בלעדי: עוד רבע מיליון ש"ח "יעופו" מכספי משלמי המיסים לעוד פטור ממכרז, לחברה ממודיעין, שתייעץ למשרד התקשורת בתחום התדרים. באיחור של שלוש שנים מגלים במשרד התקשורת, שהתדרים ל-LTE יספיקו רק ל-3 זוכים ולא ל-5. אלה, שטעו בספירה בין 3 ל-5 בעבר, הם אותם אלה האמורים לנהל את מכרז ה-LTE בישראל התקוע בבוץ, שהם יצרו...
מאת: אבי וייס, 4.2.14, 12:00
ביום 1.2.14 משרד התקשורת אישר לעצמו (כהרגלו, תוך הסתרת העניין מהציבור ומכל עין מבקרת אחרת), פטור ממכרז בהיקף של 248,697 ש"ח ללא מע"מ לחברת א. (השם שמור במערכת), לשם "הכנת תרחיש ייחוס ייעודי לענף התקשורת". הפטור ניתן בדיעבד מ- 1.1.14 ועד 31.1.15. הטענה לפטור: "התקשרות עם מומחה, ידע ומומחיות מיוחדים, בדיקת מספר הצעות" (בלי לפרט אילו).
לכן, פניתי למשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"משרד התקשורת הוציא פטור ברבע מיליון ₪ לחברת א. לייעוץ למשרד התקשורת. הפטור הוא עד סוף 2015.
הכיצד? מי המתחרים שנבדקו? החברה הזו אינה חברה בארגון היועצים (בשום ארגון) וזה סותר את הנחיית החשכ"ל, שיש לקחת יועצים רק כאלה, שהם חברי ארגון יועצים מוכר ע"י החשכ"ל.
היתרון היחיד הנראה לעין שיש כאן: הם שכנים (ממודיעין) של סמנכ"ל בכיר בשם שמילה מימון. מי אישר את השערורייה החדשה הזו?"
תשובה לא קיבלתי. אם אקבל, אפרסם. אני משאיר לקוראים לנחש אם אקבל תשובה...
למי שהספיק לשכוח, שמילה מימון, בהיותו מ"מ המנכ"ל דאג לא רק ליועץ אחד, אלא לסדרה שלמה של יועצים, כולם ב"פטור ממכרז", כפי שחשפתי כאן, תחת הכותרת: "אם יש שכנים ומקורבים - לא צריך פרוטקציה. תשאלו את המנכ"ל שמילה מימון". נראה, שהעיר מודיעין משופעת ביועצים לעולם התקשורת...
כעת עולה בברור, שהמצב בו יש מנכ"ל יחסית חדש (אבי ברגר) בתפקיד, לא רק שלא עצר את הכאוס ובזבוז כספי הציבור ללא כל מעצורים, אלא החמיר והידרדר. ממש הידרדר לתהום. כמות "הפטורים ממכרז" תוך המצאת תירוצים "מן היקב ומן הגורן", כדי להצדיק את הכאוס החוקי הזה, הכפילה ושילשה את עצמה בתקופה האחרונה, כפי שחשפתי כאן וכאן (בסעיף ג').
אגב, לא ברור לי למה במשרד התקשורת בחרו הפעם ביועץ א., כאשר יש יועץ מומחה יותר ממנו וגם מנוסה יותר, כיצד "להשיג תדרים" מצה"ל. הוא "נבחר" ע"י רכבת ישראל (גם כן ב"פטור ממכרז") כפי שחשפתי כאן. היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף תקציבים במשרד הביטחון (לשעבר), שעובד כעת עבור הרכבת, נראה על פניו מומחה יותר לתחום המבוקש, מזה שהם בחרו כאן...
איך הסיפור של הפטור החדש ממכרז ליועץ תדרים (שיעסוק, בין היתר, בהיערכות חברות הסלולר בתחום התדרים, לרבות בחרום), מתקשר למכרז האומלל ל-LTE? די פשוט: משרד התקשורת לא מצליח למצוא תדרים ל-LTE, כי הוא מרגיש שצה"ל "הכניס את כולם לפינה"... אגב, מבקר המדינה כבר כתב בהרחבה מי אשם במצב הזה (קוראים לו: נתי שוברט, סמנכ"ל בכיר לניהול ספקטרום ורישוי תדרים). אז לוקחים יועצים אחרי יועצים (כולם, כמובן, ב"פטורים ממכרז"), כדי לנסות לפתור את הפלונטרים, שיצר אגף הספקטרום במו ידיו במשך שנים.
אולם, הבעיה של משרד התקשורת מתחילה לא מהיום, אלא מהבסיס של התכנון ל-LTE, שנעשה לפני כ-8 שנים (שמונה שנים, זו לא טעות הקלדה). המכרז הזה תקוע מעל ל-7 שנים ועדיין אין כל סיכוי, שיהיה LTE מסחרי בישראל בשנה השמינית לכאוס הזה). כבר אז, לפני כ-8 שנים ולאורך כל השנים, התרעתי וכתבתי עשרות רבות של פעמים מהן הטעויות: הקצאות תדרים בתחומי התדרים הלא נכונים, בטכנולוגיות הלא נכונות, היעדר תכנית לאומית לתדרים, חלוקת תדרים בשיטה הלא נכונה, מה שיספיק לכל היותר ל-3 זוכים ולא ל-5 זוכים במכרז, וזאת בטכנולוגיה הותיקה יותר של הדור הרביעי בסלולר ("LTE נכה" קראתי לטכנולוגיה הזו) ולא בטכנולוגיה החדישה הנדרשת (ששמה LTE-A). זו בדיוק הסיבה מדוע התחזיות שלי שלא יהיה LTE בישראל ב-2013 (לאחרונה עדכנתי תחזית עצובה זו ל-2014), מתממשות, והתכניות של משרד התקשורת לא מתממשות. כהערת אגב אציין, שהמודעות של חברת פרטנר, שפוזרו ברחבי הארץ ש"או-טו-טו" יהיה בישראל LTE הן נאיביות ותלושות מכל מציאות רגולטורית.
כך יוצא, שכל אלה, שטעו בחישוב מתמטי בסיסי בין 3 ל 5, ממשיכים לנהל את המכרז התדרים ל-LTE ולא יכולים לצאת מהפלונטר של עצמם. רק אתמול הם הודיעו לשר התקשורת גלעד ארדן שאכן צריך להוציא מכרז ל-3 חברות זוכות ולא ל-5 חברות. לקח להם 7 שנים לגלות את הטעות החשבונית הבסיסית הזו, שמתאימה לילד בכיתה א'. מתי הם יגלו את שאר הטעויות? בעוד 10 שנים?
בנוסף, בשביל מה מתעסקים עם "שיתוף אנטנות"? הרי החוק בישראל מכיר בשיתוף אנטנות ממזמן. יותר מ-10% מהאנטנות בישראל הן משותפות, מזה שנים בלי שום בעיה רגולטורית או אחרת. אגב, בזק היא המפעילה הגדולה ביותר של אנטנות סלולר משותפות, לכל החברות הסלולריות, על הגגות של המתקנים של בזק. היא, אגב, לא היחידה לספק תשתיות לאנטנות משותפות ל-2 או 3 מפעילי סלולר (לדוגמה: לחברת החשמל יש כ- 170 תחנות בסיס משותפות לחברות הסלולר, על עמודי חשמל ברחבי הארץ). בנוסף, נולדו בשנים האחרונות עוד 2 מנגנונים מוכרים בחוק התקשורת לשיתוף אנטנות, האחד ממש וירטואלי (מה שמכונה MVNO), והשני בשיטת "הנדידה הפנים ארצית", שמיושם הלכה למעשה ע"י הוט מובייל וגולן טלקום בהיקף נרחב. דהיינו: אם רק 3 חברות תזכינה בתדרים ל-LTE, ה-2 האחרות יכולות "לרכב" עליהן, באחד מהמנגנונים הקיימים, ולהמתין עד הסבב הבא של שחרור תדרים ל-LTE.
בכל מקום בעולם, שיחררו הרגלטורים תדרים ל-LTE ב-2 או 3 סבבים. לכן, אין מה להתרגש אם בסבב הראשון יהיו רק 3 זוכים ולא 5. אפילו אם יהיו רק 2 זוכים ולא 5. יהיו עוד סבבים, אם משרד התקשורת יתארגן לכך בצורה ראויה (כנראה שלא... לפי ההתנהלות הכושלת, עד היום). בכל מקרה, מכרז ה-LTE לא יכול להיות תרוץ לביטול התחרות בסלולר והרס כל הרפורמה הסלולרית של שר התקשורת הקודם (משה כחלון), כפי שניתחתי בהרחבה כאן. אני מניח, שבעוד כשנה יגלו ראשי משרד התקשורת, שכל הניתוחים שלי שנה קודם לכן הכתובים במאמר זה, היו נכונים...
במקביל, גם שר התקשורת עצמו (גלעד ארדן) "לא טמן ידו בצלחת" בענייני "פטורים ממכרז", והביא לעצמו ברמת מטה השר יועץ נוסף, בפטור ממכרז (כמובן), בעלות לא ידועה (אני מהמר על כחצי מיליון ש"ח לפחות, ללא מע"מ, לשנה, מכספי משלמי המיסים בישראל). את הסיפור הטרי הזה נתאר בכתבה נפרדת. כך, "עפים" כספי משלמי המסים "לכל רוח", בלי כל בקרה ציבורית.