בלעדי: השר המפוטר, יועז הנדל, למרות שלל החלטותיו מעוררות המחלוקת וסימני השאלה הכבדים, לא אישר, בסופו של דבר, לפני עזיבתו, את מסע הטיוח והשקר סביב "תרמית האנטנות". כניסת בני גנץ לתפקיד שר התקשורת "שחררה את הרסן" לניסיון להסתיר ולטייח את התכנית להרס המוחלט של תשתיות הסלולר בישראל ומעבר מסוכן מ-3 רשתות סלולר לרשת אחת - מונופול פרטי, שלא כפוף לשום פיקוח רגולטורי או אחר, ולא נושא בשום אחריות ציבורית לכלום ולא חייב מאומה לציבור לקוחות הסלולר (כל תושבי ישראל). הכל - מאינטרסים כלכליים אדירים (בהיקף של מאות מיליוני ש"ח בשנה), בהם מעורב מנכ"ל משרד התקשורת הקודם, שרתם את משאבי המשרד לקידום התכנית הזו, כעת בברכת השר בני גנץ. האסון נמצא כעת מול העיניים של כולנו. מאמר שמיני בסדרת החשיפות אודות "תרמית האנטנות".
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 12.1.21, 12:24
מכלל כלי התקשורת בישראל, רק
גד פרץ מגלובס,
ארז רביב מ-Davar1 (וראיון רדיופוני קצר ב"רדיו סול"), כיסו את מה שאני מכנה "תרמית האנטנות".
אמנם, זה היה כיסוי חלקי,
אבל רק הם לא התעלמו מכך. כל שאר כלי התקשורת בישראל, למרות שכל המידע ושפע המסמכים בנושא פתוחים בפניהם, בכל פרקי הסדרה (כמפורט ב
נספח א' כאן למטה),
לא טרחו לבדוק את העובדות החמורות, שחשפנו ולא פרסמו מאומה. כלום.
מדובר כאן בפרשת שחיתות ענקית, בשווי מאות מיליוני ש"ח לשנה, שנועדה ליצור מונופול חדש בישראל, מונופול פרטי, שיחזיק ויתפעל עבור כל חברות הסלולר את אנטנות הסלולר בישראל. זהו מונופול בראשות, בין היתר, מנכ"ל משרד התקשורת היוצא,
נתי כהן, שהכין את הרגולציה הזו עבור עצמו, לזמן שלאחר פרישתו.
כל צמרת משרד התקשורת שותפה למזימה הזו (לכאורה, חזקת החפות חלה על כולם) וכל משאבי המשרד
הוכפפו לטובת קידום המזימה הפלילית, לכאורה, הזו.
"תרמית האנטנות" היא אחת מהפרשות החמורות והמזעזעות ביותר, שידע שוק התקשורת בתחום הסלולר, ומקורה במזימה, שנהגתה מתחילת 2010 (אולי אף קודם לכן) וכרגע היא
בשלבי יישום של השלב הראשון שלה:
העברת 250 אנטנות של קבוצת סלקום לחברת האנטנות (מדובר במונופול חדש של פירמידה של חברות, בראשן נמצאת "קבוצת אלומה"), שבין ראשיה נמצא, כאמור לעיל,
נתי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, שקפץ בלי כל "צינון" ("צינון" הנדרש כמפורט למשל:
כאן ו
כאן), לעמוד בראש פירמידת החברות, שמעוניינות לנהל את כל אנטנות הסלולר בישראל,
כמונופול חדש ופרטי, שקם בסתר וללא כל רישיון.
יודגש שנושא הצורך בקבלת אישור הוא מאוד ברור בחוק, בתקנות, בנהלים ובאופן ספציפי בתקשי"ר סעיף 43.623 - כאן.
כך, בעבר הזהרנו בצורה ברורה (למשל
כאן), שמ-
5 רשתות סלולר בישראל (סלקום, פרטנר, הוט-מובייל, מירס, גולן טלקום ותוכנן שגם מרתון-אקספון המכונה בשם We4G גם כן תקים רשת סלולר, כך, שהיו אמורות להיות בישראל
6 רשתות סלולר), נגיע, בגלל רגולציה מוטעית של שר התקשורת
דאז גלעד ארדן, ל-
3 רשתות,
וזה בדיוק מה שקרה.
מאז סיום הקדנציה של
גלעד ארדן, (בתמונה משמאל), נ
שארנו עם
3 רשתות סלולר בלבד, במקום ה-5 (ותוכנן 6) רשתות סלולר, שהיו קודם לכן בישראל.
זאת, בתוספת
פירוק של אלפי אנטנות סלולר, בכל רחבי הארץ.
כך
התשתית הכי קריטית וחיונית בעולם התקשורת בישראל, תשתית אנטנות הסלולר,
נרמסה ונהרסה ברגולציה שגויה לחלוטין, שהונעה משיקולים על גבול הפלילי, שיקולים שלא נחקרו (די ברור למה - זה מוביל ל"קליקה". כרגיל, פועל כאן הכלל הידוע: "מה שלא ביבי - לא חוקרים").
כעת, אנו נמצאים בפתחו של שלב חדש וטרי,
מסוכן פי כמה וכמה לתשתיות הסלולר בישראל: מ-3 רשתות סלולר, נעבור למודל של רשת סלולרית אחת (!), שתהיה מוחזקת בידיים של מונופול פרטי, שפועל ללא כל רישיון, ולכן מונופול זה לא כפוף לשום פיקוח ולא נושא בשום אחריות ציבורית לכלום ולא חייב מאומה לציבור לקוחות הסלולר (כל תושבי ישראל).
הדבר היחיד, שמניע את המונופול הזה הוא: "החזר השקעה" למשקיעים, בקרן ההשקעה מסוג "ריט", שמתכננת להחזיק את התשתית הסלולרית היחידה, שתהיה בישראל. תופעה, שאין בשום מקום אחר בעולם בתצורה כזו (של רשת אחת).
ברור לחלוטין, שהמשקיעים בקרן הזו, מצפים להחזר מהיר להשקעתם בקרן חדשה (כך גם הובטח להם ע"י היזמים, שאף מתכוונים להנפיק את היוזמה הזו בבורסה). כך, בעלי אינטרסים ברורים לחלוטין של "החזר מהיר להשקעה", הם אלה המעוניינים להחזיק בתשתית הסלולרית היחידה, שתהיה בישראל, מחוץ לכל פיקוח רגולטורי, או כל פיקוח אחר.
על ההשלכות לגבי
השרידות ורמת השירות העתידית של רשתות הסלולר לציבור בישראל,
לאחר המעבר לתשתית סלולר אחת, בהתחלה רק בחלק מהארץ ואחר כך התכנית היא לעבור למודל הזה בכל המדינה, מעבר לרשת אחת, אפשר לכתוב ספר שלם.
האסון הזה פשוט נמצא מול העיניים של כולנו, ורוב כלי התקשורת מתעלמים מכך - לחלוטין.
שר התקשורת
בני גנץ, (בתמונה למעלה משמאל), קיבל כבר
8 פניות ממני (ועוד פניות רבות מאחרים),
וסרב לענות עליהן.
כאן אחשוף כעת את 3 הפניות הטריות שלי אליו, ומה השר
בני גנץ מעוניין,
שלא תדעו, על מעורבותו האישית בנושא, שנחשפה לפרטי פרטים, ב-3 פרקי הסדרה האחרונים.
תשומת לב הקוראים, ש
השר המפוטר יועז הנדל, לא נתן יד למסע הטיוח וההסתרה, שתוכנן במשרד התקשורת (למקרה, שהפרשה תיחשף).
לפני חשיפת 3 פניותיי, ראוי לציין, ש
יחיאל שמן, יו"ר ועד העובדים של פלאפון פנה ב-
1.12.20 במכתב נוקב וחריף לשר
יועז הנדל (
כאן), וכיתב לידיעה את כל הצמרת של ישראל הנוגעת בדבר.
אולם, השר
יועז הנדל סרב לענות. די ברור למה (
הוא לא רצה תיק נוסף על גבו).
אז הנושא הזה המתין בשקט עד הישיבה ב-
28.12.20, עם השר
בני גנץ, (בתמונה משמאל), שישב עם המנכ"לית
לירן אבישר בן חורין והמשנה למנכ"לית (
שמילה מימון), מי שעומדים בראש
הפעילות הנמרצת לקדם את התכנית הזו, וכמה שעות אחרי שהשר
בני גנץ אישר לצמרת הזו
להמשיך בתכנית, יצא "מסמך הטיוח" הראשון מלשכת הייעוץ המשפטי של משרד התקשורת, כשהשר
בני גנץ הוא המכותב הראשון במסמך הזה (
כאן).
המסמך הזה גם סיבך את השר
בני גנץ באופן אישי בהחלטה רגולטורית, שאני כמעט בטוח, שהוא לא קיבל, אבל
המסמך הזה קבע זאת כעובדה מוגמרת, כפי שניתן לראות בתצלום הבא הלקוח ממסמך הטיוח הראשון, שיצא מהמשרד לאחר הישיבה עם השר
בני גנץ:
למי שלא מכיר את חוק התקשורת,
אי אפשר לפטור מרישיון שום גוף העוסק בעולם התקשורת אלא בהחלטה פומבית של שר התקשורת, הכרזה, שנעשית בפרוצדורה מאוד מסודרת (כולל שימוע) ומתפרסמת בתיקון החוק, או בתקנות התקשורת ומופיעה ב"רשומות", כאמור בסעיף 4א1 ב
חוק.
שר התקשורת,
בני גנץ, מסרב עד רגע זה להכריז,
שההודעה הזו, שיצאה מהמשרד עליו הוא ממונה, כאילו הוא פטר את "מגדלי תקשורת" מרישיון, אינה על דעתו והוא מעולם לא אישר דבר כזה.
מדובר ב"פטור מרישיון", שמנוגד לא רק לחוק התקשורת ולתקנות, אלא גם מנוגד בצורה קוטבית למדיניות שר התקשורת שבתוקף, לאמור ברישיונות של כל חברות הסלולר ולאמור ברישיונות של החברות המחזיקות כיום בתשתיות האנטנות המשותפות (CMG ו- PHI), של החברות הקיימות. התכנון הוא, שהאנטנות שלהן תירכשנה ע"י המונופול הפרטי, שהוקם במיוחד לצורך כך (בראשות "קרן ה'ריט' אלומה"), בחסות
צמרת משרד התקשורת (ולטובת האינטרסים הכלכליים של
צמרת קבוצת סלקום).
אני מתעלם כרגע מכך, שלא מדובר במסמך הטיוח הראשון
בחברה אחת לאנטנות סלולר ("
מגדלי תקשורת" ככתוב במסמך הטיוח הנ"ל), אלא
ב-3 חברות לניהול אנטנות הסלולר הנמצאות בקבוצה אחת, בהן
נתי כהן הוא דירקטור (השתיים הנוספות הן "
עוגנים בירוק" ו"
תיבר -
Tibar").
הוקם כאן תאגיד מסודר בתצורת פירמידה, תאגיד השייך ל"קרן אלומה", שהוא זה שיחזיק את תשתיות הסלולר בישראל, כשאת האינטגרציה בפועל תבצע "קבוצת ברן".
מסמך הטיוח הראשון ממשרד התקשורת - מסתיר את כל זה - בכוונה. נחזור לעניין זה בהמשך הכתבה.
למי שמעוניין להבין לעומק את היקף "תרמית האנטנות" ולקרוא את כל פרקי הסדרה הקודמים, שמכילים שפע של מסמכים המוכיחים "שחור על גבי לבן" את התרמית, לכאורה, הזו, יוכל למצוא הכל ב
נספח א' כאן למטה.
הלו"ז המלא והמדויק של "תהליכי הבישול" וקבלת ההחלטות ב"תרמית האנטנות", מצוי בפרק הקודם בסדרה
כאן.
1. הסתרת "קשרי הון שלטון" ע"י השר בני גנץ, צמרת משרד התקשורת וגורמי ממשל נוספים:
ביום
5.1.21 שלחתי סדרת שאלות מלווה במסמכים לשר
בני גנץ, ולרשימה ארוכה ביותר של נמענים (כ-25 נמענים בכירים, כולל במשרדי האוצר, המשפטים נש"מ, רשות התחרות, ועדת הכלכלה של הכנסת ועוד).
השאלה הראשונה בפנייתי נגעה למעורבות "לובי 99" בפרשה, מעורבות מאוד מוזרה (בלשון המעטה). היות וכבר קיבלתי תשובה מ"לובי 99" ואף ניתחתי זאת בהרחבה (
כאן בחלק התחתון של הכתבה),
השמטתי כאן את השאלה הראשונה הזו, כי ממילא ההתערבות של "לובי 99" בפרשה זו, כלל אינה חשובה, חסרת כל משמעות וגם לא מעניינת כרגע איש.
זו הפנייה המלאה, שנשלחה לכל המכותבים, למעט סעיף הראשון, שהושמט כעת ממנו (כי נגע ל"לובי 99"):
"הנדון: בקשת התייחסות לפנייה ולשאלות בנוגע ל"תרמית האנטנות".
שלום רב,
בהמשך לסדרת הכתבות, שהאחרונה שבהם היא כאן תחת הכותרת "תרמית האנטנות":
2. אבקש את תגובת
כל המכותבים תחת "העתקים" במכתבה של עו"ד
בת-שבע נחמיה-מיכאל (
מצ"ב צילום של כל המכותבים תחת "העתקים" במכתבה), להגיב על
הפנייה המצ"ב של
סיני ליבל, אודות החשד ל"
קשרי הון שלטון",
בפרשה חמורה ביותר זו.
המכותבים לידיעה תחת "העתקים" ו
המבוקש מענה מהם לפנייתו זו של
סיני ליבל הם:
- חה"כ בני גנץ, שר התקשורת וראש הממשלה החליפי (וגם שר הביטחון ושר המשפטים).
- מנכ"לית משרד התקשורת.
- היועצת המשפטית של משרד התקשורת.
- היועץ המשפטי של נציבות שירות המדינה.
- משרד המשפטים (מר דני חורין).
- חה"כ ישראל כץ, שר האוצר.
- חה"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת.
- מ"מ מנכ"ל האוצר.
- מ"מ הממונה על התקציבים, משרד האוצר.
- הממונה על התחרות.
- מנכ"לית לובי 99.
- יו"ר התנועה לאיכות השלטון.
3. אודה לעדכון דחוף,
שכן נראה על פניו, שמכשילים כאן (ובכוונה) את כל המעורבים בפרשה הפלילית, לכאורה, החמורה ביותר הזו."
תגובה לא קיבלתי מאיש (למעט "לובי 99").
ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. לקוראינו ברור, שלא אקבל תגובה (מי מעוניין לסבך את עצמו בפרשה חדשה של "קשרי הון שלטון"?).
2. היכן נמצא (אם בכלל קיים דבר כזה), "מסמך ההתייעצות" של נתי כהן עם היועצים המשפטיים של נציבות שירות המדינה?
ביום
7.1.21 שלחתי לשר התקשורת
בני גנץ ולרשימה ארוכה של מכותבים, כולל "אלומה",
נתי כהן, נציבות שירות המדינה, משרד המשפטים ועוד, את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: בקשה למענה: היכן מסמך ההתייעצות של נתי כהן עם היועצים המשפטיים של נציבות שירות המדינה?
שלום רב,
1. בהמשך לכתבה של
ארז רביב מ-
Davar1 כאן, יש בכתבה זו ציטוט של
נתי כהן - לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת (מצ"ב בצילום כאן מצד שמאל): "
לפני המינוי שלי התייעצתי עם היועצים המשפטיים של נציבות שירות המדינה".
2. מסמך הייעוץ המשפטי המוזכר בדבריו, במשפט קודם לציטוט הזה, הוא ממשרד התקשורת (
לא מנש"מ) ונמצא
כאן והמסמך הזה הוא מ-
28.12.20 - הרבה
אחרי ש
נתי כהן מונה לדירקטור ב"מגדלי תקשורת" ו"עוגנים בירוק" (חברה,
שלא מוזכרת בחוות הדעת הזו, משום מה).
במכתב זה
אין זכר למכתב קודם מנש"מ, מכתב, שהיה אמור להיות
בתאריך קודם לתאריך בו מונה לדירקטור ב-3 החברות (
1.11.20) ולמעשה, זה אמור להיות
לפני שקיבל "הצעת עבודה קונקרטית" מהחברות הללו (מ"מגדלי תקשורת", או מ"אלומה", או מ"תיבר") (כשהמועד של ההצעה שקיבל לא ידוע, אבל
סביר להניח שזה היה):
או לפני פרסום התכנית של "אלומה"
כאן ב-
11.5.20.
או לפני
31.7.20, מועד
הדיווח של "קבוצת ברן" לבורסה, על כניסתה למיזם האנטנות.
או
לכל המאוחר לפני הפרסום ב"
אנשים ומחשבים" ו"
כלכליסט" אותו יזם
נתי כהן בעצמו (פרסום של דיווח על המינוי שלו ב"מגדלי תקשורת", בלבד) פרסום מ-
22.9.20.
3. בנוסף, גם
מכתבו של עו"ד
יוני פילק מייעוץ וחקיקה (משפט מנהלי ציבורי)\לשכת היועמ"ש מ-
31.12.20, לא מזכיר ואפילו לא ברמז,
כל פניה או החלטה קודמת של הייעוץ המשפטי של נש"מ (מזכיר רק את המסמך של משרד התקשורת, שכאמור, הוא מ-
28.12.20).
כך,
שבמסמכים הרשמיים של לשכת היועמ"ש ומשרד התקשורת – אין כל זכר לכל אישור קודם של נש"מ, בנושא הנדון כאן.
4. אודה לעדכון דחוף וקבלת
המסמך הזה של ההתייעצות של נתי כהן עם נש"מ, שכן לא סביר, שמנכ"ל משרד התקשורת לשעבר
קיים התייעצות עם היועצים המשפטיים של נש"מ ואין לכך כל תיעוד, מזמן אמת."
תגובה לא קיבלתי מאיש. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. לקוראינו ברור שלא אקבל תגובה. אין מסמך כזה.
3. הסתרת המעורבות של נתי כהן ב"תיבר" ומי אישר לא לדרוש רישיון תקשורת מקבוצת "תיבר"?
ביום
8.1.21 שלחתי לשר התקשורת,
בני גנץ, ולרשימה ארוכה של מכותבים כולל "אלומה",
נתי כהן, נציבות שירות המדינה, משרד המשפטים ועוד, את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: בקשות חדשות להתייחסות דחופה, במיוחד לגבי "דירקטור בתיבר".
סוף שבוע טוב ובריא לכולנו,
1. בהמשך לשאלותיי הקודמות, בעיון בהודעות, שנמסרו ע"י
נתי כהן ל"
אנשים ומחשבים" ול"
כלכליסט" ב-
22.9.20, עולה, שלפי המידע, שמסר
נתי כהן ל-2 כלי התקשורת הללו, חברת "מגדלי תקשורת" ברוב האתרים שלה ואולי אף בכולם (מדובר ב-65 אתרים, כאמור ב-2 כלי התקשורת הללו), היא
מספקת שירות ל-2 חברות תקשורת לפחות.
מצ"ב 2 צילומים הלקוחים מהפרסום הזה, שיצא ממש במקביל, מ"אנשים ומחשבים" ומ"כלכליסט" (
כאן ו
כאן).
2. שירות כזה (
של 2 מפעילים ומעלה על מתקן סלולרי אחד),
דורש אישור משרד התקשורת, לפי
מסמך מדיניות השר בתוקף.
מצ"ב (כאן בצד שמאל, לחיצה על התצלום מגדילה אותו) צילום הפסקה המתאימה מהמסמך בחתימת שר התקשורת, מאתר משרד התקשורת, שמדבר על כך, שבשת"פ אתרים,
שאינו MOCN, שזה כולל גם שת"פ פסיבי (סעיף 23 א. במסמך) -
יש צורך בכל סוג שת"פ כזה,
באישור משרד התקשורת.
לכן השאלה הנשאלת כאן היא:
מדוע לא ניתן אישור משרד התקשורת ל-65 האתרים הללו, שבהם שותפו 2 מפעילי סלולר (מפעילי רט"ן) או יותר.
ובנוסף נשאלת השאלה:
האם שר התקשורת אישר את החריגה הזו ממדיניות השר? האם השר בכלל ידע מכך?
3. בנוסף, הדיווח הזה בכלי התקשורת ("אנשים ומחשבים" ו"כלכליסט"), הוא
חסר (בלשון המעטה) ואף
מטעה.
יש למעשה ובפועל
2 חברות של אתרי סלולר מקבילות,
שבשתיהן נתי כהן הוא דירקטור מס' 1 בהן: "עוגנים בירוק" (שהחזיקה ומחזיקה את רוב האנטנות מה-65) ו"מגדלי תקשורת" (שהחזיקה ומחזיקה במיעוט אנטנות מתוך ה-65).
שתי החברות הללו הן חלק
מקבוצת תיבר - TIBAR.
4. בעיון במבנה של "חברת תיבר" (
מצ"ב צילום), עולה, ש
נתי כהן מונה כדירקטור מס' 1
גם ב"חברת תיבר", ביום
1.11.20 (יודגש, שהמועד בו קיבל "הצעה קונקרטית" לקבל את התפקיד הזה - כרגע לא ידוע. אולם, ברור, שזה שבועות/חודשים קודם לכן
ובוודאי לפני הפרסום בעיתונות מ-22.9.20).
5. בנוסף, ביום
19.11.20 בוצעה הקצאת מניות ב"תיבר" (כמופיע בתצלום
המצ"ב), ולא ידוע כרגע אם
נתי כהן היה חלק מההקצאה הזו (של מניות "תיבר", או של מניות של מי מהחברות הבנות שלה: "עוגנים בירוק" ו"מגדלי תקשורת").
6. היות והעניין הזה (של קבלת התפקיד של דירקטור ב"עוגנים בירוק" וב"תיבר", בנוסף ל"מגדלי תקשורת")
לא הופיע בשום מסמך של משרד התקשורת ו\או לשכת היועמ"ש, אודה לעדכון מה נעשה כדי
לבטל את המסמכים,
שהוצאו בחוסר ידע מוחלט (מעבר לחוסר הסמכות), חוסר ידע לגבי העובדות המתועדות היטב בעניין זה.
המדובר במסמכים, שהוצאו בעניין זה ע"י: עו"ד
בת-שבע נחמיה-מיכאלי ועו"ד
יוני פילק, ממש בסוף דצמבר 2020.
7. אודה למענה ולעדכון דחוף,
לאור הממצאים החדשים הללו.
"
תגובה לא קיבלתי מאיש. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. לקוראינו ברור, שלא אקבל תגובה (מי מעוניין לסבך את עצמו בפרשה חדשה של "קשרי הון שלטון"?).
השתיקה של השר
בני גנץ היא הכי מדאיגה, שכן היא מסבכת אותו בגיבוי וחיפוי על כל העוסקים ב"תרמית האנטנות".
המשך יבוא ודי בקרוב.
נספח א':
הרקע והכתבות הקודמות לתחום "תרמית האנטנות".
השאלה, שנשאלת ומפורטת ב-4 הכתבות האחרונות, היא
ברורה: האם השר ח"כ
בני גנץ מעוניין להיות
מסובך כעת בעוד פרשה עם ריח פלילי חריף ביותר (לכאורה, יש חזקת חפות)?
אם לאו, מומלץ לו להודיע בפומבי, שאין לו שום קשר לפרשה זו, ושהמסמך, שיצא מהמשרד בעקבות הדיון שהוא ניהל במשרד - הוא לא על דעתו,
והוא מעולם לא נתן ולא מתכוון לתת פטור מרישיון לשירות "שת"פ אנטנות", כדי לאפשר את קיומו של מונופול האנטנות החדש, שמוקם בראשות, בין היתר, של מנכ"ל משרד התקשורת היוצא, נתי כהן.
כאמור לעיל, מכירת האנטנות מסלקום ל"
קבוצת אלומה" היא
שלב ראשון בתכנית הזו, תוך יצירת והמצאת
רגולציה חדשה המותאמת לתכנית הזו. מזימה, שנהגתה (לכאורה, חזקת החפות חלה על כל המוזכרים בכתבה זו), בשת"פ בין
ראשי משרד התקשורת ובכללם: שר (כרגע
שר מפוטר - לשעבר...,
יועז הנדל), מנכ"ל יוצא -
נתי כהן, מנכ"לית נוכחית -
לירן אבישר בן חורין, המשנה למנכ"לית -
שמילה מימון וגורמים עסקיים ובראשם
קבוצת סלקום\IBC.
זאת, כדי להעביר בניגוד לחוק, לנהלים ולרישיונות של החברות, את אנטנות הסלולר בישראל, מכל חברות הסלולר, לתאגיד פרטי, מונופול חדש, שעד רגע זה פועל ללא כל רישיון, כנדרש בחוק התקשורת (יש לתאגיד מעברו, כ-65 אנטנות סלולר המופעלות על ידו)
, שינהל ויפעיל את האנטנות הללו, עבור כל חברות הסלולר הגדולות.
כפי שמודגש לעיל, מדובר במונופול חדש, שנולד ממש כעת, תאגיד, שבראשו עומד, בין היתר, לא אחר מאשר מנכ"ל משרד התקשורת היוצא,
נתי כהן, שקפץ בלי צינון (נראה שהוא תכנן זאת בקפידה, עם כל צמרת המשרד, כי הוא ידע
שלא יקבל היתר לקיצור צינון מבית המשפט המחוזי בי-ם, כנדרש בחוק). מי שזינק מכס מנכ"ל המשרד היישר לתפקיד דירקטור מס' 1 של התאגיד הפרטי לאנטנות הסלולר הללו (הוא עומד כדירקטור מס' 1 בראש
3 חברות, שתיים מהן הן חברות האנטנות בחברות התאגיד החדש: "
עוגנים בירוק" ו-"
מגדלי תקשורת" והחברה השלישית היא
חברת תיבר - Tibar, שהיא חברת האם של 2 חברות האנטנות.
חברת "תיבר" מוחזקת ע"י "קבוצת אלומה", היזמת הראשית של הקבוצה הזו). מדובר בתאגיד,
שהוקם במיוחד כדי לממש את הרגולציה, שהומצאה ע"י צמרת המשרד במיוחד עבורו, בעת שהוא היה מנכ"ל המשרד.
המאמר הבלעדי כאן למעלה הוא
השמיני בסדרה, ו-7 הפרקי
ם הקודמים בסדרה (למי שפספס), כוללים הרבה מידע ומסמכים, שחשפנו וכוללים גם את פניית "
התנועה לאיכות השלטון", את המסמכים הבלעדיים החשאיים של צמרת המשרד (בחתימת המנכ"לית והמשנה למנכ"לית), מסמכים המצטברים בקצב, שנחשפו לציבור הקוראים עד כה בפרשה חמורה זו. הצגנו את תגובת המנכ"ל היוצא (
נתי כהן, בתמונה משמאל), את ניתוח תגובתו המטעה ל"
גלובס" ואח"כ ל-"
דבר", הצגנו את התגובה המתחמקת והמטעה של משרד התקשורת בנושא זה, את התגובה המוזרה של לשכת היועמ"ש, את המעורבות המוזרה (בלשון המעטה) של ארגון "לובי 99" בפרשה זו. חשפנו את לוח הזמנים המדויק של מה שנעשה עד כה בפרשה זו ועוד. כל החשיפות מצויות בפרקי הסדרה הנמצאים בלינקים הבאים:
פרטים נוספים על ההיבטים החוקיים והרגולטוריים של מתן שירות "שת"פ אנטנות" אפשר לקרוא
כאן ו
כאן, למתעניינים.
אחזור כאן שוב על נקודה אחת בלבד,
שהפרכתי אותה בכל סדרת הכתבות והיא ה"לב" של
המסמך החדש מהיעוץ המשפטי של המשרד, שנחשף בכתבות הקודמות, וזה -
הצורך ברישיון לשת"פ אנטנות.
יודגש, שהצורך הזה (ברישיון) הוא חד-ערכי ומעוגן בחוק ובהוראת השר (
כאן). שום חרטוט משפטי מה"קליקה", לא יכול לשנות את העובדה המתועדת היטב הזו.
יצויין, שכל עובדי משרד התקשורת, שעוסקים בתחום, כבר קיבלו (ולא רק ממני), התראה, שהם עלולים להסתבך בפלילים, אם הם ממשיכים לעסוק בנושא. ההתראה שלי
נמצאת כאן.
אגב, זה לא מקרי,
שהשמיטו בכל המסמכים (של משרד התקשורת ובתגובות של
נתי כהן, שנמסרו לכל כיוון וגם ל"גלובס" ול-Davar1) את היותו של
נתי כהן דירקטור מס' 1 ב"
עוגנים בירוק" ודירקטור מס' 1
ב"תיבר" (ייתכן שגם קיבל מניות או אופציות ב"תיבר", נושא הנמצא כעת בבדיקה).
הכל נעשה כדי
לגמד ולצמצם את מעורבותו האישית (של נתי כהן) בתחום האנטנות הסלולריות. מבחינה עובדתית, ל"עוגנים בירוק" היו (עד הקמת הקבוצה המאוחדת תחת "תיבר" שבשליטת "קרן אלומה")
52 אנטנות מכלל 65 האנטנות בקבוצה. "עוגנים בירוק" היא החברה הכי גדולה בקבוצה בכל המובנים, לא "מגדלי תקשורת", שהיא חברה קטנה לידה.
את הנושא הזה, המאוד עגום, מסכם יו"ר ועד עובדי פלאפון,
יחיאל שמן, בצורה שלא משתמעת לשתי פנים. זאת, במסמך התגובה הטרי והחשוב ביותר שלו, בסדרת המכתבים (הנמצאים בפרקי הסדרה הקודמים), שהוצאו עד כה בנושא. המדובר במסמך, שנשלח על ידו בתגובה למכתב הייעוץ המשפטי במשרד התקשורת. הפעם המסמך שלו מופנה קודם לכל לנש"מ (נציבות שירות המדינה), שאמונה, ביחד עם משרד המשפטים, על אכיפת "
חוק הצינון", מסמך ה
נמצא במלואו (כולל נספחים) כאן - למתעניינים.
זה העיקר והלב של
מכתבו:
בעקבות החשיפות בכל הפרקים של הסדרה בנושא "תרמית האנטנות",
סיני ליבל הגיש טיוטת עתירה לבג"ץ לתגובה של לצמרת משרד התקשורת ונש"מ. טיוטת העתירה
נמצאת כאן ותנותח בכתבה הבאה בסדרה. פנייה, ששלחתי לשר
בני גנץ ולמכותבים רבים בנושא זה (טיוטת העתירה לבג"ץ מ
סיני ליבל) - לא נענתה.
בפרקים הבאים בסדרה נחשוף את התהליכים והמניעים העומדים מאחורי תהליכי קבלת ההחלטות, שהובילו ל"תרמית האנטנות" ומה מתכוון
ועד עובדי חברת פלאפון לעשות (בנוסף למה שנעשה על ידו עד כה, כמפורט בפרקי הסדרה), בנושא זה.
עדכון 13.1.20:
א. פורסם (
כאן) ב"חדשות 20" (כותרת בלבד): "
בני גנץ החליט:
עמית איסמן [בתמונה משמאל] ימונה למ"מ פרקליט המדינה.
שר המשפטים
בני גנץ החליט למנות את עו"ד
עמית איסמן לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה."
כך, מ"מ פרקליט המדינה, עו"ד
עמית איסמן, הוא זה שיצטרך לשקול ולהחליט באם לפתוח בחקירה פלילית כנגד המעורבים ב"תרמית האנטנות" ובראשם השר
בני גנץ, זה שקידם אותו ושמינה אותו לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה.
ב. הוגשה
תלונה מעודכנת, עדכון שלישי לאור החשיפות האחרונות בפרשה זו, ליועמ"ש -
כאן. אישור קבלת התלונה -
כאן.
עדכון 1.2.21: נשלח מכתב מעו"ד
כפיר זאב (המכתב במלואו -
כאן), בשם ועד עובדי פלאפון, ליועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד
דנה נויפלד ולידיעת שר התקשורת וגורמים נוספים, בעניין עמדת משרד התקשורת בנושא המפורט בסדרת החשיפות כאן. עו"ד
כפיר זאב ביקש תגובה תוך 14 יום.
עדכון 14.2.21: השימוע המושחת והפלילי בדבר "MOCN מצומצם", מה שנותן הכשר ל"ישראבלוף" של "תרמית האנטנות", אושר ע"י השר
בני גנץ והוצאו תיקוני הרישיונות -
כאן. כך, נסללת הדרך לחיסול תשתיות הסלולר המתחרות בישראל.
עדכון 18.2.21: התקבל מכתב מ-31.1.21 מלשכת היועמ"ש (
כאן) לפיו תלונתי הועברה לעו"ד
מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי).
עדכון 17.3.21:
גד פרץ פרסם
כאן ב"גלובס" (כותרת בלבד): "אלומה מקדמת שת"פ בין פלאפון לסלקום בתחום האתרים הסלולריים. הקרן הציגה למשרד התקשורת הצעות לשיתופי-פעולה בתחום הסלולר שיביאו לחיסכון למפעילים ויסייעו בפתרון בעיית האתרים."