הערבים במזה"ת משתמשים במסחר אלקטרוני, אך הוא עדיין נמצא במדינות ערב בחיתוליו
מאת:
מערכת Telecom New, 5.7.16, 07:20
שירות התשלומים Payfort, שפועל במדינות הערביות במזה"ת, דיווח על ממצאים לגבי שימוש בסחר אלקטרוני ע"י ערביי האזור ב-2015 בהתבסס על נתונים מ-7 מדינות: לבנון, ירדן, מצריים, קטאר, כווית, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. מה קורה בישראל?
המעבר מקנייה בחנויות פיזיות למסחר אלקטרוני פותח שווקים חדשים והזדמנויות לצרכנים הערבים. אולם, שוק הסחר האלקטרוני במדינות ערב
נמצא עדיין בחיתוליו. למרבית העסקים במדינות ערב אין אתרי מסחר אלקטרוני, והצרכנים הערבים, שמשתמשים באינטרנט לרכישת מוצרים, קונים, למעשה, בעיקר באתרים בינלאומיים. היעדר מידע לגבי אפשרויות קניה והצעות של מוצרים מקומיים באינטרנט, חוסר אמון וחששות אבטחה, היעדר משאבים טכנולוגיים בעסקים מקומיים (חדירה נמוכה של מחשוב והוצאות תחזוקה גבוהות שלו) וחדירה בלתי מספקת של כרטיסי אשראי הן חלק מהסיבות המעכבות התפתחות מהירה יותר של סחר אלקטרוני בעולם הערבי.
להלן ממצאי הדו"ח לגבי משתנים שונים של שימוש בסחר אלקטרוני בקרב הגולשים הערבים באינטרנט:
53% קנו ברשת פעם אחת בשנת 2015,
34% קנו פעם ב-3-6 חודשים,
14% קנו פעם בחודשיים,
21% קנו פעם בחודש,
16% קנו פעמיים בחודש,
9% קנו פעם בשבוע,
7% קנו פעמיים בשבוע.
הסיבות לרכישה ברשת:
33% מאלה, שרכשו מוצרים אלקטרוניים, עשו זאת עקב מחיר המוצרים האטרקטיבי ברשת.
27% מהקונים רכשו באינטרנט עקב מגוון המוצרים המוצע ברשת.
23% קנו בגלל שאתרי האינטרנט מציעים מוצרים שקשה למצוא בשווקים המסורתיים בארצות ערב.
8% מאלה שקנו מאמינים, שקנייה ברשת נוחה יותר לעומת השיטות המסורתיות.
4% טוענים, שקניה ברשת מפשטת את החזרת המוצרים.
בישראל, לעומת זאת, המציאות אחרת לגמרי.
ישראל היא מעצמת eCommerce. לדוגמא:
95% מהישראלים ביצעו ב-2015 רכישה באינטרנט אחת לפחות (לעומת 91% ב-2014
(. מקום ראשון בהשוואה עולמית!
הישראלי הממוצע מבצע 3 רכישות חודשיות, כלומר 36 רכישות שנתיות (לעומת 30 רכישות שנתיות ב-2014) כלומר,
תדירות הרכישות באינטרנט גבוהה: 54% קונים באינטרנט לפחות מספר פעמים בחודש, 33% בתדירות של פעם בחודש-3 חודשים ו-14% הם קונים מזדמנים (פעם ב-4 חודשים או פחות).
מספר הקניות החודשי הממוצע בישראל עלה מ-2.5 פעמים בחודש יוני 2014 ל-3 פעמים בחודש במחקר הנוכחי (כלומר, מ-30 פעמים בשנה ל-36 פעמים בשנה). עליה זו נובעת בעיקר מעליה בתדירות הרכישה בקרב נשים.
65% מהישראלים מעידים, שהקניה באינטרנט מהווה כלי להתמודדות עם יוקר המחייה.
היתרונות הבולטים של הקנייה באינטרנט בקרב הישראלים נוגעים במחיר הזול (74%), קלות השוואת המחירים (56%), הנוחות (54%) והמגוון (54%). לעומת זאת, החסרונות הם ההעדפה הבסיסית לראות את המוצר פיזית (78%), המשלוח בדואר (54%) והפחד במסירת פרטי תשלום (42%).