כל חברות התקשורת, שצפצפו זמן רב על הוראות מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר) בעניין חסימת מספרי הפרימיום המחויגים למדינות ברחבי בעולם, החלו בחסימת המספרים. במקביל, במקום לעבור לקומת 1-900 החלו ספקי השירותים בתרגילי עקיפה, שאין להם כרגע פתרון רגולטורי.
מאת:
אבי וייס, 22.10.15, 14:30
בלעדי: בעקבות הניצחון החד-משמעי של משרד התקשורת בבג"ץ מספרי הפרימיום,
כפי שחשפנו, ספקיות התקשורת, שבמשך שנים צפצפו על הוראות משרד התקשורת בנושא החיוג למספרי פרימיום הנחזים להיות בחו"ל, החלו מאמש, בעקבות החשיפה שלנו, בתהליך חסימה מוחלט של המספרים הללו.
לפני יומיים (ב-20.10.15) פניתי לסלקום בשאלה הבאה:
"נחשף מקוראים באתר טלקום ניוז, שלא רק 012 ממשיכה לספק שירותי טלפוניה פרימיום במספרים הנחזים להיות בחו"ל, זה קורה גם ב-013, בעיקר בשירותים, שאינם בתחום הרוחני (אסטרולוגיה, תורת הקבלה וכיו"ב), כמו שיש ב-012.
דוגמא בולטת:
"
קו המומחים ייעוץ טלפוני מקצועי", שיש בו עשרות מומחים בתחומים מגוונים. למשל: תמיכה בתחזוקת מחשבים בחיוג ל:
0134-44104-40017, ייעוץ משפטי בחיוג ל:
0134-44104-40018 וכך הלאה (הקידומת מצביעה על חיוג הנחזה להיות בבריטניה). החיוב נעשה
בחשבון הקו של המחייג בעלות של 10 ₪ לדקה, ללא תקרה.
האם סלקום נתנה לזה הסכמתה ואם לאו, האם סלקום תחסום את השירות הזה (שכרגע
עובד)?"
במקביל, שלחתי שאלה למשרד התקשורת:
"מצ"ב מכתב, שהעברתי כעת לסלקום. האם ידוע לכם, שגם סלקום 013 משתתפת "בחגיגה" של מספרי פרימיום הנחזים להיות בחו"ל, במחירים מופקעים וללא תקרה? האם משרד התקשורת מתכוון לטפל בבעיה הזו?"
תגובות לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי לקבל.
אולם, לפתע, הבוקר
נחסמו הקווים לחיוג דרך 013 בשירות המוזכר כאן. ניסיתי להתקשר דרך כמה ספקי תקשורת גם למספרים של שירותים אחרים היוצאים דרך 012, וכל המספרים היו
חסומים.
בהחלט התפתחות מעודדת והצלחה למנכ"ל משרד התקשורת (
שלמה פילבר) במהלך הזה.
אולם, הסאגה הזו
לא נגמרה. ממש לא. כפי שחזינו (
ניר סמיונוביץ, מומחה לתחום עולם הטלפוניה ומנכ"ל חברת
GreenfieldTech, ו
כותב שורות אלו), רוב השירותים הטלפוניים
לא עברו לקומת 1-900, מה שמשרד התקשורת תכנן עבורם.
במקום זאת החלו כמה שיטות עקיפה לאספקת שירותי המידע בלי ההגבלות והתנאים של משרד התקשורת, שיטות שכבר חשפנו והן:
א. שימוש בקידומת מספרי הסקס 1919, תוך הרס מוחלט של החקיקה הנוגעת לתחום מספרים זה.
ב. שימוש בחיוג למוקד שירות ב-03 ותשלום במגוון תצורות, או דרך מספרים ב-072 ו-050.
ג. חיוג לחו"ל למספרים תמימים לכאורה (
כמסובר במאמר של ניר סמיונוביץ).
כרגע אין למשרד התקשורת כלים ויכולות לאכיפה של השיטות הללו למתן השירות הטלפוני, שנעשות שלא על פי כללי ותקנות שירותי הפרימיום. גם לספקיות התקשורת אין כרגע כלים להתמודד מול התופעות הללו. אין ספק, שנראה בקרוב שיטות מתן שירות טלפוני יצירתיות נוספות מצד אותם ספקי השירותים, שלא מעוניינים (
משום מה) להיות בקומת מספרי ה-1-900, שמשרד התקשורת הקצה עבורם.