בגלל היעדר "חסמי כניסה", כל אחד בכל גיל ובכל עת יכול להיות מומחה קידום באינטרנט (SEO), או מומחה "שיווק באינטרנט", "אשף רשתות חברתיות", "גאון מיתוג באינטרנט", או "מאסטר במכירות באינטרנט". הגמילה מהם ובמיוחד מגוגל היא קשה, אך נחוצה. פרק א' בסדרה.
מאת:
אבי וייס, 8.6.14, 13:35
כל מי שיש לו אתר באינטרנט וכל מי שעוסק באחד מהמקצועות הקשורים לרשת האינטרנט, נתקל בתופעה, שאין ספור של בעלי מקצוע לרשת האינטרנט מציעים לו הצעות מכל סוג. הכי גדולה ופעילה בתחום הזה, היא כמובן גוגל. כעת גם פייסבוק מתחילה לצבור תנופה בתחום הפרסום והקידום באינטרנט וגם סביבה מתחילה להיבנות קהילה של "אוכלי חינם", שרוצה את הכסף של כל מי שמסתובב באינטרנט.
הבעיה שלי: כולם "עובדים עלי בעיניים". לקח לי זמן להבין את זה, אבל כעת אני בטוח בזה, אחרי שחקרתי את זה לעומק והתנסיתי בעצמי בכלים רבים, עליהם אדווח בפירוט בחלק ב' (והבא בסדרה זו). בפרק זה אתרכז בתהליך הגמילה מהעלוקות ו"אוכלי החינם".
כבר פרסמתי
כאן, שמקדמי האתרים - SEO, לא היה להם מעולם מושג, אין להם מושג כיום וגם לא יהיה להם מושג בעתיד, איך מקדמים אתרים בגוגל. שלא אובן לא נכון, כל אחד יכול לקדם אתרים בגוגל. גם ילד שלא מבין כלום באינטרנט. זה קל מאוד. אולם, זה קידום קצר טווח וחסר כל תועלת מכל היבט שהוא, מלבד ההיבט של העברת הכסף מהכיס שלי לכיס של מישהו אחר ש"עבד עלי".
לכל המקצועות, שמניתי בכותרת, אין "חסמי כניסה". דהיינו: כל אחד יכול להגדיר את עצמו כמומחה באינטרנט וכמי שיכול להביא תועלת לבעל האתר ולבעל העסק, שרוצה להצליח באינטרנט. יתרה מכך: מדובר במקצועות, שאין להם שום קוד אתי, שום תקנון, שום תורה מוסכמת, שום שיטה סדורה לעבודה, כלום. ממש כלום.
כדי שלא אשמע צדקן מדי, גם למקצוע שאני עוסק בו -
עיתונות, אין "חסמי כניסה". גם
במקצוע שלי הקוד האתי מזמן
הפך לבדיחה. אך לאחרונה,
הבאנו כאן את דבריה של הבלוגרית ואולי העיתונאית המובילה בעולם ההייטק (
קארה סווישר), שאמרה דברים מאוד דומים בנוגע למצב העיתונות, שם בארה"ב.
אם לא די בכך, חווית הגלישה של משתמשי האינטרנט בישראל היא
הגרועה בעולם. לא בגלל רוחבי הפס, אלא בגלל התופעה המעצבנת הקיימת רק בישראל, של באנרים וחלונות קופצים מכל כיוון ובלי כל סיבה והגיון. כש"וועדת המדרוג למדידת הרייטינג באינטרנט הישראלי" ניסתה לעשות סדר בתחום הפרוע הזה בישראל, היא נחסמה ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים, כפי שחשפתי
בהרחבה כאן, מה שהביא בסופו של דבר למותה של "ועדת המדרוג". לכן, ההשתוללות של החלונות והפרסומות הקופצות באתרים רבים בישראל נמשכת בלי כל בקרה והתחשבות בגולשים. באתר Telecom News, כמובן, שלא אתן לזה דריסת רגל,
בשום מחיר.
חברת גוגל עושה דברים מופלאים ותרומתה למשק הישראלי בכלל ולעולם הסטארטפים בפרט, ראויה לכל שבח. אולם, זה לא מונע ממני להציג את הצדדים הפחות נעימים של גוגל. זו
חברה דורסנית,
מונופליסטית "שלא שמה קצוץ על איש". כשעליתי לאוויר עם אתר חדש זה לפני כשנה ורבע, גוגל החליטה להחרים אותי בכמה תחומים, בלי כל סיבה, או הסבר, או יכולת ערעור ועוד לפני שכתבתי איזו מילה רעה אחת על גוגל. חודשים הסתובבתי בין כל המומחים והחברים ואיש לא הצליח "להבקיע את החומה" של גוגל, שמסרבת לענות. גם חברת יחסי הציבור של גוגל (שטרן אריאלי) "הרימה ידיים" ולא הצליחה לספק כל תשובה לשאלותי במהלך שנה שלמה. למשל למה "גוגל חדשות" מחרימה אותי, כאשר כל אתר קיקיוני אחר בישראל המייצר בקושי חדשה אחת לשבוע, נסרק מידי יום בקביעות ע"י "גוגל חדשות".
כך גם לא קיבלתי תשובה למה נחסם בפני שירות Google AdSense. למותר לציין, שהיכולות, שבהם
אני משלם לגוגל בכל ערוץ אפשרי, מעולם לא נחסמו בפני. להיפך, כמות הפרסומות, שאני מקבל מגוגל, לפרסם אצלה ו
לשלם לה, היא בקצב של כמעט 2 פניות ליום... שלא לדבר על הפניות של כל סוכני ומקדמי
גוגל (
ופייסבוק) למיניהם, שהפניות שלהם אלי זורמות ובקצב יומי הולך וגובר, היישר לתיבת הספאם אצלי.
נחזור לעניין הקידום ורכישת פרסומות בגוגל (וגם
בפייסבוק, לשם האיזון). מהנסיון שלי, מדובר בזריקת כסף לפח, או יותר נכון: הוצאת ההון ממדינת ישראל והעברתו לאירלנד (ולשאר מקלטי מס). מדינת ישראל לא הצליחה להתמודד, עד היום, עם מה שמדינות
אחרות בעולם מזמן התמודדו איתו נכון והוא: הוצאת ההון מכיסי התושבים המשלמים והעברתו לאירלנד, בלי לשלם עליו מיסים בישראל (ואולי גם באירלנד), ובלי לדרוש מהחברות הללו "רכש גומלין", מול הוצאת ההון העצום הזה (מיליארדי ש"ח לשנה), שזורם באין מפריע מישראל לאירלנד. גם בג"ץ, שהוגש לאחרונה בעניין זה, לא הואיל ולא קידם את הטיפול בנושא זה, כפי
שפרסמנו כאן.
יתרה מכך. התברר לי, כפי שנמצא במחקרים, שפורסמו בארה"ב, שרוב הקליקים המייצרים את הכסף, שנע מהכיס שלי ושל כמותי לאירלנד ולשאר מקלטי המס, מייצרים בכלל רובוטים ולא בני אדם. אני לא טוען, שזה גוגל או פייסבוק שעושים את זה. זה ממש לא עבודה שלהן. אבל אני טוען, שפשוט אסור לתת להם את הכסף שלנו, ככה גם הרובוטים הללו ייעלמו. כרגע, הם מקבלים את הכסף שלנו כמעט בכל מקרה, גם אם רובוט הקליק או שבמקרה אדם הקליק. כל עוד יש מספיק פראיירים, יהיו רובוטים שיקליקו על הפרסומות והלינקים וישאבו את הכסף שלנו. בנוסף, בני האדם שכן מקליקים, ברובם (כמעט כולם) לא מביאים לי כל תועלת. מדובר לרוב בילדים, שאין להם כל כוח קנייה וכל תועלת עסקית מכל סוג. בקיצור: חבל על הזמן והכסף שלי ושל כולנו לקדם אתרים ולשלם על פרסומות בגוגל. ייתכן שיש עסקים, שזה
כן הביא להם תועלת. אז שיהיו בריאים ושיהיה להם בהצלחה. לרוב, עד כמה שאני ראיתי ושמעתי במו אזני מפי אנשים, התשלום המסיבי לא מביא שום תועלת עסקית או אחרת.
על פי מחקר שנערך בארה"ב, הונאות קליקים עולות למפרסמים בארה"ב מעל ל- 6 מיליארד דולרים לשנה. לטענת חברת האבטחה
White Ops, שערכה את המחקר, היא זיהתה אתרים ש-20%-90% מהמודעות והקליקים בהם מזויפים כתוצאה מתהליכים אוטומטיים שרצים בהם. הממוצע הכולל שהם מצאו עמד על שליש (שליש מתעבורת הפרסום נגרם מהונאת רובוטים). מהניסיון האישי שלי, המספר 80% עד 90% הוא מה שאני חשתי ומצאתי בבדיקות שלי (20% הנוספים היו ילדים, שלא מביאים שום תועלת עסקית או בכלל). לדברי החוקרים, אחת הבעיות העיקריות בענף הפרסום הדיגיטלי הוא העובדה שהחיבור בין המפרסמים והמותגים לבין הבאנר הסופי שעולה באתר עובר דרך הרבה צינורות, חלקם אפילו עובדים באופן אוטומטי כמו "בורסות פרסום". כך, מפרסמים לא באמת מודעים לכלל האתרים שבהם רצות המודעות שלהם ולמעשה גם אם הם מגלים שהן רצות על אתר בעייתי, אין תהליך רשמי שבו הם מקבלים את כספם בחזרה.
מחקרים חוזרים ונשנים, למשל כאלה, שבוצעו באוניברסיטאות ברקלי ושיקגו בארה"ב, הראו שוב ושוב,
שהפרסום בגוגל פשוט לא עובד. כך גם בפייסבוק ויאהו!. מחקר מקיף של חברת המחקר פורסטר הראה,
ששום שיטת פרסום לא עובדת בפייסבוק. פשוט כלום. לא הייתי צריך את המחקרים הללו, כי זה בדיוק מה שלמדתי מנסיוני האישי עד שנגמלתי מזה לאחרונה. כל עולם הייעוץ, ההדרכות, הקידום והקורסים, שבנוי סביב העניין הזה, בנוי על ניצול ציני של חוסר ידע שלנו. המאבקים, שהתרחשו למשל בין בבילון וכמה ממנועי החיפוש הגדולים לרבות יאהו!, חשפו את הנעשה מאחורי הקלעים של התעשייה האדירה הזו, שניזונה ממיליוני פראיירים המשלמים מיליארדי דולרים לשנה על כלום. אני החלטתי, שנגמר העידן של הפראייר. ניסיתי את הכל, שפכתי כסף על יועצים, מקדמים, מכשירים, קורסים מקוונים ולא מקוונים, אשפי מיתוג, שיווק ומומחים לכל תחום, והבנתי בסוף "איך בדיוק זה עובד".
לא עוד.
אם לא די בכך, מתברר, שכל הגדולים (לא רק ה NSA) קוראים את המיילים שלנו, שנמצאים בכל תאי הדואר ובמיוחד הציבוריים דוגמת הג'ימייל. דהיינו: גם כשאנו לא משלמים לאיש על כלום, הפרטים שלנו, ההרגלים שלנו, ההעדפות שלנו, פרוצים לכל עבר, כדי לעשות מזה כסף בלי לשאול אותנו. אנו משלמים בפרטיות שלנו רק על עצם הגלישה שלנו באינטרנט. גם "תוכנות החינם", שאנו מורידים לסמארטפונים ולטאבלטים, משמשות "ככלי ריגול" אחרינו ואחרי ההרגלים והעדפות האישיות שלנו.
בפרק הבא אביא מהניסיון שלי מה כן עובד באינטרנט ואיך שומרים על הכסף שלנו
בישראל, כסף, שמשולם עליו מיסים ומפרנס אגב כך חברות הזנק ישראליות, מבריקות, יצירתיות, מביאות ערך וטובות. עוד לפני הפרק הבא, אביא טיפ קטן הידוע לרבים: המקום המתאים ביותר (גם חינמי, מעט מאוד פרסומות) למצוא אנשים רציניים, למצוא עובדים, למצוא עבודה, למצוא אנשי מקצוע מכל סוג, למצוא חברים, לעשות עסקים, הוא
לינקדאין - LinkedIn. יש לי מעל ל-8,000 חברים בלינקדאין ואני מגיע ברשת החברתית הזו כמעט לכל מה שאני מחפש. לפייסבוק יש בהחלט כוח, אסור לזלזל בה, כך גם ל"גוגל +" (בגלל שגוגל מקדמת את עצמה ולכן תומכת בכל מי ששם פוסטים "בגוגל +" [יש לי שם כ-1,300 חברים, שבקושי משתמשים "בגוגל +", בסה"כ זה מקום די מת], וכמובן שגוגל מקדמת את המשתמשים בשאר הכלים שלה דוגמת: בלוגר, יוטיוב, Drive, יומן, Maps ועוד). אולם, הכוח החברתי היותר טוב והמועיל יותר לעולם אנשי ההייטק וגם לא בהייטק, הוא (כרגע) בלינקדאין, עם מעל ל- 300 מיליון חברים ברחבי העולם.
עדכון 15.6.14: לפי פרסום
בגלובס מהיום, רשות המיסים עתידה להכניס את גוגל ופייסבוק למסגרת המיסוי בישראל. נמתין ונראה באם ההצהרות הללו אכן מתממשות. אם כן, יש בכך
בשורה חשובה וחיובית למשק הישראלי בכלל ולשוק ההייטק בפרט.