רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ טועים בתמיכתם במהלך פריסת הסיבים של שר התקשורת יועז הנדל, מהלך שרק בעוד כמה שנים נדע את שיעור נזקיו, ושיחזור אליהם כבומרנג. ההיסטוריה חוזרת על עצמה: נתניהו שוב טועה והפעם בהבנת תכנית הנדל, כפי שטעה בהבנת תכנית שר התקשורת, משה כחלון, שהפך את "רפורמת הסלולר" למפלגה פוליטית, כאשר "מהפכת כחלון המפוברקת בסלולר" יצרה נזקים אדירים לא רק לשוק התקשורת. כעת אנו נמצאים באותו סרט עם הנדל כשחקן ראשי ובתחום תשתיות אחר - הסיבים לבתים, בדרך להקמת מפלגת "דרך ארץ - פריסת סיבים בארץ".
פרק שני בסדרה, ש"מרימה את המסך" מאחורי תכנית הנדל, להפיכת פריסת הסיבים למנוף פוליטי לבניית מפלגה (שזה עתה קמה, בראשותו ובשותפות עם ח"כ צבי האוזר), ואיך השר רתם את "תופרי תיק 4000" לטובת קידום מהלך פוליטי זה.
השלב השני בכל תכנית כזו צריך להיות: הטעיית דעת הציבור ברגולציה, שאיש לא מבין אותה, ושנועדה להסתיר את האינטרסים הכלכליים והכוחות העומדים מאחוריה. פרק שני זה עוסק בשלב השני הזה: מחירים וטכנולוגיות של פריסת סיבים לבתים, ואיך הנדל מסתיר כעת, שבסופו של המהלך, תוכניתו תוביל להתייקרות לצרכנים, שיתחברו בסיבים לבתים, ואת מי תשרת ההתייקרות הזו. איך הודעת הנדל סותרת את מה שבזק דיווחה לבורסה ואת מה שכלי תקשורת הבינו מהודעתו, ומה יכולות בזק והוט לעשות כעת לאור הנתונים הנחשפים?
מאת:
אבי וייס, 29.8.20, 19:46
השלב הראשון בתכנית של שר התקשורת
יועז הנדל, (בתמונה משמאל), להקים מפלגה על הבסיס של פריסת סיבים לבתים (FTTH) כולל את המרכיב המרכזי הבא:
הטעיית דעת הציבור בספינים הזויים בלי סוף ורתימת "אוהדים" סביב סיסמאות שקריות ריקות מתוכן.
הפרק הראשון בסדרה
עסק בשלב הראשון הזה, תחת הכותרת: "
חשיפת מהלכי פריסת הסיבים בישראל כמנוף להקמת מפלגה וצבירת חברים!". מומלץ לקריאה למי שפספס.
הבעיה המרכזית היא, שהשר
יועז הנדל יכול ליישם את תכניתו המהפכנית (אבל לא חדשה,
כחלון הקדים אותו בשיטה הזו), שמטרתה להקים מפלגה ולגייס חברים למפלגה הזו, בגלל שאין בקרב ציבור העיתונאים והפרשנים מי שמבין בתחום.
הבעיה היותר חמורה: ראש הממשלה
בנימין נתניהו עצמו (שאמנם לא מתבטא בענייני תקשורת, אך שר האוצר,
ישראל כ"ץ, אחד מנאמניו הקרובים, שכן מתבטא בנושא, תומך בהתלהבות בתכנית הזו)
שוב טועה.
נתניהו טעה בהבנת התכנית של
משה כחלון כשר התקשורת, ומרוב התלהבות אחרי
הספינים השקריים ו
הנתונים הכוזבים של
משה כחלון, הכריז ב-19.6.11 בישיבת ממשלה (ואחר כך חזר על זה בעשרות נאומים וראיונות): "
תהיו כחלונים".
התוצאה: לא רק ש
משה כחלון הקים מפלגה על בסיס הספינים השקריים הללו,
מפלגה, שלקחה קולות בעיקר מהליכוד, אלא ש
נתניהו היה צריך לקחת את
כחלון ומפלגתו לקואליציה ולתת לו תפקיד חשוב ביותר: שר אוצר. הוא,
משה כחלון, בגלל שהיה "מאותרג" ע"י היועמ"ש והפרקליטות,
מנע כל רפורמות בבית המשפט העליון, בתחום היועמ"ש ובפרקליטות, מה שסייע לגופים הללו ולגופים הכלכליים, שעומדים מאחורי "הקליקה", "לתפור" את "תיק בזק" ואח"כ את "
תיק 4000" ל
נתניהו.
זו
טעות ענקית בהבנת המציאות והנתונים, שהובילה לטרגדיה משפטית הרסנית ביותר - ל
נתניהו. חוסר ההבנה מלכתחילה של תכנית בניית מפלגתו של
כחלון חזרה ל
נתניהו כבומרנג.
את התוצאות ההרסניות של מעשי
משה כחלון לתשתיות הסלולר לא אני צריך לתאר (כי
לא הקשיבו לי בזמן אמת. הייתי בודד בכל
הניתוחים והחשיפות שלי). זה עושה כיום
משרד התקשורת כעת בעצמו, לא פחות טוב ממני.
תזכורת: אנו כיום בתחום הסלולר ב
מקום ה-92 בעולם... אנו היום ממש "
עולם שלישי". הפער הזה
לא ייסגר אחרי מכרז לדור 5, כי העולם רץ מהר קדימה, לא רק בדור 5, אלא גם בטכנולוגיות סלולר ואלחוט, שאין ולא תהיינה בישראל,
כמפורט כאן.
פתאום, ראשי משרד התקשורת דהיום, החליטו
לאמץ באופן מוחלט את מה שאני כתבתי בעשור הקודם וכותב בשנים האחרונות, וכתבו את זה בעצמם, בלי לתת לי קרדיט.
הנה מה שנכתב במסמך ממש טרי (המצוי
כאן, זה חלק מההחלטה
המופקרת והשערורייתית של השר
יועז הנדל, לאשר את מיזוג סלקום וגולן טלקום) וכל מילה הכתובה כאן
נכונה ומדברת בעד עצמה (טוב, העתיקו ממני, זו לא חוכמה גדולה):
כעת אנו נמצאים
באותו סרט בדיוק, אבל עם השר
יועז הנדל כשחקן ראשי, ובתחום תשתיות אחר - הסיבים לבתים. ושוב ההיסטוריה חוזרת על עצמה:
נתניהו טועה וגם שר האוצר
ישראל כ"ץ, שמייצג אותו ואת דעת הממשלה בנושא.
אולי השיקול הפוליטי של
נתניהו לשמור על ח"כ
יועז הנדל וח"כ
צבי האוזר כחלופה ל"ממשלה צרה" מוביל אותו, אבל לשוק התקשורת זה שיקול
הרסני. בסוף זה, כאמור, ייפול על ראשו כבומרנג, בדיוק כמו שקרה בסרט הקודם עם
משה כחלון.
למי שלא שם לב, גם
יועז הנדל בעד "
שמירה" על היועמ"ש, הפרקליטות ובית המשפט העליון. גם הוא תומך בכוחות הכלכליים, שעומדים מאחורי "הקליקה" (בדיוק
אותם כוחות שיצרו את "תיק 4000" שנתניהו מתמודד עמו בבית המשפט המחוזי בי-ם).
הכוחות הללו עומדים גם
כיום מאחורי ההחלטות בתחום פריסת הסיבים הנוכחית. שמותיהם מפורטים
כאן ו
כאן. רובם עדי תביעה
או בעלי תפקידים בכירים אחרים הקשורים ב"תיק 4000". זה מתחיל מהיועמ"ש עו"ד ד"ר
אביחי מנדלבליט בראש, עובר דרך סדרת בכירים מאוד לשעבר במשרד האוצר, ברשות ניירות הערך, במשרד התקשורת, שכולם מחוברים גם כיום לקבוצת סלקום \ IBC, בכירים בלשכת היועמ"ש (עו"ד
אבי ליכט למשל) ונגמר במשנה למנכ"ל
שמילה מימון (בתמונה משמאל, מי
שחתום על כל ההגדרות של "סיבים לבתים") ועו"ד
דנה נויפלד היועצת המשפטית במשרד התקשורת עצמו - שסייעה לו, בתוספת עוד כמה פחות בכירים מהם, הנספחים ל"
קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת". כל זאת, בגיבוי וחיפוי של
המנכ"לית והשר דהיום.
מאחורי הקלעים ומהצד של קבוצת סלקום, נמצאים "עדי מפתח" בכירים נוספים כנגד
נתניהו, שמניעים את הרפורמה הזו כרצונם ובתיאום עם ראשי המשרד דהיום, ובכלל זה
אבי ברגר (לשעבר מנכ"ל המשרד) - יועץ לקבוצת סלקום,
הרן לבאות (לשעבר סמנכ"ל כלכלה של המשרד) - סמנכ"ל רגולציה ב-IBC \ קבוצת סלקום, ושלא לדבר על מנכ"ל סלקום,
אבי גבאי, "אוהד
נתניהו ותיק..." ועוד בכירים. אפילו
ראש החוקרים ויוזם ומנהל החקירה ב"
תיק בזק" (כמובן בפיקוח והכוונה צמודים של עו"ד
ליאת בן-ארי והצוות שלה בפרקליטות ת"א), פרופ'
שמואל האוזר, שהיה אז יו"ר רשות ניירות הערך, כיום הוא
דירקטור בקבוצת סלקום.
כך, "הכל נשאר במשפחה", כלומר, ב"קליקה".
כאמור לעיל, השר
יועז הנדל לא המציא את השיטה
להפוך רפורמות ברגולציית התקשורת המונעות ע"י משרד התקשורת - למפלגה פוליטית. הקדים אותו השר
משה כחלון. אולם,
משה כחלון הקים את המפלגה שלו אחרי שפרש וסיים את תפקידו כשר התקשורת. כאן זה נעשה החל מיומו הראשון של השר יועז הנדל בתפקיד שר. אפשר לעצור את זה כעת. אולם, כפי שלא הקשיבו לי במהלך "מהפכת כחלון" המפוברקת, כך לא מקשיבים לי כעת. העובדות לא מעניינות איש.
העיקר והכי חמור: השר לשעבר
משה כחלון קיבל "איתרוג" מהיועמ"ש (ד"ר
אביחי מנדלבליט) והפרקליטות על כל המעשים, לכאורה, שעשה כשר תקשורת. למי שמתעניין בפרטים
זה כאן. הכל
נסגר בטענה שקרית של "התיישנות", אחד מהטריקים הכי נפוצים של סגירת וטיוח חקירות לא רצויות ל"קליקה".
כך, כל הרפורמות, שתוכננו במערכת המשפט -
נבלמו על ידו. לא רק
תשתיות הסלולר נהרסו במהלך העשור החולף. גם התשתיות המשפטיות. האזהרות, שהזהרתי בעשור הקודם, רק כיום יש רבים, שמתחילים להבין על מה שאני מדבר וכותב.
בזמן אמת - התעלמו ממני. כפי שמתעלמים כעת ממה שאני כותב בנושא פריסת הסיבים לבתים.
הכתב
היחיד, שכותב
נכון לכל האורך בתחום הזה, אם כי איני מסכים לכל הניתוחים שלו, אבל לפחות הם
נכונים, זה
ארז רביב מ-Davar1, שכתב גם הוא הרבה בתחום ואציג כאן את הלינקים ל-6 הכתבות האחרונות שלו בנושא:
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן ו
כאן. מומלץ לקרוא, בגלל נקודת המבט המעניינת (והשונה במרכיביה משלי), בנושא החשוב ביותר הזה.
השפעתו כמו השפעתי, על דעת הקהל, הפוליטיקאים והממשלה -
אפסית. עבורי זה לא חדש. במהלך "
מהפכת כחלון" הייתי
היחיד שהזהיר ו
ניתח את הנתונים, לאן זה מוביל ומה החלופות, שהיה צריך לבצע, כדי לא ליפול לתהום. אבל, כאמור לעיל, לא הקשיבו לי. זה לא מזיז אותי מילימטר מניתוח נתוני האמת וכתיבת האמת
גם כעת.
כעת אעבור לנתוני הפרק השני בסדרה:
הבסיס השני החיוני לבניית מפלגה על בסיס רפורמה רגולטורית במשרד התקשורת הוא: יצירת רגולציה מסובכת, שאיש לא מבין אותה, ושנועדה "לבלבל את האויב". כלומר: נועדה לבלבל את הפוליטיקאים, חברות התקשורת (מלבד קבוצת סלקום \ IBC, שהרגולציה הזו נתפרה לפי רצונה) ואת כלי התקשורת ודעת הקהל, שממילא לא מבין בתחום, כמו שראשי משרד התקשורת לא מבינים בתחום, אבל מבינים היטב וזו תפיסת עולמם, שיש לעזור בהטבות רגולטוריות לקבוצת סלקום \ IBC. זה יהיה הבסיס השני להקמת המפלגה וצבירת חברים למפלגה החדשה של
יועז הנדל.
היות ואת הרגולציה הזו ניתחתי בעשרות כתבות,
אתרכז כאן רק בנושא אחד חדש: מה המחיר של רכישת חיבור סיב לבית מתשתית בזק. זה
המוקד של כל הרפורמה המתוכננת וזה
מצוי כאן באתר משרד התקשורת.
ההחלטות הללו כל כך מבלבלות (
בכוונה, ככה בדיוק נראו בזמנו ההחלטות, שחתם עליהן השר דאז
משה כחלון, ב"רפורמת הסלולר", מי שהמציא את השיטה הזו של בניית מפלגה על בסיס רפורמה בתקשורת), עד שאפילו בזק בהודעתה לבורסה (
כאן) טעתה בהבנת ההחלטה, והנה העיקר בהודעת בזק לבורסה:
אתעלם כרגע מהעובדה, שאין דבר כזה הנקרא "
שירות BSA אמצעות סיב" (BSA יכול להיות רק על חוטי הנחושת), ואתייחס כרגע רק ל-2 השורות האחרונות בפסקה, שתצלומה נמצא כאן מעל.
כלומר: בזק הבינה, ככתוב בהודעתה לבורסה, שהמחיר של מתחרותיה, שתרכבנה על תשתיות בזק, הוא עד
הכניסה לבניין (מתג הכניסה לבניין) ומשם עד הדירה
יש תשלום נפרד (שמיד נעסוק בו).
בזק קוראת לזה "
תיול פנימי לחצרי המנוי" - כמוגדר בחוק התקשורת, כלומר:
בפנים הבניין. לדברי בזק,
אין תעריף מפוקח רק על החיבור הפנימי, מהכניסה לבניין עד "חצרי המנוי". כלומר: מהכניסה לבניין ועד פנים הבית של כל מנוי.
אולם, בתקנות, שחתום עליהם השר, ושפורסמו ברשומות (
כאן), יש
הגדרה לגמרי אחרת והנה היא בתצלום
משמאל. על פי הכתוב בתקנות זה בכלל ב"
נקודת חיבור ארצית"
. זה בכלל לא בכניסה לבניין!!
למשל, לסלקום יש כמה נקודות חיבור ארציות לבזק, ורק שם המחיר הזה נגבה. לכל הפריסה משם, בכל רחבי הארץ, דרך הערים, השכונות ועד הבתים, אלפי קילומטרים של סיבים בכל רחבי הארץ (של בזק), יש צורך בתשלום נוסף (יקר ביותר ולא מוגדר) לבזק. זה בכלל
לא המחיר לנקודת החיבור ל"תיול הפנימי בחצרי המנוי".
היות ובהודעת השר (
כאן) אין כל הגדרה ברורה היכן בדיוק משלמות המתחרות בבזק על החיבור ומהיכן בדיוק הן צריכות
להוסיף על המחיר הזה סכום שלא נקבע, עד לחיבור הפיסי לנתב בתוך כל בית, אז חיפשתי, ואפשר למצוא די בקלות את התשובה לשאלה הזו ב-2 מקומות, שדי חופפים בהגדרתם, למה שיש בתקנה, שהבאתי קודם:
א.
בתקנות עצמן ב"הגדרות" יש הגדרה של הנושא הזה:
כלומר: ברור לחלוטין, שהמחיר הוא ל"
נקודת החיבור הכלל ארצית", וזה בכלל
לא ברמת הבניין, הבית, הרחוב, השכונה או העיר, אלא ברמה ה
כלל ארצית, של חיבור סלקום או IBC
לטבעות הסיבים הארציות של בזק.
ב. בהמלצות של אגף הכלכלה (
כאן), שאושרו ע"י השר, יש הגדרה די דומה והנה היא:
כלומר: המחיר הוא על העברת הנתונים ב"
ליבת הרשת". רק ב"ליבה של הרשת". זה בכלל לא מתקרב לבתים ואפילו לא לערים ולשכונות. אלו הטבעות הארציות של הסיבים של בזק, שמחזיקות את "ליבת הרשת" של בזק. זה תואם לחלוטין למה שיש בתקנות.
וסותר את מה שבזק דיווחה לבורסה וסותר את מה
שכמה כלי תקשורת הבינו מהודעת השר
יועז הנדל.
למה נוצרה הבעיה הזו (היכן מצויה נקודת התשלום לבזק עבור שימוש בסיבים שלה)?
זה מתחיל ונגמר משימוע קודם, שברוב טיפשותה ואי הבנתה המוחלטת, מנכ"לית משרד ה
תקשורת,
לירן אבישר בן-חורין, (בתמונה משמאל), חתמה, וזה מפורט לפרטי פרטים ב-2 כתבות, שפרסמתי בעניין זה תחת הכותרות הבאות:
בלי לסבך את הקוראים בפלונטר הזה, אציין בקצרה, שהיא (
לירן אבישר בן-חורין) החליטה, שכל הפריסה של סיבים לבתים, מהכניסה לבניין ועד לתוך הבית, תיעשה
במשותף וזאת בשיטה, שהחברה הראשונה, שתפרוס סיבים בתוך הבניין, תציע לכל השאר להתחלק בהוצאות של הפריסה בבניין ולהשתמש באותו סיב - כדי להגיע ללקוח בביתו. היא לא קבעה מחיר לפריסה המשותפת הזו והנושא הזה הושאר ל"כוחות השוק", בתנאי, שהמחיר יהיה סביר ולא מפלה.
מה המחיר הסביר לפריסת סיבים משותפת בתוך הבניין?
את זה אנו מוצאים במסמך RIA של משרד הפנים (
כאן), שעשה חשבון של בניין ממוצע בן 10 קומות ו-40 דיירים. בבניין ישן \ קיים העלות היא כ-14 אלף ש"ח ובבניין חדש לגמרי שנבנה, זה כ-12 אלף ש"ח. המחירים הללו הם ללא מע"מ.
זה יוצא בערך
כ-300 ש"ח לכל דירה (ללא מע"מ), והמספר הזה מקובל גם על כלכלני משרד התקשורת (
כאן). זאת, בהנחה אם אכן כל הדירות בבניין מתחברות בסיבים. זו הנחה קצת מעורפלת ולא מחוברת למציאות, אבל אתעלם מזה כרגע.
זה רק
מחיר ההתקנה הראשונית של הסיבים. מעל זה יש את מחיר הביטוח, תחזוקה, חלפים, תיקונים וכיו"ב, לאורך כל השנים, וזו הוצאה קבועה נוספת, שלא נבחנה והושארה למו"מ בין החברות. מעל זה יש גם את עלות הביקור הראשון של הטכנאי, להתקין את הנתב ולחבר סיבים לשאר החדרים (לפי צרכי כל בית), לרבות נתבים נוספים (או מגבירי טווח באלחוט), לפי צרכי כל בית.
בנוסף, יוזכר, שרק כ-7% מכלל ההוצאה של פריסת FTTH, זה פריסת הסיב מהכניסה לבניין עד ממש לתוך כל בית. כלומר: "שימוש משותף" לא יחסוך כמעט כלום לספקים המשתתפים באותו סיב בתוך הבניין.
הכסף הגדול זה בפריסת הסיב מ"מרכז הרשת" דרך הארון השכונתי עד הבניין.
בישראל, יש רגולציה,
שאין בשום מקום בעולם (וגם לא תהיה), שבה
כל ספק תשתית סיבים
יכול להגיע עם סיב עד הבניין, ויש כבר בניינים רבים בישראל, שבהם מגיעים עד ליד הבניין או לפתח הבניין
4 עד 5 תשתיות סיבים במקביל. זה מבטיח כאוס ופשיטת רגל לכל השיטה המדהימה, המטופשת ו
חסרת האחריות הזו.
בהערת אגב נוספת אציין, שלפרטנר יש קושי ליישם את שת"פ הסיבים בבניין, משום
שפרטנר פורסת בטכנולוגיית PtP בעוד שבזק (וגם סלקום ו-IBC) פורסת בגישת ה-GPON. כך, שתהיינה לה (לפרטנר) עוד הוצאות די כבדות להמרות בין השיטות הטכנולוגיות הללו, שלא בטוח שתאפשרנה לה ROI על המהלך הזה. להוט יש טכנולוגיה לגמרי אחרת והיא לא יכלה להיכלל בשת"פ הזה. כך, שכרגע אני מתייחס רק לסלקום ו-IBC, כמועמדות לרכיבה על הסיבים של בזק בשת"פ סיבים עד לתוך הבתים.
מה המשמעות של כל זה?
לפלונטר הזה יש המון משמעויות. המשמעות
הכי חשובה כרגע: זה יביא
להתייקרות חיבורי הסיבים לבתים. בכמה? זה אפשר לראות מניתוח, שאני מציג בנספח א' כאן למטה.
מדובר בהתייקרות של עשרות ש"ח (כ-30 ש"ח בממוצע) לחודש, מהמחיר הנוכחי של חיבורי סיבים לבתים.
למה תהיה התייקרות?
כי הספק, שרוכב על הסיבים של בזק (זה אפשרי שתהיינה סלקום או IBC, שהיא, למעשה, חברת בת של סלקום. לספקים אחרים אין את היכולות הטכניות והכלכליות להתעסק עם סיבים לבתים ולפרטנר יש טכנולוגיה אחרת, שלא תואמת לבזק),
יצטרך להעמיס על הלקוחות שלו, קודם לכל את העלות של פריסת הסיבים בתוך הבניין. בבניינים קיימים זה 7 אלף ש"ח, חצי מ-14 אלף ש"ח בממוצע (ראה למעלה), כשנניח, שבזק וסלקום מתחלקות בהסכם בינהן
חצי חצי בעלות הזו. זה לא כולל עלויות ההמשך של: ביטוח, תחזוקה, תיקונים וכן ההתקנה הראשונית של הנתב בבית.
אולם, תשומת לב, שעל פי ההגדרות של "נקודת החיבור", שהצגתי קודם, הספק הרוכב על הסיבים של בזק, יצטרך גם לשלם לבזק
על החיבור מ"ליבת הרשת" הארצית, עד לארון השכונתי של בזק ומשם עד לכניסה לבניין. אין שום מחירון גלוי לעלויות הללו - כרגע. כלומר: זה יהיה אולי פי 3 ואולי אף יותר, מה-7 אלף ש"ח הללו, של הפריסה של הסיבים בתוך הבניין עצמו.
על פי הרגולציה הקיימת, אם נניח, שסלקום (או IBC) רוצה לגבות מחיר ריאלי עם רווח מינימלי לחיבור סיב לבית, על הגב של בזק, היא
חייבת אוטומטית להעלות את המחיר בכל הארץ, גם לאלה המתחברים לסיבים שלה ישירות ולא דרך בזק.
זה נקרא בהחלטות משרד התקשורת "
מחיר ארצי אחיד ל-FTTH", שהוא חלק מרגולציית עולם התקשורת החדשה, שנולדה אצל השר
יועז הנדל (מנותח בהרחבה
כאן,
כאן ו
כאן).
את מי משרתת העלאת המחירים העתידית הזו בחיבורי סיבים לבתים?
בראש וראשונה את סלקום ו-IBC, חברת הבת של סלקום, שכעת שתיהן מפסידות כסף (והרבה) מחיבורי הסיבים לבתים. כמובן, גם את פרטנר, אבל היא כנראה תידחק לשוליים בכל ההסדרים החדשים של פריסת סיבים לבתים.
בזק לא תוכל להציע מחירים זולים יותר מהן, בגלל נושא הנקרא "צמצום מרווחים", שלא כאן המקום לפרטו.
מה יכולות בזק והוט לעשות כעת, לאור הנתונים הנחשפים כאן בסדרה?
לגבי בזק, יש לה כמה אופציות, כולן רעות עבורה:
א. לנסות ולהלחם נגד הרגולציה הזו, בבית משפט מחוזי או בבג"ץ. סיכויים נמוכים מאוד עד אפסיים להצלחה מול "הקליקה".
ב. להיכנע ולעשות כל מה שמשרד התקשורת מכתיב לבזק. כלומר: להיות הפלטפורמה של סלקום ו-IBC לפריסת סיבים לבתים, לאפשר לקבוצת סלקום \ IBC
לגנוב לה את כל או רוב הלקוחות, וגם לשלם מכיסה באופן קבוע, על הפריסה של סלקום ו-IBC דרך "הקרן האוניברסלית", שבזק רק
מכניסה כסף לקרן הזו אבל הכסף לא יכול לחזור אליה, אלא רק לעבור למתחרותיה. בקיצור: בעוד כמה שנים לא ארוכות, קבוצת סלקום תוכל לרכוש את קבוצת בזק בפרוטות, מכונס הנכסים...
ג. ליישם את התכנית
הקודמת של בזק, לפרוס סיבים
רק עד הכניסה לבתים, או רק עד הארון השכונתי, ומשם לחבר את הבתים
ב-35B או ב-G.fast ורק במיעוט קטן של בניינים ובתים בישראל, לפרוס בהם סיבים עד לתוך הבית ממש. כך, בזק יכולה ליהנות מהמחירון הישן של "השוק הסיטונאי", שמביא לה רווחים ולא מהמחירון החדש הבעייתי ביותר והמזמין צרות ומריבות עם מתחרותיה, על המחירים (ובזק תפסיד, זה ברור, בכל ויכוח כזה).
אולם, על פי ההגדרות של משרד התקשורת החדשות, חיבורי 35B ו-G.fast
אינם חיבורי סיבים אולטרה מהירים לבתים. משרד התקשורת ידע ויודע היטב, שבזק תתפתה ללכת בדרך הזו ולכן הכניס אותה ל"מלכודת עכברים" מאוד מסוכנת עם לא פחות מ-
7 סנקציות קשות, כדי שלא תלך בדרך הזו וזה מפורט בהרחבה במאמר: "
המשך לתיק 4000: 7 דגלים שחורים מעל החלטת יועז הנדל ל(אי) פריסת סיבים".
לגבי הוט, יש לה כמה אפשרויות, כולן רעות עבורה:
א. לנסות ולהילחם נגד הרגולציה הזו בבית משפט מחוזי או בבג"ץ. סיכויים נמוכים מאוד עד אפסיים להצלחה מול "הקליקה".
ב. לא לעשות מאומה נגד הרגולציה ולהמשיך בשימור התשתיות הקיימות שלה (עם שיפורים הדרגתיים) ולשמר את היקף לקוחותיה ככל הניתן, ולהמתין בסבלנות ובשקט, שיגיע שר תקשורת חדש,
שיבטל את כל הכאוס הרגולטורי הזה.
בשלב זה, משרד התקשורת עצמו לא מאמין, שהוט תפרוס סיבים לבתים, או תשדרג את הרשת שלה ל-Docsis 3.1 (למעשה צריך לשדרג כבר ל-
Docsis 4.0 כי הטכנולוגיה התקדמה, וגם יש צורך לעבור לווירטואליזציה של הרשת -
כמפורט כאן). לכן, משרד התקשורת לא קבע שום מחירון ושום הנחיות לגבי פריסת הסיבים להוט וגם הוריד ממנה את הצורך "בפריסה אוניברסלית" לסיבים (
טעון עדיין אישור חקיקה בכנסת). הכל נעשה ללא כל שימועים ודיונים בוועדה הציבורית המתאימה לנושא הפריסה האוניברסלית של הוט.
ג. לחפש משקיע פראייר, שירכוש את קבוצת הוט, לנוכח המצב הרגולטורי הכיאוטי הזה. התכנית הקודמת למיזוג הוט עם פרטנר ירדה מסדר היום, אחרי אישור רכישת גולן טלקום ע"י סלקום. אני מניח, שכל רוכש אפשרי של הוט,
יעדיף לרכוש את הוט מכונס הנכסים, אחרי פשיטת רגל...
האם התכנית הזו של יועז הנדל תתגשם?
כרגע, בגלל העיוורון המוחלט של רוה"מ ושר האוצר - נראה שכן.
האם השר
יועז הנדל מקבל ויקבל "איתרוג" דומה ל
משה כחלון מ"הקליקה", לכל מה שהוא עושה וייעשה? כרגע נראה
שכן, מפני שהוא משתמש "בקליקה", שמעוניינת לקדם את האינטרסים של קבוצת סלקום \ IBC וזה
תואם כרגע את המטרות הפוליטיות האישיות שלו -
באופן מלא.
שר התקשורת,
יועז הנדל, והמנכ"לית,
לירן אבישר בן-חורין, כנראה בטוחים, שכולם מטומטמים ושהם יכולים לעבוד על כל עם ישראל, בסיסמאות ובספינים שקריים, וזה
יצליח. יכול להיות שהם צודקים, כך זה נראה כרגע.
אולם, בטווח הארוך הניתוחים שלי לא יהיו מטעים או מוטעים. הכל מתועד ואפשר לבדוק לאחור בכל 23 שנות הכתיבה שלי בעולם רגולציית התקשורת, כמה פעמים טעיתי (קרוב לאפס טעויות. אין שום אנליסט בעולם הייטק והתקשורת המוכר לי בעולם, עם אחוז טעויות כל כך נמוך בתחזיותיו וניתוחיו).
שורה תחתונה:
למיטב הערכתי, כבר בעוד שנה-שנתיים נשמע דרישה ליצור
רגולציה חדשה, כי ברור, שהתכנית הזו של
יועז הנדל ל-10 שנים של פריסת סיבים לכל בית בישראל,
תיכשל ודי מהר.
אולם, בדרך הוא ייעשה הרבה "רעש וצלצולים", יפרוס סיבים בחלק קטן מהבתים (אפרט זאת בכתבה הבאה) ויזכה להקים מפלגה עם לא מעט חברים, על הבסיס הזה.
יודגש, שזו תכנית, שנולדה כל כולה עבור הקיום הכלכלי והחיזוק של קבוצת סלקום לעשור הקרוב, תכנית, שבנתה "הקליקה", ממש אותה "קליקה", כהמשך ישיר ל"תיק בזק", שהפך ל"תיק 4000". השר יועז הנדל, כמו קודמו משה כחלון (שאימץ תכנית של השר שקדם לו, אריאל אטיאס), החליט לנצל את זה, לטובת המפלגה החדשה, שהוא הקים.
זו לא תכנית פריסת סיבים לעם ישראל. ממש לא.
עצוב, מרגיז ומקומם.
טוב זה לא יכול להיגמר.
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליו, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).
בפרקי הסדרה הבאים, "ארים את המסך",
איך בדיוק מגייסים ויגוייסו חברים למפלגת "דרך ארץ", דרך הרפורמה של הסיבים האופטיים לבתים והיכן בדיוק ייפרסו הסיבים הללו, שיביאו חברים למפלגה הזו. למי שלא מכיר, "דרך ארץ" זו המפלגה, שהשר
יועז הנדל עומד בראשה ושהוקמה על ידו ביחד עם חה"כ
צבי האוזר, והמפלגה הזו נוסדה רשמית ב-
22.6.20.
נספח א'
ניתוח מספרי למה יש צורך בהעלאת מחירים בתכנית הפריסה לבתים - FTTH החדשה של השר יועז הנדל והמנכ"לית לירן אבישר בן-חורין:
הניתוח המספרי מוצג בטבלה הבאה:
הסברים לטבלה:
- המחיר של פרטנר נראה זול יותר מזה של סלקום, בגלל שפרטנר לא מחשיבה במחיר שלה ללקוח הסופי את עלות הנתב. אם מוסיפים למחירון של פרטנר את עלות הנתב, ההבדלים בין סלקום לפרטנר הם אפסיים.
- לקחתי בטבלה 30 ש"ח (כולל מע"מ) לחודש כהוצאות + רווח מינימלי סביר, לחברה, שתרכב על תשתית הסיבים של בזק (סלקום, או IBC, או פרטנר - אם תחליף טכנולוגיה, או תשקיע בהמרות טכנולוגיות). כל קורא יכול להכניס כל מספר אחר לטבלה הזו כאן, שכן מדובר בהוצאות, שלא ידועות כרגע ובכלל זה: 1) חיבור ממרכז הרשת הכלל ארצית של בזק עד הארון השכונתי ומשם עד לכניסה לבניין, 2) חיבור משותף על הסיב מהכניסה לבניין ועד לתוך כל דירה בבנין, 3) עלות ההתקנה הראשונית של הנתב וחיבור חדרים נוספים בבית, 4) עלות ביטוח, חלפים, תחזוקה ותיקונים של הרשת המשותפת בתוך הבניין, 5) עלות "הרכשת לקוח" הכוללת, בין היתר: שיווק ומכירות. 6) עלויות ציוד ותחזוקת כל הרשת של הספק, לרבות חיבורים ל-IIX ולעולם, 7) עלויות תמיכה ושירות לקוחות, 8) עלויות הנהלה וכלליות, 9) תקורות נוספות, שיש לכל חברת תקשורת, כולל עלויות מימון.
- את מחיר ה-ISP שמתי כאן בטבלה 15 ש"ח לחודש. זה מחיר מאוד נמוך, אבל לקחתי בחשבון, ש-ISP, שאינו בעל תשתית סיבים, ירצה בין 20 ל-30 ש"ח לחודש. אולם, סלקום (וגם פרטנר) יכולות לבצע סבסוד צולב, בכאוס הקיים בשוק, כי הן ISP בעצמן, לכן נתתי מחיר של 15 ש"ח לחודש. גם הוט מבצעת סבסוד צולב ולכן הוט-נט מבקשת 15 ש"ח על חיבור אינטרנט עד (וכולל) 500 מגה, על תשתית הוט. כל אחד יכול לשים כאן מספר אחר למחיר ה-ISP, כי זה נתון, שעדיין לא ידוע (ויש גם תכנית לבטל את ההפרדה בין ספקי תשתית ל-ISP, מה שישבש עוד יותר את החישוב). בכל מקרה, שמתי מחיר נמוך, בכוונה, כדי לא להחמיר את עליית המחירים העתידית, שנובעת מהטבלה הזו.
- מכאן, שהמחיר הסופי היוצא מהטבלה הזו, יקר בכ-30 ש"ח לחודש, מול המחירון הקיים של IBC. היות ויש עיקרון רגולטורי של "מחיר ארצי אחיד ל-FTTH", חברת IBC תעלה את המחיר שלה בכ-30 ש"ח ואז סלקום תתיישר עמה וכך גם פרטנר. בזק (בגלל עיקרון "צמצום מרווחים") תצטרך להתיישר למחיר הזה. כלומר: התכנית הזו מובילה להתייקרות ממוצעת של כ-30 ש"ח לחודש לפחות לצרכנים, שיתחברו בחיבורי סיבים לבתים, לעומת רמת המחירים שיש כיום.