טירוף מערכות: משרד התקשורת מטיל קנס על בזק בסך של כ-8.5 מיליון ₪
מאת:
מערכת Telecom News, 16.12.15, 16:50
אך על גולן טלקום מסתפק בחילוט חלקי של ערבות. מדובר במהלכים, שייגררו לדיונים בבתי המשפט ומובילים את שוק התקשורת לסמטה ללא מוצא. "ניצחון פירוס" לקו של שמילה מימון (בתמונה) בתוך משרד התקשורת, שכולו נגוע באי חוקיות ובאפליה באכיפה.
ניתוח: משרד התקשורת החליט להכניס את שוק התקשורת לסחרור אין סופי, במקום להתקדם למאה ה-21.
מכלל האופציות של הטיפול בגולן טלקום, נבחרה האופציה הכי רעה: חילוט חלקי של הערבות, במקום להגיע לעיקר: האם זו חברה הזכאית להחזיק ברישיון של מפעיל סלולר ומה לעשות עם
הסכם הרכישה שלה ע"י סלקום. כך, דוחפים את הנושא הזה לדיונים בבתי משפט (שכן גולן טלקום לא תשב בשקט על חילוט חלקי של הערבות). כך, גם מבצעים אפליה באכיפה וגם משאירים את הבעיה של גולן טלקום ללא הכרעה.
חילוט הערבות (אם יתבצע, לגולן טלקום), גם מאותת ל
חזי בצלאל, שהוא לא יקבל שום הקלות
בשת"פ האנטנות שלו עם פלאפון. תסבוכת רגולטורית במיטבה, כמיטב הדמיון והיצירתיות של "קליקת הפרקליטים" בשת"פ סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה –
שמילה מימון, שאת מעשיה אנו חושפים כאן כל שבוע, ולאחרונה יצאנו בסדרת
חשיפות חדשה ומדהימה, כאשר הפרק הראשון דן בחשד ברור של זיוף בתאריכים במסמכי משרד התקשורת, כדי "להכשיר" את הקנסות. וזה רק "קצה הקרחון".
כעת מגיע התעלול העיקרי, ש
שמילה מימון בישל אותו עוד בתקופתו של המנכ"ל הקודם –
אבי ברגר: קנס אדיר על בזק, על כלום.
זה הקנס, שהוטל הבוקר על בזק בהודעת משרד התקשורת, שאנו מביאים אותה כאן כלשונה בתחתית הכתבה. ברור, שעל זה בזק כבר לא תוכל להבליג כמו שהבליגה על כל הקנסות הבלתי חוקיים וההזויים הקודמים. משרד התקשורת מתגאה בקנסות שהוא מטיל דווקא על בזק וזאת כמה פעמים בהודעתו (כנראה בעקבות החשיפות של אתר זה). זאת, כ"ניצחון פירוס" זמני של הקו של
שמילה מימון, שמוריד את המנכ"ל (
שלמה פילבר)
לתהום, ואחריו את כל שוק התקשורת.
עדכון 17.12.15: תגובת בזק כפי שנמסרה בהודעתה לבורסה: "החברה לומדת את ההודעה ואת דוח הפיקוח. יחד עם זאת, על בסיס עיון ראשוני בהם, החברה דוחה את ההודעה ובכוונתה להעביר את טענותיה כנגדה בתוך פרק הזמן של 41 יום שנקצב לכך,בין היתר לאור טענות החברה נגד התנהלות והבלתי סבירה של המשרד ועדכון תיק השירות תוך העדר סמכות והכל תוך התעלמות ממורכבות התהליכים הבלתי ממוכנים וממשך הזמן שהוקצב להם."
הודעת משרד התקשורת מובאת כאן כלשונה:
מדובר בקנס הגבוה ביותר שהטיל רגולטור על גוף מפוקח בשנים האחרונות, זאת בטענה של פגיעה בתהליך העברת לקוחות מבזק לחברות המתחרות במסגרת רפורמת "השוק הסיטונאי" כגון: הליך מעבר ארוך ומסורבל, שגרם בין היתר, להמתנה ממושכת שהביאה לביטולים רבים מצד לקוחות. מאז כניסתו של
שלמה פילבר לתפקיד נקנסה בזק בסכום מצטבר של כ- 17,000,000 ש"ח, סכום חסר תקדים, בכל קנה מידה רגולטורי בישראל.
מנכ"ל משרד התקשורת,
שלמה פילבר, לאחר שהתייעץ עם "הוועדה המייעצת לעניין נושא העיצומים הכספיים", החליט להטיל עיצום כספי על חברת בזק
בסכום של 8.5 מיליון ₪ בשל הפרות שביצעה החברה ושפגעו במעבר לקוחות במסגרת רפורמת הפס הרחב ("השוק הסיטונאי").
העיצום הנוכחי הוא הגבוה ביותר שהוטל בשנים האחרונות ע"י מי מהרגולטורים על תאגיד או מונופול כלשהו בישראל.
העיצום הוטל בגין הפרות מהתקופה בה הושקה רפורמת השוק הסיטונאי בשלב הידני. בתקופה ההיא עלו יחסי משרד התקשורת ובזק על שרטון, המגעים בין הצדדים, על אף שהחלו בשיח ו"שולחנות עגולים", התנהלו במשך חודשים ארוכים באמצעות עורכי דין ובתי משפט, וכמעט ללא מגעים ישירים. בתקופה זו בזק הרשתה לעצמה להפר את הוראות תיק השירות בעניין השוק הסיטונאי ולא לקיים את הוראות הרגולטור.
מנכ"ל המשרד הנכנס
שלמה פילבר, שינה את ההתנהלות מול החברה, וכיום מתקיימות פגישות מקצועיות בכל הדרגים. כתוצאה מכך, בימים אלה מוסדרים בהצלחה נושאים רבים הקשורים להפעלת השוק הסיטונאי, בתקווה שלא יהיה צורך בנקיטת הליכי פיקוח ואכיפה.
הליך הפיקוח הנוכחי נוהל בידי צוות אגף הפיקוח והאכיפה מאז חודש פברואר 2015 ותוצריו הובאו והוצגו להתייעצות עם חברי הוועדה המייעצת למנכ"ל (הוועדה מונה שלושה חברים מהם שני נציגי ציבור בלתי תלויים), חברי הוועדה, בחנו באופן מעמיק את התשתית הראייתית, חומרת ההפרות ותוצרי הצוות המקצועי והמליצו למנכ"ל על ניקוד לקביעת סכום העיצום הסופי, המנכ"ל אימץ את ההמלצות וחתם על מסמך ההחלטה במסגרתו הוטל העיצום.
בימים אלה ממשיכות להתקיים פגישות מקצועיות עם הנהלת בזק וחברות נוספות במטרה לגבש תוכנית השקעות נרחבת שתשדרג באופן דרמטי את תשתיות הפס הרחב בישראל לטובת הציבור.
רקע להודעת המשרד:
מטרת רפורמת השוק הסיטונאי היא לעודד את התחרות ולאפשר לספקיות שירות האינטרנט להציע ללקוחותיהן שירות אינטרנט, בתעריף זול יותר וללא צורך בהתקשרות נפרדת של הלקוח הן מול בעלי תשתית האינטרנט והן מול ספק האינטרנט.
במסגרת הרפורמה קבע משרד התקשורת לחברת בזק הוראות שונות שעסקו, בין היתר, באופן הטיפול בהעברת לקוחות לספקיות השירות. בניגוד להוראות אותן קבע המשרד, בזק העבירה מידע לגבי לקוחות, שסופק מטעם ספקיות השירות במסגרת הבקשות לקבלת שירות סיטונאי, למחלקות השיווק והמכירה של בזק לצורך "שימור מנויים".
בנוסף, הליך העברת הלקוחות מבזק לספקיות השירות היה ארוך משמעותית מהדרוש והביא, בין היתר, להמתנה ממושכת לביצוע המעבר ולביטולים רבים מצד הלקוחות. בזק אף סירבה לקבל בקשות בעל פה (בטלפון) להעברת לקוחות מהחברות המתחרות, בניגוד להוראות, ובכך סרבלה את הליך המעבר של הלקוחות.
כמו כן, בזק נקטה באפליה בפתיחת שעות הפעילות במוקד השירות הטלפוני שלה, באופן שהיקף שעות פעילות מוקד השירות עבור ספקיות השירות היה נמוך משמעותית מהיקף שעות פעילות מוקד השירות ללקוחות בזק.
משרד התקשורת רואה חשיבות רבה ביכולת המעבר של לקוחות מחברה לחברה, על הצד הטוב ביותר, וללא הערמת קשיים מצד החברה הננטשת. המשרד ימשיך לעודד את התחרות ולהקפיד על קיום הוראות הרישיון בעניין - מצד החברות.
עדכון 4.2.16: בזק
הגישה עתירה מנהלית בבית המשפט המחוזי בת"א כנגד הקנס של 8.5 מיליון ש"ח האחרון,
שהוטל עליה.
עדכון 10.6.19: בזק הפסידה היום בבג"ץ, שבו ניסתה לערער (ערעור שני) על ההפסד שלה בבית משפט מחוזי ת"א, שבו ערערה על
הקנס הענק של 8.5 מיליון ש"ח שקיבלה
משלמה פילבר ב-2015 בנושא "
השוק הסיטונאי".
החלטת הבג"ץ כאן - למתעניינים. מה שמצביע שבזק עקבית - לערער שוב ושוב ולהפסיד...