במקום לשפוך כסף, שלא מביא לי שום תועלת עסקית או אחרת ומגיע ל"מקלטי מס", הדרך המומלצת היא לקדם אתרים לבד ובעזרת חברות הזנק ישאליות טובות, נמרצות וממוקדות מטרה, שמביאות תוצאות מוכחות. כך, גם חוסכים כסף וגם מקבלים תוצאות מוכחות, בלי תירוצים, שטיקים וטריקים. פרק ב' בסדרה.
מאת:
אבי וייס, 11.6.14, 15:20
במאמר הקודם תיארתי איך נגמלתי מהתלות ב"מקדמי אתרים", "מומחי שיווק באינטרנט", "מומחי מיתוג באינטרנט" ושאר מומחים, עלוקות ומתחזים, שלא מביאים שום תועלת (אלא לעצמם, על חשבון הכיס שלי). ציינתי גם את העובדה, שהפרסום ב
גוגל ובפייסבוק
לא עבד, לא עובד (וגם
לא יעבוד) ומדובר בהוצאת הון עתק מישראל לאירלנד ומשם למקלטי מס, בלי לשלם עליו מיסים (בשום מקום), הוצאה שלא מביא תועלת לפראיירים הרבים המוציאים את הכסף הזה מכיסם (או מכיס החברה שלהם) ולכלכלת המדינה. גם אין
כל דרך לעשות כסף בפייסבוק. נקודה.
בפרק הזה אתרכז בכמה כיוונים, שהתנסיתי בחלק מהם אישית וגם שוחחתי עם אנשים, שהתנסו בהם אישית. זו לא רשימה סגורה של המלצות (מעבר להמלצה במאמר
הקודם על לינקדאין, שהייתה חד-משמעית), וזה גם לא מחקר מדעי. הפרק הזה הוא רק "פתיחת צוהר" לעולם מופלא של חסכון בהוצאות ו"צרכנות עסקית נבונה יותר" בעולם האינטרנט. בכיוונים עליהם אני ממליץ כאן, יש גם תרומה ישירה לקידום עולם היזמות הישראלית (Startup Nation) ותמיכה בכלכלה הישראלית, מה שטוב לכולנו ותורם לצמיחת המשק בישראל ולשיפור התעסוקה
בישראל.
אז איך מצליחים בקידום האתר (או האתרים) ובעשיית עסקים ברשת האינטרנט?
א. כותבים לבד, או בעזרת מומחה לכתיבת מאמרים איכותיים לאינטרנט.
זו הדרך הכי טובה והכי חסכונית ויעילה, לקדם את העסק \ אתר \ אינטרסים עסקיים \ מסרים אישיים או עסקיים, ברשת האינטרנט, בארץ או בכלל. על פי המחקרים, שכבר
פרסמתי, גוגל מייחסת חשיבות בעיקר ל-2 נושאים: תוכן איכותי ופרסום התוכן בפורטלי גוגל (מ"גוגל +" ועד יוטיוב, בלוגר וכיו"ב). השיטה של גוגל מאוד פשוטה:
גוגל מקדמת, קודם כל,
את עצמה. אז ההמלצה הברורה שלי כאן: יש להשתלב בגישה הזו. לגבי פייסבוק, מערכת קידום הפוסטים שלה היא, ככל הנראה, הכי מטומטמת שיכולה להיות. זאת ניתן להבין ממה שאומר
מארק צוקרברג במו פיו. כרגע, אם אתם כותבים בפוסט את
המילה Congratulations (מזל טוב), זה עוזר (מאוד) לקדם את הפוסט במנועים של פייסבוק. למה? תשאלו את מארק צוקרברג...
כלל האצבע שלי: נוכחות
מינימלית באינטרנט דורשת לפחות 20 מאמרים \ פוסטים מקוריים בשנה. נוכחות
בולטת באינטרנט דורשת לפחות 20 מאמרים מקוריים לחודש. ככל שיש יותר, זה יותר טוב. אגב, יש מחקרים המראים, שפוסטים קצרים יעילים (ברוב המקרים) מפוסטים ארוכים.
אני סבור, שאסור לשום מנהל ובעל מקצוע
להתעלם מהרשתות החברתיות, אך מצד שני צריך לדעת לשלוט בהוצאות, כדי לקדם את עצמך והעסק שלך
ברשתות החברתיות. כך, שזה יביא איזה ערך עסקי או אחר (למשל: תדמיתי). כתיבת פוסטים היא הדרך הטובה ביותר והיחידה המוכחת, שבאמצעותה ניתן להשתלב ברשתות החברתיות ולקדם את האתר שלך ואת העסקים של החברה שלך, או איזה אינטרס אחר שיש לך (חברתי, פוליטי, או אישי).
לא קשה לכתוב מאמרים למי שיודע לכתוב. אולם, מי שלא יודע לכתוב, או אין לו זמן לכתוב, יכול למצוא כותבים במחירים סבירים. אני לא ממליץ על מישהו מיוחד, תוכלו למצא לבד ב"דפי זהב" או בפורומים של כותבי התכנים.
בקרב
הכותבים מאמרים לאתר Telecom News, יש לא מעט כותבים טובים ויש כאלה, שזה גם המקצוע שלהם (למשל
טל מאור). זו לא המלצה על איש. כאמור, אפשר לכתוב לבד ואפשר להיעזר במומחי כתיבת תכנים לאינטרנט. יש גם אתרים באינטרנט בהם אפשר להזמין מאמר לפי מילים במחיר מגוחך ולקבל את המאמר אחרי שעה. אך יש להיזהר, כי יש כאן שוק די פרוע וצריך, גם כאן, כמו בכל תחום צרכני, להיזהר מעלוקות ומטרמפיסטים ולבדוק היטב ממי מזמינים מאמרים.
היכן מפרסמים את המאמרים - פוסטים הללו (מעבר לאתר של העסק, או באתר האישי \בלוג)?
בגדול, מפרסמים אותם ב-2 שכבות של אתרים:
1. במקומות שגוגל רוצה. או בעברית ברורה יותר: ב"גוגל +", בבלוגר (
Blogger), ביוטיוב, וכיו"ב. זה בכלל לא חשוב, שחלק מהמקומות הללו "שוקקים חיים" בערך כמו בית הקברות העירוני בירוחם (שיסלחו לי תושבי ירוחם על אזכור שם העיר, זו רק הלצה). סביר להניח ש"גוגל +" [ואולי גם "בלוגר"] תיסגר ע"י גוגל, במוקדם או במאוחר. כרגע, זה המקום שגוגל מעוניינת בו, בעיקר כדי לקדם את עצמה.
לכן, זה מה שגוגל רוצה, זה מה שגוגל תקבל.
2. במקומות שהלקוחות שלנו נמצאים בהם (באינטרנט). כאן צריך לנתח, לפלח ולעקוב כל הזמן היכן הלקוחות שלנו נמצאים. אגב, זה לא קשה למצא אותם. למשל: מי שמוכר ביטקוין (נושא חדשני, שעלה לכותרות בשנה האחרונה), ימצא, שיש איזה 10 פורומים של חובבי הביטקוין בפייסבוק. כולם שם. לא צריך ללכת רחוק יותר כדי לחפש אותם. האם אתם מחפשים כאלו המתעניינים ב-Big Data? תמצאו כמעט את כולם ב-2 פרומים של Big Data בלינקדאין. אני מקווה, שהמסר הזה הובן.
איך מפיצים תכנים ביעילות ובמחירים שפויים?
אחרי שהבנו ש"התוכן הוא המלך", צריך לייצר ממנו והרבה כדי לקדם את האתר ולעשות עסקים באינטרנט. נשאלת השאלה: האם התכנים הללו ניתנים להפצה בקלות? התשובה היא
כן. אפשר להפיץ לבד. זה די קל. לומדים את השיטה של הפצה בכל אתר בצורה מהירה ואפשר לעשות זאת באפס עלות: פשוט לבד. יש עוד גישה: לתת לאנשים אחרים, שזה המקצוע שלהם, להפיץ את התכנים.
הדרך היותר מומלצת, לעניות דעתי, היא להשתמש בכלים של סטארטאפים ישראליים, טובים, זולים ומביאי ערך ממשי. הסטארטאפים, שאציג כאן אינם יחידים, כך, שלא מדובר באיזו רשימת המלצה מסודרת וסגורה. נתקלתי בסטארטאפים הללו וראיתי, שהם "מספקים ערך" ולכן אני מזכיר אותם כאן. הם לא שילמו לי מאומה כדי שאזכיר אותם כאן ואני מרגיש חופשי להמליץ עליהם.
1.
"תראו" -
T-Roo. מדובר בסטארטאפ מהגליל התחתון, ולכן הוא מופיע בראש הרשימה (תמיכה בפריפריה...).
קיימתי כאן ראיון מקיף עם
חלי יעקבס וירט (בתמונה) משדה אילן בגליל התחתון, ומאז אני עוקב אחרי ההתפתחות של הכלים של T-Roo. כרגע, הם תומכים בהפצה קלה ומאוד זולה של תכנים ב: פייסבוק (כולל כל הפורומים של פייסבוק), בלוגר של גוגל, וורדפרס, בלוגים עצמאיים, ניוזלטר לכל לוח תפוצה והעלאת תמונות לכל המקומות הללו.
בקרוב, המערכת הזו תתחבר ללינקדאין (עלה בבטא לחלק מהמנויים). המערכת מכילה כלים נוספים כמו: דפי נחיתה, ניהול מסרים ומשימות. בעלות המאוד זולה של השימוש בה עם ממשק מלא בעברית - היא מומלצת. ניתן להתנסות בחינם איך זה עובד למשך חודש, ואח"כ חבילה בסיסית עולה 79 ש"ח לחודש. "כסף קטן" מול ההוצאות על קידום בגוגל ובפייסבוק.
2. Outbrain. מדובר בסטארטאפ ישראלי מאוד מצליח, שכבר החל להתפרס (ובהצלחה ניכרת) לכל רחבי העולם. הוא מבצע קידום תכנים (פוסטים, מאמרים) לתוך אתרי תוכן הכי חזקים בשוק. מנועי הפילוח שלו עולים בעשר דרגות על המנועים המסתוריים והמסובכים של גוגל ושיטת הצגת התוצאות שלו פשוטה ביותר להבנה, בלי כל "טריקים ושטיקים". כאן אין רובוטים שמקליקים, כי השיטה עובדת לגמרי אחרת מהשיטה של גוגל. אני מקווה שגוגל לא תרכוש אותם, כדי לחסל את הסטאטראפ הזה, שמבצע עבודה טובה פי אלף לקידום תכנים ואתרים מגוגל. העלות להפצת תכנים דרך Outbrain מתחילה ב- 10 דולרים לחודש, דהיינו: כ- 300 דולרים לחודש. "כסף קטן" שמביא תוצאות גדולות (בעיקר למי שכותב הרבה פוסטים), בלי צורך בשום מומחה או מומחיות. פרטים נוספים תמצאו באתר של החברה.
3. כלים נוספים של סאטרטאפים ישראליים לצרכים ספציפיים (כמה דוגמאות):
א). BannerPlay. סטארטאפ מבנימינה (שוב, תמיכה בסטארטאפ מחוץ ל"מדינת תל אביב"...), שמתחרה ודי בהצלחה במערכת הפרסום של גוגל, במחירים מאוד זולים (יחסית לגוגל ולשאר סוכנויות הפרסום המקוונות). BannerPlay עוסק בכל עולם הפרסום המקוון משני צידי המתרס: גם עבור המפרסמים ויוצרי הקמפיינים השיווקיים וגם עבור האתרים, שבהם הפרסומים הללו מופיעים.
ב) adMingle, סטארטאפ ירושלמי עם רקע תורכי, בראשותו של דוד (דודו) אדי (בתמונה), שקיימתי ראיון עימו כאן, שמספק במחירים מאוד זולים יכולות להפיץ תכנים שיווקיים דרך רשתות חברתיות אישיות וגם לתגמל את אלו שמפיצים את התכנים הללו ברשתות החברתיות.
מדובר בסטארטאפ הנמצא "בהמראה ממש מטאורית", בגלל המודל הייחודי להפצת תכנים שיווקיים של מפרסמים דרכו, באמצעות שימוש במגוון רחב של רשתות חברתיות. אפשר להתנסות במערכת ולראות איך זה עובד.
ג) Pijimi. סטארטאפ תל-אביבי שעוסק בשיווק באמצעות הסלולר, בדגש על מסרים שמופצים ב- SMS. מאוד מתאים לעסקים שיש להם מאות לקוחות \ נמענים ומעלה, שידוע מספר הטלפון הסלולרי שלהם (או שקל לאתר ולאסוף אותו). ב- Pijimi מציעים ללקוחות מכל רבדי השוק, פלטפורמה חדשנית ופשוטה ליצירת הזמנות, קמפיינים, סקרים קצרים והנעה לפעילות, בטלפון הסלולרי. המערכת שלהם מתחרה בהצלחה
במערכת של בזק, שמתאימה לעסקים המעוניינים בהפצות של קמפיינים שיווקיים ב- SMS בכמויות גדולות.
יש עוד סטארטאפים ישראליים העונים על צרכים ספציפיים של עולם השיווק והקידום באינטרנט, שמפאת קוצר היריעה לא סיקרתי אותם ואת מה שהם מציעים כאן. אך אין זה אומר,שהם פחות טובים ומוצלחים מאלה, שכן סקרתי במאמר. מספר דוגמאות בולטות: דיגיפופ, CallMe ,Onenet ,Taboola ,Sensegon ,Otonomic ,Cachcow ,Peakardo, PlayBuzz ויש עוד. מה שרציתי להבליט הוא: יש חלופות, טובות, מקוריות ומוצלחות, שמביאות תוצאות של ממש ולא "עובדות בעיניים" על מי שמוציא כסף מכיסו, כדי לקדם את האתר שלו, או כדי לבצע עסקים ומכירות ברשת האינטרנט וגם מחוץ לאינטרנט.