מפגש צמרת פייסבוק (ישראל) עם העיתונות אתמול (22.3.15) היה צעד ראשון בכיוון הנכון. עדיין פייסבוק (כמו חברות רבות) רואה בישראל "באר נפט בקוטב": אפשר לשאוב ממנה חופשי הכל (כסף, אנשים, סטארטאפים, פיתוחים, לקוחות), בלי מחויבות ובלי מיסים.
מאת:
אבי וייס, 23.3.15, 09:00
אתמול (22.3.15) התקיים מפגש ראשון ופתוח בין העיתונות והמדיה הישראלית לבין צמרת פייסבוק ישראל (עם נציגים מפייסבוק EMEA), ובראשה:
רואי טיגר, מנכ”ל מרכז הפיתוח הישראלי (בתמונה למטה, משמאל), ו
עדי סופר-תאני, מנכ”ל השוק הישראלי (בתמונה למטה, מימין וכאן משמאל). אין ספק שמדובר בצעד ראשון חיובי "בונה אמון" עם השוק הישראלי.
אולם, עדיין פייסבוק הולכת
בדרכיה של גוגל ושתיהן הפכו ל"משטרת האינטרנט",
מונופולים בלתי מוכרזים שידם בכל, שרואות את ישראל כ"באר נפט בקוטב", שאפשר לשאוב ממנה הכל, ממש הכל, בלי מחויבות ארגונית לישראל ובלי לשלם מיסים בישראל.
יאמר לזכותה של גוגל, שהיא שינתה כיוון די מהר וכבר לפני כ-3 שנים החלה במסע של תמיכה בשוק היזמים הישראליים עם תמיכה מסיבית בציבור ובחברה הישראלית (כולל העמדת קומה שלמה במרכז ת"א, קומה 34 בקמפוס של גוגל), לטובת ציבור ההייטק הישראלי. גוגל אינה הראשונה, שמצאה מסילות מתאימות, להחזיר לחברה הישראלית חלק מהרווח הגלום בנוכחותה בישראל (שמשמעו: כסף, אנשים, לקוחות,פטנטים, סטארטאפים, פיתוחים מהירים המשרתים את חברת האם וכיו"ב). ידגש, שנמצאות
במשבצת החיובית הזו חברות גדולות וטובות לא פחות ממנה, שתורמות לחברה בישראל ומשקיעות בישראל ובתושביה באופן שוטף דוגמת: אינטל, יבמ, סיסקו, אלקטל-לוסנט, מיקרוסופט ועוד.
פייסבוק חייבת, לעניות דעתי, לשנות כמה כיווני חשיבה ועשייה בשוק הישראלי:
א. להפסיק להתייחס אל הישראלים כאל נתינים. כל מה שפייסבוק מטיפה לאחרים: פתיחות, שת"פים, יזמות, חדשנות וכיו"ב, סיסמאות וסלוגנים מכאן ועד הודעה חדשה, שתיישם זאת, קודם כל,
על עצמה. אני עצמי קיבלתי "עונש של השעייה" לחודש מפייסבוק, בלי לקבל הסבר לסיבת ההשעייה ובלי כל יכולת ערעור וכל פניותי לא נענו. אין אצלי תוכן שיווקי שאני מפרסם אותו בפייסבוק, דוגמת מה ש"סטטוס מצייצים" עשה. כך, שפייסבוק צריכה לחזור לדברים שפעם הכרנו אותם בתור "אומבודסמן" וכיום קוראים לזה: "הקשבה ללקוחות". זו אחת הסיסמאות של פייסבוק כלפי
אחרים. שקודם כל תיישם זאת
על עצמה.
ב. אני ממליץ לפייסבוק להגיע להסדר מיסוי עם רשויות המס בישראל, לפני ששר האוצר הבא יכסח את פייסבוק (ושאר מתחמקי המס הדומים לה). אנו לא "באר נפט בקוטב". מי שרוצה להרוויח בישראל, שישלם מיסים בישראל על הכנסותיו.
נקודה.
.
ג. גם עצה קטנה אחת: תחום
הרשתות החברתיות בארגונים הולך ונכבש ע"י מתחרותיה של פייסבוק דוגמת: מיקרוסופט, יבמ, גוגל, סיסקו, Slack ו-Jive. יש לפייסבוק חלון זמן קצר מאוד כדי לתקן את המצב הזה, אם היא רוצה להיות בעל השפעה גם במגזר העסקי. בעניין זה, יש לדעתי בהחלט מקום לקדם את הנושא החשוב הזה בישראל.
עיקרי הדברים אותם ציינה עדי סופר-תאני, מנכ"ל השוק הישראלי:
• "כיום ישנם 4 מיליון משתמשים פעילים בפייסבוק ישראל – כ-70% מהישראלים המחוברים לאינטרנט. 3.5 מיליון פעילים ברשת החברתית באמצעות המובייל. 3 מיליון ישראלים נכנסים מדי יום לפייסבוק.
• המשימה הראשונה שלנו היתה להקים את האופרציה, תהליך שכלל:
o גיוס עובדים: הצוות המוקדש לשוק הישראלי מונה כיום כ-20 עובדים, חלקם יושבים במטה החברה בדאבלין. עד סוף השנה ימנה הצוות כ-30 עובדים. החברה שואפת לגייס את הטובים ביותר בתחומי קריאייטיב, פיתוח עסקי טכנולוגי, אנשי פרסום.
o מעבר למשרד חדש בשד' רוטשילד בת"א.
o יצירת תהליכי עבודה מסודרים בעבודה מצד אחד מול השוק ומצד שני מול המטה הגלובלי.
o בניית פתרונות לצרכים המיוחדים של השוק. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא הקמת ה-GYM, אופרציה להכשרת הגורמים הרלוונטיים בקרב השותפים שלנו לשימוש בכלים ובפלטפורמה של פייסבוק, בין אם מדובר בעסקים, משרדי פרסום, גופים ציבוריים וכיו"ב. הקמנו את ה-GYM לאחר שזיהינו ביקושים מאוד גדולים בקרבם. ה-GYM הוא רעיון ייחודי של צוות פייסבוק ישראל ואני מאמינה, שמדינות נוספות בעולם תאמצנה אותו.
• זיהינו בשוק הישראלי מנעד רחב מאוד של עסקים וארגונים עם צרכים שונים, כאשר בקצה האחד יש את הסטארטאפים, שהם אלופים באימוץ אינטרנט וטכנולוגיה ומבינים פרמורמנס, שיווק ואנליזה. ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בתחום הפרפורמנס והשימוש בטכנולוגיה כבסיס לשיווק והפצה ותעשיית האד-טק כאן היא מהחזקות בעולם. יש בישראל היום למעלה מ-1,500 סטאטאפים בתחום האינטרנט. הסטארטאפים הישראלים מבססים את הצמיחה שלהם על היכולות הללו אבל זה לא מספיק. האתגר של רבים מהם, שלרוב לא באו מרקע של חברות צרכניות, היא לדעת גם לבנות מותג כדי לבלוט על פני כל המתחרים. מנגד, ישנם המותגים הגדולים, שיודעים כמובן לבנות מותגים, לאפיין לקוחות וצרכים אבל לא בהכרח יודעים לדבר את השפה החדשה של שיווק אישי ורלוונטי להמונים".
ע
יקרי הדברים אותם ציין רואי טיגר, מנכ"ל מרכז הפיתוח הישראלי:
• "מרכז הפיתוח נוסד על בסיס חברת אונאבו, שנרכשה ע"י פייסבוק ב-2013.
• מאז עסקת הרכישה פייסבוק המשיכה להשקיע במרכז הישראלי ובשנה האחרונה הכפלנו את מספר העובדים, כאשר כיום ישנם 55 במרכז הפיתוח, בהם מהנדסים, מנהלי מוצרים, מעצבים ועוד.
• עד סוף השנה מספר העובדים במרכז הפיתוח יגדל ב-50% נוספים.
• הצוות כאן מעורב בפרויקטים חשובים ביותר של החברה המשפיעים ברמה גלובלית ואנו עובדים בשיתוף מלא עם הצוותים במנלו פארק. בין הפרויקטים עליהם אנו עובדים:
o מיזם
Internet.org, שנועד לסייע לכ-5 מיליארד אנשים בעולם, שעדיין אינם מחוברים לאינטרנט. באמצעות אפליקציית Internet.org כבר יותר מ-500 מיליון איש ב-6 מדינות שונות נהנים כיום מגישה למידע על בריאות, תעסוקה ושירותים ללא כל תשלום. 7 מיליון אנשים נהנו בפעם הראשונה בחייהם מגישה לאינטרנט במובייל.
o לאחרונה החל הצוות הישראלי להוביל פיתוח של פרויקט נוסף – Safety check, יישום המאפשר לאנשים להודיע במהירות על מצבם בעת אסון, כגון רעידת אדמה, שיטפונות ואף הופעל החודש בהוריקן "פאם" באסיה פסיפיק".
קרידט צילום:
יוסי זליגר