ניתוח: מכרז התדרים, שפורסם אמש לתדרים של דור 4 - LTE, נבנה כולו במטרה אחת בלבד: להוציא כמה שיותר כסף מתושבי ישראל במה שנקרא "מס תדרים" ואגב כך "הרגו" את היכולת לספק שירות מתקדם וטוב לתושבי ישראל, עם עידוד כניסת שחקנים חדשים.
מאת:
אבי וייס, 3.7.14, 08:15
מכרז התדרים החדש (ראה
כאן) כולל בתוכו כמה החלטות, שבספק אם הן חוקיות, אבל דבר אחד ברור מנוסח המכרז (
כאן): הוא נבנה ותוכנן בקפידה במטרה אחת בלבד: "לסחוט" כמה שיותר כסף מהמתמודדים, ובכך להטיל "מס מחסור מדומה של תדרים" על כל תושבי ישראל, כפי שניתחתי
בהרחבה כאן. מדובר בנזק כספי ממשי שבו כל אזרח בישראל, ממש כל אזרח, ישלם מכיסו, במוקדם או במאוחר, את עלות התדרים, לקופת משרד האוצר.
בישראל מתעסקים עדיין ב- LTE, בזמן שבכל העולם כבר עוסקים ב- LTE-A ומכינים כבר את המעבר לדור חמישי, 5G, כפי שפרסמנו
אך אמש.
המכרז הזה
גרוע מכל מה שניתן היה להעלות על הדימיון, משום שמי "שבישל אותו", החליט לעשות
הכל כדי ליצור תחרות חזקה בין כל המתמודדים על רצועות התדרים, וזאת ע"י ביצוע התרגילים הבאים:
א. מהתכנית המקורית
הושמטו כל תחומי התדרים ל- LTE בתחום ה-2.5-2.7 ג'יגהרץ, שתוככנו בטיוטת המכרז והיו "על השולחן" ב-8 השנים האחרונות (כולל מאבק חריף עם משרד הביטחון, שהוכרע בשנה שעברה בפשרה ומאבק עם בזק, שנכפה עליה לפנות תדרים בתחום הזה). כל תחום התדרים הזה, שהיה מיועד לאפשר לחברות לספק בעתיד הנראה לעין שירותי
LTE-A, פשוט
נעלם. זה יהיה במכרז הבא, שלא ידוע המועד שלו. גם אם משרד התקשורת יעבוד מהר, זו דחיה של לפחות שנה אם לא יותר.
למה בעצם לא נכללו תדרי ה- 2,600 מה"צ במכרז? כמה שלא תפשפשו בכל המסמכים הרבים שפורסמו, אין אפילו רמז מה קרה מאחורי הקלעים, שלפתע אחרי 8 שנים שיש טיוטת מכרז עם התדרים הללו, שנערכו לפחות 2 שימועים בנוגע אליהם, הם לפתע נעלמים, פשוט מתאדים. דהיינו: ההסבר הכי סביר שיש לי כרגע: זה נועד להגביר את "הרגשת המחנק" סביב "המחסור בתדרים" ולהעלות את ערכם במכרז. פשוט "תרגיל תחמון" על חשבון הכיס של כולנו.
ב. המכרז מאפשר
לכל מי שעונה על תנאי הסף לגשת למכרז. דהיינו: מאפשר מתמודדים חדשים ללא מגבלה כמה שחקנים חדשים יכולים להשתתף. תיאורטית,
כל התדרים במכרז יכולים להיות נחלת המתמודדים החדשים ואז חברות ותיקות (במיוחד חמור המצב לגבי פלאפון) תישארנה
ללא תדרים בכלל לדור רביעי. מה התוצאה? מאבק על המחיר ש"השמיים הם הגבול" למחיר, שחברה ותיקה תצטרך להציע במכרז, כדי שחברה חדשה לא "תגזול ממנה" את התדרים, שהיא זקוקה להם.
יתרה מכך, במכרז יש מנגנונים של
עידוד שחקנים חדשים
לגשת למכרז (הקלות במחיר תמורת נתח שוק, הקלות בדמי הרישיון, פריסת תשלומים ועוד). אם יש מחסור בתדרים ויש בישראל כבר 5 מפעילי סלולר (שזה יותר מדי, לפי גרסת
גלעד ארדן, שדחף את החברות להתמזג ברשתות), אז בשביל מה צריך
עוד ספקי סלולר חדשים? התשובה ברורה: כדי שתיהיה תחרות אגרסיבית כמה שיותר על מחיר התדרים. ככל שיש יותר מתמודדים המחיר יעלה. תרגיל מאוד פשוט על חשבון הכיס של כולנו.
יש גם במכרז משפט שיוצר "מציאות רבודה" (Virtual Reality) ולפיו "מחסור בתדרים" לא מאפשר יותר מ-3 שחקנים בדור 4 ולכן מותר ורצוי "לשתף רשתות". למה? הרי אפשר שיהיו 3 שחקנים בדור 4
בלי "לשתף רשתות", ב-2 מנגנונים חוקיים קיימים: "נדידה פנים ארצית" ו-"MVNO". בנוסף, אפשר לעשות
עוד מכרז ולספק בו תדרים למי שלא זכה במכרז הראשון (ממילא יהיה עוד מכרז, גם לפי גרסת משרד התקשורת). אז למה אין מקום ל-5 שחקנים בדור 4 ואיך זה קשור בכלל למכרז הנוכחי, שיכולים להיווצר בו עוד ספקים חדשים בסלולר, מעבר לחמישה הקיימים? זה ממש לא ברור.
ג. נקבע מנגנון נוסף, נבזי ביותר, כדי להעלות את המחיר של התדרים. המנגנון הזה אומר ככה (ויש לי ספק אם הוא חוקי, אבל זו מומחיות של עורכי דין, לא שלי):
1) מי שזכו בתדרים בפעם הקודמת (דהיינו: גולן טלקום והוט מובייל), הן יכולות להשתחרר מהמחויבות לפרוס רשת סלולר ארצית, שהייתה במכרז הקודם, אם הן תזכנה בתדרים
חדשים במכרז הזה.
2) אם הן
לא תזכנה בתדרים במכרז הזה, לא רק שהן תידרשנה לפרוס רשת ארצית לפי המכרז
הקודם, גם לא יאושר להן "שיתוף הרשתות" עם סלקום ופרטנר, בהתאמה, כשהן כבר חתמו הסכמים לגבי השת"פ החדש הזה.
3) בכל מקרה, ההשקעות של גולן טלקום והוט מובייל בדור רביעי חייבות להיות שוות ערך (כספי) להשקעות בדור 3 בו זכו במכרז הקודם, וזאת, אך ורק אם הן זכו בתדרים של דור רביעי, במכרז החדש.
למי שלא הבין את התרגיל המסובך הזה, הנה הסבר יותר פשוט: שת"פ אנטנות
לא יתקיים אם גולן טלקום והוט מובייל לא "יילחמו" על זכייה בתדרים חדשים במכרז הנוכחי. דהיינו: מראש המכרז כופה על 2 חברות אלו "להילחם" על תדרים חדשים ולהעלות את המחיר, שהמדינה תקבל עבור התדרים. אחרת, הן תישארנה
מאחור, בלי דור רביעי בכלל, בשום צורה ובלי שת"פ אנטנות.
דהיינו: לא רק שלחברות הוותיקות יהיה מאבק תדרים מול מתחרים חדשים לגמרי, הן תיאבקנה גם מול השותפות החדשות: גולן טלקום והוט מובייל.
בקיצור: "מלחמת הכל בכל", על כל רצועת תדר.
הבדיחות סביב המכרז:
המכרז הזה מלווה בכמה בדיחות מוזרות ודי עצובות:
א.
התחנפות של מנכ"ל פרטנר לשר התקשורת. לא ברור למה מנכ"ל פרטנר מברך את שר התקשורת על פרסום המכרז, אחרי שאותו שר ואותו משרד תקשורת "ירקו בפרצוף" של פרטנר 3 פעמים לפחות, בעניין ה-LTE:
1) המשרד "
עשה צחוק" מפרטנר בשימוע לגבי דור רביעי - LTE והתעלם מכל חוות הדעת, שפרטנר הגישה למשרד בעניין הדור הרביעי (בעיקר הניתוחים מפרופ'
ראול כץ).
2) "עשה צחוק" מפרטנר ומ
בקשתה לקבל רישיון להפעיל LTE ברצועה של 5 מגהרץ, שיש ברשותה פנויה למטרה זו.
3) כעת, המשרד "עושה צחוק" מפרטנר בכך שכופה על הוט מובייל (השותפה החדשה שלה, שותפות שכבר קיבלה אישור הממונה על ההגבלים העסקיים),
להילחם מולה על כל רצועת תדר, אחרת ההסכם הזה לא יהיה בתוקף.
ב. סלקום, כמו פרטנר, ביקשה אישור ממשרד התקשורת להפעיל LTE ברצועה של 5 מגהרץ, שיש פנויה ברשותה. סלקום כנראה לא למדה לקח מהצחוק, שמשרד התקשורת עשה מפרטנר, ו
עשתה בדיוק אותו דבר.
לכן, פניתי לסלקום לפני כשבוע בשאלה הבאה:
"פורסם
בדה-מרקר שסלקום פנתה למשרד התקשורת בבקשה לאשר לה להפעיל את הדור הרביעי בתדרים, שיש כבר לסלקום בתחום ה-1,800 מגהרץ.
אבקש לשאול:
- האם זה נכון?
- האם סלקום ביקשה להשתמש רק ברצועת תדרים של 5 מגהרץ לערוץ (בדומה לבקשת פרטנר מלפני כחצי שנה), איך זה מסתדר עם ההכרזות של סלקום לגבי LTE-A , או שזה רק שלב ראשון בדרך ל-LTE-A?
- מה יקרה עם סלקום לא תזכה בתדרים ל-LTE, במכרז התדרים, שיתפרסם בקרוב מאוד?"
לא הצלחתי לקבל תשובה, די ברור למה.
ג. הגדילה לעשות פלאפון, שפנתה למשרד התקשורת לקבל "הלוואה" של תדרים בחינם בלי מכרז, כדי להתחיל לספק LTE בתחום תדרים
שאין לה. האם פלאפון חושבת, שמשרד התקשורת זה מלכ"ר המסייע לאנשים במצוקה?? פשוט בדיחה עצובה, שיכולה להתקיים רק בישראל, בכאוס של ה-LTE.
מה כן היה צריך לעשות במכרז ל-LTE?
מה שלמדו לקח בכל העולם:
1. להקצות תדרים בתחום שמתחת ל-1 ג'יגהרץ. הטענה שאין תדרים פנויים היא הבל הבלים. בכל מקום בעולם שנטענה טענה כזו, הקימו ועדות ציבוריות לחקר הנושא ומצאו לפתע מאות מגהרץ פנויים.... יש להקצות לפחות 2X10 מגהרץ לכל מפעיל בתחומים הללו, כמו שנעשה באירופה.
2. להקצות רצועות תדרים מקבילות בהיקף, שיספיק ל-LTE-A לכל חברת סלולר שזוכה בהן. דהיינו: יש להקצות בסה"כ רצועות של 40 מגהרץ לכל חברה (בכל מקרה, לא פחות מ- 20 מגהרץ לכל רצועה ובעתיד הקרוב למצוא עוד 20 מגהרץ לרצועה),
ולא רצועות של 5 מגהרץ, כמו שיש במכרז הזה.
3. להקצות זאת במכרז בו הזוכה הוא זה שיציע את
המחיר הזול ביותר ללקוחותיו לתקופת הזמן הממושכת ביותר.
4. לפתור את בעיית חוקיות פריסת כל סוגי האנטנות בישראל.
5. להקצות כמות מסיבית של תדרים (ללא כל עלות, רק בעלות רישיון במחיר סמלי), עבור Offload עבור
רשתות WiFi ציבוריות, בתפעול של חברות הסלולר וגופים נוספים.
6. להקל (רגולטורית וכלכלית) על היכולת של יצירת ממשקי חיבור על הרשת הפיזית של Unlimited, כך שהיא תשמש כ"רשת ההולכה והגישה" לאנטנות של הדור הרביעי, לכל ספק סלולר שיחפוץ בכך.
7. במקביל, היה צריך להכין "תכנית תדרים לאומית" ולפעול לשחרור מסיבי של תדרים לטובת הציבור לכל סוגי השימושים (כולל ל
רכבת ישראל) ולקדם תכנית של "
שיתוף תדרים", תוך אספקת כלים ומבחנים גלויים למדידת "
חויית המשתמש" ברשתות הסלולר המתחרות (וגם ברשתות הקוויות).
היות וכל זה
לא קרה ב- 8 השנים האחרונות, בהן טיוטת המכרז קיימת, וגם
לא יקרה,
נקבל LTE נכה,
מסורס, עקום מלווה במס של מיליארדי ש"ח, שייגבה מכל אזרחי ישראל, במכרז מסובך ועל גבול החוקיות, פרי "ישארבלוף" מקורי ומלא חורים, שהמציא השר
גלעד ארדן וצוות
טייסי החלל, שכתב את מסמכי המכרז הזה.