בסוף הכתבה] לאלה שיצרו את הבעיה (ועדה חסרת כל בסיס חוקי הנמצאת תחת חקירה, שגם שולטת במה שמכונה "עסקני וועדת הרבנים לענייני ניתוק קווי תקשורת"), ו
חבילות הסלולר ב"קומה הכשרה".
(לא דרך תקנות התקשורת המוצאות בהליך סדור באישור שר האוצר), לגבי הורדת המחירים בבזק החליטה צמרת המשרד ללכת ב"דרך המלך" ו
שימוע מסודר ובדיוק לפי החוק, באתר החקיקה הממשלתי. הנוסח המלא של השימוע
, ששימש את צמרת משרד התקשורת להחלטה המוצעת הזו (הבעיה של היעדר בסיס נתונים, שהוביל לשימוע שקרי, מפורטת בנספח א' כאן למטה).
זאת, בזמן שהנתונים של "למידה מרחוק" במגזר החרדי השתנו לחלוטין בחודשיים האחרונים (ראה למשל
אולם, מה שברור, שזה אתנן נוסף המתחבר, כנראה, גם למפלגת יהדות התורה, שיש לה (על פי המתפרסם באתרים החרדיים) קשר ישיר לשר ולמנכ"ל. זו אותה מפלגה ,שגם מובילה את מה שמכונה "עסקני ועדת הרבנים לענייני ניתוק קווי תקשורת",
למה ניתן "לכסח" את בזק בלי שום בעיה בהצעה החדשה הזו של צמרת משרד התקשורת?
מהסיבה המאוד פשוטה: יש כאן "
הצטלבות אינטרסים" של 2 קליקות במשרד התקשורת, קליקות המנהלות את המשרד הזה בשנתיים האחרונות:
א. הקליקה נגד בזק, שמוביל אותה סמנכ"ל בכיר לכלכלה ד"ר
עופר רז-דרור, ויש בה שותפים בכירים נוספים דוגמת המנכ"ל (
נתי כהן),
אתי שמואלי ועוד.
ב. הקליקה נגד נתניהו (שסייעה במישרין ובעקיפין לתופרי תיק 4000), וגם נגד בזק, שכוללת, בין היתר, את: המ
שנה למנכ"ל
שמילה מימון, (בתמונה משמאל), היועצת המשפטית עו"ד
דנה נויפלד, ועוד בכירים דוגמת: עו"ד
איה בן-פורת, עו"ד
ברוריה מנדלסון,
יאיר חקק (בוגר קרן וקסנר) ועוד. כולם מופיעים
ברשימת עדי התביעה בבית המשפט המחוזי בי-ם.
כך, במקום להודות בטעות של טבלאות המחירים האנכרוניסטים של בזק, במקום להוריד את הקש"ג לאפס, ובמקום לקבוע "מחיר תקרה" חודשי בלבד, או לחילופין לקבוע "מחיר מטרה" בלבד, ולהניח לבזק ולשאר החברות בשוק להתחרות זו בזו, עם הצעות פשוטות יותר לעלות השירות הטלפוני, יצרו כאן "מפלצת רגולטורית חדשה" בתואנות שקריות (כמפורט בנספח א' כאן למטה).
כך, התחרות בשוק הייתה מגיעה לבד לאיזון נמוך והגיוני עבור הלקוחות, ללא כל צורך בכפייה, אם היה נקבע מחיר מכסימלי או מחיר מטרה (או בכלל לא היה נקבע מחיר לטלפוניה של בזק, כמו שאין מחיר לטלפוניה הקווית של הוט, סלקום, פרטנר וכיו"ב).
נראה בברור בשימוע, שהמתכונת שנבנתה לההסדר הזמני המוצע, יותר משהיא באה להגן על שימוש חורג של לקוחות המגזר החרדי, היא באה להגן על מתכונת הפיקוח השגרתית המעוותת של המשרד, שהיא מתכונת כושלת, או טפשית, בכל פרמטר - במטרה, בשיטה, בעדכון ובתוצאה. פשוט תפיסה רגולטורית כושלת פרי שילוב של אינטרסים של 2 קליקות, שמה שמשותף להן זו שנאת בזק (מלבד שנאת
נתניהו).
נספח א'
מה בסיס הנתונים לשימוע?
האם העלייה בדקות השיחה בבזק מקורה אולי
בשיחות לקווים אירוטיים?
אולי בהאזנה לקווי תוכן של
הכרויות? אולי בהאזנה ל
מגידות עתידות וקוראות בקפה?
אולי ב
פטפטת בין לקוחות משועממים הסגורים בבתים?
מהיכן משרד התקשורת למד, שהעלייה בדקות שיחה היא בגלל לימודים במגזר החרדי??? זה לא ברור.
הנה
מה שנכתב בשימוע:
******************************************************************************************************************
כמו כן, למנויים מהמגזר החרדי מאפייני שימוש ייחודיים בצריכת שירותי תקשורת. שיחות טלפוניות הם אמצעי התקשורת העיקרי בו עושים מנויים אלה שימוש, חלף שירותי האינטרנט והאפליקציות המשמשות לתקשורת בין פרטים; נוכח כך, נעשה שימוש רב בנוסף גם ב"קווי תוכן", במסגרתם מושמעים תכנים שונים למתקשרים אליהם (דוגמת שיעורי תורה, עדכוני מידע שוטפים ועוד). בתקופת משבר הקורונה גם הלמידה מרחוק של התלמידים במגזר החרדי נעשית באמצעות הטלפון, לעומת השימוש ברשת האינטרנט הנפוץ בשאר האוכלוסייה.
בהתאם לנתונים שחברת בזק העבירה למשרד בנוגע לסלי התשלומים החלופיים, קיימת
עליה משמעותית בכמות הדקות החורגות בהשוואה בין תקופת שגרה לתקופת הקורונה,
ועליה משמעותית בכמות הקווים החורגים. בנוסף, בדיקת כמות הדקות החורגות בממוצע ל"מנוי חורג" העלתה שמנויים אלה
הכפילו את כמות הדקות החורגות החודשיות שלהם. לפי הנתונים למעלה מ-10% ממנויי בזק יידרשו לשלם בממוצע כ-100 ₪ בחודש בנוסף לתעריפי הסלים החלופיים, עבור השימוש החורג התוספתי. יצוין כי הנתונים נכונים לחודש מרץ 2020
והם אינם משקפים את העלייה הצפויה בשימושי המנויים אשר יבצעו למידה מרחוק באמצעות הטלפון הנייח בביתם. עבור מנויים אלה הצפי לעליה בתשלום גבוה הרבה יותר.
בהמשך לכך, מטרת התקנות המוצעות היא לקבוע באופן זמני לתקופה של חודש, הוראות לחישוב תשלומים בעד שיחות וקו מנוי-טלפון ברשת חברת בזק במתכונת של חבילות, וזאת חלף מרבית הסלים שמציעה חברת בזק, הכוללים למעלה מ-90% ממנויי הטלפון הנייח של החברה.
בזק בכללותם, ובפרט המנויים המשויכים לסלי התשלומים החלופיים, בעד דקות חורגות. מן הנתונים עלה כי כבר בחודש מרץ נרשמו תשלומים עודפים של כ-100 ₪ בממוצע לכ-150 אלף מנויים החורגים ממכסת הדקות שלהם, ומשרד התקשורת צופה כי היקף השימוש החורג ימשיך ויעלה בחודש אפריל עקב השימוש הגובר בטלפון הנייח לטובת לימודים מרחוק. על כן בכל יום שעובר ובו שינוי התקנות לא נכנס לתוקף, נרשמים חיובים חורגים ובלתי סבירים למנויים רבים. אנו סבורים שהיקף החיובים החורגים יכול להגיע למאות שקלים למנוי ועל כן יש חשיבות רבה להחיל את ההסדר החדש בהקדם ככל האפשר
************************************************************************************************************
מה חסר בקטעים, שהבאתי כאן למעלה?
אם לא הבנתם, אז חסרות כאן המילים הכי חשובות: שהעלייה בדקות השיחה היא ב"קומה המספרים הכשרים" של בזק.
משרד התקשורת החליט מדמיונו, שהעלייה בדקות השיחה היא של "למידה מרחוק" ורק אצל החרדים.
אם כך היה והווה, זה היה אמור להיות רק בקווים הכשרים של בזק.
אבל נתון כזה - אין כאן. פשוט אין.
גם בקריאה מדוקדקת של כל המסמכים ששימשו כרקע להחלטה (מצוים כאן), אין שום רמז לנתון כלשהו, שהעלייה בצריכת דקות בבזק מתחילת הסגר עד היום, שייכת "לקומנה הכשרה" בכלל וללמידה מרחוק במגזר החרדי בפרט.
ככה משקרים לציבור ויוצרים מצג שווא, שלא מבוסס על שום דבר, רק הרצון לתת "אתנן פוליטי". זה הכל.
עדכון 30.4.20, 17:00:
א. פורסם ע"י
גדי פרץ בגלובס
כאן (כמה לא מפתיע): "
למרות הוראת משרד התקשורת: חסימות מספרי הטלפון במגזר החרדי נמשכות.
למרות ההוראה של משרד התקשורת להפסיק חסימות מספרים, ל"גלובס" הגיעו בקשות של גופים המבקשים לנייד מספרים כשרים, אך נחסמים בשל התנגדות ועדת הרבנים לענייני תקשורת.
רשות התחרות אישרה כי הנושא בטיפולה".
ב.
גדי פרץ מגלובס פרסם
כאן: "רשות התחרות בודקת תלונות נגד ועדת הרבנים לענייני תקשורת. הרשות בודקת סירובה של ועדת הרבנים לאפשר פתיחת מספרים כשרים לשירותי אינטרנט". הבעיה שהרשות לתחרות קיבלה ממני תלונות מפורטות עם המול מסמכים מקוריים כבר ב
מרץ 2019 ולא עשתה עם זה מאומה.
כלום.
עדכון 3.5.20: ההסדר הלא חוקי (לא נעשה בדרך תקנות התקשורת המוצאות בהליך סדור באישור שר האוצר) והלא צודק
בעניין השיחות בסלולר למגזר החרדי מתוכנן
להיות בתוקף עד 5.6.20 (די ברור למה: אתנן פוליטי - כפי שניתחנו כאן). זאת, אחרי
שההסדר הקודם היה
אמור להסתיים ב-6.5.20.
עדכון 6.5.20: שר התקשורת החליט
(כאן ו
כאן) להאריך עוד בחודש (
עד 5.6.20) את ההסדר הבלתי חוקי והלא הגיוני (כי זה
מיועד רק לציבור אחד), בעניין דקות שיחה חורגות בסלולר. למותר לציין שאת תגובתי לשימוע - גרסו "במגרסה של שמילה"...
עדכון 10.5.20: השימוע הפך למיותר לאור החלטת בזק כדלקמן: בעקבות השינויים בדפוסי השימוש בזמן מגפת הקורונה, החליטה בזק ליזום ולייצר מנגנון זיכוי שייטיב עם אוכלוסיות העושות שימוש מוגבר בימים אלה בטלפון הביתי. החברה תעניק זיכוי כספי ללקוחות, שעשו שימוש מוגבר בחודשי התפרצות הקורונה. על פי ההצעה ובכפוף לאישור משרד התקשורת, יינתן זיכוי למרבית הלקוחות. המהלך יאפשר חיסכון של עד עשרות אחוזים בחשבון הטלפון. בזק תזכה רטרואקטיבית לקוחות שחרגו בחודשים הרלוונטיים.
עד היום היו קיימים בבזק מספר מסלולי דקות שיחה ממסלול לממעטים לדבר המציע 100 דקות שיחה בחודש, בעלות של 39.90 ש"ח ועד למסלול המרבי המציע 1,500 דקות שיחה בעלות מקסימלית של 99 ש"ח לחודש. במהלך תקופת הקורונה נרשם זינוק חד בהיקפי השימוש, ולקוחות רבים ביצעו שיחות בהיקפים של אלפי דקות, תוך חריגה מהותית מהדקות הכלולות בסלים אליהם היו מנויים. המהלך החדש יאפשר חיסכון של עד עשרות אחוזים בחשבון הטלפון ללקוחות, שחרגו מהמסלול אליו היו מחוברים עד לחודש מרץ, עם פרוץ הקורונה. המנגנון המוצע יתייחס לתקופה שבין ה-1.3.20 ועד ל-14.6.20.
זכאים להטבה לקוחות, שחרגו ממכסת סל הדקות אליו הם משוייכים. לקוחות אלה לא יחויבו לפי תעריף דקה חורגת אלא לפי תעריף סל דקות התואם את היקף הצריכה, שביצעו בפועל בתקופת הקורונה. למשל, לקוח, שחרג מעבר למסלול הדקות המרבי הקיים היום (1,500 דקות), יחויבו לפי סכום של 25-30
₪ לכל 1,000 דקות נוספות, זאת במקום עד עלות של 0.18 אגורות בגין דקת חריגה במרבית המסלולים (חריגה שעלותה יכולה להסתכם במאות ש"ח).
להלן
הודעת שר התקשורת בהמשך להודעת בזק:
מדברי שר התקשורת, חה"כ (חבר כנסת) דודי אמסלם:
"לנוכח המצב הרגיש בתקופה זו יש לקבל החלטה לטובת ציבור מנויי הטלפון הקווי בישראל, ישנה עלייה משמעותית בצריכת דקות שיחה בטלפונים הנייחים, בין היתר, עקב תוכנית הלמידה מרחוק, ועל כן יש להתאים את מודל התשלומים לתקופה זו כפי שעשינו בנייד. ההחלטה יכולה להביא לחסכון של מאות אלפי שקלים לכל בית אב!"
משרד התקשורת אישר הסדר בנוגע לתשלום עבור שירותי טלפון נייח בתקופת משבר נגיף הקורונה.
בהתאם להסדר חברת בזק תעביר אוטומטית לקוחות שחרגו מחבילת הדקות הקיימת להם לחבילה גדולה יותר, בהתאם לשימוש שעשו בפועל.
מעל לחבילת הדקות הגדולה ביותר המשווקת היום בבזק, המונה 1,500 דקות, יוקמו חבילות נוספות של 2,000-8,000 דקות (במרווחים של 1,000 דקות), אליהם ישויכו מנויים לפי השימוש, בתעריפים סבירים המספקים מענה למנויים החורגים.
חברה בזק תזכה את מנויי החברה אשר חויבו מעבר לתשלום המקסימלאי אשר נקבע בהסדר.
הסדר יחול החל מיום 1 למרץ 2020 והוא ימשך עד ליום 14 ביוני 2020.
ההסדר שיתקיים עבור יתר המפעילים שמספקים שירות טלפון נייח, יהיה דומה במהותו ויכלול מעבר אוטומטי של לקוחות שחרגו מחבילת הדקות הקיימת להם לחבילה גדולה יותר, בהתאם לשימוש. במידה ומנויים יחרגו מחבילת הדקות הגדולה ביותר שמשווקת על ידי החברה עלות דקת החריגה בה יחוייבו תהיה עלות מופחתת מהעלות הקיימת היום, ותעמוד על 2.75 אגורות לכל דקת חריגה (כולל מע"מ).
ההסדר ביחס למפעילים אלו יחול מה-28 לאפריל עד ה-27 למאי 2020.
הנחייתו של שר התקשורת, והתערבותו בנושא, נועדה למנוע תשלומים שאינם סבירים על ידי מנויים שיעשו שימוש מוגבר בטלפון הנייח בעקבות המצב שנוצר בתקופת משבר הקורונה.
כל ההחלטות
נמצאות כאן.
עדכון 13.5.20: תלונתי ליועמ"ש בעניין חסימות "עסקני ועדת הרבנים לענייני חסימות תקשורת" שחסמו את ההעברת ההודעות ממשרד הבריאות ואת איכון השב"כ עקב מגפת הקורונה, הועברה לטיפול המשנה ליועמ"ש
- כאן.
עדכון 1.6.20: שר התקשורת החליט (כאן וכאן) "שלא להאריך את תוקפה של ההוראה בעניין "תשלום עבור דקות חורגות -
נייח".
נספח ב'
האתנן של השיחות בסלולר:
[לקוח
מכאן, מ-4.4.20]
זה לא נגמר - עוד שימוע
ואם לא די בכך, אתמול התפרסם עוד שימוע מיוזמתו של אותו
נתי כהן מהסעיף הקודם, השימוע נמצא
כאן ו
כאן ופורסם תחת הכותרת: "
סוגיית מנויי הסלולר הכשרים בעת משבר נגיף הקורונה".
השימוע הזה נועד להטיל "פיקוח מחירים" על "הקומה הכשרה", כדי שמנויי הקומה הזו לא ישלמו יותר מדי על שיחות הטלפון שלהם, שעלו פלאים (בגלל מה שיש בתחילת המאמר: השימוש הגובר והולך ב"וואטסאפ קולי").
השימוע נעשה ללא אישור שר האוצר, כנדרש בחוק התקשורת ובתקנות התקשורת.
כדי שלא אובן שלא כהלכה, אני
בעד מהלכים צרכניים לטובת הציבור הרחב, בעת החירום הזו.
יש יותר מדי מובטלים ועצמאים חסרי פרנסה.
כל צעד מקל - יבורך.
אולם, למה משרד התקשורת לא התחיל ביוזמות הללו עם כ-
8.5 מיליון מנויי הסלולר, שמשתמשים בגלישה סלולרית, כפי
שהצעתי מזמן וזה
קיים ברוב מדינות העולם לרבות בארה"ב,
לבטל את המגבלות על הגלישה הסלולרית (ואז הלקוחות לא משלמים ביוקר על החריגה מחבילות הגלשיה הסלולרית בעת הזו).
למה במקום זאת, המשרד מחליט להתערב לפתע,
דווקא לטובת מגזר המונה הרבה פחות ממיליון מינויים? אם המשרד מעוניין לבצע התערבות במחירים - אז זה אמור להיות לכולם, צריך להתחיל ב-8.5 מיליון מנויים, שיש להם גלישה סלולרית, לא רק למגזר אחד באוכלוסייה, שמקורב מאוד למנכ"ל ("יו"ר השיטה הסיציליאנית") ולשר.
יודגש, למי שלא בקי בתחום, שלכל דקת שיחה סלולרית יש עלות (עלות קבועה ועלות משתנה, כולל דמי קישוריות, אם השיחה עוברת בין הרשתות של החברות). העלות הזו לא נעלמת בהחלטת השר להורדת מחירים, למגזר צר אחד. היות וחברות הסלולר הן חברות פרטיות, שלא נשענות על תקציב המדינה, אלא על הכנסות מהלקוחות, המשמעות הברורה של ההטבה הזו (שלא ידוע ערכה הכספי, משום שמסתירים זאת בכוונה בשימוע), שהציבור החילוני, הדתי והחרדי שלא ב"קומות הכשרות", ישלם מכיסו, דרך חשבון הסלולר שלו, את ההטבה הזו, שניתנת כעת לקבוצה צרה מאוד של האוכלוסייה החרדית.
בשימוע,
אגף הכלכלה מציג גרף, שנועד לשכנע למה לתת את ההקלות ל"קומה הכשרה". ההשוואה היא בין דקות שיחה ב"קומה הכשרה" לפני ואחרי התפרצות מגיפת הקורונה, של המגזר החרדי ב"קומה הכשרה", מול כלל האוכלוסייה, כמופיע כאן:
:
אולם, הגרף הזה
שקרי ומטעה, משום שלא משווים מלפפונים לעגבניות. כלל האוכלוסייה עבר לווטסאפ, ZOOM וכיו"ב וכלל הציבור
מדבר דרך הרשתות החברתיות והאפליקציות, שהן על רשת האינטרנט, ולכן, אין כמעט עלייה בדקות השיחה הרגילות בממוצע. זאת, מול "הקומה הכשרה" -
שאין בה אינטרנט.
חברות התקשורת הגדולות בארה"ב יצאו
כבר לפני כחודש ב"
שחרור מגבלות" ארצי (
כאן), שכולל:
אין הגבלת נפח גלישה סלולרית,
אין הגבלת נפח גלישה קווית, כל שירותי ה-WiFi הציבוריים פתוחים וחופשיים לכל, בכל מקום, ללא כל מגבלה.
זה בדיוק סוג היוזמות, שמשרד התקשורת הישראלי היה צריך ליזום ומזמן - לטובת ציבור הצרכנים, במקום לעסוק בחיפוש הקלות רגולטוריות וכלכליות לחברות הסלולר, תוך
דאגה רק לאינטרסים הצרים של בעלי ומנהלי חברות הסלולר.
כבר לפני כחודשיים, היה צורך להחליט ולהודיע,
שחברות התקשורת לא תנתקנה איש, שבמצב הקיים לא שילם את החשבון החודשי שלו, משום שאין לו יכולת לשלם. חברת החשמל כבר קיבלה החלטה בדיוק כזו בחודש שעבר. בהחלט אפשר ללמוד ממנה, ואפשר ללמוד מה נעשה בארה"ב ובמדינות רבות בעולם, שבהן הרגולטורים לתקשורת דואגים לציבור, ממש לציבור, במובחן מ"ציבור הטייקונים, "המקורבים לצלחת" והלוביסטים למיניהם".
עדכון 5.4.20, 10:00: הוגשה תלונה ליועמ"ש (
כאן). אישור קבלה של התלונה -
כאן.
עדכון 7.4.20, 19:00: על פי הודעת המשרד מהיום (
כאן, פירוט
כאן, וגם כאן, כאן וכאן),
אושר (ללא הסכמת שר האוצר, כנדרש בחוק) השימוע לעניין הפחתת התשלומים ב"קומות הכשרות". כך נכתב בהודעה: "קווים כשרים - יוזל התשלום באופן משמעותי למנויים שיחרגו משמעותיות ממכסת הדקות הקיימת בחבילה, מהלך זה ימנע תשלום לא הוגן של מאות שקלים למנויים הרלוונטים ויפחית את עלויות השימוש." כך, השר
דודי אמסלם דאג לחלק קטן מציבור החרדי (אותו חלק ששיך לשותף הפוליטי שלו:
ליצמן)
כשכלל הציבור החילוני והדתי, ישלם מכיסו את העלויות של ההטבה הזו, למגזר אחד צר,
במקום לדאוג לכלל עם ישראל.
עדכון 5.5.20: התקבלה החלטת היועמ"ש לגבי המשך הטיפול בתלונתי -
כאן.