רגולציה, ארביטראז', תאוות בצע ומה שביניהם...
מאת:
ניר סמיונוביץ, 10.2.15, 12:55
בארץ נוצר בלאגן מטורף. אין שום דרך לדעת באמת מה עלות השיחה האמיתית למספרי הפרמיום החדשים: 1-900, 1-901, 1-902 לפני החיוג. משרד התקשורת יצר בעיית אכיפה גדולה ביותר.
רגולציה, רגולציה, רגולציה! הדבר הזה שמצד אחד אמור להגן עלינו ומצד שני להגדיר את גזרות הפעולה המקובלות והחוקיות. הדבר הזה, שפעמים רבות אנו תוהים, "מה הם חושבים לעצמם?" – ומיד אחרי זה אומרים – "בעצם, יש פה הגיון מסוים".
רגולציה, יקירת ליבה של העולם הבירוקרטי השייך למעוזות השלטון, וכמובן, הכלי המאפשר לאדם הפחות הגון לעשות לחוק כעולה בעיני רוחו – ללא עוררין, ללא מפריע ויחד עם זאת, בחסות החוק ונציגיו.
הרגולציה האחרונה של משרד התקשורת בתחום
מספרי הפרמיום נועדה למסד את תחום מספרי הפרמיום במדינת ישראל. המטרה היתה יחסית פשוטה, לקבוע אמות מידה הגיוניות ושיטת חיוב אחידה, שתהיה מיושמת מול כל המפעילים, ללא עוררין ובצורה שתהיה ברורה והגיונית. התוצאה בשטח היא: בלבול, הטלת אחריות הזויה מחוץ למשרד התקשורת, פתיחת שוק התקשורת הישראלי להונאות
ארביטראז' וכמובן – בסופו של תהליך –
נזק כלכלי כבד ביותר ללקוח הקצה.
הרגולציה הנוכחית קובעת 3 טווחי מספור אחידים:
1-900 – חיוב לפי דקה עד 50 אג' לדקה, עד 30 ש"ח לשיחה כולה.
1-901 – חיוב לפי דקה או לפי שיחה, עד 50 ש"ח לשיחה כולה.
1-902 – חיוב לפי דקה או לפי שיחה, עד 100 ש"ח לשיחה כולה.
עכשיו יש סדר – ברור?
לא נכון, לא רק שאין סדר, יצרנו בלאגן מטורף. אין שום דרך לדעת באמת מה עלות השיחה האמיתית
לפני החיוג לקו. אזי, משרד התקשורת קבע: "יש להכריז על החיוב לפני השיחה ולאפשר עד 5 שניות לנתק את השיחה ללא חיוב". נפלא – אבל בפועל יש פה בעיית אכיפה גדולה ביותר.
בהתאם לרגולציה, ספק התקשורת אחראי על אכיפת הרגולציה ולניהול רישום של השירותים השונים. בפועל, מה שיקרה יהיה משהו מאוד פשוט – ספקי התכנים יכניסו את ההודעות השונות, יתנו לספק התקשורת לבדוק, ואחרי כמה ימים יסירו את ההודעה – למה? כי "שיטת מצליח" תמיד עובדת. הרי, לספקי התקשורת אין יכולת לבדוק בצורה יומית/שבועית/חודשית את המספרים שלהם – לא?
באנגליה קיים רגולטור מסודר לנושאים האלה הנקרא
PAY PHONE PLUS. התפקיד של
PAY PHONE PLUS הוא לשמש גוף בקרה על כל נושאי מספרי הפרמיום באנגליה. אבל אם תבדקו תגלו, ש-
PPP איננו גוף ממשלתי, אלא חברה למטרות רווח – כלומר, להם יש אינטרס מאוד ברור, שהדברים יעבדו כמו שצריך. כי אם לא, ספקי התקשורת השונים ישללו להם את המנדט, שקיבלו לנושא זה, ובגדול, כל המערכת תקרוס. כמובן, כדי שדבר כזה יעבוד, הגוף צריך להיות משולל אינטרסים לחלוטין, משולל כל מגע וקשרים עם ספקי התכנים השונים וכו' – בארץ זה לא יקרה בחיים.
הרגולציה באנגליה קבעה את מושג ה-
CHARGE BAND. הרעיון הוא פשוט, מספרי הפרמיום מוקצים לספקי התקשורת לפי פסים ולא לפי קידומת המציינת את ספק התקשורת. כל פס מציין סוג חיוב ושיטת חיוב אחרת. ההגיון הוא פשוט, המספר אומר בצורה ברורה מאוד ומיידית מה החיוב, אין צורך בהודעות מגוכחות, שאפשר להסיר אותן, אין צורך בבקרות מיותרות – יש שיטה ברורה ושקופה לחיוב.
אחד הנושאים הנוספים שהרגולציה טיפלה בהם הוא – ביטול החיוגים לחו"ל במחירים מופקעים או לא הגיוניים. הרגולציה קובעת שלכל יעד בעולם יהיו שני מחירים בלבד – מחיר נייח ומחיר נייד. רגע, עצרו את הרכבת לרגע, כיוון שיש פה משהו
לא הגיוני לחלוטין. כיצד נוכל להבדיל בין יעד נייח ליעד נייד? אהה... ברור, לפי המספור. ברוכים הבאים למדינה היחידה בעולם שבה ארביטראז' של דקות שיחה הוא חוקי. הכיצד? בואו נבדוק – זה אומר שמספר הטלפון
+447509111111 הוא מספר נייד באנגליה. רגע, בדיקה קצת יותר מעמיקה תגלה שהמספר הזה נמצא בעצם באי ג'רזי, ומחירו ברמה ה-
WHOLESALE שונה ממחירו של
UK MOBILE.
אז, מה הצרכן ישלם עבור שיחה ל-
UK MOBILE? עלות אמיתית של
UK MOBILE או עלות של
JERSEY MOBILE? הרגולטור יטען ל-
UK MOBILE, והסבירות היא גם שיחייב את הספקים למחיר הזה. כלומר, אני בתור לקוח של מב"ל אוכל לשלם מחיר שהוא נמוך בצורה משמעותית מול מחיר השוק עבור שיחות ליעד זה. ברוכים הבאים לעולם הנפלא של ארביטראז', איפה שאנשים עושים כסף גדול מדקות קטנות.
כמובן, האפשרות השניה היא שהמב"ל פשוט יחסום את הטווחים הרלוונטיים של
JERSEY, אבל אז תהיה לנו בעיה – בהתחשב בעובדה שלאחד הבנקים הגדולים בישראל יש שלוחה באי, וגם, קיימת פעילות עסקית ענפה בין האי לבין מדינת ישראל.
כלומר, איפה שעד היום ספקי המב"ל השונים הפעילו רגולציה פנימית, בדומה מאוד לרגולציה שמספקת
PPP – נכפת עליהם כרגע רגולציה חיצונית, חסר כל שיקול מעמיק, שנבנתה (לפחות כמו שאני רואה את זה)
כלאחר יד, על ידי יועץ חיצוני, שככל היותר יש לו אינטרס מסויים במבנה הנוכחי. להזכירכם, אנחנו בכל זאת מדברים על מדינת ישראל, וכמו כל יהודי טוב, באשר יתחכמו לו, יתחכם הוא.
אני סמוך ובטוח שתוך זמן קצר מאוד נראה סוגים חדשים לחלוטין של הונאות בתחום, מהונאות בתחום הארביטראז', דרך ספקי תוכן שעושים כל מיני טריקים כדי לעקוף את הרגולציה החדשה – שאין לה שום בסיס דיכוטומי ברור, ושנראה שכל מטרתה לפגוע מצד אחד בספקי השרות ובספקי התכנים ומצד שני בלקוחות.
שוב, תאוות הבצע וחוסר המקצועיות עובדים בחסות הביזיון הנקרא
שרותי פרמיום במדינת ישראל. במקום לבנות רגולציה הגיונית וברורה, בנו מנגנון
חסר שחר, שאין שום דרך לפקח עליו בצורה מסודרת, ללא יכולת רגולציה עצמית – ומטילה את כל האחריות לגורם שהכי לא רוצה ברגולציה, ואלו ספקי התוכן – שיעשו הכל כדי להימנע ממנה או לעקוף אותה בצורה זו או אחרת.
מאת: ניר סמיונוביץ, פברואר 2015
מנכ"ל GreenfieldTech
www.greenfieldtech.net
nirs@greenfieldtech.net