המנכ"ל הזמני החליט (ביחד עם סמנכ"ל הספקטרום, המשמש גם כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין) לחסל את כוחו של אגף הספקטרום, האגף הגדול במשרד, לאחר שכשל במשך שנים, ולאחר דו"ח קטלני של מבקר המדינה על תפקוד האגף. העובדים מתנגדים לשינוי הארגוני, בגיבוי מלא של ההסתדרות.
מאת:
אבי וייס, 23.8.13, 09:25
נודע לנו, ש
שמילה מימון (בתמונה) ממלא מקום המנכ"ל, החליט לבצע "שינוי ארגוני" מקיף, שמשמעותו "חיסול" כוחו של האגף הגדול במשרד התקשורת. האגף הזה יישאר למעשה ללא שיניים וללא תפקידים, כי את תחום הספקטרום (חלוקת תדרים, ליבת העשייה של האגף) "החרים" האוצר חלקית מידי משרד התקשורת, בכך שהקים ועדה מיוחדת בין משרדית בראשות האוצר, כדי לטפל בתחום הספקטרום, לאור כישלון האגף להקצות תדרים ל-
LTE ובביצוע עוד משימות חשובות הקשורות בחלוקת תדרים, במיוחד מול צה"ל.
התכנית של
שמילה מימון, שהוא גם מ"מ המנכ"ל וגם הממונה על אגף הפיקוח והאכיפה במשרד, קיבלה (כך נטען) את הסכמתו של סמנכ"ל בכיר ספקטרום ורישוי תדרים במשרד -
נתי שוברט, שהוא במקביל גם (משום מה, מזה כמה שנים) ממלא מקום יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, מועצה שאמורה להתאחד עם מועצת הרשות השנייה, לפי תכנית של השר
גלעד ארדן. איחוד מתוכנן זה גרם כבר לסכסוך בין שני חלקי הוועד של משרד התקשורת, כפי שחשפנו בהרחבה
כאן ו
כאן. כעת, הקרע הזה בין שני חלקי הוועד מעצים, משום שהוועד של ירושלים תומך בצעדי הרפורמה של הנהלת המשרד בעוד שהוועד של תל-אביב (שם מצויים עובדי אגף הספקטרום ומשרדי האגף) מתנגד למהלך.
התכנית לרפורמה אירגונית במשרד התקשורת נמצאת כעת בעבודת מטה של המחלקה המשפטית של המשרד (שכן, יש צורך בשינויי חקיקה, תקנות ונהלים, כדי לבצע את השינוי המוצע) ולא ברור אם שר התקשורת
גלעד ארדן אכן אישר את כל פרטיה. את תגובת משרד התקשורת למהלכים ולמצב שנוצר במשרד, לא הצלחנו להשיג, לא שלא ניסינו.
הארגון מחדש של הסמכויות והעובדים כולל בעיקרו את שני המהלכים הבאים:
- העברת כל תחום הרישוי מאגף הספקטרום ורישוי תדרים אל אחריות סמנכ"ל בכיר להנדסה ורישוי (חיים גרון).
- העברת כל תחום הפיקוח מאגף הספקטרום אל אגף הפיקוח והאכיפה שבראשו עומד שמילה מימון (מ"מ המנכ"ל), יוזם הרעיון.
עובדי אגף הספקטרום מתנגדים כרגע למהלך ואף קיימו אספת הסברה דחופה כנגד המהלך, בגיבוי הוועד של תל-אביב (שיחסיו עם הוועד הירושלמי ידועים). ההסתדרות הכללית כבר התערבה בעניין והורתה לעובדים: לא לשתף פעולה עם ההנהלה במהלך זה.
עם זאת, יש סבירות מסוימת, שההסתדרות תצליח להגיע להבנות עם
שמילה מימון והשינוי המוצע יצא לדרך, למרות מורת רוחם של עובדים באגף הספקטרום, שיצטרכו לעבור לעבוד באגפים האחרים, לפי מתווה חלוקת הסמכויות החדש.
העובדים חוששים מפגיעה במעמדם, עקב צעדים אלו. די ברור למה. הם חלק מאגף כושל, שמבקר המדינה קטל אותו בחריפות, מה שנותח בהרחבה
כאן,
כאן ו
כאן, עד כי הושמעה הקריאה "לפרק את משרד התקשורת" ולהקים תחתיו "ועדה קרואה", בעקבות ממצאים חמורים וחסרי התקדים אלו, מפי מבקר המדינה.
מדובר באגף שתרם ישירות ב
כשלונו לנזקים אדירים לכלכלת מדינת ישראל ולרווחת תושביה, בפגיעה בהיקף של
עשרות מיליארדי ש"ח בכיס של כל אחד מתושבי ישראל, במשך שנים, בגלל התנהלות כושלת, חסרת אחריות, חסרת מעוף ותכנון.
ברור לגמרי שנחוץ ניעור רציני של האגף, לאור ממצאי מבקר המדינה ו
כישלון תחום ה-
LTE ותחומים נוספים רבים אחרים, דוגמת: תדרים לרכבת ישראל, תדרים
לרשת חרום לאומית, כל
תחום ה-
WiFi ועוד. לכן, העובדים חוששים, שהם ישלמו את מחיר הכישלון, ולא ראשי המשרד והאגף ובראשם
נתי שוברט (בתמונה משמאל), שלטענת רבים (לרבות העובדים), הוא מקור הבעייה.
השאלה היחידה, שעומדת כאן עדיין על הפרק: מדוע מ"מ המנכ"ל
שמילה מימון רוצה לעשות רביזיה כל כך משמעותית במשרד כעת, בלי כל דיונים ציבוריים או גלויים, ברפורמה המחזקת את מעמדו האישי הזמני במשרד, בטרם מונה מנכ"ל קבוע למשרד (כנראה הוא עצמו רוצה להיות המנכ"ל הקבוע) ומקבעת עובדות, חלוקת סמכויות וכוח אדם במשרד? לא קיבלנו תשובה לשאלה זו ממשרד התקשורת.
אין ספק, שבנסיבות הקיימות במשרד (בהתעלם מבעיית היעדר מנכ"ל קבוע), הרפורמה הזו עשויה להיות
רעיון מצויין. איכות כח האדם המקצועי והמיומנות (יחסית) הקיימת כיום בתחומי הפיקוח והרישוי, גבוהה בהרבה באגפים הייעודיים - פיקוח והנדסה ורישוי, מול אגף הספקטרום הכושל. זה עשוי גם לאפשר ניצול אופטימלי של כח אדם. אגף הספקטרום תפח ב- 15 השנה האחרונות ל"ממדים מפלצתיים" (כשליש מכוח האדם במשרד ומחזיק בכמחצית מתקציבי התפעול של המשרד). אלו ממדים בלתי סבירים לאגף כזה, רק בגלל כוחנות ופוליטיקה פנימית של העומדים בראשו בעבר, במהלך העשור הקודם. הרה-ארגון המוצע, עשוי גם לצמצם את מוטת השליטה ולהותיר אגף ספקטרום צנוע, שיתמודד עם נושאי הליבה (הקצאה וחלוקת תדרים) ולא ייבצר את כוחו בדרך של בירוקרטיה והתעמרות בציבור וחברות התקשורת, תוך גרימת נזקים בהיקפים אדירים לכלכלת מדינת ישראל ולכיס של כלל תושביה, תוך השארת מדינת ישראל כמדינה מפגרת ונכה בתחום התדרים וטכנולוגיות האלחוט.
שורה תחתונה: ממ"מ המנכ"ל
שמיל מימון מציע רפורמה במבנה משרד התקשורת, רפורמה בכיוון הנכון. זו רפורמה המחלקת סמכויות בצורה הגיונית יותר ומצמצמת את אגף הספקטרום לממדים הנכונים שלו, שאולי אז יחל לתפקד ולמלא את ייעודו (אם גם ראש האגף יוחלף). העיתוי של הרפורמה בעייתי והתנגדות העובדים גם היא מכשול בדרך ליישומה. האם הבעייתיות הזו תהרוג את הרעיון המוצע? במשרד התקשורת הכל יכול להיות.
נספח:
מרשם: המבנה הארגוני של משרד התקשורת טרום השינוי המוצע: