רוב כלי התקשורת פרסמו (כהרגלם) את הספין השקרי של צמרת משרד התקשורת בעניין רישיון חדש ל-IBC (אנלימיטד). זה שטרם נפתחה חקירה בנושא זה של הקלות בעשרות מיליוני ש"ח נוספים ע"ח הציבור ושל "תרגילים להעלמת האמת", זה אות קלון למערכות אכיפת החוק בישראל. מדובר בשערורייה הגדולה ביותר, שהייתה אי פעם בשוק התקשורת הישראלי.
מאת: אבי וייס, 27.11.18, 07:40
זה ספין נוסף בסדרת ספינים, שהועתק כלשונו ע"י רוב כלי התקשורת, שלא יודעים בכלל על מה מדובר. מדובר בשערוריה הגדולה ביותר, שהייתה אי פעם בשוק התקשורת הישראלי (הסבר למה, למי שפספס, מצוי במאמר: "חשיפה וניתוח: למה "תיק 5000" גדול פי כמה מ"תיק 4000"?"). חשפתי בסדרת המאמרים, שהייתה רקע למאמר המסכם הזה, רק את "קצה הקרחון" בפרשה זו, כדי לא לפגוע בחקירה עתידית (ככל שתתקיים). זה שלא נפתחה עד היום חקירה גלויה בנושא, זו תעודת עניות לגורמי אכיפת החוק במדינת ישראל.
בכל מקרה, הודעת משרד התקשורת כרגלה מסתירה כמה דברים חשובים ביותר:
ל-IBC (אנלימיטד) לא "עודכן הרישיון"', כהודעת המשרד, כי ל-IBC יש 2 רישיונות. כמו בעת הקמת IBC בתחילת העשור, אותו צוות, שהסתיר את הרישיון השני של IBC (ושאילצנו אז את משרד התקשורת להציג גם אותו לציבור, זה קרה ב-2013), אותו צוות גם נוהג כך כעת, למרות החלפת ראשי משרד התקשורת. כך קרה גם בשימוע על ההקלות ל-IBC, בהחלטות הממשלה, וגם כעת בהודעה השקרית הטרייה. פשוט, מסתירים (ולא במקרה) את הרישיון השני, שהוא חשוב יותר מהרישיון שפורסם (הרישיון הראשון הוא "רישיון תשתית" שעודכן כעת. הרישיון השני אמור להשתנות ולהיות "רישיון לשירותים על התשתית" - "רישיון אחוד" ייחודי ל-IBC). הנושא הזה נותח על ידי בהרחבה כמה פעמים, מה שלא מפריע לצמרת משרד התקשורת לחזור שוב ושוב על השקר של-IBC יש רישיון אחד, מה שלא נכון עובדתית. הרישיון השני שיש כרגע בתוקף ל- IBC (רישיון הנמצא כאן, למתעניינים וחתום ע"י בעלי תפקידים שלא היו מוסמכים לחתום עליו), רישיון שנמצא כיום בידי IBC והוא "מקור פרנסתה" העיקרי, לא בוטל ולא שונה ו-IBC תקבלרישיון חדש נוסף לשירותים ("רישיון אחוד"), שכרגע מוסתר. לא ברור כרגע, מה יהיה גורלו של הרישיון השני, שעדיין בתוקף, והאם הוא יבלע ב"רישיון האחוד" החדש ויבוטל. אם הוא לא ייבלע ב"רישיון האחוד" החדש, אז ל-IBC יהיו 3 רישיונות בו זמנית. אין לזה זכר (ולא במקרה) בשום מסמך גלוי, שפורסם לאחרונה ע"י משרד התקשורת. ההשלכות של ריבוי הרישיונות הללו על שוק התקשורת הן דרמטיות ונותחו בהרחבה כאן. בקצרה: זה נועד ליצור מונופל דרקוני בשיטה רגולטורית שלא קיימת בשום מקום בעולם, בתרגילים לא חוקיים שחשפנו למשל כאן וכאן, מתוך מטרה אחת ברורה: להפיל ולחסל את בזק והוט ובדרך "לשדוד" את משאביהן הפרטיים - לטובת המתחרה - IBC.
משרד התקשורת, שערך שימוע לנושא, ובדיוק כפי שחזיתי, המשרד קיבל את כל דרישות סלקום ו-IBC, תוך התעלמות מוחלטת מכל התגובות לשימוע. ואם לא די בכך, המשרד הרחיב את ההקלות ל-IBC מעל ומעבר. בהודעה לתקשורת ההקלות החדשות ל-IBC הוסתרו מהציבור בהודעה, אבל הן נמצאות כאן, מסמך ההחלטה כאן, כביכול באישור שר התקשורת (אין חתימת שר על ההחלטה). בהחלטת מנכ"ל משרד התקשורת (נתי כהן), שניתנה ללא כל הסבר מניח את הדעת, הוא החליט לתת עוד הקלותל-IBCבשווי של עשרות מיליוני ש"ח. לא היה מספיק בהקלות הקודמות בשווי של מיליארדים, IBC רצו עוד הקלות - וקיבלו. ההקלות כוללות שינוי ההגדרה של "הנגישות למשק בית" והגדלת "תקופת חופש הבחירה לפריסה" ל-3.5 שנים. המנכ"ל נתי כהן מקבע בהחלטותיו, ולא בפעם הראשונה, שיטה חדשה בשימועים: אין כל הסבר מה היה בשימוע, מי הגיב ולמה כל ההשגות והתגובות נדחו, וההחלטה המסכמת שלו כוללת החלטות בלתי מוסברות רק לטובת בעלי העניין, ללא כל שימוע קודם. אז בשביל מה עושים שימועים, אם הכל "הצגה אחת וישראבלוף"?
תשומת לב, שהמסמכים החתומים, גם של המנכ"ל וגם של הסמנכ"ל לכלכלה (בסעיף הבא), הם מ-8.8.18. למה הם הוסתרו מהציבור כמעט 4 חודשים? כפי שפורסם, אישור השר ניתן ב-26.11.18 או יום קודם - 25.11.18, כאשר ב-8.8.18 כבר נכתב "השר מילא את ידי להודיעכם"? זה לא מוסבר למה הקפיצה הזו בזמן. וגם נכתב ב-8.8.18: "בהמשך לאמור, ולאחר ששר התקשורת שקל וקיבל את המלצות הדרג המקצועי במשרד, להלן יפורטו החלטות שר התקשורת בנושא:", זאת, כאשר החלטות השר היו ב-25.11.18. "ישראבלוף" במיטבו בחסות השר איוב קרא.
התגובות לשימועים, שעשה הסמנכ"ל הבכיר לכלכלה, גם הן מוסתרות בהודעה לעיתונות ונמצאות כאן, וכוללות 3 קבצים (כאן, כאן וכאן). תשומת לב, שהמסמכים החתומים, גם של המנכ"ל וגם של הסמנכ"ל לכלכלה הם מ-8.8.18. זאת, כאשר החלטות השר היו ב-26.11.18. ברור, שמדובר ב"ישראבלוף" נוסף בסדרת ה"ישראבלופים" של צמרת משרד התקשורת.
גם כאן, במסמך של הסמנכ"ל הבכיר לכלכלה, יש את אותה שיטה של המנכ"ל, כל התגובות של הציבור נדחות כלאחר יד, תגובות של הציבור (לרבות שלי) - פשוט "נגרסו במגרסה של שמילה", ובעלי העניין (סלקום ו-IBC) מקבלים כאן את כל מה שהם ביקשו מהמשרד. כך, "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת" פועלת, ולא מהבוקר. יתרה מכך, בריאיון, שנעשך לאחרונה עם הסמנכ"ל לכלכלה, הוא חשף את השקפתו המאוד קיצונית, מעוותת ומסוכנת, השקפה הנמצאת בקצה הקיצוני של "הקליקה" הזו. למי שפספס, בריאיון לגלובס (כאן), סמנכ"ל הכלכלה של המשרד (ד"ר עופר רז-דרור, בתמונה משמאל) אמר כך (בין היתר): "ניכנס בבזק עם הראש בקיר - עד שתפעיל את רשת הסיבים שלה" ועוד משפטים בסגנון הזה. ללא ספק, מדובר באמירה מטורפת לחלוטין, של אדם שבכלל לא מבין מה תפקידו במשרד התקשורת. מדובר באדם שראוי לפטר אותו וכמה שיותר מהר, לאור הנזקים, שעשה ושייעשה לשוק התקשורת, עם השקפת עולם מעוותת וחמורה ביותר שכזו.
הודעת המשרד מאתמול, מתעלמת לחלוטין מההתפתחויות החדשות: סלקום מכרה כבר ("על הנייר") את מחצית האחזקות שלה ב-IBC, עוד לפני ששילמה על הקנייה ועוד לפני שקיבלה איזה אישורים רגולטוריים על הקנייה שלה. מדובר באקזיט מהיר ביותר של סלקום, שנותח בחדות כאן. כעת, יהיה צורך בטיפול בבקשות רגולטוריות חדשות ואישורים חדשים של הקונה החדש של IBC: חברת ההשקעות IFF.
לסיכום:
כל חוק התקשורת הישראלי, תקנותיו, רישיונות חברות התקשורת ומסמכי מדיניות השר והחלטת הממשלה והכנסת, כולם ביחד הם "מסכת צרכנית" אחת ענקית, שנועדה להפעיל את המשרד הממשלתי הקרוי משרד התקשורת, לטובת הציבור והצרכנים בישראל.
אולם, אצל נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת הנוכחי (ביחד עם כל "הקליקה") ובגיבוי מלא של שר התקשורת איוב קרא, נולד בישראל חוק אחר לגמרי, "חוק עידוד וקידום הטייקונים והאינטרסים הכלכליים האישיים שלהם, ובמיוחד אלה של סלקום ושות'". זה בדיוק מה שהוא (נתי כהן) אמר במו פיו:
"אני לא המשרד לענייני צרכנות, ואני לא רוצה שזה יהיה התפקיד שלנו".
"בסוף אני רוצה להגיע למצב שלניר שטרן, מנכ"ל סלקום, תהיה אופציה להשקיע עצמאית או לשלם לבזק ולעבור דרך התשתיות שלה".
יודגש, שההטבות הרגולטוריות לסלקום, IBC ושות' לא היו רק בעניין IBC - אנלימטד. זה החל הרבה קודם לכן. אנו נמצאים במצב של "איש הישר בעיניו ייעשה". ה"ישארבלוף" הפך לנורמה.
היעדר שיטות עבודה סדורות והיעדר "עבודת מטה" ושיתוף אמיתי, מלא ושוטף (ושקוף), של הציבור ונציגיו המוסמכים, מסייעים להנציח את הכאוס והפרות הנורמות והחוק ומספקים את היכולת לחלק "הטבות וצ'ופרים" של בין עשרות מיליוני ש"ח ועד למיליארדים ל"מקורבים לצלחת", כל יום.
אם כולם יצטרכו לעבוד בשקיפות ולפי כל החוקים, התקנות ותנאי הרישיון, אז פתאום אתם תדעו מהם האינטרסים הכלכליים האישיים ומה היקפם, של מי מראשי משרד התקשורת בעבר ובהווה (וזה לא רק ביבי ופילבר), בכל המהלכים הבלתי חוקיים (לכאורה), שתיארתי בחודשיים האחרונים, בעשרות רבות של כתבות תחקיר (והכל מבוסס על מסמכים, "שחור על גבי לבן"), מה שאני מכנה "תיק 5000"...
לא פלא, ש"חסידי סלקום בצמרת משרד התקשורת" דהיום, לאחר ש"חסידי בזק" בצמרת המשרד סולקו בבעיטה אדירה בקיץ 2017, יכוליםלעשות כרצונם, מחוץ לכל חוק ולכל נורמה רגולטורית אפשרית,וגם לדאוגלירושה נהדרת וממשענקית, הכל על חשבונכם, לצאצאים וליורשים של עורכי הדין של אנלימיטד \ IBC, וגם לבכירים אחרים בצמרת משרד התקשורת, בעבר ובהווה.
רק פירוק המשרד הכושל הזה (גם לדברי בכיר וותיק במשרד) והקמת "רשות לתקשורת" תוכל (כנראה) לשנות את הכיוון, שבו שוק התקשורת הישראלי הולך בו.
אין שום פתרון קסם אחר ולכן, כל עוד זה לא קורה, "המלך ימשיך להיות עירום" ושוק התקשורת ימשיך לצלול לתהום (בכל קנה מידה השוואתי בינ"ל).