ההחלטות השגויות של יועז הנדל, ממש מיד לאחר כניסתו לתפקיד שר התקשורת ועד רגע זה, והתעלמותו המוחלטת מהציבור ומנציגיו המוסמכים, מפילות עליו (בהתעלמותו ויהירותו), את האחריות לכישלון המהדהד הזה, של הטיפול במעבר שוק האינטרנט בישראל ל-IPv6, נושא שכעת הפך להיות נטל רגולטורי ענקי על כל שוק האינטרנט.
חשיפה של כל מה שהשר יועז הנדל לא רוצה שתדעו, כאשר דווקא העבירה של אי מענה של השר לפניות מחזקת את האמינות שלהן.
עדכון בגוף הכתבה
מאת:
אבי וייס, 30.5.20, 20:25
ביום
20.5.20 פורסם באתר Telecom News "מאמר אורח" מקצועי, מאוד ברור וממוקד, מהמומחה העצמאי מס' 1 בישראל (לא מוכר לי מישהו אחר טוב ממנו, בנושאים של IPv4 ו-IPv6) תחת הכותרת: "
משבר כתובות האינטרנט IPV4 בעידן הקורונה". מומלץ לקריאה למי שפספס.
בעקבות המאמר, החלטתי לפנות לשר התקשורת,
יועז הנדל, (בתמונה משמאל), ולצמרת משרד התקשורת, ושלחתי ביום
20.5.20 את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: המעבר מ-IPv4 ל-IPv6.
שלום רב,
1. המומחה העצמאי הטוב ביותר בישראל (שאני מכיר),
פרסם הבוקר כאן מאמר מאוד חשוב ורציני בנוגע לנושא שבנדון.
2. על פי המאמר, החלטות מנכ"ל משרד התקשורת היוצא (
כאן) מ-12.5.20
שגויות באופן חמור ביותר.
בהערת אגב אציין, שניכר, שכנראה
ערן גרף היה אולי מעורב גם כאן (בנוסף למעורבותו
במסמך האסטרטגי כביכול חשאי של
נתי כהן. הוא יעץ במשך כמה שנים לאיגוד האינטרנט הישראלי, בדיוק בנושא זה ודילג בקלילות משם למשרד התקשורת.
בעברו היה כמה שנים באגף הכלכלה של המשרד).
3. בנוסף,
מה שאין במאמר המקצועי הזה, וזו תוספת שלי: שהמנכ"ל פעל
בחוסר סמכות (אין שום הסמכה או איזה מסמך מהשר,
שהסמיך אותו לטפל בנושא).
4. בנוסף,
מה שאין במאמר הזה, שהפעילות של המנכ"ל היוצא בתחום זה,
סותרת במפורש מסמך מדיניות שר, מסמך שעדיין
בתוקף (מסמך המדיניות של השר
מצוי כאן), ויש במסמך זה
הגדרה מדויקת מי עוסק במספרי IP.
מצ"ב 2 צילומים
ממסמך המדיניות של השר הנוגעים בדיוק לעניין הסמכות הזו.
זה לא איגוד האינטרנט ולא משרד התקשורת...
5. לאור הקשיים המהותיים שעולים מהמאמר, ולאור חוסר הסמכות של המנכ"ל והתעלמות המוחלטת שלו ממסמך מדיניות השר,
שעדיין בתוקף, לעניות דעתי, יש לנקוט בצעדים הבאים (די בדומה למה שננקט במדינות רבות בעולם, בתחום המעבר ל-
IPv6):
א. להקים ועדה מקצועית ציבורית, או ועדת מומחים בין משרדית, שתגיש המלצות לשר התקשורת לשינוי מדיניות השר בנוגע לדומיינים ומספרי
IP (2 הנושאים הללו נמצאים ביחד במסמך המדיניות).
ב. לשתף את מערכת המחשוב הממשלתית (שהועברה לאחריות השר
דודי אמסלם). כך, שהממשלה תהיה פעילה ומובילה בנושא, ביחד עם הפורטלים הגדולים (גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט וכיו"ב), כמו שנעשה בכל מדינות העולם.
לא ה-
ISP הם המובילים, כמו ש
נתי כהן החליט - להטיל עליהם את המשימה הזו ורק עליהם, לא על שום גוף אחר.
ג. לפרסם טיוטת מדיניות שר חדשה, לשימוע לציבור.
ד. להציג את הנושא בפני הממשלה (או ועדת שרים מתאימה), כדי לגבש מדיניות ממשלתית בנושא (בארה"ב בדומה לרוב מדינות העולם, הנשיא חתם על המדיניות הממשלתית למעבר ל-
IPv6).
במידת הצורך יש ללוות זאת בחקיקה מתאימה, או עדכון תקנות בחתימת השר ובאישור הוועדה המתאימה בכנסת.
ה. עד אז, להקפיא את כל ההחלטות של המנכ"ל, שהתקבלו לא רק בחוסר סמכות קיצוני והתעלמות ממדיניות השר, אלא הן
מסוכנות ביותר לכלכלת ישראל בכלל ולרשת האינטרנט בפרט.
6. אודה להתייחסות השר, לאור החשיבות העצומה של נושא זה".
תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל (מה המשמעות החוקית של אי מתן תגובה - מייד בהמשך).
משרד התקשורת יכול היה להסדיר את נושא הזה ומזמן בחקיקה (תיקון סעיף קטן בחוק התקשורת, בסעיף הנוגע למספרים ולהוסיף את המילים "דומיינים" ו"מספרי IP"), אבל זה
לא נעשה. בכוונה. כי הדבר האחרון שצמרת משרד התקשורת מעוניינת בו - זו
שקיפות.
יודגש:
על פי נתוני RIPE בשנת 2019 אחוז הרשתות בעולם שמספקים ניתוב ב-6IPV עמד על 25% (אלו הנתונים הרשמייים האחרונים). כלומר: הכפייה על תושבי ישראל וספקי האינטרנט בישראל לעבור ל-IPv6 לא תעזור לכל מי שגולש ומשתמש באתרים בחו"ל, שעדיין לא הגיעו לשם ונמצאים ב-IPv4. כך, ה-ISP יצטרכו להשקיע המון בהמרות וניתובים ולזרוק כסף טוב לפח, במצב של משבר כלכלי עולמי חמור ביותר, מה שעלול להוביל להתמוטטותם, רק בגלל שנתי כהן רוצה.
עדכון 3.6.20, 16:00:
סרג'יו רוזנצוייג ביקש להוסיף מידע חשוב: על פי נתוני
RIPE (מנהל כתובות האינטרנט באירופה)
נכון להיום רק כ-28% מרשתות האינטרנט בעולם מספקות ניתוב ב-IPv6, כלומר
רק כ 1 מתוך 4 רשתות אינטרנט בעולם תומכות ב-IPv6. התעקשות משרד התקשורות
להעביר בכוח את כל מדינות ישראל עכשיו עלולים לרסק תפעולית וכספית את ספקי האינטרנט של מדינת ישראל דווקא בעת המשבר הכלכלי החמור שמלווה את מחלת הקורונה. פגיעה בספקי האינטרנט בתקופה משברית זאת עלולים לפגוע בזמינות ושרידות תעבורת האינטרנט אל וממדית ישראל ולפגוע קשות במעמדה הבינלאומי של ישראל כמעצמת הייטק. האטימות של הנהלת משרד התקשורת עלולה להביא אסון לכלכלת ישראל ולמאמצי התאוששות עקב משבר הקורונה.
קוראים עירניים ישימו לב, שבשאלה כאן למעלה מוזכר שמו של
ערן גרף. זה לא מקרי,
ערן גרף כתב את מסמך מדיניות המעבר ל-IPv6 לאיגוד האינטרנט הישראלי, אותו איגוד, שכשל כישלון חרוץ גם ביישום המסמך הזה, פרי הדמיון היצירתי שלו (
ושל בנו הצעיר), וגם אותו איגוד, שנועד לשרת את הציבור, כשל בכל התנהלותו במהלך הסגר, עקב מגפת הקורונה, כפי שחשפנו ופירטנו במאמר: "
הפספוס האדיר של הקמת פורטלים ועסקים חדשים ומקוונים כשכולם מסוגרים!".
אותו
ערן גרף, לאחר סיום הכנת
המסמך ההזוי לאיגוד האינטרנט הישראלי בנושא המעבר ל-IPv6, דילג בקלילות ל
משרד התקשורת, לייעץ
למנכ"ל הכושל הפורש,
נתי כהן, (בתמונה משמאל). וביום כניסתו של השר החדש
יועז הנדל לתפקיד, נחשף לפתע מה היה תפקידו במשרד התקשורת, של אותו
ערן גרף, שבדרך גרף כ-41 אלף ש"ח בלי שהרגשתם, או ידעתם מכך, מהכיס שלכם לכיסו. זאת, חשפתי בהרחבה (בעקבות
החשיפה הראשונית ב"דה-מרקר"), במאמר מאוד חמור המדבר בעד עצמו: "
המנכ"ל הפורש נתי כהן ניסה בעזרת יועץ חיצוני לבצע "פוטש" לשר דודי אמסלם".
במקום להגיד יפה "שלום ולא להתראות" למנכ"ל הכושל,
נתי כהן, שדרדר את שוק התקשורת בישראל לתחתית התהום - בכל התחומים, ולהקים צוות מקצועי חיצוני של מומחים, שיכלול נציגי ציבור מוסמכים, צוות שיסייע בחילוץ שוק התקשורת מהבוץ הטובעני הזה, השר
יועז הנדל, כמו 2 קודמיו, "נפל בשבי" של "הקליקה" וזה מופיע במפורש ב-2 הודעות, שהוא פרסם בעצמו לציבור:
א. בהודעת השר על
סיום תפקידו של המנכ"ל נתי כהן [ציטוט]:
**************************************************************************************
'הודעת שר התקשורת ח"כ
יועז הנדל מ-
18.5.20:
"לפני מספר דקות הסתיימה שיחה משותפת לשר התקשורת הנכנס, חה״כ
יועז הנדל ולמנכ״ל המשרד,
נתי כהן.
בתום השיחה אשר התקיימה ברוח טובה, סוכם בהחלטה משותפת שמנכ״ל המשרד
יסיים את תפקידו בהתאם לבקשתו.
שר התקשורת חה"כ
יועז הנדל ביקש להודות למנכ"ל היוצא על התקופה בה שירת את מדינת ישראל בתפקיד החשוב, ציין כי התרשם שהמנכ"ל עשה את עבודתו נאמנה ובאופן מיטבי, קידם תהליכי עומק במשרד, והניח תשתית לקידומה של הטכנולוגיה במדינת ישראל.
לבקשת השר, נאות המנכ״ל למלא את תפקידו ככל שיידרש, על מנת להמשיך לאפשר תהליך חפיפה והעברת מקל מסודרת".
************************************************************************************************************************
כלומר:
נתי כהן הצליח לשכנע את השר, שהוא יכול להישאר במשרד
ולהמשיך לנהל את "הקליקה" ולדרדר את שוק התקשורת עוד יותר עמוק - לתהום.
אם מישהו לא הבין את זה, אזי יומיים אחרי כן (ב-
20.5.20) השר
יועז הנדל חזר על זה שוב וביתר פירוט, בהודעתו
על כוונתו למנות מנכ"לית חדשה למשרד התקשורת [ציטוט]:
***************************************************************************************************
*שר התקשורת חה"כ
יועז הנדל מבקש למנות את הגב'
לירן אבישר בן חורין, [בת
מונה משמאל], לתפקיד מנכ"לית משרד התקשורת, זאת בהמשך לבקשת מנכ"ל משרד התקשורת תא"ל (במיל')
נתנאל (נתי) כהן לסיים את תפקידו.*
לאחר שהצוות המקצועי סקר בפני השר את תהליכי העומק,
שהמנכ"ל הוביל בקדנציה האחרונה,
ביקש השר הנדל מהמנכ"ל להשלים מספר תהליכים בשבועות הקרובים ולבצע העברת מקל מסודרת.
המנכ"ל נענה לבקשה ואף הודיע, שימשיך ללוות את השר ולייעץ לו בכל דבר ועניין.
****************************************************************************************
כלומר:
נתי כהן ימשיך להיות
יועץ השר, בלי הגבלת זמן...
"
ככה נפלו גיבורים והשר נפל בפח".
בדיוק כמו 2 קודמיו:
איוב קרא ו
דודי אמסלם.
היו בהיסטוריה של המשרד שרים בעלי "חוט שדרה" נכון ומקצועי, שהאינטרס הציבורי היה היחיד, שהדריך אותם. לא מה ש"הקליקה" מעוניינת לקדם בשירות אינטרסים זרים ומוזרים, תוך אי שקיפות מוחלטת, בשנתיים האחרונות: בעיקר קידום האינטרסים של קבוצת סלקום \ IBC ועוד כמה "מקורבים לצלחת", תוך הפרחת אין ספור ספינים ושקרים לאוויר, תוך הובלה ודרדור שוק התקשורת לרמה של המדינות הכי עניות והנחשלות בעולם.
מה המשמעות המשפטית אל אי מענה של השר יועז הנדל לפניותיי?
בדיוק לעניין זה, שלחתי ביום
28.5.20 את השאלות הדחופות הבאות לשר
יועז הנדל ולצמרת המשרד (דרך הדובר):
"הנדון: אי מענה לשאלות שלי.
שלום רב
1. שר התקשורת הכריז ביום כניסתו לתפקיד [ציטוט]:
*****************************************************************************************
"באשר לתחום העיתונות והמדיה, יש לנו משימה לדאוג לתקשורת איכותית, תקשורת חופשית ועצמאית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה, אבל איכותה של תקשורת נמדדת לא רק בחופש שלה אלא גם במגוון שהיא מאפשרת, מבלי להתפשר על איכות וסטנדרטים, ישנם קולות שאינם נשמעים מספיק בתקשורת הישראלית, מגוון הקולות הוא הסיפור הישראלי שכולנו חייבים להכיר כדי לייצר כאן חברת מופת.
מאז ימי נפוליאון הייתה העיתונות שק חבטות של פוליטיקאים, אני מכיר את העולם הזה, יש בו אנשים טובים שמבקשים לעשות שליחות אדירה בעולם דמוקרטי אני מכיר בתרומתם ובחשיבותם העצומה.
עיתונאים תפקידם לבחון את השלטון- אלחם על זכותכם וחובתכם לבקר אותי כפוליטיקאי, זו המשימה שלכם, לבקר ולא להחניף לנו. אחרי שזה נאמר, אנשי התקשורת צריכים להיאבק ולהילחם כדי שיעמדו ברמה הנדרשת- חייבים להילחם על הזכות לדווח אמת ולא לדווח על משאלות ליבם.
זו האחריות של כלי התקשורת לוודא שיש בתוכם די קולות של "איפכא מסתברא", שבהתנתקות יש מי ששואל- אולי זה צעד שיוביל להקמת בסיס איראני בעזה? זו האחריות של כלי התקשורת להבדיל בין דיווח לפרשנות, בין דעה לבין קמפיין וכן זו האחריות של הערוצים הגדולים להביא גם תוכן איכותי. אחריות תמיד חשובה יותר מתקנות וחוקים".
***********************************************************************************************************".
2. בנוסף, יש חוקים במדינת ישראל (וגם תקשי"ר, הנחיות היועמ"ש, הנחיות משרד המשפטים, ופסיקה רבת שנים בבתי המשפט בכל הערכאות),
שמחייבים פקידי ציבור בכל משרדי הממשלה להגיב ולענות על כל שאלה ופנייה (בלי כל קשר לזהות הפונה, לאו דווקא לכלי התקשורת).
3. בנוסף, יש קוד אתי לדוברים במשרדי הממשלה (
מצ"ב, אם שכחת שיש דבר כזה).
4. מתי שר התקשורת
החליט לא לענות שאלות של Telecom News ולמה?
5.
מה הבסיס החוקי להחלטה הזו?"
גם לזה לא קיבלתי תגובה. ככל שאקבל תגובה - אעדכן בהתאם. קוראינו כבר יודעים, שלא אקבל תגובה.
בהערת אגב אציין, שיש משמעות משפטית ברורה, שמשליכה על ההיבטים הציבוריים, המשפטיים (כלומר במישורים הפליליים, האזרחיים והמשמעתיים), כשהשר או דוברו לא עונים. זה מוגדר בחוות הדעת וההנחיה של המשנה ליועמ"ש (באישור היועמ"ש), שעסקה בדיוק בנושא הזה (של אי מענה לפניות) וזה
מפורט כאן, למתעניינים.
כלומר: גם השר וגם דוברו,
יודעים היטב, שהם עוברים על החוק, התקשי"ר, הקוד האתי, הנחיות היועמ"ש והפסיקה, ועל מה שהשר אמר במו פיו - ביומו הראשון במשרד.
דהיינו: יש כאן (כנראה, חזקת החפות חלה על כל אחד) "הפרת אמונים" שלו כשר (וכמובן על דוברו) במילוי תפקידו כשר התקשורת. למה רק את
נתניהו מאשימים וכמה פעמים ב"הפרת אמונים", כש
יועז הנדל מתנהל די דומה, לכאורה?
אגב, אין בישראל כל הגדרה מה זה עיתון -
כאן, ולא במקרה, כמקובל בכל המדינות הדמוקרטיות. זאת, לאור התפתחות הרשתות החברתיות והאינטרנט, ככלי מרכזי להפצת מידע לציבור.
העיקר: לא רק לי השר
יועז הנדל לא עונה.
הוא לא עונה לכל מה
שלא מוצא חן בעיניו ובעיני דוברו (
הפוך בדיוק ממה
שהצהיר ביום כניסתו לתפקיד) וג
ם חוסם בטוויטר כל מי שיוצא כנגד עוולות המשרד. דוגמה לפנייה כזו
יש כאן, פנייה חשובה ביותר, שנדון בה בהרחבה בכתבה נפרדת, שתעסוק בתחום "הדומיינים" (עוד
פשלה מוסתרת שחשפנו - של
נתי כהן).
השר
יועז הנדל, כנראה, סבור, שאם לא עונים לי (וגם לאחרים), אזי הבעיה נעלמת. לא קיימת. יש לי חדשות בשביל כבוד השר: אי המענה
הוא בדיוק מה שאני צריך. כך, האתר מקבל עוד ועוד קוראים, שרואים, שיש שר תקשורת חסר אחריות ציבורית, שלא עונה ולא מגיב.
כלומר: כל מה שאני חושף ומפרסם זו אמת לאמיתה, אלו חשיפות בלעדיות נכונות ומוצקות, שהשר חושב, שהוא יסתיר מהציבור, אחרת השר היה עונה ומכחיש את מה שאני שואל. ואני תמיד שואל, לפני שאני חושף.
אי המענה - מחזק מאוד את האמינות של החשיפה ומגדיל את מעגלי הקוראים.