זה לא מקרי, ששר התקשורת, יועז הנדל, לא שחרר שום מסמך החלטה בחתימת ידו בעניין אישורו לרכישת גולן טלקום ע"י סלקום. הסיבה: גם הוא יודע, שיש כבר תלונה נגדו אצל היועמ"ש, שקשורה במה שהסתיר עד היום מהציבור: מתן הטבות כספיות בעשרות רבות של מיליוני ש"ח, הטבות לא חוקיות לגולן טלקום, ע"י צמרת משרד התקשורת, שכעת רוצה את הכסף הזה בחזרה מגולן טלקום, והיא מסרבת להחזירו.זה שלא שוחרר מסמך החלטה מטעם השר, לא אומר, שאפשר להשאיר את פרטיו בסוד לאורך זמן, כפי שקיווה השר. זאת, כי פרטי ההחלטה שהוסתרו - יצאו לאור ע"י גולן טלקום בהודעה לבורסה, לגבי "פרשת החזרת התדרים". זאת, כנראה, עם "הנחת סלב ענקית" ע"ח הכיס הציבורי. עדכונים חשובים ורבים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 15.8.20, 20:03
סלקום חייבת הייתה להיפטר מהצרה הזו, ששמה גולן טלקום, בהמשך אסביר למה.
פעם ראשונה סלקום ניסתה לרכוש את גולן טלקום ב-2015 (כאן), אבל המהלך הזה טורפד, משום שאז ל"קליקה" של "אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת" לא הייתה מספיק אחיזה בצמרת משרד התקשורת, בצמרת האוצר ובצמרת רשות התחרות. כולם התנגדו לעניין וזה נפל. מסמך דחייה הרכישה ממנכ"ל משרד התקשורת נמצא כאן וההתנגדות של הממונה על הרשות לתחרות נמצא כאן - למתעניינים.
כל זה השתנה לחלוטין, אחרי שכל אלה, שנחשבו "אוהדי בזק" סולקו מתפקידם (ו"מככבים" בתיק 4000), וכך "הקליקה" תפסה עמדות שולטות בכל מקום ולכן הבקשה השנייה של רכישת גולן טלקום ע"י סלקום מסוף 2019 (הבקשה הרשמית הסופית הוגשה בפברואר 2020) אושרה, גם באוצר (חוות הדעת המלאה של האוצר - כאן), גם ברשות התחרותוכעת גם ע"י שר התקשורת יועז הנדל, בתמונה משמאל, שנתן את ידו וחתימתו למהלך השערורייתי הזה.
מייד לאחר אישור הרכישה ב-13.8.20, שלחתי את השאלות הדחופות הבאות לשר התקשורת יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת בזו הלקון: "הנדון: מי אחראי לביזיון של החזרת התדרים של גולן טלקום?
שלום רב, 1. בהמשך להודעה המעט סתומה (ללא כל מסמכים, חוסר שקיפות מוחלט) של אישור השר לרכישת גולן טלקום ע"י סלקום (כאן), מסתתרת פרשה חמורה, שחשפתי אותה בזמן אמת, ולא טופלה בזמן אמת, כמיטב המסורת של גיבוי וחיפוי על "המקורבים לצלחת".
2. אולם העניין הזה נחשף כעת לציבור הרחב (מלבד לקוראי אתר טלקום ניוז, שידעו על כך כבר בזמן אמת), כי היום חברת "אלקטרה צריכה", הבעלים של חברת גולן טלקום, שחררה הודעה לבורסה (כאן, החלק המרכזי בדיווח מצוי בנספח א' כאן למטה), על עניין חמור ביותר, שהיה מוסתר עד היוםעל ידה גם מהבורסה, על כך, שכעת משרד התקשורת דורש מגולן טלקום לא מעט כסף בחזרה, ומעוניין להבטיח זאת בערבות של 75 מיליון ₪ מצדה של גולן טלקום, עקב מה שאני מכנה בשם: "פרשת החזרת התדרים".
3. עניין זה, שהוסתר עד היום גם מהבורסה, שמקורו בהחלטות שערורייתיות, שחתום עליהן שמילה מימון (כיום המשנה למנכ"ל) בגיבוי מלא של עו"ד דנה נויפלד היועמ"ש של המשרד (כאן), היה כרוך גם בהפרות חוק ותנאי רישיון ענקיים, בגלל אי הוצאת רישיון לשת"פ אנטנות עם סלקום לתאגיד דור 3 ששמו: CG נטוורק.
זו הייתה ההחלטה של השר לשעבר במשרד התקשורת - צחי הנגבי, החלטה, שהכינו לו שמילה מימון (כאן) ועו"ד דנה נויפלד, כמופיע בהודעת השר (גם כאן), שעיקריה מצ"ב בתצלום:
5. מאחורי השערורייה המוסתרת היטב הזו, יש אנשים בצמרת משרד התקשורת, שנושאים באחריות להפרות החוק, התקנות ותנאי הרישיון של סלקום וגולן טלקום, החלטות, שבגינן חברת גולן טלקום "עשתה מכה" בסוף 2019, של רווח חד פעמי של 117.7 מיליון ₪, על פי הדיווח שלה עצמה לבורסה ולציבור (כאן), על חשבון הציבור בכלל וציבור לקוחותיה בפרט (תוך הפרות חוק ורישיון מדהימים, בחסות צמרת משרד התקשורת).
זאת, מעבר לרווח הפתאומי של 46 מיליון ₪ בגין "החזר אגרות תדרים", שקיבלה ב-2017 משמילה מימון (כאן).
6. כל זה התרחש מאחורי הקלעים, תוך הסתרת כל ההחלטות מהציבור, בחסות צמרת משרד התקשורת, שידעה על התרגילים הפליליים, לכאורה, הללו וכמובן לא רק מהשאלות שלי למשרד, שלא נענו, ואיש לא נתן על כך את הדין עד כה, כי הכל הוסתר גם מהציבור וגם מהבורסה.
7. אודה להתייחסות דחופה, מה ננקט ע"י השר כעת במשרד התקשורת, לנוכח החשיפה הזו, שאמורה להוביל לצעדים מעשיים כנגד כל המעורבים בשערורייה המחפירה הזו."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
הסבר:
לא די שגולן טלקום קיבלה תדרים בתור ספק סלולר ולא בנתה רשת - בפועל החלה לפרוס רשת ובפתאומיות ונגד החוק ורישיונה פירקה את הרשת, בידיעת שמילה מימון ועו"ד דנה נויפלד, היא קיבלה "פרס" משמילה מימון בסך 46 מיליון ש"ח על זה, שעמדה ביעדי הפריסה של הרשת, על פי המכרז, בזמן שהרשת שלה הייתה בתהליכי פירוק ושהיא (גולן טלקום) במצב של עונש של "חילוט ערבות" עקב פירוק הרשת... יותר "ישראבלוף" מזה - אין. ברוב חוצפתה, גולן טלקום עתרה לבג"ץ כנגד "חילוט הערבות" אך משכה עתירתה לפני שהיא מפסידה (כמובן ,שגולן טלקום לא הגישה עתירה על כך, שהיא מקבלת פרס משמילה מימון, פרס הגדול בהרבה מ"חילוט הערבות". הפרס משמילה היה של 46 מיליון ש"ח על חשבון הכיס של הציבור, ו"חילוט הערבות" כעונש לגולן טלקום היה ע"ס 28 מיליון ש"ח, בתשלומים ל-3 שנים...).
בנוסף, בניגוד לרישיון ולהחלטות, שבישל שמילה מימון בגיבוי עו"ד דנה נויפלד, "תאגיד שיתוף דור 3" של גולן טלקום עם סלקום הפך להיות פיקטיבי (חיסכון כספי אדיר לגולן טלקום, לא הוצא רישיון ולא הוקמה בכלל חברה פעילה לתחום זה), והיא החזירה למשרד התקשורת את תדרי דור 3 וזכתה ברווח של 117 מיליון ש"ח, עבור התרגיל הבלתי חוקי הזה בחסות של השניים (שמילה מימון ועו"ד דנה נויפלד).
בנוסף, גולן טלקום זכתה בהחזרים והקלות על התדרים בסכום לא ידוע, תדרים, שרכשה במכרז של דור 4 וגם בהם לא השתמשה (כי אין לה רשת, היא רוכבת על הרשת של סלקום).
כל תעבורת השיחות של גולן טלקוםעוברת על דור 3של סלקום וסוגי לקוחות רבים אצלה פועלים רק בדור 3, למשל, כל המגזר החרדי, חיבורים עסקיים של IoT ועוד.
כך, נוצר מצב, שאין בשום מקום בעולם ולא מעוגן בשום חוק, תקנה או רישיון: ספק MVNO שיש לו רישיון סלולרי מלא עם תדרים, שזכה בהם במכרז, ושלא השתמש בהם ושרוכב על רשת אחרת, בהסדר שלא קיים בשום חוק. מעין MVNO מחוץ לחוק.
מה המשמעות המעשית של ההסדר הבלתי חוקי הזה, שהתקיים טרם רכישת גולן טלקום? שגולן טלקום יכולה לקבוע מחירים כראות עיניה ו"לשבור את השוק" במבצעים בלי הגבלה ו"לגנוב" חופשי את לקוחות סלקום.
ספק MVNO חוקי ועל פי כל ההסדרים החוקיים, לא יכול לבצע זאת, כי הוא תלוי בהסכמי ה-MVNO עם בעלי הרשת עליה הוא רוכב, בהסכם האומר, שהוא לא יכול לרדת במחיר מתחת למחיר, שבו הוא רוכש את השירותים מהרשת המארחת אותו, אלא בהסכמת הרשת המארחת אותו. הוא פשוט לא יכול להתפרע, כי הוא רק MVNO.
היות וגולן טלקום הייתה מחוץ לכל חוק ורישיון, בחסות אותה צמרת משרד התקשורת, היא עשתה בחסות אותה צמרת ככל העולה על רוחה ובמשך שנים צברה כמות יפה של לקוחות (קרוב למיליון), שחלק גדול מהם "נגנב" מסלקום.
לכן, כל כך היה חשוב לסלקום לסלק את גולן טלקום מהדרך. היא פשוט "טפיל על הגב שלה", טפיל, שפועל מחוץ לכל מסגרת חוקית ועסקית מוכרת, טפיל, שיכול לקבוע מחירים ומבצעים כרצונו, מה שסלקום עצמה לא יכולה לעשות כחברה עסקית גדולה, שיש לה בעלי מניות הנסחרות בבורסה.
יודגש, ההסדר, שבו נשמרת עצמאות מסוימת של גולן טלקום ל-3 שנים אחרי רכישתה ע"י סלקום (כקביעת אישור הרכישה ע"י השר יועז הנדל), לא יעזור לתחרות ולא יהפוך את גולן טלקום לאחר הרכישה, למתחרה בסלקום.
זאת, משום שנגמרת היכולת של גולן טלקום להשתולל במבצעים ובמחירים. היא תהיה בדיוק כמו "מותגי הבית" של פלאפון ופרטנר. זה הכל. זו לא תחרות. לא היה שום טעם ציבורי להשאיר אותה כ"מותג הבית" של סלקום ל-3 שנים אחרי הרכישה.
מהודעת בעלי גולן טלקום לבורסה (כמפורט בנספח א' כאן למטה) עולות עוד 2 תובנות חשובות:
גולן טלקום, כהרגלה, ממשיכה לפעול מחוץ לכל מסגרת חוקית, ומסרבת לשלם את החוב ומסרבת להעמיד ערבות לתשלום החוב. מנקודת המבט של גולן טלקום, היא כנראה צודקת, אם הכל אושר ע"י שמילה מימון ועו"ד דנה נויפלד, אזי שהם ישלמו מכיסם את חובות גולן טלקום - אם יש, ולא גולן טלקום...
לא ברור מה גובה הסכום המדויק, שמשרד התקשורת \ שר התקשורת דורשים כעת מגולן טלקום, כי השר מסתיר הכל במסגרת "מדיניות השקיפות" שלו. אולם, מגובה הערבות הנדרשת מגולן טלקום בהודעתה לבורסה - כ-75 מיליון ש"ח, אפשר להבין, ששר התקשורת יועז הנדל עשה "הנחת סלב" ענקית (על חשבון הכיס של כולנו) לגולן טלקום, והיא נדרשת להחזיר רק חלק קטן ממה שהרוויחה מכל התרגילים במשך השנים, שמניתי לעיל. איש לא הציג את החישובים הכלכליים של הנושאים הללו עד כה, לא לציבור ולא לבורסה. זה כולל, בין היתר, את הרווחים הבאים: א) רווחים שנבעו מפירוק הרשת ו"רכיבה" על הרשת של סלקום ב"הסדר נדידה פנים ארצי" - ללא היתר השר, ממועד פירוק הרשתב-2015 עד מועד אישור הקמת ותפעול "שת"פ רשתות" עם סלקום, פער של כמה שנים טובות, שבו גולן טלקום סיפקה שירותי סלולר מחוץ לכל מסגרת חוקית ידועה, כנדרש בחוק התקשורת סעיף 5ג'. ב) רווחים שנבעו משימוש ברשת סלקום בשירותי דור 3, במשך כל שנות פעילותה של גולן טלקום, בהסדר שלא כתוב בשום חוק, תקנה ורישיון. ג) רווחים שנבעו מהחזר התדרים של דור 3 למשרד התקשורת (כאן הסכום ידוע: 117.7 מיליון ש"ח). ד) רווחים שנצברו במשך השנים כתוצאה מאי הקמת "תאגיד שיתוף דור 3" כאמור ברישיון גולן טלקום, סעיף 19ה, תהליך, שהיה אמור להסתיים (כולל הקמת תאגיד ובקשת רישיון לתאגיד הזה) עד 30.4.18 וקבלת רישיון ותחילת מתן שירות בדור 3 ע"י התאגיד הזה אמור היה להסתיים עד 31.6.18, מה שלא התרחש. לא ברור באישור של מי (כנראה, שוב של שמילה מימון ועו"ד דנה נויפלד). תפעול תאגיד ותפעול רישיון סלולרי לתאגיד יש להם עלות לא קטנה בעולם הסלולר וגולן טלקום פשוט התחמקה לחלוטין מכך, מאז 31.6.18 ועד היום, והרוויחה סכומים יפים, שלא חושבו בשום מסמך רשמי.
היועמ"ש קיבל כבר תלונה בעניין המפורט כאן למעלה ויקבל השלמות, לאור המידע החדש, שכעת נחשף בהודעה של בעלי גולן טלקום לבורסה.
האם היועמ"ש יורה על חקירה פלילית כנגד שר התקשורת וצמרת משרד התקשורת, בגין כל השערוריות, שהם "בישלו" סביב רכישת גולן טלקום ע"י סלקום? נמתין ונדווח ככל שתהיינה התפתחויות.
בעולם המערבי, בשונה מישראל, הממשלות ממנפות את שוק הטלקום, כדי לסייע להתגבר על ההשפעות השליליות על המשק, הכלכלה והתעסוקה, עקב מגפת הקורונה. דוגמאות לצעדים הללו, גם בתחום התדרים, יש במחקר הטרי של חברת המחקרים המובילה ABI שנמצא כאן - למתעניינים. בישראל - אין דברים כאלו. התודות "לקליקה".
נספח א'
צילום החלק המרכזי של הודעת בעלי גולן טלקום לבורסה ביום 13.8.20:
עדכון 15.8.20, 23:30: נשלחה תלונה מעודכנת ליועמ"ש, בהקשר לחשיפה בכתבה זו. אישור קבלת התלונה מצוי כאן - למתעניינים.
עדכון 6.10.20: החלטת פרקליט המדינה (אליו הועברה התלונה מהיועמ"ש) בתלונה הראשונה בנושא זה - כאן.
עדכון 28.10.20: החלטת היועמ"ש בעניין התלונה המעודכנת (השנייה), להעביר את התלונה לעו"ד מאיר לוין, המשנה ליועמ"ש משפט כלכלי - כאן.
עדכון 18.8.20: א. בעקבות מידע שהגיע למערכת, נשלחה ביום 16.8.20 הפנייה הדחופה הבאה לשר התקשורת, ללמונה על התחרות ולצמרת משרד התקשורת וצמרת הרשות לתחרות בזו הלשון: "הנדון: שאלות נוספות דחופות בעניין עסקת המיזוג בין החברות סלקום וגולן טלקום.
שלום רב,
בהמשך לאישור שר התקשורת חה"כ יועז הנדל את עסקת המיזוג בין החברות סלקום וגולן טלקום (כאן, והמנותח כאן) אבקש לשאול: 1. את שר התקשורת:
האם השר פנה ל"וועדה לצמצום הריכוזיות לקבלת חוות דעתה", כאמור בסעיף 6 לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, תשע"ד-2013?
אם אכן השר פנה לוועדה, מה הייתה החלטת הוועדה, ואם לאו, למה לא נעשתה פניה אל הוועדה, כאמור בחוק (לאור העובדה שבעלי רישיון רט"ן מצויים ב"תוספת" לחוק).
2. את הממונה על התחרות: א. האם שר התקשורת פנה אליך, כיו"ר "הוועדה לצמצום הריכוזיות", כאמור בחוק?
ב. מדוע בהחלטת הממונה בנושא זה (כמפורט כאן וכאן), לא נלקח בחשבון שחברת גולן טלקום הפרה את כל התנאים שנקבעו לה ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים ב-16 לספטמבר 2013, מצ"ב מסמך ההחלטה, בכך שפרקה את הרשת שלה (ואף החזירה התדרים למשרד התקשורת), ולמעשה כל התנאים וההסדרים שהוצגו לרשות כמפורט במסמך המצ"ב – לא קוימו, ובפועל קוימו הסדרים שונים לחלוטין, שבכלל לא נזכרו בהחלטה. העיקר: גולן טלקום ו\או סלקום לא חזרו לממונה, כדי לבטל \ לשנות \ להחליף את ההחלטה הזו, והחליטו על דעת עצמם, שלהתעלם ממנה - זה הכי פשוט.
ג. מדוע הממונה לא ביצעה התייעצות בטרם פרסום החלטתה בעניין עסקת המיזוג הזו, עם "ועדת הפטורים והמיזוגים"?
כידוע (כמופיע בתצלום מחוק התחרות המצ"ב, סעיף 24), שהחובה בחוק התחרות להתייעץ עם הוועדה היא ברורה, ובאתר הרשות לתחרות זה מופיע בצורה שלא משתמעת לשתי פנים: "הממונה אינו רשאי לאשר מיזוג בטרם התייעץ עם חברי הוועדה".
3. בנוסף, מעבר למה שכתוב "שחור על גבי לבן" באתר הרשות ובחוק, במקרה ספציפי זה, התשובה הקודמת של הממונה (כאן) באותו עניין בדיוק, הייתה שלילית ונחרצת ביותר, ותשובה שלילית זו גובשה לאחר דיונים נרחבים ביחד עם "ועדת הפטורים והמיזוגים", ומן הדין היה לחזור לוועדה, כאשר לפתע נולדה הכוונה לשנות ולהפוך את ההחלטה הקודמת - מקצה לקצה, מה שלא נעשה כאן, ע"י הממונה.
4. אודה להתייחסותכם."
תגובה ממשרד התקשורת ו\או משר התקשורת טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
תגובת הרשות לתחרות:
"אבי שלום,
אתייחס לשאלות שהפנת לרשות התחרות: 2. א. הוועדה לצמצום הריכוזיות לא קיבלה פנייה להיוועצות בעניין מיזוג סלקום וגולן טלקום.
מובהר, כי מבנה העסקה לא כלל הקצאת זכות לגורם ריכוזי, כפי שמונחים אלו מוגדרים בחוק הריכוזיות. ב. לא ידוע לרשות התחרות על הפרת תנאי מהתנאים שנקבעו בסיפא להחלטת הפטור שצירפת. ג. טרם החלטתה לאשר את המיזוג - הממונה התייעצה עם הוועדה לפטורים ולמיזוגים כדין. עדות לכך ניתן לראות באישור המיזוג (מצ"ב)."
ב. הלחץ שלי לחשוף את המסמכים מאחורי החלטת השר, הובילו הבוקר את משרד התקשורת להעלות לאתר המשרד (כאן), מסמך המצוי כאן, שבו יש ניתוח הזוי של אחד מראשי "הקליקה", הסמנכ"ל הבכיר לכלכלה ד"ר עופר רז דרור עם הצוות שלו, המנסה להצדיק את המיזוג המבוסס על מעשים פליליים (לכאורה) לרוב, תוך העלמת כל העבירות והתעלולים שבוצעו ע"י השותפים להסכם המיזוג הזה.
על פי הדו"ח הזה של משרד התקשורת [ציטוט]: "חברות התקשורת אינן מצליחות להתמודד עם הביקוש הגובר לשירותי סלולר. איכות תשתיות הסלולר בישראל התדרדרה לרמתן של מדינות מתפתחות כגון אנגולה, בורקינה-פאסו וניקרגואה". מי אחראי למצב הזה? התשובה ברורה: אלו שכתבו את הדו"ח וכל שאר חבריהם ב"קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת"...
אגב, החלטת השר בנושא, עדיין מוסתרת...
ג. ארגון GSA פרסם את נתוני פריסת 5G בעולם, נכון לתחילת אוגוסט 2020. המסמך המלא נמצא כאן - למתעניינים. הפיגור שלנו מול העולם, לא רק בתדרים, אנטנות ופריסה, אלא גם בטכנולוגיות (דוגמת FWA - שלא קיים בישראל) - הולך וגדל.
עדכון 19.8.20, 10:00: החשיפה כאן למעלה של השערורייה של דמי הערבות שגולן טלקום נדרשת להעמיד למשרד התקשורת, עשתה את שלה. על פי הפרסום בגלובס (כאן), הבעיה של העמדת ערבות מגולן טלקום נפתרה: "גולן טלקום תשלם הערבות, וסלקום תפוצה בתמורה על רכישת החברה. סגירת עסקת סלקום-גולן טלקום עוכבה על רקע דרישת משרד התקשורת להפקדת 75 מיליון שקל ערבות בגין דרישת תשלום על חובות עבר של גולן טלקום. גולן טלקום תשלם את הערבות שדורש משרד התקשורת כתנאי להעברת השליטה בחברה לסלקום, ומנגד הבעלים של אלקטרה מוצרי צריכה שמוכרים את גולן, יפצו את סלקום דרך התמורה עבור הרכישה. בכך אמורה להיפתר המחלוקת האחרונה בין הצדדים ולאפשר סגירה של העסקה (closing) בתוך ימים ספורים."
עדכון 24.8.20: פורסם מאמר מומלץ לקריאה של ארז רביב ב-Davar1 (כאן) שכותרתו: ""אומת הסטארט-אפ הולכת יחפה". כיצד התדרדרה הרשת הסלולרית של ישראל לרמה של מדינת עולם שלישי? בעשור הקודם החלה להיפרס בעולם טכנולוגיית הדור ה-4 בסלולר - לישראל היא נכנסה רק ב-2016 | כך גורם מבנה שוק הסלולר בישראל לפיגור של מעל עשור במענה לצרכי האוכלוסייה, בשם הדילים הזולים ובגיבוי מלא של משרד התקשורת."
עדכון 25.8.20: גד פרץ פרסם כאן בגלובס מאמר ניתוח עם הכותרת: ""מחירי הסלולר בארץ נמוכים, אך לא חריגים; מיזוג סלקום-גולן לא יביא להתייקרויות". חברת הייעוץ MOORE פיננס בדקה את שוק הסלולר המקומי עבור גוף שבחן כניסה אליו • לפי הממצאים, רמת התחרות סבירה ולא הרסנית ושיעור הרווח התפעולי נמוך באחוזים בודדים מרמתו בעולם • עם זאת, אם המחירים יעלו ב-5 שקלים - פרטנר וסלקום יעברו את ממוצע הרווחיות העולמי."
עדכון 26.8.20: א. פורסם כאן במעריב: "הושלמה עסקת סלקום-גולן טלקום. בשעות אלו הושלמה עסקת סלקום-גולן טלקום. לאחר האישור שניתן לעסקה לרכישת גולן-טלקום על ידי משרד התקשורת, השלימה היום קבוצת סלקום את רכישתה של גולן טלקום. סלקום תהפוך כעת לקבוצת התקשורת השניה בגודלה בישראל בהיקף ההכנסות. לפי הדוחות הכספיים לשנת 2019, עומדות הכנסות סלקום וגולן טלקום על כ-4.2 מיליארד שקלים. זאת לעומת הוט - 3.8 מיליארד שקלים ופרטנר - 3.2 מיליארד שקל. מנכ"ל סלקום, אבי גבאי, אמר: "השלמת רכישה זו תאפשר לסלקום להרחיב ולהאיץ את ההשקעות ברשת האינטרנט בארץ בכלל ובפריפריה בפרט"."
הודעת סלקום לבורסה על השלמת הרכישה של גולן טלקום - כאן. ההודעה המקבילה של אלקטרה מוצרי צריכה לבורסה - כאן.
ב. אביב לוי וגד פרץ פרסמו כאן בגלובס: "הבוננזה של גולן טלקום: הניבה רווח מצטבר של כחצי מיליארד שקל לאלקטרה מוצרי צריכה. הושלמה מכירת גולן טלקום לסלקום • מרוויח גדול נוסף בעסקה, המנכ"ל גיל שרון שיקבל כ-60 מיליון שקל."
עדכון 30.8.20: גד פרץ מגלובס פרסם כאן מאמר בזו הלשון: "אחרי שסלקום השלימה את עסקת גולן היא תידרש להשלים עם אקספון.
שתי החברות לקראת החרפה ביחסים בעקבות ביקורת של אקספון על כך שסלקום נוקטת בצעדים חד צדדים בכך שהפכה את גולן למפעיל וירטואלי מבלי לדבר איתה.
החברה פנתה למשרד התקשורת שלא יאשר צעדים בלתי הפיכים".
ככה שזה כשמתחילים ב"ישראבלוף" של שת"פ רשתות ברשת סלקום. היה ברור לי לחלוטין וכתבתי זאת כמה וכמה פעמים, גם כאן למעלה, שיגיע היום, ואכן היום הזה הגיע, שהעסק המזויף הזה - יסתבך בפלונטר חזק.
עדכון 15.11.20: ההחלטה לאשר את הרכישה של גולן טלקום ע"י סלקום הסתמכה בעיקר על כך שיש "מחוללת תחרות" (כטענת הרשות לתחרות ואחריה משרד התקשורת), תחרות בשוק - We4G (קבוצת אקספון) שמה. אולם, זה היה ועודנו מידע שגוי (שלא לומר: כוזב).
שתי סיבות חשובות נחשפות כעת לשגיאה המכוונת הזו, שנועדה להצדיק את הרכישה וחיסול גולן טלקום, בחיפוי של של הרשות לתחרות, האוצר וצמרת משרד התקשורת: א. חברת אקספון - We4G - היחידה שטרם לקחה את הרישיון לדור החמישי - כאן. ב. חברת אקספון נמצאת בצרות כספיות חמורות ביותר ולא משלמת את חובותיה לחברות אחרות דוגמת: בזק וסלקום, בהיקפים ניכרים - כאן.
יתרה מכך: הרשות לתחרות סרבה בכל תוקף להעביר מידע (דרך "חוק חופש המידע") כמפורט כאן, מהיכן הרשות יודעת שאקספון היא "מחוללת תחרות" ותמשיך להיות כזו, בשוק התקשורת, כהצדקה לאישור רכישת גולן טלקום ע"י סלקום.
עדכון 16.11.20: סלקום פרסמה כאן הודעה לבורסה: "אקספון לא שילמה את התשלום החודשי בק"ע הסכם שיתוף רשתות".
עדכון 31.1.21: פורסם כאן בכלכליסט ע"י אביאור אבו (כותרת בלבד): "אקספון עולה מדרגה בסכסוך עם סלקום ומטילה פצצה: החברה הודיעה הערב על ביטול הסכם שיתוף הרשתות הסלולרי בין החברות, לאור מחלוקות שנתגלעו בין הצדדים מאז רכשה סלקום את גולן טלקום. אקספון שבבעלות חזי בצלאל במשא ומתן מתקדם מול פלאפון בעניין שיתוף רשתות." המפולת הזו הייתה צפויה וחזיתי אותה כבר בתחילת הדרך ב-2018 - כאן.
עדכון 8.2.21: גד פרץ מ"גלובס" צייץ כאן: "סלקום פונה לבית משפט ודורשת לאכוף על חזי בצלאל [אקספון] הסכם שיתוף רשתות. המשבר בשיאו וסלקום הגיעה למסקנה שהיא לא יכולה להמשיך במו"מ אחרי שאקספון מסרבת לשלם לה את המגיע לה על פי ההסכם בין החברות."
עדכון 9.2.21: פורסם כאן (כותרת בלבד): "דיווח: משרד עו״ד אמריקאי חוקר האם סלקום ביצעה פעילות לא חוקית בשוק ההון. בעקבות ירידת ערך המניה של סלקום בעקבות הסכסוך עם Xfone, משרד עו״ד אמריקאי מנסה לראות אם יש התכנות לתביעה ייצוגית."
עדכון 14.12.21: רפאלה גויכמן מ"דה-מרקר" עדכנה כאן (כותרת בלבד): "תמורת 300 מיליון דולר: אושרה מכירת השליטה בפרטנר לקבוצת גבאי-רודב-הפניקס.
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר את המכירה וכעת יש לקבוצה הרוכשת 120 יום להשלים את העסקה ■ הקבוצה תפנה כעת לרגולטורים - רשות התחרות ומשרד התקשורת."