מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, הוציא בדיעבד מסמכים לחיפוי על ההחלטה הבלתי חוקית, שבה מוקדי חברות התקשורת לא הופעלו ביום הבחירות לרשויות המקומיות, בניגוד להחלטת שר הפנים (בעל הסמכות להחליט בנושא), ובניגוד לאינטרסים של הציבור. זאת, כחלק מפעילות "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת", שבראשה עומד מנכ"ל משרד התקשורת. עדכון חשוב בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 14.11.18, 06:40
את פרשת סגירת מוקדי שירות הלקוחות של חברות התקשורת ביום הבחירות לרשויות המקומיות חשפנו ב-2 הכתבות הבאות:
המעגל של ה"ישארבלוף" הזה נסגר לפתע בדף, שעלה לאתר משרד התקשורת (
כאן) עם התאריך עליו
18.10.18 (והמסמך הנלווה הזהה
כאן, עם אותו תאריך, כביכול
18.10.18). אולם, המסמכים הללו הועלו לאתר
ביום 11.11.18, וה-Properties - "המאפיינים" של כל המסמכים
נמחקו (משרד התקשורת "למד לקח", שאני בודק Properties של מסמכים, כדי לגלות את התאריך הנכון של הפקתם). זאת, כדי לחפות על ההחלטות הבלתי חוקיות הללו,
שנעשו בדיעבד.
"ישארבלוף" במיטבו מתוצרת מנכ"ל משרד התקשורת הישראלי, נתי כהן (בתמונה למעלה), שבכלל לא ידע שיש שימוע (בנוסף לכך שהיועצת המשפטית של המשרד, לא הייתה מעורבת בניסוח השימוע והתקנות, מה שהיה אמור לפסול את השימוע הזה).
ההחלטה על תוצאות השימוע נעשתה
ללא כל הסבר וללא כל התייחסות לכל מי שפנה והגיב לשימוע.
נתי כהן הפך בכך את תהליך השימועים במשרד התקשורת
לבדיחה אחת ענקית, על חשבון הציבור.
הכל מתחיל ונגמר בכך,
שאין מדיניות איך מבצעים שימועים במשרד התקשורת, אין אתיקה מקצועית לעובדי ומנהלי משרד התקשורת, אין נהלי משרד בשום תחום. הכל פשוט
הפקר וכאוס, ונתון לשליטה של אינטרסים אנטי-צרכניים ואנטי-ציבוריים, שמובלים ע"י "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת", שהעומד בראש הקליקה הזו הוא לא אחר מאשר
המנכ"ל בעצמו.
לכן שלחתי ביום 11.11.18 את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת:
"אודה להתייחסות לפסקה הבאה:
לפתע עלו היום באתר משרד התקשורת 2 דפים: 1) דף של ההחלטה של מנכ"ל משרד התקשורת לגבי השימוע (
כאן), 2) דף עדכון של הרישיון של בזק (למה דווקא בזק?) -
כאן. ב-2 הדפים, התאריך המופיע עליהם הוא
18.10.18 למרות שהדפים הללו הועלו
רק היום [11.11.18] לאתר. כ"כ המסמכים עצמם (ההחלטה של המנכ"ל ועדכון הרישיון של בזק) -
אינם. יש לינקים, שלא מובילים למסמכים".
תגובה לא הצלחתי לקבל, די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
לעומת זאת, מייד לאחר ששלחתי את השאלה, הועלו לאתר המשרד כל המסמכים וכל תיקוני הרישיונות של כל חברות התקשורת (בכל המסמכים ה-Properties
נמחקו, כדי שלא אגלה את המועד האמתי של הפקת המסמכים הללו, גם אם התאריך נכון, העיקר להסתיר).
יצויין, שהנוסח של הכותרת של תיקוני הרישיונות, שכעת עלו לאתר המשרד -
השתנה, כנראה בעקבות ההערות שלי
כאן, שנוסח הקיים של מסמכי תיקוני הרישיונות, שמופצים ע"י משרד התקשורת, הוא לא חוקי. אולם,
גם הנוסח החדש נשאר בלתי חוקי (מפורט בנספח למטה). יודגש, שהפרשה הזו טרם הסתיימה, שכן
סיני ליבל (בתמונה משמאל), טרם סיים את בדיקתו לגבי תהליכי קבלת ההחלטות סביב הנושא השערורייתי הזה.
לסיכום עד כאן של הפרשה החדשה, של סגירת מוקדי השירות של חברות התקשורת ביום הבחירות לרשויות המקומיות:
- ביום 30 אוגוסט 2018 קבע שר הפנים מתוקף סמכותו על פי החוק, ששירותי התקשרות הוחרגו מיום השבתון ביום הבחירות לרשויות המקומיות והם יפעלו כרגיל ביום הבחירות.
- חרף זאת, הוציא משרד התקשורת שימוע ביום 20 בספטמבר, שימוע הבוחן סגירת מוקדי השירות הטלפוניים ביום הבחירות. מועד מתן התייחסויות לשימוע - עד 3.10.18. לא ידוע מי בכלל הגיב לשימוע (זה לא מפורט בהחלטת המנכ"ל בעקבות השימוע המפוברק הזה), אבל בטוח, שכותב שורות אלו וגם סיני ליבל הגיבו לשימוע. יודגש, שהשימוע הזה נעשה בעקבות מיילים קצרים, שקיבל עורך השימוע, מאיר בן בסט, מיילים, שנתקבלו מראשי סלקום וגולן טלקום, שביקשו לא להפעיל את מוקדי השירות שלהם ביום הבחירות לרשויות המקומיות (הסיבה ברורה: לחסוך בהוצאות).
- לכאורה, ביום 18 באוקטובר חתם מנכ״ל מהמשרד נתי כהן על תיקון הרישיון המאפשר סגירת המוקדים - חרף קביעת שר הפנים (מתוקף סמכותו). כנראה שזה היה התאריך הנכון, אבל האחור בפרסום מעורר חשד. הבעיה: ככל הידוע לנו, המנכ"ל בכלל לא ידע שנעשה שימוע וכנראה החליט לתת לזה גיבוי או חיפוי (תבחרו לבד את המילה הנכונה), בדיעבד.
- ביום 30 אוקטובר - יום הבחירות לרשויות המקומיות - כל מוקדי השירות של חברות הסלולר היו סגורים. שום הנחיה פומבית לא פורסמה טרם יום זה, הנחיה המאפשרת לחברות התקשורת לא להפעיל את המוקדים. בכך, נמנעה ממאות אלפים האפשרות לקבל שירות לו הם היו זכאים על פי הדין.
- ביום 11 בנובמבר (קרי: 12 ימים אחרי יישום בפועל של תיקון הרישיון, שנעשה בדיעבד), משרד התקשורת פרסם מסמך תוצאות השימוע שביצע מאיר בן בסט (בתמונה משמאל), ופרסם את מסמך תיקון הרישיון - ללא כל נימוקים להחלטה, תוך התעלמות מוחלטת מהתגובות לשימוע.
- לאור העובדות לעיל, סיני ליבל פנה לממונה על חופש המידע במשרד התקשורת בבקשה לקבל את המסמכים, שהופצו באוקטובר 2018 (לפני 30 באוקטובר) לחברות הסלולר, שאיפשרו להם לסגור את המוקדים הטלפונים ביום הבחירות לרשויות המקומיות, ולממונה על חופש המידע במשרד הפנים לחשוף את המסמך הנלווה להפצת החלטת השר והמסמך של משרד הפנים המשיג על הפרת קביעת שר הפנים ע"י משרד התקשורת. נעדכן את קוראינו כשיתקבל המענה לבקשות הללו.
בשיחות, שקיימתי ממש בימים האחרונים עם בכירים מחברות תקשורת גדולות וקטנות, מכל גווני השוק, שמעתי מכולם את אותה התייחסות: "התייאשנו מנתי כהן והחלטנו להתעלם ממנו ומהמשרד, כי משרד התקשורת זו הבעיה של שוק התקשורת, לא הפתרון". הרוב אמרו לי: "צדקת בכל מה שכתבת במאמר: "איך איבדנו עשור בתחומים הקווי והסלולרי בגלל מינויים כושלים במש' התקשורת".
זה לא עניין
תיאורטי. ראשי החברות מיישמים הלכה למעשה את הגישה הזו, בשירותים לא חוקיים בכל תחום, בהפרות הרישיון הקיים כמעט בכל נושא, ובכך, שהם "מפעילים" את "נציגיהם" במשרד, רק כדי
לקבל הטבות והקלות. זה כיום קל מאוד, כי ראשי המשרד מזמן איבדו את הכיוון והמצפון והסגירה של מוקדי השירות של חברות התקשורת ביום הבחירות לרשויות המקומיות, כפי שחשפנו כאן, זו רק המחשה קטנה לתהום, שבו צמרת משרד התקשורת נפלה בו.
דוגמה טרייה נוספת לגישה החדשה של ראשי החברות בשוק התקשורת: צמרת בזק כבר
מיישמת בפועל את המיזוג בין פלאפון-YES ובזק בינלאומי ומנכ"ל פלאפון (
רן גוראון) הוא כבר מאתמול מנכ"ל בפועל של כל 3 החברות (מנכ"ל YES פרש מזמן, מנכ"ל בזק בינלאומי ועוד כמה בכירים פרשו במהירות מבזק בינלאומי ביומיים האחרונים). זאת, תוך התעלמות מוחלטת מכך, שמשרד התקשורת
טרם אישר את המהלך הזה, מהלך,
שאין לו שום קשר לצרכי השוק, אלא רק לצרכי בעלי המניות בקבוצת בזק, שחושבים, שבכך הם יממשו "נכס מס" (הפסדים צבורים של YES).
ככה שוק התקשורת מתנהל וזה יהיה
עוד יותר גרוע, אחרי שראשי כל החברות הבינו והפנימו את מה שאני כותב מזה כמה חודשים, ש
נתי כהן מהווה בעיה וגרוע אף יותר מקודמיו, ואת שר התקשורת
איוב קרא, שמופעל ב"שלט רחוק", מעניינים רק הספינים השקריים שלו,
שהופכים כל כישלון להצלחה ומה שמעניין אותו באמת אלה קשרי החוץ של מדינת ישראל (כי הוא חושב ומשוכנע שהוא בדרך להיות שר חוץ בפועל של ממשלת ישראל).
נספח:
תיקוני הרישיונות הטריים
הופצו עם הכותרת החדשה כפי שאפשר לראות בתצלום הבא (דוגמה מתיקון הרישיון של בזק בינלאומי. בכל תיקוני הרישיונות החדשים,
שהופצו ב- 11.11.18 עם התאריך 18.10.18 - הניסוח זהה):
:
הנוסח הקודם היה (רק דוגמה, בכל תיקוני הרישיונות עד היום - זה היה הנוסח):
גם הניסוח המתחכם החדש ("לאחר שנתנה לחברת X ההזדמנות להביא בפני את טענותיה") הוא
לא חוקי, זה מוסבר
בהרחבה כאן (בחלק התחתון של הכתבה).
כך, משרד התקשורת ממשיך לא למלא את הוראות החוק
וממשיך לעבוד בשירות חברות התקשורת, במקום לפעול לפי האינטרסים של הציבור ובשירות הציבור.
עדכון 29.11.18, 18:00: הממונה על חופש המידע במשרד התקשורת השיב ל
סיני ליבל (לשאלות ששאל ונמצאות למעלה באמצע המאמר), בעניין
תהליכי קבלת ההחלטות בצמרת משרד התקשורת לגבי השימוע של סגירת מוקדי השירות של חברות התקשורת ביום הבחירות לרשויות המקומיות. התגובה המלאה של הממונה על חופש המידע במשרד התקשורת
נמצאת כאן, למתעניינים. בתגובה אין כל חדש ממה שפרסמנו, למעט פסקה אחת' שאנו מביאים כאן את התצלום שלה, כדי שלא תחשבו' שהמצאנו משהו מדמיוננו (כי
המציאות עולה על כל דמיון):
כלומר: הוכח כאן, כי כבר בפעם השלישית, במענה לשאלות
סיני ליבל בענייני דיונים ופרוטוקולים של שימועים, בעניין הטבות לחברות התקשורת, שלמנכ"ל משרד התקשורת
נתי כהן יש שיטה חדשה לניהול שימועים:
בשימועים בהם ניתנות הקלות במיליונים ובמיליארדים לחברות התקשורת, אין דיונים ואין פרוטוקולים.
כמה פשוט, כמה מושחת.