עדכון 9.12.13: ראו קישור בתחתית הכתבה לעדכון הנתונים לדצמבר 2013.
עדכון 31.5.14: ראו קישור בתחתית הכתבה לעדכון הנתונים למאי 2014.
עדכון 19.7.14: ראו קישור בתחתית הכתבה לעדכון נתונים ליולי 2014.
עדכון 1.10.14: ראו קישור בתחתית הכתבה לעדכון נתונים לאוקטובר 2014.
בלעדי: שלושת ספקי הסלולר (סלקום, פרטנר ופלאפון) טוענים, שהם הספק המהיר ביותר באינטרנט הנייד. אולם, בדיקה של תוצאות המדידה על מאות אלפי ומיליוני משתמשים, בכל חברה, מגלה תוצאה ברורה וחד משמעית אחת - פרטנר. זאת, עפ"י נתוני הגולשים עצמם ולא נתוני חברות הסלולר.
מאת:
אבי וייס, 3.5.13, 12:00
כדי להקדים תרופה לכל הטענות,
אני לא לקוח של פרטנר ואין לי כל עסקים עימה. לכן, אני מרשה לעצמי להיות בוטה: שתי חברות הסלולר הוותיקות האחרות אינן מדייקות, בלשון המעטה, בפרסומת העצמית שלהן. הרשת הסלולרית שלהן מצויה
הרחק מאחור, מבחינת רוחבי הפס לגלישה של הלקוחות שלהן, מול פרטנר. שלא לדבר על כל השחקנים החדשים.
היות ומועד פריסת רשת LTE עדיין לא ברור, התחרות בין חברות הסלולר מתמקדת
במחיר ובאיכות הרשת. לגבי המחירים, אני מפנה את המתעניינים בהשוואות לאתר ההשוואות העושה זאת כל הזמן:
כמה זה? הפעם אטפל
רק בנושא השני:
איכות הרשת הנמדדת ברוחב הפס לגלישה. זה הנושא המרכזי לאחר נושא המחיר, שהלקוחות המחזיקים בידם סמארטפונים וטאבלטים סלולריים בודקים כל הזמן ומשווים.
היות והרשתות של שתי המתחרות החדשות (גולן טלקום והוט מובייל) עדיין בבנייה, די ברור, שהביצועים אצלן עדיין לא ברמה מספקת. לכן, אתמקד כאן בשלוש המתחרות הוותיקות. כל שאר המתחרות, או שרוכבות על הרשת של השלוש כ- MVNO או שמשתמשות ברשת שלהן במסגרת הסדר הקרוי "נדידה פנים ארצית". כל 3 החברות הוותיקות שידרגו את הרשת שלהן לדור 3.9 [של ה- UMTS], רשת שהיא LTE Ready.
סלקום טוענת, שהיא הרשת הכי איכותית והכי מהירה, אך לא הציגה מדידות וסקרים שיוכיחו זאת. פלאפון טוענת ופרסמה מודעות ענק, שהיא הרשת הכי מהירה ופרסמה סקרים המוכיחים זאת (לטענתה). אולם, הסקר הזה בוצע ב- 30 מקומות שלא פורסמו ובכלים שניתן להתערב בהם ידנית (בתוצאות הנמדדות). פרטנר, לעומת זאת, פרסמה סקר של בדיקה ב- 72 נקודות בדיקה, שכן פורסם מיקומם, אבל לא פרסמה את שיטות הבדיקה המדויקות.
יודגש, שלשלוש החברות הללו יש "מכוניות בדיקה", עם אנשי מקצוע ועם ציוד בדיקה בשווי של מיליוני דולרים. המכוניות הללו המסתובבות כל הזמן ברחבי הארץ ומבצעות בדיקות וניטור של הרשתות (גם בעקבות תלונות של לקוחות). אולם, די ברור,
שכל שלוש החברות מסתירות היטב את הנתונים של המדידות המקצועיות הללו, במכוניות הבדיקה שלהן.
אולם, לא צריך ללכת רחוק כדי להשיג נתונים ברורים, חד משמעיים ומהימנים.
כל חברות התקשורת בארץ כבר הסכימו שכלי הבדיקה הכי מקובל, גם עליהן וגם על ציבור הגולשים הנייח והנייד, זו מערכת
Speedtest (של חברת Ookla). מידי יום, הלקוחות של כל חברות הסלולר בישראל מבצעים כ- 70 אלף בדיקות עם Speedtest במכשירים שיש בידם. דהיינו: במבט חודשי, מדובר בבדיקות בהיקף של מעל ל- 2 מיליון בדיקות של הלקוחות הסלולריים במהלך החודש. זה
המדגם הכי טוב שיש,
כי זה לא מדגם של יחסי ציבור. זו אוכלוסיית הגולשים, שמייצרת בעצמה את התוצאות, בהיקפים כאלו אדירים, בכל רחבי הארץ, על כל הרשתות.
מה אומרים הממצאים של מהירות הגלישה בחברות הסלולר בחודש האחרון? על פי נתוני Speedtest, שהתקבלו לגבי כלל הגולשים
הניידים, פרטנר בערוץ היורד וגם בעולה היא כמעט
כפליים ואף יותר ממתחרותיה. לא מדובר בהפרש
זעיר של אחוז או שניים. פשוט
כפול. 100% ויותר: יותר מהיר מהמתחרות.
נוק אאוט מוחץ.
אגב, גם בנתונים הגלויים לכל גולש
באתר של Speedtest, המרכז את כלל המדידות (נייח ונייד ביחד) התוצאות
מאוד ברורות, כמשתקף בגרף הבא שצילמתי מהאתר (לחיצה על התצלום מגדילה אותו):
על פי הנתונים המעודכנים לחודש החולף, הגלישה באינטרנט של פרטנר הייתה בממוצע [על פי כל מאות אלפי המדידות של המשתמשים שלה בחודש החולף]: 8.41 מגה בערוץ היורד (זה הערוץ החשוב במדידות), מול 2.75 מגה בסלקום, 2.63 בפלאפון. דהיינו: פרטנר מספקת כמעט
פי 3 מהירות ברוחב הפס לאינטרנט ממתחרותיה, אם משווים את כלל המדידות: נייד ונייח ביחד. אם מפרידים מכלל המדידות ובודקים רק את הנייד, הערוץ היורד של פרטנר הוא כ- 4 מגה בממוצע,
פי 2 ממתחרותיה, סלקום ופלאפון. בערוץ העולה - שהוא מעט נמוך מהיורד, פרטנר היא פי 2 מסלקום ופי 3 מפלאפון. זו המציאות ואלו הנתונים. כמו שכתבתי: אין כאן הפרשים של אחוזים. זה נוק אאוט חזק וחד משמעי.
כמה תובנות מעניינות נוספות מאחורי המספרים והניתוחים:
1. הלקוחות של גולן טלקום מבצעים מדידות בהיקף שחורג מגודל החברה. כמות המדידות של לקוחות גולן טלקום מתקרבת לכמות המדידות של הלקוחות של החברות הגדולות, שיש להן מיליוני מנויים. נדמה כאילו כל או רוב לקוחות גולן טקום מודדים באובססיביות כל הזמן את מהירות הגלישה שלהם. מה ההסבר? כנראה, שהם מרגישים שהם גולשים לאט ורוצים לראות כמה לאט. אין לי הסבר רציונלי אחר. התלונות המרובות של הלקוחות בפורומים באינטרנט ואף בדף הפייסבווק של גולן טלקום עצמה, מובילים אותי למסקנה הזו.
גולן טלקום נסמכת על הרשת של סלקום. לא בטוח, שסלקום מספקת לגולשי גולן טלקום את אותה רמת שירות כמו ללקוחותיה הקבועים. בנוסף, הרשת החדשה של גולן טלקום נבנית בגישת ה- Small Cells. רשת המכונה בלשון המקצועית: "מתקני גישה אלחוטית". גולן טלקום נתקלת בקשיי פריסה, כפי שחשפנו, תיארנו וניתחנו
כאן. בכל מקרה, אנטנות קטנות אלו מספקות טווחי שידור
מוגבלים ואיכויות רשת נמוכה יותר, בהשוואה מול רוחבי הפס והאיכות המתקבלת בחיבור לאנטנות הגדולות של הספקיות הוותיקות (במיוחד כשיש חיבור
סיבים לאותן אנטנות גדולות וכמות סקטורים גדולה על כל אנטנה).
2. הוט מובייל נמצאת (במדידות) באותה רמת שירות כמו הרשת עליה היא נסמכת: פלאפון, אבל טיפ-טיפה יותר טוב. זאת, כנראה בגלל שפריסת הוט מובייל כבר מתקדמת בכמה אזורים בארץ, והלקוחות מקבלים קישור לאנטנות החדשות של הוט מובייל ולא לאנטנות של פלאפון, באותם אזורים. מכאן: נראה, שפלאפון אינה "מורידה ביצועים" ללקוחות של הוט מובייל היושבים על הרשת שלה, כמו שנדמה שאולי קורה, על פי התוצאות, אצל לקוחות גולן טלקום.
3. ההפרשים במדידות לטובת פרטנר הם בכל סוגי המכשירים. ככל שהמכשיר יותר מתקדם, התוצאות של הגלישה שלו יותר טובות בכל החברות. דהיינו: ההפרשים בין החברות הם לא מסוגי המכשירים, אלא מטיב הביצועים על הרשת.
4. מכאן אנו מגיעים לסוגיית מבנה הרשת. הרשת של סלקום בנויה חצי בציוד של אריקסון וחצי של NSN (נוקיה סימנס רשתות). הרשת של פלאפון ופרטנר היא של אריקסון. הרשתות החדשות של גולן טלקום והוט מובייל הן של NSN. דהיינו: ההפרשים המשמעותיים בין הרשתות מקורם, ככל הנראה, לא בספק הציוד לרשת, אלא בתצורת הרשת, השליטה בה ורוחבי הפס המגיעים לאנטנות (אם זה סיבים אם לאו ומה רוחבי הפס בסיבים מהאנטנה עד מרכז הרשת). יש הבדלים בביצועים בין התדרים. אולם, כל החברות עושות שימוש בתדרים די דומים \ קרובים, כך שלא כאן נעוץ ההבדל בתוצאה הסופית.
דהיינו: רק במקום שבו
כל השרשרת של העברת האינטרנט היא מתקדמת, זה מה עושה את ההבדל בתוצאות. זה כולל את: ה- Core, המתגים, "הצינורות" לאנטנות, האנטנות עצמן, הכיוונון שלהן, הפרוטוקלים המופעלים בהן לאופטימיזציה של התעבורה מול מכשירי הקצה, כלי השליטה בתעבורה, כלי התיעדוף בתעבורה, ועוד. רק צרוף של כל המרכיבים הללו
יחד, יכול להסביר את ההבדלים הניכרים בביצועים בין הרשתות.
5. השוואות למדידות עצמאיות, שנעשו בארה"ב ל- 4 חברות הסלולר הגדולות שם, מראים (הפירוט של מחקר עצמאי אחד מני רבים, מצוי
כאן), שלמרות שבארה"ב יש פריסה
די יפה של רשתות LTE של כל הספקים, הביצועים של הרשתות עדיין די
מאכזבים. דהיינו: גם ברשתות שאינן דור 4 - LTE, הביצועים ברשתות הסלולר בישראל הם בהחלט "בנורמה" המקובלת.
6. ספקי ה- MVNO, שאין להם רשת משל עצמם, נסמכים על הרשתות של החברות הגדולות. אין ודאות מוחלטת, שהלקוחות שלהם מקבלים את כל היכולות החדשות, שיש ברשתות המשודרגות. אלו הן הרשתות, שספקי ה- MVNO רוכבים עליהן:
רמי לוי על הרשת של פלאפון,
הום סלולר על הרשת של סלקום,
אלון סלולר (YouPhone) על הרשת של פרטנר,
012-מובייל זו הרשת של פרטנר. כנראה, שאיכויות הרשת והביצועים מובילים לעצירת הנטישה והניודים, ברבעונים האחרונים, כפי שניתחנו
כאן, על פי נתוני משרד התקשורת.