם בנושאים אחרים, לרבות בנושא "חופש הבחירה בציוד קצה"
כמפורט כאן, פניתי ביום 27.11.20 לצמרת משרד התקשורת ולצמרת חברת פרטנר בזו הלשון:
"הנדון: מה משרד התקשורת עשה לנוכח הפרות הרישיון הממושכות, שנטענות בתביעה הייצוגית החדשה כנגד חברת פרטנר, בעניין שעות הפעלת המוקדים של החברה?
שלום רב,
1. כנגד חברת פרטנר הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז [ת"צ 65976-11-20:
מלר ואח' נ' חברת פרטנר תקשורת],
תביעה ייצוגית ע"ס 50 מיליון ₪ (התביעה
מצ"ב כאן גם ב-
PDF), כשהעיקר במסמך זה הוא [ציטוט מכתב התביעה]: "במוקד תובענה זו מצויה הפרקטיקה של הנתבעות [חברות קבוצת פרטנר], הנמנות עם אחת מקבוצות התקשורת הגדולות בישראל,
לצמצם את שעות פעילות מוקדי שירות הלקוחות, בניגוד להוראות רישיונותיהן ובניגוד להנחיות הרגולטור“.
2. מה משרד התקשרות עשה כל אותן שנים המוזכרות בתביעה הייצוגית, כדי לאכוף את החוק, הרישיון וצרכי הלקוחות, של קבוצת פרטנר?
3. אודה להתייחסותכם, שכן נושא זה "כיכב" רבות באתר
Telecom News, כשהמשרד התייצב עד כה, בצורה די תמוהה וחסרת הסברים סבירים,
בצד של החברה ונגד הצרכנים."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
עדכון 11.1.21: אותם עורכי הדין שהגישו את התביעה כנגד חברת פרטנר, החליטו להגיש תביעה דומה ע"ס 5 מיליון ש"ח כנגד חברת הלו-015. המדובר בת"צ 11674-01-21:
קרבקי נ' השיקמה אן.ג'י.אן תקשורת, תובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן, בפני כב' השו'
א. שטמר, בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, התביעה החדשה נרשמה בבית המשפט ב-7.1.21. הבקשה המלאה לאישור תובענה ייצוגית -
כאן, כתב התביעה המלא של
חנה קרבקי כנגד הלו-015 -
כאן, למתעניינים. טרם הוגש כתב הגנה.
3. משנים את תעריפי "השוק הסיטונאי" לרעת בזק באופן חשאי וללא כל שימוע או שקיפות.
עוד לפני שמשרד התקשורת הנחית "מהלומת מחץ" על הכנסות בזק בתחום הטלפוניה, מהלך הזוי לחלוטין שפרסמנו
תחת הכותרת: "
המהלך המושחת האחרון של הנדל לטובת סלקום/IBC - לדפוק את הציבור ובזק", שר התקשורת המפוטר,
יועז הנדל, [בתמונה משמאל], עשה מהלך
מקדים וחשאי, שנועד להוריד דרסטית את ההכנסות של בזק בתחום התשלומים של "השוק הסיטונאי" ע"י החברות המתחרות, ש"רוכבות" על התשתית של בזק, במיוחד במה שמכונה "הסכם הגיגות" וגם בשאר רכיבי התשלומים של ה-ISP ב"שוק הסיטונאי" המשולמים לבזק.
לכן, ביום 30.11.20 שלחתי את השאלות הדחופות ביותר הבאות לצמרת משרד התקשורת:
"הנדון: היכן המסמך על עדכון תעריפים סינטונאיים?
שלום רב,
1. בזק פרסמה (
כאן) הודעה לבורסה אודות "עדכון תשלומים מרביים עבור שירותים סיטונאיים של בעלות התשתית".
2. היכן המסמך הזה?
3. או שהוא מוסתר, כחלק משיטת החסמב"ה של "שקיפות" בעבודת המשרד?
4. ממתין לעדכון."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
בניגוד לשר הקודם ל
יועז הנדל -
דודי אמסלם, שטיפל בנושאי מחירי "השוק הסיטונאי" ועדכונן
בצורה שקופה עם שימוע פתוח והסברים מקיפים (
ראה כאן), השר
יועז הנדל כהרגלו
מסתיר כמעט הכל, ובמיוחד הוא מסתיר את ההחלטות, שנועדו לדפוק את בזק ולצ'פר את קבוצת סלקום\IBC.
היות ותשובה לא קיבלתי, החלטתי לחפש את המסמכים הרשמיים הנוגעים להחלטה זו
ומצאתי אותם:
א. זה מוסתר היטב בתוך עדכון של "
תקנות התקשורת", בתור לינק ללא כל הסבר או תוכן - ממש בתחתית התקנות.
ב. זה מוסתר היטב בתוך פרסום ב"רשומות" (
כאן, הודעה שניה בקובץ), כשיש כאן מספרים יבשים לגמרי של החלטת השר, ללא כל הסבר מה משמעותם ואיך השר בכלל הגיע למספרים הללו, כמופיע בתצלום
כאן.
אין שום מסמך שמציג את השפעת המספרים היבשים והלא מובנים במסמך בחתימת השר, על התעריפים הסופיים "בשוק הסיטונאי". כלום. הכל מוסתר.
ככה משנים את תעריפי "השוק הסיטונאי" ודופקים את בזק בסתר,
בלי שהציבור מקבל את ההוזלות הללו, רק כדי לעזור כלכלית לקבוצת סלקום\IBC.
הכי חמור: בזק שתקה. לא הגישה ערר ולא בג"ץ ולא כלום. שקט מוחלט.
זה לא מעיד על תבונה של ראשי בזק (המנכ"ל:
דודו מזרחי, היו"ר
גיל שרון, אם כי היו"ר הוא חדש בתפקיד: מ-2.8.20, כך שכל האחריות היא על
דוד מזרחי, המנכ"ל), ונחזור לזה בהרחבה יתרה, באייטם הבא.
4. כישלון מוחלט בטיפול הרגולטורי בפריסת טכנולוגיית 35B (כלומר: 200 מגה) של בזק.
ב-
12.7.20, לפתע שר התקשורת דאז
יועז הנדל אישר לבזק (כתבנו על כך
בהרחבה כאן), להתחיל לפרוס ולשווק את חיבורי טכנולוגיית 35B (כלומר: גרסת VDSL ברוחב פס של עד 200 מגה בערוץ היורד).
זאת, בלי שמסמכי ההחלטה הזו פורסמו ע"י השר באיזה מקום. עד רגע זה המסמכים הללו
מוסתרים.
בזק החלה לשווק את החיבורים הללו רק
במחצית נובמבר 2020 ולקבוצה די מצומצמת של לקוחות, כפי שחשפנו
כאן.
ביום 9.12.20 שלחתי את השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת ולצמרת חברת בזק בזו הלשון:
"הנדון: האם המשרד אישר לבזק לפרוס חלקית את טכנולוגיית 35B ולמה?
שלום רב,
1. על פי הרישיון של בזק (מצ"ב [כאן וכאן] הסעיפים הרלבנטיים), בזק אמורה לספק כל שירות בתשלום - לכל לקוחותיה, ללא תלות במיקום או בעלות של הפריסה, תוך שנה מתחילת השירות, אלא אם "המנהל" האריך את התקופה הזו, אם יש לכך הצדקה.
2. על פי החלטת משרד התקשורת ושר התקשורת כאן, החלטה שלא פורסמה בשום מקום, בזק החלה לאחרונה (כאן), לחבר לקוחות בטכנולוגיית 35B.
3. אולם, בזק בהודעתה לבורסה דיווחה, שהיא תחבר לכל היותר כ-230 אלף מנויים ולא תכסה את כל אתרי החברה והסיבה לכך [ציטוט]: "כי הטכנולוגיה מוגבלת מבחינת מרחק מהארון ולכן [הטכנולוגיה הזו] נפרסה רק היכן שיכולה לשפר ורק בארונות עם 70 מנויים ומעלה".
4. הודעה זו סותרת, לכאורה, את האמור ברישיון של בזק.
5. האם השר ו\או מנכ"ל משרד התקשורת אישר את הסטייה הזו מהרישיון של בזק, כך שהשירות הזה לא יוצע לכל לקוחותיה?
6. אם כן, היכן ההחלטה הזו?"
תגובה טרם קיבלתי. גם לא מבזק. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
הבעיה היותר חמורה היא שלל הטעויות האסטרטגיות של צמרת בזק, שעיקר האחריות, כפי שציינתי כבר בסעיף הקודם נופלת על המנכ"ל,
דודו מזרחי, משום שהיו"ר חדש בתפקידו.
דוד מזרחי עשה את אותן טעויות, שעשתה
סטלה הנדלר, המנכ"לית של בזק, שקדמה לו. אני קראתי לה להתפטר עוד הרבה לפני שהחקירות נגדה החלו, והיא התעלמה לחלוטין מהמלצותי. זו לא בעיה שלי בכלל. אני מציג תמונת מצב ועובדות.
הסוף ידוע: היא עם תיק פלילי "על הגב" לקראת דיון בבית משפט מחוזי, והיא כבר קיבלה קנס ענק באופן אישי (אותו כבר שילמה מכיסה) מרשות התחרות. ההתעלמות של
סטלה הנדלר מהמלצותיי מפורטת במאמרים, שפרסמתי בזמן אמת:
כאן ו
כאן.
זאת, למרות שאני תמכתי בזמן אמת (
ראה כאן) בעקרונות של הסיכום שלה עם המנכ"ל דאז
שלמה פילבר בעניין "מתווה הסיבים תמורת הורדת ההפרדה המבנית\תאגידית מעל בזק". אך הדרך להחלטות הללו
היו שגויות.
היא (
סטלה הנדלר) שיתפה פעולה באופן שגוי לחלוטין עם צמרת משרד התקשורת, בניגוד לאינטרסים של קבוצת בזק ולקוחותיה ובניגוד לאינטרסים שלה עצמה. את זה היא לא הבינה בזמן אמת ולא הקשיבה לעצתי לפרוש בשקט ובכבוד, לפני שהקירות של המשרד שלה יפלו על ראשה. זה בדיוק מה שקרה.
כעת, אנו בשידור חוזר של אותו סרט, אבל עם שחקנים אחרים.
דודו מזרחי מנכ"ל בזק הנוכחי
, בדיוק כמוה, טעה וטועה לכל האורך, כשהוא נוהג בדיוק כמוה, נגד האינטרסים של קבוצת בזק ולקוחותיה, כשהוא משתף פעולה באופן הדוק עם צמרת המשרד ובראש הצמרת הזו היה השר היוצא
יועז הנדל.
הוא הוזהר על ידי (ולא רק על ידי) בגלוי לפחות 20 פעם אם לא יותר, שבזק
טועה וכל כוונת השר ו
הקליקה המקיפה אותו, היא
להפיל את בזק לקרשים ולשרת את הצרכים הכלכלים של קבוצת
סלקום\IBC.
את זה הוא מבין כעת, מאוחר מדי, כשבנוסף למכה של המחירים הסיטונאים (המפורטים בסעיף הקודם כאן מעל), השר היוצא הטיל ממש ברגע האחרון לפני פרישתו, "פצצה" על הראש של בזק, בדמות
ההחלטות בעניין הטלפוניה (הפרטית והעסקית) של בזק. זה סיפור די דומה למה שעשה השר דאז
גלעד ארדן ממש טרם פרישתו, שגם הוא היה "מכור לסלקום ונגד בזק".
ואלו עיקרי הטעויות המרכזיות של
דודו מזרחי בתקופה האחרונה:
- התעלם מהמכה בתחום מחירי השוק הסיטונאי. זה מפורט בסעיף הקודם.
- לא נלחם מול המשרד בכל הכלים המשפטיים והציבוריים, כדי לקבל היתר לשווק את טכנולוגיית 35B (שנאסרה על בזק כבר מסוף 2018) וכשקיבל את האישור באמצע 2020 (אישור המוסתר עד היום מהציבור), החליט לשווק אותו לקבוצה קטנה ביותר של לקוחות, בניגוד לכל הגיון כלכלי, שיווקי, תחרותי ובניגוד לרישיון של בזק.
- לא נלחם מול המשרד בכל הכלים המשפטיים והציבוריים, כדי לקבל היתר לשווק את טכנולגויית G.fast (עד 1 גיגה) ללקוחות בזק. מדובר בטעות אסטרטגית ענקית, שעולה לבזק מאות מיליונים אם לא מיליארדים. הוא לא נלחם מול החלטת המשרד, שהגדרת פס רחב בסיבים זה רק מעל 1 גיגה, כלומר, לא G.fast. רק על הטעות הזו, הוא היה אמור להתפטר מיידית, בגלל הסכמתו להגדרה השגויה הזו.
- שיתף פעולה עם שר התקשורת בהשקת פריסת סיבים במטולה. מדובר בהתרפסות וכניעה מוחלטת לגחמות של השר, שרק רצה לקדם את עצמו פוליטית ולהקים מפלגה על הגב של "מתווה הסיבים". דוד מזרחי שיבח את השר ו"ליקק" באירוע זה לשר יועז הנדל והמילה "רפיסות" היא קטנה מדי מלתאר את הביזיון הזה שהיה שם, מהצד של מנכ"ל בזק.
- שיתף פעולה באופן מאוד מוזר ויוצא דופן (ונגד האינטרסים של בזק) בכל הנושא של "מתווה הסיבים", שעבר לאחרונה בכנסת. זה מתווה, ששונה לרעת בזק גם תוך כדי הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, ללא כל מחאה או התנגדות מצדו. רק כעת, צמרת בזק ובעלי המניות שלה צריכים לקבל החלטות נוקבות, איך יוצאים מהבור הזה. אבל חכמים יודעים לא ליפול לבור, שנמצא ממש לפני העיניים שלה. דודו מזרחי לא ראה ולא רצה לראות את הבור ולכן ראוי לשלם על כך בכסאו.
- החליט לקשור בין השימוע של "מוצר אחד - אינטרנט" (כלומר: שבזק תהיה גם ISP) לבין פריסת הסיבים לבתים, ובכך גרם לנזק בלתי ישוער לחברת הבת של בזק: בזק בינלאומי. אמנם עובדי בזק בינלאומי יצאו במחאות חריפות נגד שר התקשורת יועז הנדל בטענה שהוא (השר) רוצה להרוס את החברה. אולם, המחאות הללו אמורות להיות מכווונות כלפי דודו מזרחי, שהוא זה שרוצה להרוס את בזק בינלאומי. לא רק השר לשעבר הנדל. הוא זה ששיתף פעולה עם השר היוצא, כדי להוציא את הרעיון הזה לאור, רעיון, שיש לו רק משמעות אחת: הרס בזק בינלאומי.
שורה תחתונה: מומלץ לבזק לבצע "בדק בית" בצורה הכי חמורה שיש, היכן החברה טעתה ולמצוא מנכ"ל אחר, שיוכל לחלץ את החברה מהבור, שבו היא נפלה, בגלל הטיפול (או "אי טיפול") בהחלטות שגויות, פעם אחרי פעם, שנובעות מרגולציה מוטעית של
צמרת משרד התקשורת, שדוגלת בסיסמה: "רק לא
ביבי ורק לא בזק".
לסיכום
יועז הנדל, שדיבר על "שקיפות", "
ציונות", "קו המחרשה" ושאר סיסמאות וספינים נבובים ותלושים מכל מציאות, נהג בחסר שקיפות קיצוני בכל התנהלותו והטעה באופן קבוע את הציבור בכל תחום.
הוא סיפק גיבוי וחיפוי למעשים פליליים, לכאורה, בקנה מידה מחריד, גם בתחום הרישיונות החדשים שהוא המציא מדימיונו, כדי לנסות להלבין עבירות (של עצמו ושל אחרים), לפריסת תשתיות פס רחב בסיבים.
מביש ברמות-על, שזה היה שר התקשורת במדינת ישראל.
דרושה ועדת חקירה (פרלמנטרית, או ממלכתית) לבדיקת שוק התקשורת בישראל והקמת רשות תקשורת לאומית. זאת, כי הנזקים ששר התקשורת יועז הנדל יצר בשוק הזה עברו כל גבול וכל נורמה חוקית וציבורית.
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה, שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן, שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).