החל מ-21.3.19 נאסר על כל חברות התקשורת בדגש על חברות הסלולר להשמיע למתקשרים לכל מוקדי השירות והתמיכה - פרסומות או הצעות שיווקיות בזמן ההמתנה לנציג שירות טלפוני. כל החברות מצייתות להוראה הזו (שעוגנה ברישיון של כל החברות), מלבד אחת, שניצלה את מצב החירום עקב מגפת הקורונה, כדי לצפצף גם על החלטות בתי המשפט.
עוד חשיפה של סיני ליבל, ש"מכה שוב" ומגיש תביעה נוספת כנגד סלקום, שמצפצפת על כולם, גם על לקוחותיה.
משרד התקשורת ושר התקשורת כהרגלם, לא מגיבים.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 7.5.20, 07:20
איסור "ספאם טלפוני" בחיוג למוקדי חברות הסלולר (מה שמכונה בשם המקצועי IVR, כלומר ניתוב השיחה הנכנסת) כולל בתוכו
2 איסורים:
א. איסור השמעת פרסומות או הצעות שיווקיות בזמן ההמתנה לנציג שירות (על פי "חוק 6 הדקות"). אפשר להשמיע בזמן ההמתנה למענה מוזיקה, או נושאים, שאינם פרסומות והצעות שיווקיות (רוב החברות בחרו להשמיע מוזיקת המתנה מרגיעה).
ב. אם הלקוח בכל זאת הסכים (הסכמה בכתב בלבד), לקבל פרסומות והצעות שיווקיות מספק הסלולר שלו, הלקוח הזה יקבל
אפשרות התנתקות מהסכמתו,
באותה דרך בה הסכים (ככל שהסכים). כלומר: אם ההסכמה הייתה ב-SMS, אזי הניתוק יהיה ב-SMS. אם ההסכמה הייתה באינטרנט, הניתוק יהיה זמין באינטרנט. אם ההסכמה הייתה במייל, הניתוק יהיה אף הוא במייל. זה הכלל הרגולטורי שנקבע.
סיני ליבל, (בתמונה העליונה משמאל), חשף את הנושא הזה, שהוסתר היטב במשרד התקשורת בעת קבלת ההחלטה בתחילת 2019, והיה אף ניסיון של אחד מפקידי המשרד הבכירים
לטרפד את החלטת המנכ"ל בנושא זה.
שלא לדבר על ההתחמקויות והתשובות התמוהות (בלשון המעטה) של היועצת המשפטית של משרד התקשורת (עו"ד
דנה נויפלד, בתמונה משמאל), במשך חודשים, לספק עמדה ברורה בנושא, לנו, ל
סיני ליבל וגם לבית המשפט.
זאת, עד שאולצה ע"י בית המשפט להציג עמדה ברורה, עמדה שהוצגה ע"י הפרקליטות בבית המשפט, עמדה
התומכת בתביעת
סיני ליבל.
חברת סלולר אחת -
סלקום, צפצפה מתחילת הדרך על ההחלטה של צמרת משרד התקשורת והוראות הרישיון שלה בתחום "הספאם הטלפוני" בפנייה למוקדי השירות שלה ולכן
סיני ליבל יצא כנגדה גם בבית המשפט ו
זכה בתביעתו בפסק דין חלוט.
כל ההשתלשלות של הפרשה הזו ב-2019 עד תחילת 2020 מפורטת לפרטי פרטים בכתבות הבאות:
במקביל, הוגשו תלונות נגד כל הבכירים במשרד התקשורת,
שנתנו גיבוי וחיפוי לעבירות של סלקום בתחום "הספאם הטלפוני", ובכלל זה: ראש מינהל פיקוח ואכיפה
איתן כסיף, (בתמ
ונה משמאל),
והיועצת המשפטית של המשרד
.
היינו בטוחים, שפסק הדין החלוט ועמדת הפרקליטות המאוד ברורה, יובילו את סלקום
לציית להחלטה, אבל
התבדינו.
כעת, סלקום
ניצלה את המהומה והכאוס הרגולטורי של מצב החירום עקב מגפת הקורונה, והחזירה את הפרסומות וההצעות השיווקיות למתקשרים למוקד השירות,
גם לכאלה שלא הסכימו לקבל שום פרסומת, דוגמת
סיני ליבל...
חשפנו זאת לראשונה
כאן בסעיף 1 ב-21.4.20 וציינו, שהפעם התביעה של
סיני ליבל כנגד סלקום תהיה הרבה יותר
חריפה, כי הפעם סלקום מצפצפת לא רק על משרד התקשורת והוראות הרישיון, אלא גם על בתי המשפט והפרקליטות. שלא לדבר על כך, שהיא
מצפצפת על לקוחותיה, שזו בעיה נפרדת ועגומה ביותר, שכנראה טבועה ב-DNA השיווקי של סלקום.
יודגש, שמשרד התקשורת וסלקום לא השיבו לפניותיי. ככל שכן יחפצו להגיב לסוגיה הנחשפת, אעדכן בהתאם. קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה.
סיני ליבל: "תעלול כוכבית 2795 בסלקום פשוט
מקומם. המצב הוא כזה: אחרי שקיבלת הודעת פרסומת ב-SMS ללא הסכמתך, ואחרי שהתרגזת על כך, שאין לינק למספר בקידומת 052 לשלוח אליו הודעת סירוב לקבלת פרסומות, ואחרי ששלחת הודעת סירוב (0) בהודעת SMS, סלקום מפנה אותך להתקשר לכוכבית 2795 "לחסימת המנוי מקבלת דברי פרסומת בערוצים נוספים חייג ל-2795*". זו ההודעה, שאתה מקבל, במקום לקבל אפשרות לחסימת ההודעות השיווקיות באופן מיידי.
טרחת והתקשרת לכוכבית הזו –
סלקום משמיעה לך הודעת פרסומת נוספת – ומפנה אותך: "
למעבר לנציג שירות לשם הפסקת קבלת הודעות שיווקיות מ"סלקום", אנא הקש 1".
הם שכחו, שתנאי הרישיון והפסיקה
מחייבים את סלקום, בדיוק כמו את שאר החברות האחרות שכן נוהגות כחוק, שאם המשלוח של הספאם נעשה ב-SMS
ההסרה שלו אמורה להיות ב-SMS ולא בשום תעלול של משיכת זמן, והפנייה שוב למוקד,
כדי לקבל עוד פרסומת בדרך, לפני שמגיעים לנציג, שאמור להסיר אותך מהרשימה, שממילא לא רצית להיות בה.
התנהלות סלקום נראית הזויה:
סלקום "משכה בזנב" של 5 שופטים שהיא מכירה – וכבר שילמה הוצאות משפט.
פעם ראשונה: בזנב של השופטת המחוזית (כבוד השופטת
צילה צפת) בת"א, בדצמבר 2016, שאישרה תביעה ייצוגית על תעלול
כוכבית 795 (
ת"צ 29751-07-14),
פעם שנייה בערעור בעליון (
ע"א 534/17) כש-3 שופטים עליונים (כבוד השופטים בבית המשפט העליון:
עופר גרוסקופף,
יצחק עמית ו
ג’ורג’ קרא)
אישרו במרץ 2019 את התביעה הייצוגית בעניין תעלול הכוכבית הנ"ל.
פעם שלישית: בתביעה, שניהל כבוד הרשם הבכיר
אריה דורני-דורון (ב
תמונה משמאל, זה השופט, שהפסיק את
תעלול החזרת 'קרטון הסים' של סלקום על מנוייה הנוטשים, ועוד כמה עוולות של חברות הסלולר), על שליחת הודעת פרסומת ב-SMS ביום העצמאות במאי 2019.
קוריוז: התביעה שלי כנגד סלקום נותבה לשופטת
ש. – וסלקום הגישה כתב הגנה. בית המשפט העביר משיקוליו את התביעה לכבוד הרשם הבכיר
אריה דורני-דורון – וסלקום
עתרה להגשת כתב תביעה מתוקן. סלקום הבינה מיד, שיש לה בעיה מול השופט הבכיר, כי לא תוכל "למרוח אותו" בהבלים, כמו שטענה קודם.
סלקום שלחה 16 עמודים של כתב הגנה ועשרות עמודי נספחים.
לכן, לפני קבלת עמדת משרד התקשורת, השופט קבע מינימום 0 ₪ - ומקסימום 1,000 ₪ לטובת
סיני.
אחרי קבלת עמדת משרד התקשורת, שתמכה באמצעות הפרקליטות בעמדת
סיני, כל שנותר לתת ל
סיני בפסק הדין, זה את מלוא סכום התביעה שהוסכם.
פסק הדין של כבוד השופט
אריה דורני-דורון ניתן
בינואר 2020.
בהיעדר ערעור, פסק דין זה הפך להיות
חלוט.
סלקום "משכה בזנב" של עוד חיה, שהיא מכירה - הרגולטור (מינהל פיקוח ו"עקיפה" במשרד התקשורת), בהובלת העובד המצטיין של משרד התקשורת -
שמילה מימון וגם של
איתן כסיף - שלפניהם מונחת תלונתי על הפעלת כוכבית 2795 - ואישור תובענה ייצוגית מדצמבר 2016 - וכל מה שסלקום עשתה (מהפחד מהרגולטור), זה שינוי מספר הכוכבית מ-
795 (הפועלת משנת 2014), ל-
2795 הפועלת מאז ועד היום.
והטעות האחרונה של סלקום -– "משכה בזנב" של חיה, שהם אמורים להכיר מ"
תעלול הסים" - בזנב
של
סיני ליבל. שלחו אחרי הכול באפריל 2020 הודעת פרסומת ל
סיני, שהתקשר בקו הוט מובייל - רק משום ש
סיני התקשר למספר 1-800 למוקד הטלפוני של שירות הלקוחות של סלקום.
ראה ההוכחה בתצלום מצד שמאל.
סלקום שלחה הודעת פרסומת ב-SMS ל
סיני באפריל 2020... ושוב אחרי ש
סיני שלח את הספרה 0 להסרה - הפנו אותו לכוכבית 2795.
מה שאני מדגיש שוב ושוב הוא,
שאין לסלקום דין (הרגולטור ובתי המשפט קבעו שמדובר בעוולה),
ואין להם דיין (במקרה הזה -
5 דיינים).
מטעם זה הגשתי
תביעה חדשה (ת"ק בתל אביב) – וסוג של עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בו מתנהלת התביעה הייצוגית יולי 2014 – לא לאשר פשרה, עד שהנפגעים מאז הגשת התביעה (2014...) ועד היום
יכללו בקבוצה המיוצגת.
שכן, לא עולה על הדעת, שחרף ההחלטות/פסקי דין של 5 שופטים, סלקום מפעילה את כוכבית 2795 - בדיוק באותה מתכונת של כוכבית 795 משנת 2014 – גם היום, עם פרסומות והצעות שיווקיות, במנגנון הסרה לא חוקי".
מצ"ב 3 קבצים למתעניינים בפרטים של הפרשה העגומה ביותר הזו:
קובץ כתב התביעה, שהוגש ע"י
סיני ליבל כנגד סלקום (+עיקרי הנספחים) -
כאן.
קובץ חשוב: אודות משרד התקשורת כחלק מהבעיה שנחשפה, קובץ, שצורף לתביעה -
כאן.
קובץ ההודעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בו מתנהלת התובענה הייצוגית כנגד סלקום בעניין כוכבית 795 (במעלה הדרך כאמור לעיל, סלקום שינתה את המספר לכוכבית 2795 - השיטה של הפרסומות נשארה זהה) -
כאן.
למה סלקום הרשתה לעצמה לצפצף על בתי המשפט, הפרקליטות, לקוחותיה ומשרד התקשורת, דווקא כעת?
את התשובה הברורה לשאלה הזו כבר נתתי בהרבה כתבות קודמות הנוגעות לקבוצת סלקום, והנה כמה מהן, למי שפספס:
בקצרה: בגלל
חולשת משרד התקשורת ו
אבדן הדרך של המשרד,
שהוביל לחורבן השוק: נפלנו
למקום 95 בדירוג העולמי, נפילה של
8 מקומות בבת אחת רק בחודש האחרון, השתררה בשוק התקשורת
הפקרות מוחלטת,
אנרכיה מושלמת, בבחינת "
איש הישר בעיניו ייעשה", ולגבי קבוצת סלקום, ההשתוללות הזו
מתועדת, בגלל ש
סיני ליבל הוא גם לקוח של סלקום בכמה שירותים.
רק לשם קבלת פרופורציה כמה אנו מדינה מפגרת (רק בגלל הרגולציה והרשלנות של צמרת משרד התקשורת), דווח, שדווקא במהלך מגפת הקורונה, חברת Telstra האוסטרלית (חברה שמקורה בחברת הבזק האוסטרלית)
השלימה פריסה ארצית מלאה של 5G ביבשת אוסטרליה הענקית,
כמפורט כאן. יחי ההבדל הקטן, מול מה שנעשה אצלנו בישראל באותה תקופת החירום.
האם לא מן הדין להיה לקרוא לסדר ובחומרה יתרה את ראשי סלקום, עם עונשים הקיימים בחוק התקשורת (לרבות מאסר במקרים חמורים, כמו כאן), שלא רק שהם מצפצפים על החלטות משרד התקשורת והפרקליטות, אלא גם על בתי המשפט?
כנראה שין תחתית לתהום שבו שוק התקשורת הישראלי נפל בו, בחסות צמרת משרד התקשורת.
למה השר וראשי משרד התקשורת החליטו "להתעלם" מכל הפרות החוק, החלטות 3 בתי משפט, החלטות הפרקליטות, התקנות והוראות רישיון של קבוצת סלקום \ IBC?
מהסיבה המאוד פשוטה:
יש כאן "הצטלבות אינטרסים" של 2 קליקות בתוך משרד התקשורת וקליקה חיצונית נוספת, קליקות המנהלות את המשרד הזה באין מפריע ובגיבוי וחיפוי מלא של שר התקשורת (שמציג עצמו בכל מקום כתומך נתניהו, כשבפועל אין זה כך בכלל), בשנתיים האחרונות.
ואלו הן הקליקות:
א. הקליקה נגד בזק (ובעד קבוצת סלקום), שמוביל אותה סמנכ"ל בכיר לכלכלה ד"ר עופר רז-דרור, ויש בה שותפים בכירים נוספים דוגמת המנכ"ל (נתי כהן), אתי שמואלי, איתן כסיף, שחר שיליאן, ועוד.
ב. הקליקה נגד נתניהו (שסייעה במישרין ובעקיפין לתופרי תיק 4000), וגם נגד בזק ובעד קבוצת סלקום, שכוללת, בין היתר, את: המשנה למנכ"ל שמילה מימון, (בתמונה משמאל), היועצת המשפטית עו"ד דנה נויפלד, ועוד בכירים דוגמת: עו"ד איה בן-פורת, עו"ד ברוריה מנדלסון, יאיר חקאק (בוגר קרן וקסנר) ועוד.
כולם מופיעים ברשימת עדי התביעה בבית המשפט המחוזי בי-ם, בתיק נגד נתניהו.
כך, במקום לטפל בהפרות החוק הנמשכות של קבוצת סלקום, גם בקווי, גם בסיבים, גם בסלולר וגם במכירת נתוני הלקוחות הסלולריים שלה במשך שנים, צמרת משרד התקשורת הבכירה הזו, "עושה את עצמה" כמי שלא מבינה מה קורה כאן, ופשוט נותנת לזה גיבוי וחיפוי. היא כנראה מאמינה שזה הכיוון הנכון: "לקבור את נתניהו ובזק גם יחד".
ג. הקליקה מבחוץ, מורכבת כמה מיוצאי משרד התקשורת, שמסייעים בעקביות לקבוצת סלקום \ IBC לקדם את האינטרסים של בעלי סלקום בתוך משרד התקשורת. גם הם, ממש לא במקרה, עדי תביעה מרכזיים בתיק כנגד נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים.
בין ה"מסייעים" החיצוניים הללו יש, בין היתר, את: אבי ברגר, (בתמונה משמאל), לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת ואת הרן לבאות, לשעבר סמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת.
כך, משרד התקשורת מתנהל בשנתיים האחרונות על פי תפיסה רגולטורית אנרכיסטית, כושלת ובלתי מתקבלת על הדעת, פרי שילוב של אינטרסים של 2 קליקות פנימיות וקליקה אחת חיצונית, שמה שמשותף לכל הקליקות הללו זו שנאת בזק (מלבד שנאת נתניהו) ואהדה ללא גבולות לאינטרסים הכלכליים והאחרים של קבוצת סלקום \ IBC.
כך, משרד ממשלתי שלם "הוכחד" והפך מ"משרד התקשורת" ל"משרד הטייקונים בסלולר".
לא היה מעולם כישלון כזה חמור במשרד ממשלתי, שאמור לעבוד עבור הציבור, במיוחד בעת חירום.
למי שלא קלט, יש כאן הפעלת "השיטה של החונטה" (ולא רק במשרד המשפטים, מה ששר המשפטים
אמיר אוחנה מכנה "הפרקליטות שתוך הפרקליטות").
המטרה ברורה: למנוע כניסת "זרים" לתפקידי מפתח, כדי "לצופף שורות" ולמנוע חשיפת שחיתויות שנעשו ונעשים על ידם.
כך, במשרד התקשורת: כשעו"ד
נגה רובינשטיין עזבה ("התפוטרה"), מיהרו להביא את עוזרתה לשעבר, עו"ד
דנה נויפלד.
כש
עדן ברטל המנכ"ל סיים ועזב בזעף, מיהרו למנות את
שמילה מימון כממלא מקום (ולא את
חיים גרון).
כשהתפנה תפקיד יו"ר מועצת הכבלים והוויין,
שמילה שתל שם את
אשר ביטון ידידו מצה"ל (את
ביטון הוא שתל קודם גם כאחראי על הספקטרום במשרד). כנ"ל
שמילה שתל את
איתן כסיף בפיקוח, את
גדעון שטרית ברישוי ואת
אתי שמואלי בהנדסת תקשורת.
כזכור,
תמי לשם ו
שמילה ניסו גם לשתול את
רונית בן טל במקום
תמי, כש
תמי לשם סיימה (ליתר דיוק - "עפה") מהמשרד (רק החשיפות של טלקום ניוז מנעו את התרגיל הזה).
השר החדש (ככל שיהיה בקרוב שר חדש) יהיה חייב
לפרק את "עניבת החנק" שיצר שמילה מימון בצמרת משרד התקשורת, בגיבוי "הקליקה של הפרקליטות", עם כל המינויים הללו, שכוללים כמובן את הצנחת עו"ד
דנה נויפלד כיועצת משפטית
עם טונה של "ניגודי עניינים", ע"י משרד המשפטים - עו"ד
אבי ליכט, מי שהיה הבוס הישיר שלה במשרד המשפטים.
נדמה, שסיצילה זה כאן.
שורה תחתונה:
הכי פשוט והכי חסכוני לציבור: לסגור את המשרד המיותר הזה הנקרא משרד התקשורת וזהו.
רק בהקמת רשות עצמאית לתקשורת, יש סיכוי (אולי) לשקם את החורבן, שמשאירים אחריהם השר דודי אמסלם והמנכ"ל נתי כהן ועוד כמה "טייסי חלל ללא רישיון", שנמצאים בצמרת המשרד, שסייעו ומסייעים בידם בהרס השיטתי של שוק התקשורת הישראלי, גם במצב החירום, שבו אנו נמצאים בחודשיים האחרונים, ורק כעת יוצאים מהמצב הזה - באיטיות. לא ניתן לתקן את הנזקים שהם יצרו במו ידיהם בשוק התקשורת, בתקופה הזו.
עדכון 11.5.20: גלובס (
גדי פרץ)
פרסם כאן: "סלקום מצמצמת את העבודה מול משווקים חיצוניים. במקום זאת, סלקום תקצה יותר עובדי חברה שישווקו את כלל מוצריה".
למי ששכח (אני לא), זה בדיוק מה שעשה
אבי גבאי, זמן די קצר אחרי שהתמנה למנכ"ל בזק (היה מנכ"ל בזק בשנים 2007 עד 2013). התוצאה המאוד הברורה של המהלך הזה:
יכולת לקיים מהלכים של שחיתות, מניפולציות לא חוקיות וסיאוב, ברמות שלא היו אפשריות קודם.
למה? כי אם אתה כגוף עסקי גדול עובד עם הרבה גופים חיצוניים, דוגמת יועצים חיצוניים, משווקים חיצוניים, קבלנים חיצוניים וכיו"ב, אתה "לא יכול לגנוב סוסים" עם כל כך הרבה אנשים,
שלא תלויים בך באופן בלעדי.
אולם, זה קל הרבה יותר לעשות, כשאתה פועל
רק עם העובדים שלך, שכפופים לך ותלויים בך, מכל הבחינות.
בבזק, תהליך ההשחתה החל עם "
עסקאות בעלי עניין" ב-2010,
מול חברת יורוקום, שהייתה גם כן של
שאול אלוביץ' (שרכש את קבוצת בזק בסוף 2009 וקיבל אישור ורישיון לקבוצת בזק בתחילת 2010), והתהליכים המושחתים התפשטו והתרחבו תוך מספר שנים די קצר, כמעט לכל פינה ותחום בפעילות
צמרת בזק ובעליה. מה שמתואר בהרחבה במה שמכונה "
תיק בזק" שהוא חלק מ"
תיק 4000" (יודגש רוב החלקים של "תיק בזק" טרם הוגשו לבית משפט. מה שהוגש לבית המשפט המחוזי בי-ם, זה רק החלק שבו
נתניהו "מככב" מול בזק \
אלוביץ').
עדכון 12.5.20: פורסם
כאן: "על פי הרשות להגנת הצרכן:
סלקום היא שיאנית התלונות ב-2019.
עדכון 25.2.21: התקבלה תגובת משרד התקשורת הנמצאת במלואה
כאן, לדרישת משרד מבקר המדינה בצורה חריפה וחד-משמעית להשיב לי (
כאן). תגובת המשרד מעידה שמשרד התקשורת כן החליט לטפל בתלונת
סיני ליבל ושלי, כנגד סלקום, בעניין הספאם הטלפוני, בחיוג ל"כוכבית 2795" של סלקום.