הרשויות האמונות על הגנת הצרכן החליטו, כנראה, שאין מה לאכוף את החוק ולהגן על הצרכנים, גם כשהפרסום המטעה כל כך ברור. "ימי הדמדומים" של הממשלה היוצאת מקרינים, ככל המסתמן, על הפקידות האמורה להגן על כולנו.
מאת: אבי וייס
02.03.13, 23:07
בעקבות הפרסום והאזהרה לגבי המודעה המטעה ב"ישראל היום" של חיוג כביכול לחו"ל דרך 012 ב- 9.90 ש"ח לדקה, התקבלה ופורסמה חוות דעתו של עו"ד יהונתן קלינגר, שמדובר (בין היתר) בעבירה ברורה על תקנות הגנת הצרכן, שפורסמו לאחרונה בהבלטה באתר התמ"ת. בקצרה:התקנות החדשות של משרד התמ"ת קובעות, כי גודל האותיות הקטנות ביותר בפרסומת יהיה קטן רק עד 30% מגודל האותיות הגדולות ביותר במודעה, ובכל מקרה האותיות הקטנות לא תהיינה קטנות מ-2 מ"מ, והן לא תופענה באלכסון או במהופך.
לכן, פניתי אל משרד התמ"ת בשאלה הבאה: "אודה להתייחסותכם לכתבה שפורסמה כאן, לגבי הטעיית הציבור בשירותי חיוג פרמיום דרך 012. מה עמדתכם בעניין, לרבות עמדת הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן?"
תגובת התמ"ת, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן: "בדקנו את אתר האינטרנט 901 ולא מצאנו כל הטעיה, שכן עלות השיחה 9.90 מצוינת שם בצורה ברורה ובאופן שאינו מהווה עבירה על הוראות חוק הגנת הצרכן. לגבי המודעה ב'ישראל היום' – לא ראינו כל מודעה כזו ואם לפונה יש את הפרסום בעיתון, נודה אם יעבירו אלינו כדי שנוכל לבדוק האם קיימת הטעיה במודעה. באשר ליתר הטענות המועלות בכתבה ושעניינן הפרת תנאי רישיון על ידי 012, הרי שנושא זה אינו בגדר סמכותנו, אלא בסמכות משרד התקשורת".
כפי שעינכם רואות, אני שאלתי על מודעה שפורסמה ב"ישראל היום" במהדורה המודפסת (מנייר) שאת הצילום שלה הבאתי במאמר, וקיבלתי תשובה לגבי אתר אינטרנט של חברת 901 והתחמקות מהבעיה, כולל זריקתה לכיוון משרד התקשורת.
לכן, שבתי ושאלתי: "מצ"ב המודעה (צרפתי תצלום מסריקה). היא גם מצויה באתר בידיעה עצמה, כך שלא ברור איך לא ראיתם אותה כשהיא ממש בולטת באמצע הידיעה. אודה להתייחסות למודעה ולא לאתר שלהם (של חברת 901), כי מי שמקבל עיתון מודפס בידו (ו"ישראל היום" הוא כיום העיתון הנפוץ במדינה, בנייר..), לא רואה שום אתר אינטרנט מול עיניו".
בתגובה קיבלתי טלפון ממשרד התמ"ת, שהם מבקשים לראות את המודעה בתוך הקונטקס של הגיליון עצמו. לכן צילמתי את הגיליון "מהדורה מודפסת" של "ישראל היום" (הצילום מצוי כאן למטה) ושלחתי אותה בליווי הפנייה הבאה: "בהמשך לשיחתנו מצ"ב צילום מסך של הגיליון, כך שניתן לראות בברור את כל הפרופורציות של הדף המודפס. כ"כ ניתן לראות זאת בכתובת הבאה. המדובר בעמוד 30 במהדורה המודפסת מיום 14/02/13 או בעמוד 28 באינטרנט של אותו יום באתר של "ישראל היום". אודה לטיפולכם".
בתגובה קיבלתי טלפונים מעורכי הדין של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, שטענו שניתן לעשות "זום" על הצילום ששלחתי ואז רואים את המחיר. שאלתי אותם: "אולי תסבירו לי איך אדם שמקבל גיליון מודפס ביד יעשה זום על הנייר? אולי הוא יקח זכוכית מגדלת לקרוא את המודעה? זה לא הגיוני כל הגישה שלכם". ויכוחים ארוכים לא הובילו לשום מקום ברור, מלבד זאת, שאשלח להם את הגליון המלא של "ישראל היום", כי בגרסת האינטרנט אפשר לעשות "זום" ואז אפשר לראות את המחיר, לכן אין עבירה. אני מקווה שהבנתם את העניין.....
פנייה שלי למשרד התקשורת ולמועצה לצרכנות לא קיבלו כל מענה, לא שלא ניסיתי.
שורה תחתונה: בדיוק כמו שכתב עו"ד יהונתן קלינגר. אין מי שיגן על הצרכנים.הסיכוי שאותו עסק ייתן את הדין או יהיה כפוף לתביעה הוא אפסי. גם אם כן, הרי בספק, שיש לו כסף לפצות את כל מי שיפגע מההתנהגות הזו. וכך, בסופו של דבר, המעוול יוצא נשכר. כך לדברי קלינגר. השר היוצא (בתמונה) שאול שמחון, להערכתי, לא יצליח בימים הספורים, שנשארו לו במשרד התמ"ת, להנחיל ערכים של הגנת הצרכן ואכיפת החוק לעובדי המשרד עליו הוא ממונה, שמקבלים את משכורתם מכולנו.
בתמונה: המודעה המדוברת בצד ימין בצילום מאתר "ישראל היום" המהדורה המודפסת. חידה: היכן מסתתר המחיר? בלי "זום".
המלצה לגולשים באתר TelecomNews: חומר חדשותי נוסף לדף הבית נמצא בתפריטים המשניים. אתר חדשות זה בנוי כמו עיתון, בו כתבות רבות נמצאות בדפיו הפנימיים. באתר יש כבר מאות רבות של פריטי מידע וכתבות. בדף הבית מצויות, כמו בכל עיתון, רק הכתבות הראשיות. לכן, מומלץ להקליק על התפריטים בסרגל העליון ולמצוא את תחומי העניין. שפע מידע בלעדי ומעניין מצוי בתפריטי המשנה.