לנוכח חבילות סלולר של 50 ₪ חייב להתחולל מהפך ארגוני-טכנולוגי בחברות הסלולר. 2/3 מעובדי מחלקות הטכנולוגיה וה-IT במפעילות הסלולר - מיותרים.
מאת:
דב לחמן, 3.6.14, 14:00
עם צלילת מחירי חבילות הסלולר אל מתחת לרף ה-50 ₪ חייבת להתרחש מהפכה ארגונית-טכנולוגית אצל מפעילות הסלולר, שתתאים את מבנה ההוצאות שלהן להכנסותיהן המידלדלות. זה טרם קרה.
בהנחה אופטימית, שמשרד התקשורת ימשיך בקו התחרות החופשית בין מפעילות הסלולר ויאסור, בעזרתו האדיבה של הממונה על ההגבלים העסקיים (ובעיקר הציבור), את החזרת שוק התקשורת למצב הגרוע ממנו נחלץ ערב המהפכה הסלולרית, מצב בו טריאופול עשה בלקוחותיו ככל העולה על רוחו, אזי, ככל הנראה, השוק יתקבע ויתבסס על המפעילות הקיימות, הפיזיות והווירטואליות. אלו תהינה חייבות לבחון את מבנה ההוצאות שלהן ולהתאימו להכנסותיהן המתדלדלות.
אין להיות תמימים. מה שהיה לא יהיה. המחירים ממשיכים לרדת בגלל תחרות התאבדותית המובלת ע"י אלה היכולים להרשות זאת לעצמם והם גוררים אחריהם את כל השוק, בקבעם, למעשה, סטנדרט תמחירי נמוך מ-50 ₪ לחבילה. זה מחיר, שלפי דעתי אינו רווחי, לפחות לא במתכונת התפעול הנוכחית של חלק ממפעילות הסלולר בישראל.
אימוץ טכנולוגיות מתחדשות הוא חיוני. הרי מפעילה, שלא תתייצב בחזית הטכנולוגיה, עלולה להיחשב מיושנת, לא אטרקטיבית ולהפסיד לקוחות. אולם, מה על ההוצאה הכבדה המרכזית האחרת של המפעילות – כח אדם טכנולוגי? בכל אחד מגופי הטכנולוגיה במפעילות הסלולריות עובדים מאות רבות של מהנדסים, הנדסאים וטכנאים בחלוקה מסורתית להנדסה, תפעול ו-
IT, עלות שכרם אדירה ומהווה אחת המעמסות הכבדות ביותר על כתפיהן של המפעילות.
הגיע הזמן להתעורר, לעשות שינוי טכנו – ארגוני, שינוי מתודי, מובנה, מושכל ומתוכנן, כזה שיגרום לפגיעה מינימלית בעובדים מחד ויסייע למפעילות להתמודד עם המצב החדש מאידך, ואף יביא הזדמנות למיזמים טכנולוגיים, שישרתו את שוק התקשורת המשתנה.
המושג "שינוי ארגוני" שגור בפי רבים ושינויים טכנולוגיים הם לחם חוקם של רוב העוסקים בענף ההייטק. אולם, מהו שינוי "טכנו – ארגוני" ומה הקשר שלו לעידן החדש במפעילות הסלולר?
שינוי זה צריך להביא בחשבון את שצופה העתיד הקרוב והרחוק ולהיערך בהתאם. יש לכבד את העבר וההיסטוריה של השירות הסלולרי, אך מבנה ההוצאות הנוכחי של המפעילות הסלולריות
אינו מתאים למודל העסקי ולתזרים ההכנסות הצפוי להן.
השינוי החשוב והדחוף ביותר הוא שינוי חשיבה, ניתוח אמיתי ונכון של המבנה הארגוני הטכנולוגי והתאמתו למציאות החדשה. כדי להקל על עיכול הרעיון, הנה כמה שאלות המיועדות למי שמתלבט לפני ביצוע שינוי ארגוני בגופים טכנולוגיים (יש גם כמה תשובות, למי שמתקשה). שינוי קונספטואלי לא היה מעולם עניין פשוט:
- מהו המתאם בין התקלות וה- Down Time ברשת סלולרית לשעות העבודה? (מעל 85%) ומהו המתאם הנ"ל בשעות הלילה, סופי שבוע וחגים? (פחות מ-5%).
- איזה חלק מהזמן עסוקים עובדי הארגון הטכנולוגי בייצור דו"חות? כמה מהם נקראים? בכמה נעשה שימוש? מה התרומה שלהם לחוויית הלקוח? לזמינות הרשת?
- מיקור חוץ: האם ומתי בוצע מיפוי פעילויות טכנולוגיות הניתנות להוציא למיקור חוץ? האם נבדקו עלויותיהן והושוו ל-OPEX הנוכחי?
- מהו אחוז ה-Overlapping בין תת-יחידות שונות בארגון הטכנולוגי ('חדר מחשב' ו'מרכז הבקרה' כמשל?)
- אחרי שהשתרש מס' בודד של תעריפים (עברנו ל-Flat Rate, לא כן?), בכמה קטן מערך הבילינג על כל שלוחותיו בארגון הטכנולוגי? (תשובה: היחידה דווקא גדלה....).
- מהם מדדי היעילות של יחידת הטכנולוגיה? (לא, סיסמאות הן לא מדד כמית).
- איך אתם מתכוננים לעידן ה-SDN Software Defined Network בהיבטיי תכנון כ"א?
להלן תמצית תהליך השינוי:
שלב ראשון: קבלת החלטה אסטרטגית על המגמה והכוונת ביצועה.
השינוי צריך להתחיל בתפיסה ובקונספציה,
Mind setting חדש אצל מקבלי ההחלטות בארגון - דירקטוריון ומנכ"ל. אין ספק, שזו מהפכה, שדרוש אומץ להוציאה לפועל.
שלב שני:
צמצום שני שלישים ממצבת כוח האדם.
השארת שליש על כנו ובניגוד לשיטות המקובלות של בנייה ארגונית של מערכים טכנולוגיים, ייטיבו המפעילות אם תתחלנה את התכנון בשורה התחתונה, שכוללת קיצוץ חד וכואב של שני שלישים מכוח האדם הטכנולוגי שלהן. השליש הנותר יתכנן, ינטר, ישנה ויקנפג, יבדוק ויאשר, יפעיל וישבית, יגבה ויאבטח.
הבלתי ייאמן יקרה: באורח פלא, אחרי ניכוי שני שלישים ממצבת כוח האדם הטכנולוגי של המפעילות הסלולריות: מופע התקלות לא יעלה, חווית הלקוח לא תפגע וכך גם תשתיות ההנדסה של המפעילות, נהפוך הוא.
השליש, שנותר במערכה, יכין את התשתית לעבודה במתכונת מצומצמת עוד יותר. קבוצת הנבחרים, שמניינה לא יעלה על 25 עד 30 עובדים טכנולוגים מנוסים ומיומנים, תדאג ל-
Up Time של הרשת ולאיכותה בכל ההיבטים ההנדסיים, התפעוליים והטכנולוגים. (
IT הוא חלק מארגון הטכנולוגיה, לא עוד גוף רב מימדים וחסר שליטה).
שלב שלישי – השגרה החדשה: "אולם טכנולוגיות" בו נוכחים כתריסר עובדים בכל משמרת.
את הקומות והמעבדות, ה-
Open Spaces והמשרדים, חדרי הדיונים ובעיקר המטבחונים צריך להחליף בחדר אחד היכול להכיל את כל בעלי תפקידים. סביב שולחן גדול ומצויד בכל הטכנולוגיה הרלבנטית יישבו הפונקציות המייצגות:
- ניהול טכנולוגיה.
- אדמיניסטרציה.
- הנדסת ותפעול ליבת רשת הרדיו.
- הנדסת ותפעול רשת סלולרית.
- הנדסת ותפעולIT / אינטרנט.
- ניהול ממשקים חיצוניים (מב"ל, ISP, PLMN אחרים וכו').
- בקרה, ניטור וסנכרון פעילויות.
- אבטחת מידע / Fraud (ולא באגף בטחון).
- ניהול וונדורים ו-.Outsourcing
זו לא אגדה, זה שלד הרעיון, כך ייראה גוף טכנולוגיות של חברה המוכנה לתחרות אמיתית בעוד שנתיים עד חמש שנים. שאר הפעילויות תתבצענה בעזרת קבלני משנה רבים ומיומנים (הזדמנות ליזמים ועובדים ממפעילות הסלולר) ובאמצעות היצרניות - להן נוכחות מאסיבית בישראל ונציגות טכנולוגית מכובדת עם גב חזק של ידע ופרקטיקה עולמיים.
גם שלב זה יהיה זמני מאחר שהאבולוציה מתקדמת בצעדי ענק ל-
SDN , כך גם התלות המוחלטת בוונדורים תיעלם מן העולם..
ברור וידוע לכל מי שמצוי במסדרונות המפעילות הסלולריות הגדולות בישראל, שכמות העובדים ביחידות הטכנולוגיה השונות אינה מתאימה למציאות הכלכלית (והטכנולוגית) החדשה. אלה גופים אדירי מימדים ושואבי תקציבים, גרסה מודרנית לדינוזאורים לא מעודכנים.
נכון, שנדרש אומץ ארגוני רב ואך מעט מנהלי "אימפריות" טכנולוגיות לא יטילו ספק בשפיותו של כותב שורות אלו, אבל מוטב להם קודם לכך, לבחון מקרוב את הפריון האמיתי של עובדיהם ואת היעילות האמיתית הנתרמת לארגון כתוצאה מעבודתם.
מאת:
דב לחמן, יוני 2014.
לכותב ניסיון רב בניהול בכיר בחברות תקשורת בישראל ובארגונים ממלכתיים. משמש כיום כיועץ טכנולוגי, תפעולי וארגוני לגופים מובילים במשק הישראלי.
לחברת "לחמן ייעוץ בע"מ" ניסיון עשיר בייזום, תפעול וניהול פרויקטי תקשורת מורכבים בהיבטי שינויים טכנולוגיים - ארגוניים, הטמעה, ליווי, והתאמה למציאות הטכנולוגית המשתנה.
http://lachman-consultants.com