היעדר שר תקשורת מתפקד (שמו: דודי אמסלם), מוביל את צמרת משרד התקשורת במירוץ להלבנת עבירות וקביעת עובדות, גם בתחומים הכי רגישים של שוק התקשורת. מדובר בדרישה ל"ישראליות" של בעלי תשתיות התקשורת המרכזיות והחיוניות ביותר במדינה - סלולר וקווי לרבות סיבים. עוד מחטף של "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת". הפעם הקליקה הפילה בפח גם את השב"כ. איך השב"כ הסכים לישראבלוף הזה? פשוט מדהים ומזעזע גם יחד.
עדכון בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 8.3.20, 18:48
כמה כלי תקשורת, שאין להם צל של מושג ברגולציית עולם התקשורת הישראלי, מיחזרו את הודעת משרד התקשורת מהיום (
כאן), בדבר שימוע
להורדת הצורך ב"ישראליות", כדרישה מקדימה לאחזקת הבעלות בתשתיות תקשורת המרכזיות בישראל (קוויות וסלולריות).
בחודש האחרון, "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת"
משתוללת, בהיעדר שר תקשורת מתפקד (שמו, למי ששכח,
דודי אמסלם, בתמונה משמאל), והוציאה סדרת החלטות ושימועים בתחומים מגוונים וחשובים ביותר (המנותחים למשל
כאן,
כאן,
כאן ו
כאן),
כשכולם בעלי צביון אחד מרכזי: לסייע לקבוצת סלקום ושות' (כלומר גם IBC, שהיא חלק מהקבוצה וגם לחברות נוספות - לפי הצורך).
בלינקים הללו יש רק את ההחלטות והשימועים,
שפורסמו. עדיין אין לי הערכה
כמה החלטות בוצעו בסתר, מבלי שהן פורסמו והן מוסתרות כרגע מהציבור (בכוונה). פרשה אחת מוסתרת
חשפנו אמש ופרשה נוספת חמורה ביותר, נחשוף מחר (
עדכון:
נחשף כאן).
כבר היינו בסרט הזה, והוא נגמר די רע. ממש רע. זה היה לאחר ש
נתניהו (שהיה רוה"מ וגם שר התקשורת) הורחק
במחצית 2016 מטיפול בקבוצת בזק והשר
צחי הנגבי מונה להיות שר התקשורת (בתחילה רק לבזק ואחר כך לכל השוק), שר, שלפי
דבריו בחקירתו בתיק 4000, לא התעניין הרבה בנושאי רגולציה וגם טען בחקירתו, שהוא לא הבין מה מדברים איתו ולכן הוא סמך באופן מוחלט על המנכ"ל,
שלמה פילבר (כיום "עד מדינה").
בתקופת הדימדומים הזו, של שר לא מתפקד, עשה
שלמה פילבר הרבה צעדים לטובת קבוצת בזק, צעדים, שנחשפו (בעיקר בגלל דיווחים לבורסה, כל הצעדים הוסתרו בתחילה, ע"י המנכ"ל דאז) ובכלל זה:
- העניק "מתחת לשולחן" ספקטרום תדרים של 5 מגהרץ לפלאפון, בלי מכרז, מתנה בשווי של עשרות מיליוני ש"ח (35 מיליון ש"ח לפחות), מה שהפך באותה עת את חברת פלאפון (מקבוצת בזק, בשליטת שאול אלוביץ'), לחברת הסלולר בעלת הביצועים הטובים ביותר בשוק הסלולר, מול מתחרותיה.
- לפי בקשת פלאפון, בקשה, שנחשפה לאחר זמן על ידי סיני ליבל, החליט שלמה פילבר, על דעת עצמו וללא כל פרוטוקול ודיון, לקצר את שעות פעילות מוקדי התמיכה שלה מ-13 שעות ביום ל-10 שעות ביום, מתנה בשווי של עשרות מיליוני ש"ח לכל שנה. היות ואי אפשר היה לתת את המתנה הזו רק לפלאפון, כל חברות הסלולר קיבלו ממנו את המתנה הזו, שבמצטבר מדובר בהטבה \ מתנה של מעל ל-100 מיליון ש"ח לשנה.
- לפי בקשת פלאפון, ויתר על הדרישה ל"פריסה אוניברסלית" בכל המדינה. היות ואי אפשר לתת את המתנה הזו רק לפלאפון, כל חברות הסלולר קיבלו את המתנה הזו, בשווי מצטבר של מאות מיליוני ש"ח.
- שלמה פילבר החליט לתת מתנה ענקית לבזק בדמות מכתב של "הורדת ההפרדה התאגידית", מהלך ומתנה בשווי של מיליארדי ש"ח (על הנייר, כי זה לא יצא לפועל). זאת, במימוש "נכס מס" של YES. כל זאת, מול התחייבות של בזק לפריסת סיבים לבתים. פרטים נוספים יש ב"תיק בזק".
כעת אנו ב"
שידור חוזר" של התהליכים הללו, גם כן עם
שר לא מתפקד, אבל לכיוון השני, הכל אנטי בזק ומוטה לכיוון
של סלקום ושות'.
את המהלכים הללו מוביל מנכ"ל משרד התקשורת דהיום,
נתי כהן (בתמונה משמאל).
לאור השימוע המפתיע החדש, שיצא היום, בדיוק כשעדיין אין הכרעה מה יהיה הרכב הממשלה הבאה וטרם הושבעה הכנסת הנכנסת וטרם החלה לתפקד, הוצאתי את השאלות הדחופות הבאות לשר התקשורת
דודי אמסלם:
"הנדון: שינוי הדרישה לאחזקת שיעור מזערי של אמצעי שליטה בבעל רישיון כללי בידי גורם ישראלי.
שבוע טוב,
1. בשימוע
שפורסם היום ע"
מנכ"ל משרד התקשורת, עולה ממה שפורסם,
שממומשת על ידו תכנית "להלבנת עבירות" ובכללן:
א. היעדר "ישראליות" של הבעלים של קבוצת הוט,
פטריק דרהי (השר נשאל על כך כמה פעמים, למשל
כאן בסעיף 6).
ב. "
ישראבלוף" לגבי "הישראליות" של הבעלים של קבוצת סלקום,
אדוארדו אלשטיין (השר נשאל על כך כמה פעמים, למשל
כאן בסעיף 6 ומפורט כמה פעמים באתר, למשל
כאן ובמיוחד
כאן).
2. "ההלבנה" הזו נעשית כביכול
בגיבוי של השב"כ, שבספק אם השב"כ ידע מה המטרה של השינויים הללו ("הלבנת עבירות" בדיעבד, ע"י צמרת משרד התקשורת, בשירות בעלי ההון וההשפעה הישירה על צמרת המשרד).
3. בנוסף, הדרישה לישראליות אינה רק אינטרס של השב"כ, זה אינטרס של
כלל מדינת ישראל ותושביה, ולא ניתן לבצע מחטף כזה, רק בהסתמך על
"עבודה בעיניים", שביצע המשרד על השב"כ (ולא בפעם הראשונה).
4. אם לא די בכך, נטען, שהשימועים נעשים על פי
סעיף 13 בחוק התקשורת, כשכל קורא עברית בלי ניקוד, יכול לראות, שאין לסעיף 13
שום קשר לשימוע, ובחוק התקשורת יש
הרבה סעיפים אחרים הנוגעים ל"ישראליות" של בעלי חברות התקשורת, וכאן נעשה ניסיון שקוף של עקיפת הצורך בשינויי חקיקה, ע"י ביצוע חקיקת משנה בתקנות, שמחסלות את כל סעיפי החוק הראשי, דבר שלא יעלה על הדעת, במיוחד שמדובר
בשינוי מדיניות קוטבי, שהממשלה והכנסת לא ידונו בו (כי השימוע עוקף את החוק, הממשלה והכנסת, למעט ועדת הכלכלה של הכנסת, שתאשר התקנות, שמוגשות לה, כמעשה שגרה).
5. בשימוע נטען, שמטרתו להקל רגולטורית ולהפחית נטל רגולטורי, בעוד שאין לעניין זה שום קשר לנטל רגולטורי, להיפך. מדובר בספין ירוד, שיצא מקצה האצבע של מנכ"ל משרד התקשורת.
המציאות בדיוק הפוכה: אך לאחרונה הממשלה החליטה
להכביד את הקריטריונים הנוגעים לגבי רוכשים זרים של תשתיות חיוניות שיש במדינת ישראל.
6. האם השר
הסכים לביצוע שימוע כזה, בטרם הממשלה גיבשה
מדיניות חדשה בנושא ה"ישראליות" של בעלי חברות התקשורת בישראל?
7. אם כן, האם השר הסכים, שהשינוי הזה "ילבין בדיעבד" את הפרות החוק, התקנות והרישיונות,
שכבר נעשו בנושא זה (דוגמת הוט וסלקום)?
אודה לתגובה דחופה
".
תגובה טרם קיבלתי, ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו כבר יודעים, שלא אקבל תגובה. די ברור למה.
כמה הערות לשימוע ההזוי והבלתי חוקי הטרי הזה מהיום:
- ההגדרה של"ישראליות" אינה אינטרס של השב"כ, אלא של מדינת ישראל. לכן, הסכמות השב"כ לשינויים, שהציע מנכ"ל משרד התקשורת - אין להן תוקף.
- האינטרסים של "ישראליות" הם לא רק בהיבטים הביטחוניים של בעלי חברות תשתיות התקשורת. יש היבטים לא פחות חשובים כגון: הזיקה של בעלי התשתיות למדינת ישראל, השקעות ורכישות גומלין במדינת ישראל, אי משיכת המשאבים של ישראל לחו"ל (כבר ראינו כיצד בעלי IBC השבדי, הביא לבניית Data Center, כביכול לצרכי החברה, מכספי משלמי המסים בישראל - מתקן שנבנה בשבדיה...), תשלום מיסים בישראל (הטייקונים, שעומדים מאחורי סלקום והוט, לא מעוניינים לשלם מיסים בישראל, אלא במקלטי מס, או במדינות, שבהן המס הוא מזערי), התחייבות להעסקת עובדים מישראל לאורך זמן, זיקה לשמירה על כללי התחרות בישראל לרבות זיקה לשמירה על חוקי הצרכנות והגנת הצרכן הישראלי, ועוד ועוד. לכל הנושאים הללו - אין שום קשר לשב"כ.
- לכן, השיקול לגבי ה"ישראליות" של בעלי תשתיות התקשורת, חייב להיות של הממשלה בכללותה, באישור הכנסת (בשינויי חקיקה ולא רק באישור התקמת בוועדת הכלכלה), ולא של השב"כ, ובשינויי חקיקה מלאים ומתאימים בכנסת, כי הכנסת היא זו שקבעה ואישרה את הצורך ב"ישראליות", בסעיפים רבים בחוק התקשורת.
- תיקון תקנות המשנות סדרי עולם, כדי "להלבין עבירות" בדיעבד, הוא דבר בלתי נסבל ובלתי מתקבל על הדעת במדינת חוק. קודם צריך לטפל בעבירות ואחרי כן אפשר לדון בשינוי הכללים, אם בכלל.
- את התקנות החדשות הכינה היועצת המשפטית של משרד התקשורת (ראה כאן), עו"ד דנה נויפלד, שיש לה "הסדרי ניגוד עניינים", שלא בוטלו, שנראים סותרים את המגמה והתוכן של השימוע הזה והתקנות, שהוכנו על ידה כחלק מהשימוע, למשל, לטובת האינטרסים של סלקום ו-IBC.
- לכן, מן הדין, ששר התקשורת יתעשת ויבטל את כל "המחטפים" של נתי כהן, שנעשים ממש מתחת לאפו.
עדכון 9.3.20: פורסם מאמר ניתוח מאוד נרחב ומעניין, על הסוגיות שיש בשימוע המוצג כאן, ניתוח של
ארז רביב מ-Davar1, מאמר
הנמצא כאן, מאוד מומלץ לקריאה.
עדכון 14.6.20:
גד פרץ מגלובס פרם
כאן מאמר תחת הכותרת: "המדינה מבקשת דחייה במתן תשובה בסוגיית ההפרדה המבנית בבזק. הצוות הבינמשרדי העוסק בנושא מתקשה להגיע להסכמות על מתווה הפרדה והיום הוחלט לבקש דחייה נוספת מבג"ץ".
עדכון 17.11.20: הוגשה תלונה למבקר המדינה בגין אי מענה של משרד התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין, לתלונה בנושא "הישראליות של
פטריק דרהי". אישור קבלת התלונה נמצא
כאן.
עדכון 6.10.21: בעקבות אי המענה של משרד התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין לתלונותיי מסוף 2020 בעניין "אי הישראליות של
פטריק דרהי" -
כאן, שלחתי תלונה חדשה לנציב התלונות במשרד מבקר המדינה -
כאן.