חוויית ה-5G הראשונה של צרכנים תהיה באירועי הספורט הגדולים של 2020
מאת:
מערכת Telecom News, 12.3.19, 16:55
טכנולוגיית 5G עומדת להפוך את מפעילי הרשתות לשחקנים חיוניים במערכות האקולוגיות של הספורט והספורט האלקטרוני. הכל על 5G וקיץ של ספורט ב-2020, השדרוג הדיגיטלי של הספורט האלקטרוני, שיביא ה-5G, עידוד האימוץ של שירותי 5G, שותפויות המציעות דרך אל מגרשי הספורט,
עיצוב הרשתות והאתגרים בהמשך. ומה יהיה בישראל?
במחקר שהוזמן ע"י
אמדוקס, ספקית תוכנה ושירותים לחברות תקשורת ומדיה, חברת
Ovum, חברת נתונים, מחקר וייעוץ, ערכה סקר בקרב מנהלים בדרג
C וקובעי החלטות בכירים אחרים ב-60 מתוך 100 חברות התקשורת והמדיה הגדולות בעולם לפי הכנסות, שעומדות בראש החץ של התעשייה בניסויים ופריסות של 5G. חברות אלו פעילות ב-31 מדינות ברחבי אירופה והמזרח התיכון (40%), אסיה-פסיפיק (28%), צפון אמריקה (16%) ואמריקה הלטינית (16%). המטרה הייתה להבין כיצד מפעילים חשובים ברחבי העולם מפתחים את הרשתות שלהם כדי להוביל את התעשייה אל עידן ה-
5G.
המחקר התמקד באירועי ספורט וספורט אלקטרוני גדולים, מפני שאלה מציעים מיקרוקוסמוס מושלם של הדרישות, האתגרים וההזדמנויות עבור רשתות 5G. הוא בדק את השאיפות והתכניות של המפעילים בצומת שבין
5G, ספורט, וספורט אלקטרוני. הראיונות נערכו בין ספטמבר לנובמבר 2018 וחשפו עד כמה אירועים ספורט וספורט אלקטרוני הם קריטיים לאסטרטגיות ה-5G של המפעילים.
לפי מחקר, בכוונת 87% ממפעילי הרשתות לספק שירותי
5G חדשים ללקוחות עסקיים באירועי ספורט גדולים ולמארגנים של אירועי ספורט אלקטרוני, כדי לסייע בשיפור חוויית האוהדים ובייעול שירותים בתוך האצטדיון.
מפעילים רואים באירועי ספורט כמו המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020 הזדמנות ליצור שירותים ארגוניים חדשים המבוססים על תקשורת
5G. לדוגמה, 82% מהמפעילים מתכננים להציע טכנולוגיה ושירותים הקשורים לאינטרנט של הדברים (
IoT) למארגני טורנירים כדי לייעל את ניהול האצטדיון.
למעלה ממחצית (52%) מהמפעילים מתכננים להציע שירותים, שישפרו את חוויית האוהדים בתוך מגרש הספורט, כמו הזמנת אוכל ושתייה דרך מכשירים ניידים ומערכות של נקודות-מכירה דיגיטליות.
לפי המחקר, המפעילים צופים יתרונות מסחריים כלליים מתמיכה באירועי ספורט גדולים באמצעות
5G. כמעט מחצית (48%) מאמינים, ש-
5G יביא לגידול בממוצע ההכנסות למשתמש (
ARPU), וקרוב לשליש (31%) אומרים, שטכנולוגיה תיתן דחיפה לנפח הפעילות שלהם מול לקוחות עסקיים.
המפעילים גם הביעו אופטימיות לגבי ההשפעה של
5G על קווי עסקים הקשורים לספורט, ובפרט עסקי מדיה. מחצית (50%) מאמינים, ש-
5G יגרום לעלייה בכמות המנויים לשידורי ספורט בטלוויזיה, ו-42% מאמינים, ש-
5G יניע אימוץ של שירותי מציאות מדומה בקרב קהל המיינסטרים.
שותפויות מציעות דרך אל מגרשי הספורט
כדי לממש את השקעתם ב-
5G, המפעילים יסתמכו על שותפויות בתעשייה תוך הגדלת תפקידם באירועי ספורט וספורט אלקטרוני. שלושה רבעים (75%) מהמפעילים מתכננים להקים שותפויות חדשות עם גופי שידור וספקי שירות
OTT בחיפוש אחר דרכים לשנות את צורת סיקור הספורט לקהל הצרכנים. מציאות מדומה גם תמלא תפקיד בחוויה חדשה זו, כאשר 73% מעוניינים לחבור לספקים של אפליקציות מציאות מדומה.
בנוסף:
- 67% מהמפעילים מתכננים להקים שותפויות עם יצרני מכשירים,
- 50% מהמפעילים רוצים לחבור לחברות של מדיה חברתית,
- 50% מהמפעילים מעוניינים בשותפויות עם מארגני טורנירים,
- 40% מהמפעילים מתכננים ליצור שותפויות עם חברות של משחקי וידאו.
עיצוב הרשתות והאתגרים בהמשך
כאשר קובעי החלטות בכירים בתחום הרשתות נשאלו על האתגרים הצפויים בהקשר זה בנוגע לשירותי
5G חדשים לספורט ולספורט אלקטרוני, החשש העיקרי, שצוטט ע"י למעלה ממחצית (53%) מהמשיבים התייחס לאספקת רמות הקיבולת והחיבוריות הנדרשות כדי לתמוך בווידאו
HD בשידור חי.
כיסוי במגרשים סגורים נתפס גם כאתגר משמעותי בעיני 40% מהמפעילים. מבחינת האתגרים הקשורים ל-
IT, ניהול מקצה-לקצה של שירותים הקשורים לספורט נחשב לאתגר המרכזי ע"י 64% מקובעי ההחלטות הבכירים ב-
IT. האתגר הבא בחשיבותו היה מחסור בכוח עבודה כדי לתמוך בעסקים המתפתחים ובמערכות התמיכה התפעוליות (
BSS/OSS) ובתפעול, שצוינו על ידי 42% מקובעי ההחלטות.
כדי לסייע בהתמודדות עם אתגרים אלה, 40% מקובעי ההחלטות רואים ב-
RAN (רשת גישה ברדיו) וירטואלית / בענן כהיבט החשוב ביותר בעיצוב הרשת הדרוש לשם אספקת שירותי
5G חדשים, וזו גם התשתית הראשונה, שבכוונתם לפרוס. ארכיטקטורה זו יכולה לספק כיסוי רשת רדיו גמיש יותר, חסכוני יותר, ומבוזר מאוד, תוך ריכוז חלק ניכר מהפונקציונליות של
RAN מחוץ למקום האירוע עצמו.
בחזית ה-
IT, 71% מקובעי ההחלטות סבורים, שפלטפורמות בינה מלאכותית וביג דאטה, שמבטיחות איכות שירות ואת היכולת לבצע התאמה אישית רציפה של השירותים, הן הקריטיות ביותר מבחינת היכולות הדרושות למפעילים.
חוויית ה-5G הראשונה של צרכנים כנראה שתהיה באירועי הספורט הגדולים של 2020
צרכנים ומפעילות רשת (חברות תקשורת) כאחד ממתינים לתרחיש השימוש המוצלח הראשון בטכנולוגיית
5G. אולם לפי מחקר חדש מאמדוקס, המפתח לאימוץ
5G ע"י קהל הצרכנים הרחב טמון באירועי ספורט גדולים. הטכנולוגיה החדשה עתידה לשנות את חוויית הספורט עבור האוהדים באצטדיונים ובבית, על רקע הממצאים הבאים:
63% מחברות התקשורת הגדולות בעולם מתכננות להשתמש במציאות רבודה או במציאות מדומה מעל גבי
5G כדי להציע חוויית צפייה עשירה יותר לאוהדים, הן באצטדיוני הספורט והן בבית. בזכות ההבטחה למהירויות גבוהות פי כמה עשרות מ-
4G וזמני השהייה (
latency) קצרים יותר,
5G פותח אפשרויות לסוגים חדשים של בידור וחוויות באצטדיונים.
לדוגמה, הקהל יוכל לצפות בהילוכים חוזרים ובצילומי 360 מעלות, או לבדוק את הסטטיסטיקות של השחקנים דרך טכנולוגיות מציאות רבודה ומציאות מדומה, ולהגיע קרוב הרבה יותר אל האקשן.
5G ישנה גם את חוויית הצפייה באירועי ספורט מהבית, 81% מחברות התקשורת מתכננות להציע שירותים חדשים של טלוויזיה בתשלום על ריבוי מסכים (
multi-screen Pay-TV) ושירותי הזרמת וידאו אינטרנטי (סטרימינג) למנויים.
5G ישפר את איכות הטלוויזיה והווידאו במובייל ויגדיל את טווח התוכן הזמין במובייל לקהל, במגוון של מכשירים ושירותים לצרכן.
אירועי הספורט של קיץ 2020 יהיו, קרוב לוודאי, ההזדמנות, שבה רבים מאתנו יחוו את 5G לראשונה, כאשר:
- 91% מחברות התקשורת מתכננות לבצע ניסויים עם 5G באירועי ספורט ותחרויות ספורט אלקטרוני למקצוענים (גיימינג תחרותי או esports) עד סוף 2020.
- 37% מחברות התקשורת מתכננות השקות מסחריות של 5G במקביל לאירועי ספורט גדולים.
- 26% מחברות התקשורת מתכוונות להשיק שירותי 5G במקביל למשחקים האולימפיים הבאים בטוקיו; ו-28% מחברות התקשורת מכוונות לאליפות אירופה בכדורגל יורו 2020.
בנוסף נמצא,,שבכוונת שליש (37%) מהנסקים גם לרכוש קבוצת ספורט בעידן ה-
5G כדי להרחיב את מעורבותם באקוסיסטם של עולם הספורט. התוצאה תהיה, קרוב לוודאי, השקעות גדלות בחיבוריות ובשירותי
5G באצטדיונים ובהיכלי ספורט גדולים.
5G וקיץ של ספורט ב-2020
הקהל לא ייאלץ לחכות זמן רב, ככל הנראה, כדי ליהנות מחוויות מתקדמות לאוהדי ספורט. למעלה משני-שלישים (70%) מחברות התקשורת טוענות, שאירועי ספורט גדולים בשנים הקרובות, כמו האולימפיאדה ואליפות אירופה בכדורגל ב-2020, משפיעים על לוחות הזמנים שלהן לפריסת
5G. המחקר מגלה עוד כי:
- יותר משליש (37%) מחברות התקשורת מתכננות השקות מסחריות של 5G במקביל לאירועי ספורט גדולים.
- יותר מרבע (26%) מחברות התקשורת מתכוונות להציע שירותי 5G במקביל למשחקים האולימפיים הבאים בטוקיו (24 ביולי - 9 באוגוסט).
- 28% מחברות התקשורת מכוונות לאליפות אירופה בכדורגל יורו 2020 (יוני - יולי 2020) כבעיטת הפתיחה לחוויות ה-5G לשוק הצרכנים.
- 91% מחברות התקשורת מתכננות לבצע ניסויים עם 5G באירועי ספורט ותחרויות ספורט אלקטרוני למקצוענים (esports) עד סוף 2020.
5G יביא לשדרוג דיגיטלי של הספורט האלקטרוני
גם אוהדי הספורט האלקטרוני - תחרויות משחקי וידאו מקצועיים מרובי משתתפים - ייהנו מחוויות הנתמכות ע"י
5G בעתיד הקרוב. כמעט כל חברות התקשורת (97%) מתכננות לתמוך בספורט האלקטרוני בעידן ה-
5G, בין אם על ידי חבירה למארגני אירועי ספורט (73%), שידור האירועים בעצמם (55%), או עבור אלה, שתכניותיהם נועזות יותר, רכישת קבוצות ספורט אלקטרוני (18%).
אירוע הספורט האלקטרוני הפופולרי ביותר במסגרת תכניות ה-
5G של חברות התקשורת, שרק האולימפיאדה ואליפויות הכדורגל המובילות עולות עליו, הוא
ELEAGUE - הליגה והאליפות המקצועית של
Counter-Strike. הספורט האלקטרוני צובר פופולריות במהירות ומדדי הצפייה, סכומי הפרסים והיקף החסויות כולם גדלים משמעותית משנה לשנה ואף נשקלת אפשרות צירופו כענף חדש לאולימפיאדת פאריז 2024.
עידוד האימוץ של שירותי 5G
צרכנים, שירצו לנצל את יתרונות ה-
5G יזדקקו למכשירים התומכים ב-
5G. כדי להבטיח אימוץ נרחב של טכנולוגיית רשת חדשה זו, 43% מחברות התקשורת אמרו, שהן מתכוונות לסבסד סמארטפונים התומכים ב-
5G, שליש אמרו, שהן תסבסדנה טאבלטים תומכי
5G, ורבע תצענה משקפי מציאות רבודה ומציאות מעורבת ל-
5G.
דו"ח המחקר
המלא של
Ovum: "תפקידו של הספורט בעתיד התקשורת, זיהוי הזדמנויות בצומת שבין
5G, ספורט, וספורט אלקטרוני" -
כאן.
ו
מה בישראל?
לא יהיה שום דבר, כי המכרז טרם יצא לדרך ולא ברור מתי יסתיים ולא ידוע מתי הרשת הזו תוקם, אולי ב-2021, או ב-2022 אולי יותר נכון
ב-2023.
טלפונים סלולריים ומוצרים אחרים התומכים ב-5G יהיו בישראל כבר השנה, אבל רשת סלולרית של 5G, לא. תוכלו ליהנות מ-5G ברב מוחלט של מדינות העולם (כולל רוב מדינות ערב), אבל לא בישראל. לכן,
למשל, אוהדי הספורט האלקטרוני - תחרויות משחקי וידאו מקצועיים מרובי משתתפים - יכולים גם הם להתחיל להתרגש ברחבי העולם, מאחר שכמעט כל חברות התקשורת (97%) בעולם מתכננות לתמוך בספורט האלקטרוני בעידן ה-5G - אבל לא בישראל.
פרטים נוספים:
כאן ו
כאן.