חשיפה: מזה כמה שבועות החברות HOT ו-YES משווקות לציבור את "החבילה הצרה" החדשה ב-120 ש"ח לחודש. איך זה שלא שמעתם על כך? כי אין לזה ביקוש וגם לא יהיה. מדובר בהישג וירטואלי של השר גלעד ארדן, שדחף (באופן אישי) למהלך הזה, במקום להחליט על הרגולציה על רשת האינטרנט (IPTV\OTT).
מאת:
אבי וייס, 26.4.14, 19:00
אחת "
הרפורמות המדומות" של השר
גלעד ארדן בוצעה לפני כמה שבועות ואיש לא שמע עליה. השר גם לא כינס מסיבת עיתונאים להכריז עליה בפאתוס כמו שהוא רגיל. גם בדף שלו
בפייסבוק לא פורסם מטעמו דבר. לא מוזר?
בכל מקרה, אם לא שמעתם, אז הנה העובדות:
א. חברת YES יצאה בחבילה ששמה "
חבילת יסוד" עם 3 מסלולים לבחירה (כל מסלול הוא ב-119.90 ש"ח, 10 אגורות פחות מהוט), כשבכל מסלול 23 ערוצים עם ממיר אחד מהסוג הישן של YES, וניתן להוסיף על זה עוד ערוצים ויכולות, בתשלום נפרד לכל תוספת. כידוע, ל-YES יש הרבה יכולות ושירותים נוספים, כשהשירות
הכי חדיש קרוי
yesGO, שלא נמצא בכלל
באפשרויות ההרחבה של YES, מעל ל"חבילת היסוד" הללו.
ב. חברת HOT יצאה בחבילה ששמה
Compact (למה כל השמות בהוט \ HOT הם בלועזית?) עם 3 מסלולים לבחירה. שניים מהמסלולים הם ב-120 ש"ח לחודש עבור: 1) 23 ערוצים ב-Compact + ספורט ו- 2) 24 ערוצים ב-Compact + ילדים ונוער, חודש ראשון בחינם, ומסלול נוסף הוא ב-119 ש"ח עם חודש ראשון חינם והתקנה חינם, כולל 23 ערוצים, אינטרנט 30 מגה וטלפוניה עם 60 דקות חינם לכל יעד (נראה קצת טפשי לבחור באחת משתי החבילות ב-120 ש"ח, כשב-119 ש"ח מקבלים "טריפל" עם אינטרנט וטלפוניה, עם חודש ראשון חינם והתקנה חינם. זה תרגיל ממש שקוף של הוט ללקוחות הפוטנציאליים, אם בכלל יש כאלו, לא לקחת את החבילות ב-120 ש"ח). גם כאן, ניתן להוסיף עוד ערוצים ויכולות מהמגוון הרחב שיש ל-HOT, בתשלום נפרד.
איך הגענו לחבילות הללו?
נתחיל מהסוף: משרד התקשורת ערך שימוע בנושא "החבילה הצרה" החדשה (ששמה החדש בישראל, "חבילת יסוד" או "חבילת Compact", לפי הדימיון בהמצאת שמות של החברות YES ו-HOT בהתאמה). השימוע הזה
לא הסתיים. למה? כי השר
גלעד ארדן לא רצה שיסתיים. הוא פתאום הבין את המלכודת, שהוא בעצמו הכניס את עצמו, מה שתיארתי בהרחבה בכמה כתבות (יפורט בהמשך). אז מה עושים? מסלקים את מ"מ היו"ר של מועצת הכבלים והלוויין מהתפקיד הנכבד (
נתי שוברט, הסיפור המוזר הזה
מפורט כאן) וממנים לתפקיד הזה את עושה דברו
שמילה מימון (המצטיין "בעשייה מכל סוג", שלא תורמת, כמובן, מאומה לאזרחי ישראל).
במקביל, השר
גלעד ארדן הזמין את החברות HOT ו-YES למו"מ ישיר מולו וסיכם איתם בחשאי ובאופן אישי איך תיראה "החבילה הצרה" החדשה, וחתם כנראה בע"פ על הסכם, שבזה יסתיים השימוע וכל הצדדים יצאו מרוצים, בלי לפרסם מאומה על ההסכם ומי הפסיד בו. אחר כך,
שמילה מימון כינס את מועצת הכבלים והלוויין ובשקט החליט על ביטול השימוע ואישור ההסכם של החברות עם השר, שניהל זאת מאחורי הגב של מועצת הכבלים והלוויין, שהיא הגוף היחיד החוקי בישראל, שיכול לנהל מו"מ כזה מול החברות.
לא מאמינים לי שככה בדיוק זה התנהל? אז אני מפנה אתכם לנייר, ש
שמילה מימון בעצמו הוציא (
מצוי כאן), שעלה לאתר המשרד באיחור של כמעט חודשיים, מסמך רשמי המתאר דיון, שנערך במועצת הכבלים והלוויין ביום 20.2.14, דיון בו נמסר ונכתב בלשון משפטנית
בדיוק מה שכתבתי בפסקאות הקודמות. כך, מועצת הכבלים והלוויין, ברשותו של
מ"מ היו"ר שמילה מימון "אימצה" את עמדתו של שר התקשורת וביטלה את כל מה שנעשה עד אותו רגע בשימוע וחיסלה בשקט את השימוע, מעשה שלא שמעתי שקרה אי פעם בצורה כזו במדינת ישראל. בשביל מה צריך שימוע ציבורי, אם השר יודע יותר טוב מכולם מה צריך לעשות?
והנה ציטוט של סוף ההחלטה של מועצת הכבלים והלווין, המסכמת את כל הפרשה הזו: "לפיכך,
הגיעה המועצה לכלל מסקנה כי היא
מקבלת את חבילת היסוד עליה מבקש השר להורות מבחינת מפרטי הערוצים הכלולים בה, וזאת מכוח סמכותה בסעיף 6יא 2(ג) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב- 1982. המועצה תבחן את מפרט חבילת היסוד בעוד 6 חודשים ממועד החלטה זו, ובין היתר תבחן את: מספר המצטרפים לחבילה, ההשלכות התרבותיות של מפרט חבילת היסוד והשפעתה על שוק ההפקות המקומיות. מתכונת הדיווחים לגבי חבילת היסוד תעשה באופן דומה ובשינויים המחוייבים למתכונת הדיווח בכל הקשור להחלטת המועצה בעניין מקבץ השידורים המצומצם (ראו החלטת מועצה מס' 1- 19/2012 מיום 27.9.2012). מ"מ יו"ר המועצה [
שמילה מימון] יעקוב אחר עיקרי הדיווחים ותוצאותיהם ויציג נתונים בישיבות המועצה בעתיד לשם בקרה ומעקב".
עד כה תיארתי את הסוף, איך הגענו להשקת החבילות הללו לציבור, בשקט, לפני כחודש וחצי. כעת, נחזור להתחלה: איך הפיאסקו הזה בכלל נולד?. היו לזה כמה שלבים:
1. הכרזות הראשונות היו בפברואר 2013, של השר הטרי
גלעד ארדן, על רעיון "חבילה צרה", תוך מיחזור הודעות של קודמו בתפקיד,
משה כחלון.
לשאלות שלי מדוע השר הטרי לא עוסק קודם כל ברגולציה של הטלוויזיה על האינטרנט לא קיבלתי מענה. אולם, הוקמה על ידו עוד ועדה שתעסוק בנושא... זה לא הפריע לשר להמשיך בטיפוח הרעיון הממוחזר (והכושל) של קודמו בתפקיד, בעניין "החבילה הצרה".
2. הרפורמה הוכרזה רשמית בקול תרועה לפני יותר משנה (בתחילת אפריל 2013) ע"י שר התקשורת
גלעד ארדן בכל מקום (מסיבות עיתונאים, בפייסבוק, בראיונות בכלי התקשורת וכיו"ב). כבר אז
ניתחתי ובהרחבה מה צפיוי לצאת מכל המלל הזה, ששפע בקצב מפיו של השר ודובריו.
3. בחודש מאי 2013 ההצהרות של השר הפכו לעובדה, בהצעת "חוק ההסדרים במשק", כפי
שניתחתי כאן. הכותרת של הניתוח שלי אז אומרת הכל: "
שילוב של דימיון מפותח והיעדר כל עבודת מטה מסודרת, תוך אי הקשבה לציבור, יצר בליל של החלטות מוטעות ב"חוק ההסדרים למשק", שיביא בכנפיו מהפכה וירטואלית ודימיונית לעולם שירותי הטלוויזיה. אולי במשקפי "גוגל גלאס" זה ייראה כמהפכה...".
הערכתי אז, שכל סעיפי התיקון ל"חוק ההסדרים במשק" הנוגעים ל
גלעד ארדן ייכשלו. במציאות, הדברים נכשלים יותר מהר מהתחזיות שלי, לרבות הסגירה הצפויה של
המשרד להגנת העורף. נכון למחצית 2014, כל התחזיות שלי התממשו, ושום תחזית של השר
גלעד ארדן ושותפיו לתכניות הדימיוניות, לא התממשה.
4. החלק הדמיוני וההזוי ביותר במהפכה הזו
נמחק במהלך הקיץ של 2013, ע"י שר התקשורת בעצמו והוא:
לחייב את HOT ו-YES למכור לסלקום ולפרטנר את ה"חבילות הצרות" הללו, כך שלקוחות הקצה (של סלקום ופרטנר, אם הן תיכנסנה לעולם
שירותי הטלוויזיה, כרצון השר), יקבלו את אותו מחיר בו הן מוכרות את החבילות הללו לציבור (120 ש"ח לחודש). אני
שאלתי: "איך בדיוק
תימכר "חבילת הערוצים הצרה" הזו ע"י הוט ויס לסלקום ופרטנר: על רשת הקואקס המגיעה לבתים בטכנולוגיות הכבלים והלוויין? על רשת האינטרנט? על שילוב שניהם? אולי בסלולר? בכל מקרה,
כל תשובה תהיה שגויה.
אין דבר כזה, בשום טכנולוגיה." תגובות ממשרד התקשורת, כמובן לא קיבלתי. אבל עניין זה "מת מות נשיקה" לבד, בשקט בשקט, גם בלי השאלות המטרידות והעוקצניות שלי.
5. למרות הכשלון של "המהפכה" בעולם הטלוויזיה כבר בראשיתה, כפי שתואר בסעיף הקודם, שר התקשורת
גלעד ארדן המשיך (כהרגלו)
לא להקשיב לציבור, אבל כדי לחפות על כך ולטשטש את העניין, יצא באוגוסט 2013 בשימוע ציבורי ופתוח לנושא "החבילה הצרה". ניתחתי
בהרחבה כאן למה השימוע הזה ייכשל. ציינתי סיבות רבות והראשונה בהן: לא נערך שום סקר בציבור לברר אם בכלל יש צורך ב"חבילה צרה" ואיזו. לא נבדק אם בכלל יש לקוחות ל"חבילה צרה". כל ההחלטות נעשו בלי שהשר בכלל שמע
את הציבור ואלה, שהשמיעו את דעתם באזניו, היו רק מהסוג של "החנפנים וחסרי חוט השדרה".
לכן, סיכמתי את הניתוח שלי באוגוסט 2013 במשפט הבא: "עוד שימוע חלם במדינת חלם. רק הפופוליזם מוביל את שר התקשורת ולכן הוא "חי בפייסבוק", בעולם וירטואלי נטול עובדות מוצקות וכל קשר למציאות ולצרכים העתידיים של תושבי ישראל. זו בדיוק הסיבה למה הרפורמה המדומה הזו תיכשל".
6. לקראת תחילת 2014, אכן
גלעד ארדן נוכח, שכל מה שכתבתי במהלך 2013 הוא מה שמתממש, ולכן לקח את העניין הזה למו"מ
אישי (אחרת הוא יצטרך לשאת בתוצאות הפוליטיות של הודאה בכשלון, של הרפורמה המרכזית ביותר, שהוא בעצמו ובמו פיו המציא, עם כניסתו לתפקיד) וסיים את העניין הזה במהלך ינואר ותחילת פברואר 2014 בחשאי, ישירות מול החברות, תוך ביטול השימוע, כפי שפרטתי למעלה, וכפה את ההחלטה הזו על מועצת הכבלים והלוויין (שאמורה להיות "רשות סטטוטורית עצמאית"), בשילוב תרגיל של החלפת היו"ר, שמא מישהו ירצה לבדוק את חוקיות פעילותו וחוקיות ההחלטה שקיבל, בדיון ובמו"מ הישיר שניהל מול החברות הוט ויס.
את ההשלכות (החמורות) של החבילות החדשות הללו על
היכולות של IBC וחברות הסלולר פרטנר וסלקום, אנתח בנפרד. בכל מקרה, למי שרוצה לחסוך בהוצאות הטלוויזיה שלו, מעבר לאפשרויות המעבר ל"עידן +", לצפייה בתכנים מעל לרשת האינטרנט (כולל באמצעות SmartTV ושאר מזרימי המדיה), יש כעת גם הזדמנות לבחור ב"חבילות הנכות" החדשות והלא אטרקטיביות הללו של HOT ו-YES, ב- 120 ש"ח לחודש (בלי עלות ההתקנות, הממירים ושאר התוספות). בקיצור, פיאסקו רגולטורי וצרכני, מהתחלה ועד הסוף.
אחרי כן רוצים לספח ל
גלעד ארדן את "מטה התקשוב הממשלתי" (כפי
שניתחתי כאן). זה יהיה אסון לתת למי שנכשל בכל מעשי ידיו ותכניותיו, גם בעולם הטלוויזיה, את היחידה הממשלתית החשובה הזו.