הצורך במתן מענה תחרותי, לספק את דרישות הצרכנים (בעיקר הצעירים), הצורך האקוטי לתת מענה לתופעת ה-OTT, שנוגסת בהכנסות ולכן יש צורך לייצר כל הזמן מנועי צמיחה חדשים, הובילו את ענקית התקשורת Etisalat (המטה שוכן באבו-דאבי) לעבור לענן ול-SDN. גם חברות התקשורת והסלולר בארה"ב מבצעות כעת קפצת מדרגה מרשימה.
מאת:
אבי וייס, 8.5.16, 08:00
בכנס
EMC Worls 2016, שהתקיים ב-2-5 למאי 2016 בלאס-וגאס (ארה"ב), בו
הציגה EMC (בקרוב
Dell Technologies) את מיטב חידושיה, עלה על הבמה המרכזית בפני העיתונאים הרבים (מעל ל-300 מ-40 מדינות), שהגיעו לסקר את האירוע, ה-CIO של החברה מסניף Etisalat במצרים,
חליד אלמנסורי, שתיאר את המהלכים, שהובילו את חברת התקשורת הענקית
Etisalat, לעבור לשירותי ענן ו-SDN
בכל מערכותיה ושירותיה (כולל מערכות אחסון המידע), לפרטיים ולעסקים.
מטה החברה מצוי באבו-דאבי, בירת איחוד האמירויות הערביות (UAE) והחברה מפעילה שירותי סלולר ב-LTE ב-19 מדינות ובחלק מהמדינות גם שירותי FTTH לפס רחב קווי מהיר לבתים ולעסקים. Etisalat
זכתה בפרס: Leaders of the Modern Data Center” Award Winners at EMC World 2016".
לדברי
חליד אלמנסורי, מאז שהם עברו למערכות מלאות בענן, היו להם
אפס נפילות בשירות, ב-3 השנים האחרונות (המעבר לענן החל ב-2013 ובשנה האחרונה
כל הרשת, כולל במצרים, עברה לתשתיות ענן ו-SDN וכל השירותים הם בענן, כשמערכות הליבה שעברו לענן מבוססות על פתרונות חומרה ותוכנה מקבוצת EMC).
לדבריו, התחרות, הלחץ של הצעירים, שרוצים להיות Always On ושהצעירים (שהם רוב הלקוחות) הפסיקו להשתמש בשירות הקול וה-SMS של חברות הסלולר ועברו להשתמש ברשתות חברתיות, בתוספת הלחץ של ספקי ה-OTT דוגמת גוגל ואמזון מה שיצר צורך אקוטי למצוא מנועי צמיחה חדשים, הובילו את מנהלי החברה להכריז על מדיניות חדשה, שחוצה את כל שכבות העובדים בחברה:
כל יום יש להמציא, לתכנן ולהפעיל לפחות שירות אחד חדש.
לדברי
חליד אלמנסורי (ב
תמונה משמאל), אין דרך לממש את החזון הזה בלי להיות בענן וב-SDN. לכן, הם עברו לענן בכל התשתיות (כולל במערכות של אריקסון וחברת וואווי, שמספקות את ציוד הסלולר לחברה, במדינות השונות, שבהן היא פועלת), עם תשתיות ענן מלאות,
בכל היישומים.
החברה מספקת שירותים חדשים כל הזמן (לפי הכלל: שירות אחד חדש כל יום עבודה), גם למגזר הפרטי וגם למגזר העסקי. כיום הם מספקים אפילו שירותי ERP ו-CRM בענן, לרבות שירותי למידה מקיפים בענן למוסדות חינוך, החל מבתי ספר יסודיים וכלה באוניבסיטאות, הכל בגישות ה-IaaS וה-SaaS.
מחקרים בלתי תלויים מצביעים, ש-UAE היא אחת המדינות
המובילות בעולם בתקשורת. ל-Etisalat יש ב-UAE כ-11.5 מיליון לקוחות פרטיים וכ-300 אלף לקוחות עסקיים. במצרים יש לחברה כ-20 מיליון מנויי סלולר. המדינות
UAE ו
קטאר הגיעו למקום 6 ו-7 בדירוג העולמי ועקפו בכך מדינות מערביות מתקדמות דוגמת ארה"ב וקנדה.
Etisalat מספקת ברוב המדינות בהן היא פועלת LTE-Advanced (הייתה בין הראשונות בעולם להפעיל טכנולוגיה זו, ומספקת כיסוי של 93% מהאוכלוסיה ב-UAE במהירויות של עד 300 מגה) וכן פרסה FTTH לבתים ב-UAE. כך, שכיום 85.4% מהבתים ב-UAE מחוברים בסיבים לפס הרחב במהירויות של עד 500 מגה.
מה קורה בחברות הסלולר ארה"ב?
שם כבר החלו את המהפכה הבאה, היות והמעבר
לשירותי ענן בתקשורת ו-LTE-A בחברות הסלולר הם כבר עובדה קיימת (בדומה למה שנעשה ב-Etisalat). הכיוון הוא: שירותי תוכן ותקשורת
חדשים,
שיתחרו ב-OTT ויספקו מקורות צמיחה חדשים עם מקורות הכנסה מבטיחים.
במסגרת זו ניתן לראות כמה מהלכים משמעותיים:
א. חברת
Sprint הודיעה, שתחל לספק
שירותי 5G בניסוי רחב היקף באירוע אמיתי, לציבור הרחב, שמגיע לאירוע המוני. המדובר באירוע
COPA America, משחקי הכדורגל הגדולים ביותר ביבשת אמריקה, שיתקיימו ב-10 ערים ברחבי ארה"ב. מדובר באירוע הספורט הגדול ביותר בארה"ב השנה, שיתרחש בחודש הבא (יוני 2016) והשירות של 5G מטעם ספרינט ייעשה בציוד של נוקיה ואריקסון.
לדברי ספרינט, הם ישתמשו ב-160 מגהרץ בתחום התדר של 2.5 גיגהרץ כדי לספק 5G באירוע בחודש הבא ובהמשך השנה ירחיבו את הניסוי בכ-100 ערים ברחבי ארה"ב. השירות בניסוי באיצטדיוני הכדורגל יבוצע בשיטת ה-5X20 Mhz TDD Carrier Aggregation.
במקביל, האיצה ספרינט את פריסת ה-Small-Cells שלה המשלבים LTE בתדר 2.5 גיגהרץ עם WiFi בתקן 802.11ac עם ציוד של קוואלקום. הציוד הזה יתאים בהמשך, בשדרוג תוכנה בלבד, לספק חיבור גם ל-5G.
ב. חברת הבזק
at&t בחרה בחברת
Synacor לספק עבורה שירותי פורטל חדשים בהיקף הכנסות חזוי של כ-100 מיליון דולרים לשנה הראשונה, כדי להגביר את נאמנות הלקוחות, לספק להם כל הזמן אפליקציות סלולר חדשות ולשפר את חוויית השימוש בשירותי at&t. השירות המרכזי והמוביל של
Synacor הוא שירות Multiscreen או בקצרה: לספק שירותי
OTT על כל מכשיר קצה נייד, בשירות OTT מטעם at&t. זה נועד לתת מענה לשירותים מתחרים דוגמת
go90 של המתחרה הגדולה שלה בארה"ב: ורייזון וגם כמענה לחברות הכבלים המספקות שירותי OTT ברשתות ה-WiFi העצומות, שהן פרסו ברחבי ארה"ב.
ג. חברת התקשורת
Vonage הודיעה על רכישת ענק: היא רוכשת ב-230 מיליון דולרים את חברת
Nexmo, שמספקת שירותי תקשורת חדשים בענן ושירותי ערך מוסף מתקדמים (כמובן שבענן). Vonage רוצה להיות מובילת שוק בתחום שירותי התקשורת העסקיים בענן בארה"ב ובמדינות נוספות בהן היא מספקת שירותים.
השירותים של Nexmo מכונים טכנולוגית בשם: Communications Platform as a Service - CPaaS והם משלימים את היכולות שכבר יש ל-Vonage, והיא פונה לשוק, ש-IDC מעריכה אותו ב-8 מיליארד דולרים ב-2018 בארה"ב לבדה. לדברי IDC, כל החברות, שעברו לספק שירותים בענן, החל מהחברות החדשות דוגמת Uber וכלה בחברות מסורתיות, שעברו לענן, זקוקות לשירותי תקשורת בענן, וזה מסופק בצורה המיטבית במתכונת של CPaaS. השוק העולמי של CPaaS, כך לדברי IDC, יהיה ב-2018 בהיקף חזוי מדהים של 28 מיליארד דולרים. Vonage ברכישה זו מעוניינת למצב את עצמה כמובילת שוק עולמית בתחום ה-CPaaS.
ד. החברות פייסבוק, אינטל ונוקיה חברו ביחד ויצרו התאגדות חדשה כדי לדחוף ליצירת סוג חדש של שירותי תקשורת לאזורים, שיש קשיי פריסה אליהם, שירותי תקשורת המכונים בשם TIP (ר"ת: Telecom Infra Project). פרטים נוספים בלינק בתחתית המאמר. בנוסף, פייסבוק מפעילה בימים אלה שירות חדש ונסיוני באיזור סן-חוזה (עמק הסיליקון בארה"ב) בטכנולוגיה המכונה על ידה
Terragraph, בשידורים רחבי פס
דמויי WiFi בתדרים הגבוהים של 60 גיגהרץ. כ"כ, פייסבוק מפעילה עוד ניסוי תקשורת בשם Project ARIES לשיפור ביצועים ברשתות הסלולר והאלחוט.
מיותר לציין, שכל מה שתואר לעיל במאמר זה ובקודמים לו:
אין, לא היה ולא יהיה, בטווח הזמן הנראה לעין, במדינת ישראל.