לקחנו ל"מבחן דרך" את המערכת החינמית (רכיב OBD-II שנתקע ברכב ומתחבר למחשב הרכב ואפליקציה בסמארטפון) של הסטארטאפ Engie, שהוקם ביוזמת 3 בוגרי תכנית Zell ליזמות במרכז הבינתחומי בהרצליה, שחברו יחדיו עם אורי לוין (מייסד וייז), כדי לפתור בעיה מוכרת המשפיעה על כל בעלי הרכבים: ניהול ותחזוקת הרכב הפרטי–משפחתי והבנת התקלות הקיימות ברכב.
מאת: אבי וייס, 17.7.15, 11:30
עדכון 1.3.17: הושקה גירסת iOS למשתמשי אייפון. פרטים בתחתית הכתבה. עדכונים נוספים בתחתית הכתבה.
רקע
תחום "הרכב החכם" הוא אחד התחומים הלוהטים ביותר בעולם ה-IoT. הרעיון לאנג'י (Engie) הגיע מתוך תחושת חוסר אונים משותפת (אצל 3 היזמים בוגרי תכנית Zell ליזמות של המרכז הבינתחומי בהרצליה: ירדן גרוס - מייסד ומנכ"ל, אלון הנדלמן - מייסד וסמנכ"ל מוצר וגלאהרון, מייסדת וסמנכ"לית שיווק), בעיה, שעלתה בכל תקלה וביקור במוסך והרצון להנגיש את המידע מהרכב לכל נהג. החיבור לאורי לוין, מייסד Waze, שעשה אקזיט יפה ברכישה של Waze ע"י גוגל, הוסיף את הנדבך של מי שמכיר היטב את השוק של הנוהגים ברכב ואיך פונים אל השוק הזה.
המערכת, שהיזמים הללו פיתחו, מורכבת מ-2 חלקים עיקריים:
א. רכיב OBD-II (ר"ת: On-Board Diagnostics גרסה 2) (בתמונה למעלה משמאל). זה רכיב חיבור סטנדרטי קטן למחשב הרכב, שמחבר בין מחשב הרכב לאפליקציה בסמארטפון, בתקשורת קצרת טווח מסוג בלוטוס'. את הרכיב אפשר לקבל בחינם מאנג'י (אחרי שמורידים את האפליקציה ונרשמים עם הרכב לשירות באנג'י).
אולם, רשימת ההמתנה לרכיב הזה די ארוכה. סה"כ כבר נרשמו מעל ל-13 אלף איש לקבל את הרכיב הזה בחינם וכ-5,600 כבר קיבלו אותו. כך, שיש להמתין כמה שבועות עד לקבלת הרכיב בחינם, שבלעדיו המערכת הזו לא יכולה לפעול.
אפשרות אחרת היא לרכוש את הרכיב בחנות שנפתחה לנושא, במחיר של 38 ש"ח (+11 ש"ח דמי משלוח, למי שרוצה שישלחו לו את הרכיב הביתה בדואר). בהחלט מחיר מאוד סביר וזול. לכן, למי שמעוניין כבר להפעיל את המערכת, מומלץ שלא ימתין בתור וירכוש את הרכיב ב-49 ש"ח, כולל המשלוח.
ב. אפליקציה סלולרית בחינם. כרגע יש רק גרסה לאנדרואיד, הגרסה לאייפון נמצאת בפיתוח. כדי שהאפליקציה תעבוד, היא זקוקה לחיבור לאינטרנט (הסלולרי) כדי להתחבר לענן של אנג'י, ולזמינות של GPS, כדי לזהות את מיקום הרכב (חיוני במקרה שמחפשים מוסך קרוב, אם יש תקלה, או מבקשים לבצע איזה טיפול או תיקון ברכב).
רכיב ה-OBD, שמותקן ברכב, מאושר משרד התחבורה (כך לדברי היזמים) ואינו פוגע באחריות יצרן. אנג'י תומכת ברוב רכבי מנוע בנזין משנת 2002 וברכבים עם מנוע דיזל משנת 2004. ניתן למצוא פירוט של הרכבים הנתמכים בתוך האפליקציה, כחלק מתהליך ההרשמה. המודל העסקי של אנג'י מבוסס על הקשר עם המוסכים ועל המידע שנצבר בענן על כלי הרכב, לכן התוכנה ורכיב ה-OBD מסופקים בחינם ללקוחות אנג'י.
מה עושה החיבור בין רכיב ה-OBD והאפליקציה של אנג'י בסמארטפון?
רכיב ה-OBD של אנג׳י מעביר את נתוני הרכב לאפליקציה דרך BT (בלוטוס'), מאפשר זיהוי תקלות ומעקב אחר הנהיגה.
השיטה: יש לחבר את רכיב ה-BT לשקע המתאים שכבר נמצא מתחת לדשבורד בכל רכב וקל להגיע אליו. זו פעולה חד פעמית פשוטה הנמשכת כמה שניות. נדלקת נורית ברכיב המסמנת, שהרכיב התחבר למחשב הרכב והחל לשדר את הנתונים בבבלוטוס'. לאחר החיבור בין הרכיב לאפליקציה בסמארטפון, האפליקציה מבצעת סריקה ראשונית של מחשב הרכב, אוספת נתונים ממנו ומתחילה לנהל תיעוד שוטף של נתוני המנוע, המצבר, השמן ועוד.
במקרה של תקלה באחת ממערכות הרכב, אנג'י תזהה אותה מידית ותתריע למחזיק בסמארטפון על התקלה ומהותה. אם נדרש מוסך, היא תאסוף עבור המחזיק בסמארטפון הצעות מחיר לתיקון התקלה ממוסכים באזור ותבצע עוד פעילויות הנכללות באפלקציה.
כך, נולדה לה כאן מערכת לסיוע לנהג לשלוט ולטפל ברכב שלו, מערכת מאוד פשוטה וידידותית, ההופכת (בלי שום צורך בידע מוקדם) בחינם או בעלות אפסית (עבור מי שלא רוצה לחכות) את המכונית הטיפשה למכונית חכמה ומקושרת לסלולר של בעליה.
התקנה, תפעול וביצועים
ברכב שלי קל היה למצא את מקום החיבור של ה-OBD (אותו קיבלתי בדואר רגיל), כי זה ממש מתחת לדשבורד מצד שמאל, ממש מול הרגל השמאלית של הנהג, מתחת להגה. התקנת הרכיב על החיבור במכונית לקח 2 שניות, הנורית נדלקה והמכשיר החל לפעול מיידית, עוד לפני שהתנעתי את הרכב.
פתחתי את האפליקציה ולחצתי על כפתור "חיבור רכיב אנג'י" שבתפריט הצד באפליקציה, ותוך כמה שניות הרכיב והאפליקציה זיהו זה את זה והתחברו.
הפעולה הראשונה, שעשיתי (בתמונה מימין), הייתה לבצע סריקה של הרכב וקיבלתי כעבור כמה שניות את תוצאות הבדיקה. כשגוללים את המסך, מקבלים פירוט של הבדיקה כולל תוצאות של הבדיקה האחרונה (בתמונה משמאל), לרבות אפשרות לראות את ביצועי הרכב לשבוע, לחודש ולשנה האחרונה.
הפעולה השנייה, שביצעתי, הייתה לבדוק מתי הטיפול הבא ברכב ומה הצפי שיעלה הטיפול הזה (בתמונה מימין). זאת, לאחר שאני בוחר אם אני מעוניין בחלקים מקוריים אם לאו. כדי להחליט היכן לבצע את הטיפול התקופתי, ניתן לשלוח הודעה לכל המוסכים, שמוסמכים לטפל בסוג הרכב שברשותי. מהסמארטפון דרך השירות בענן של אנג'י נשלחת למוסכים הודעה, לשלוח לי הצעות מחיר (בתמונה משמאל). המהלך הזה מעביר את הכוח לידי, כך שאני יכול להחליט היכן הכי כדאי עבורי לבצע את הטיפול התקופתי.
במידה ויש תקלה ברכב, או איזה צורך במוסך, בין אם התקבלה התראה מרכיב ה-OBD ובין מכל סיבה אחרת (למשל תאונה, כל בעיות פחחות וצבע, או כל תקלה שאינה מפוקחת ע"י מחשב הרכב), ניתן לחפש (בתצלום מימין) מי המוסכים הנמצאים באזור, שאני גר בו (או נמצא בו באותו רגע), ויכולים להציע לי הצעת מחיר לגבי תיקון התקלה הזו. אני יכול ליצור קשר ישיר מהמסך (בתצלום משמאל) ולסכם את המחיר ושעת ההגעה למוסך לצורך התיקון, כולל שימוש ב-Waze לצורך הניווט למוסך וקבלת הערכת זמן ההגעה למוסך, ואולי גם צפי כמה זמן יימשך התיקון.
שורה תחתונה:
המערכת, שבחנתי כאן, עבדה חלק, בלי שום תקלות, עם ממשק משתמש מאוד ידידותי ובלי שום תסבוכות. פשוט הכל עבד "כמו שכתוב בספר". מדובר בשירות, שהוא בעל ערך ממשי והמספק מידע חיוני, שלא היה נגיש עד היום לבעל הרכב. זה שירות, שיכול לחסוך לכל בעל רכב לא מעט כסף וזמן. מומלץ בחום לכל בעל רכב.
ציון: 10 מתוך 10.
עדכון 1.3.17: אנג'י משיקה גירסתiOS . מעתה גם משתמשי אייפון יוכלו לדעת יותר על מצב הרכב שלהם, להפחיתאת אי הוודאות בעת הביקור במוסךולחסוך בעלויות הטיפולים.
עד כה, פעלה האפליקציה בגירסת אנדרואיד בלבד והגיעה ל-100 אלף משתמשים. בגירסה החדשה לאייפון ניתן יהיה לקבל מידע שוטף על מצב הרכב, למשל, חום מנוע, זיהום אויר, התראות לקראת טיפולים, עדכון אם המצבר הולך להיגמר, מידע על צריכת הדלק ועלותו, כולל גרפים ועוד. האפשרות לקבלת הצעות מחיר מהמוסכים תיכנס בשבועות הקרובים.
עדכון 19.3.17, 14:14: אנג'י מרחיבה את שירותיה. מעתה משתמשי האפליקציה יכולים גם להזמין שירותי חירום מידיים, דוגמת החלפת מצבר, תיקון פנצ'ר, החלפת גלגל. את השירות יספקו מעל 100 פנצ'ריות ונותני שירות בפריסה גיאוגרפית של 20 ערים: אשדוד, אשקלון, באר שבע, בני ברק, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, ירושלים, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, קרית אתא, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רמת השרון, רעננה ותל אביב.