חזרתו של השר משה כחלון לזירת הסלולר (ובעקבותיו שכנוע רוה"מ להתנגד לעסקת מכירת גולן טלקום לסלקום), מעלה שוב את השאלה: מה קרה ב"מהפכת הסלולר של כחלון"? התשובה הנכונה היחידה: הוצאות הסלולר למשפחות בישראל - עלו (ולא ירדו).
מאת:
אבי וייס, 25.11.15, 09:30
ניתוח וחשיפה: במרץ 2013
הבאנו כאן מאמר של
מוני קמחי, שהשתלב יפה בסדרת החשיפות שלי על הבלוף ששמו "מהפכת הסלולר של
משה כחלון". המאמר ניתח בפשטות את המספרים המטעים, שיצאו מאגף הכלכלה של משרד התקשורת (ובסופו של דבר, המספרים הללו התגלגלו ושימשו כבסיס לתעמולת הבחירות של
משה כחלון. התעמולה השקרית שלו הייתה יותר חזקה מהיכולת שלנו להשפיע על הקוראים).
לפי הניתוח של המספרים דאז, ה-ARPU (הוצאה ממוצעת למנוי לחודש)
לפני "המהפכה הסלולרית",
רק על שירותי סלולר (ללא ההוצאה על מכשירים, ביטוח וכיו"ב), הייתה סביב ה-50 עד 70 ש"ח לחודש (היו אז, כמו היום, הבדלים בין 3 חברות הסלולר הגדולות), וזה בדיוק המצב
אחרי "המהפכה הסלולרית". אגב, אלו כמעט המספרים
גם היום.
איך הטעו את הציבור והעיתונות? די פשוט: לפני "המהפכה הסלולרית" עלויות מכשירי הסלולר, הביטוח, האביזרים, התמיכה, השירות ושירותי ערך מוסף, כולם נכנסו לאותו חשבון סלולרי. תהליכי "ניתוק הזיקה", "ניידות המספרים" ותהליכים נוספים, למשל בתחום ייבוא המכשירים הסלולריים, שהחלו עוד
לפני "מהפכת הסלולר",
הפרידו לגמרי את ההוצאות הללו.
התוצאה: הכנסות חברות הסלולר (מה שמודדים במשרד התקשורת)
ירדו בתלילות. אולם, אני לא מכיר שום מחקר או נתון מבוסס, שבדק את
הוצאות הסלולר למשפחה ממוצעת בישראל, לפני ואחרי "מהפכת הסלולר". את זה היה צריך להציג לציבור, לא רק את ירידת ההכנסות של חברות הסלולר הוותיקות.
אם אנשים קונים בחנות
Chinabuy (רק לשם הדוגמה...) מכשיר סלולר מתקדם בסין ב-2,500 ש"ח (כולל כיסוי מסך ונרתיק), ברור שחברת הסלולר הישראלית לא רואה כעת את ההכנסה הזו מהלקוח וגם משרד התקשורת הישראלי לא רואה את ההכנסה הזו בשוק הסלולר. אבל,
הלקוח כן מוציא את הכסף הזה מכיסו על סלולר, רק שכעת הכסף לא הולך לחברת הסלולר, הכסף עובר ישר לספק הציוד בסין.
גם צריך להיות די ברור, שאם ב-5 השנים האחרונות כמות קווי הסלולר בישראל עלתה מכ-9 מיליון קווים לכ-10.5 מיליון קווים, מעבר לשיעור הגידול באוכלוסיה, אזי יש
יותר לקוחות סלולר בכל משפחה בממוצע.
גם אם כל לקוח משלם בממוצע פחות על הקו האישי שלו, יש כעת יותר לקוחות בכל משפחה ממוצעת, מה שדי מנטרל את הירידה הזו בהוצאות של קו בודד. כ"כ, אם בעבר היו הלקוחות בשוק הסלולר מחליפים מכשיר סלולר כל שנתיים וכעת מחליפים מכשיר כמעט כל שנה, זו
הוצאה לסלולר שגדלה, ולא קטנה.
היות ואין שום מקור של מידע עצמאי ואמין על
הוצאות המשפחה לסלולר לפני ואחרי "מהפכת הסלולר", הלכתי למקור המידע היחיד האמין שזמין עבורי, והוא נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בפרק : "
רמת החיים: הוצאות והכנסות".
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא בנויים בצורה שניתן לבודד מתוכם רק את הוצאות המשפחה לסלולר. לכן, אני מציג כאן את כלל ההוצאות הממוצעות למשפחה על
תקשורת.
הנתונים הללו מצויים בשני סעיפים מרכזיים שמוצגים בטבלה כאן מתחת. הנתונים הללו
לא כוללים נתונים אחרים בתחום הוצאות התקשורת, שמבוזרים במקומות אחרים לגמרי בטבלאות, למשל: עלויות מנוי לטלוויזיה רב-ערוצית, רכישת טלויזיות, אגרת טלוויזיה ואגרת רדיו ברכב, מכשירי בידור סביב הטלוויזיה, תיקון ותחזוקת מכשירי בידור סביב הטלוויזה, ועוד. לא הכללתי סעיפים אלו בטבלה כאן, בגלל שנתונים אלו לא יעלו ולא יורידו לדיון שיש כאן, וגם לא היו תנודות משמעותיות בהוצאות בתחומים הללו, בשנים האחרונות. בכל מקרה, אלו סעיפים, שנוגעים לדיון בתחום אחר לגמרי והוא: עלויות שירותי הטלוויזיה הממוצעות למשפחה בישראל. נושא שראוי לדיון נפרד.
והנה הנתונים שליקטתי עבורכם מדוחות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
עלויות שירותי התקשורת הממוצעים למשפחה לחודש (על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה):
הפריט בהוצאות המשפחה |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
שירותי דואר, טלפון ותקשורת |
495.5 |
562.4 |
553 |
509 |
460 |
מחשב, אינטרנט ומוצריהם |
110.3 |
61.7 |
53.7 |
46 |
52 |
סה"כ הוצאה ממוצעת בש"ח לחודש על תקשורת |
605.8 |
624.1 |
606.7 |
555 |
512 |
כדי לחשב
רק את הוצאות הסלולר, יש צורך לחלץ נתונים שכרגע לא קל לבצע בטבלאות הקיימות (אני לא מכיר מחקר עצמאי שעשה זאת). למשל: חלק ממוצרי האינטרנט כוללים אביזרים שמשמשים את הסלולר. בנוסף, משתמשי הסלולר בישראל משתמשים (באחוז שלא ידוע לי) בפס הרחב של ה-WiFi שיש בביתם. כך, שחלק מההוצאה על פס רחב קווי לאינטרנט, אמורה להיות משויכת לרשימת ההוצאות על הסלולר.
למי שהספיק לשכוח, "מהפכת הסלולר" כללה שני שלבים שהיו די סמוכים זה לזה: בסוף 2011 נכנס לשוק הסלולר
רמי לוי תקשורת כ-MVNO, ובמאי 2012 נכנס לשוק
מיכאל גולן - גולן טלקום (במקביל להוט-מובייל, שהייתה קודם לכן - מירס).
כך או כך, אפשר לראות שמהשיא של ההוצאות ב-
2010, של 624.1 ש"ח בממוצע למשפחה על תקשורת לחודש, הגענו ל-512 ש"ח בממוצע ב-
2013. ירידה של כ-18% בהוצאות התקשורת הממוצעות למשפחה בישראל, לפני ואחרי "המהפכה הסלולרית".
בהחלט
ירידה נאה, אבל
לא דרמטית. זה
לא מה שהוצג לציבור ע"י
משה כחלון. המועמד לכנסת -
משה כחלון הציג את נתוני משרד התקשורת שאמרו כך [ציטוט]: "
הרפורמה הביאה לחיסכון של 1,900 שקל בשנה לבית-אב שמחזיק ב-3 מכשירי סלולר". לא להאמין איך ניתן לעוות נתונים בצורה כזו חסרת אחריות וחסרת בושה. מחלקת המחקר של הלמ"ס מחפשת עד היום את החיסכון של ה-
1,900 ש"ח לשנה למשפחה, כמו שהכריז
משה כחלון... אין לזה
שום זכר בממצאים הנוגעים לסל ההוצאות של תושבי ישראל.
אולם, חלק, או רוב
הירידה הלא דרמטית הזו, בהוצאות התקשורת כמופיע בטבלה שהצגתי כאן, עד 2013 (כולל),
בכלל לא שייכת לסלולר. רוב הירידה בהוצאות היא
משינוי הרגלי השימוש של תושבי ישראל בדואר ישראל. הדוחות הכספיים של דואר ישראל בעשור האחרון מצביעים על המהפך הזה, של מעבר משליחת דואר בנייר לשליחת דואר אלקטרוני ומסרים מיידיים. זה שדואר ישראל לא הסתגל למהפכה הדיגיטלית הזו, זה דיון מאוד מעניין, אבל
לא שייך כרגע לנושא הנדון כאן (שעוסק בהוצאות
הסלולר הממוצעות למשפחה בישראל).
הדבר הכי ברור מנתוני הלמ"ס:
אין שום קשר ברור וחד-ערכי (או בכלל) בין ירידת ההכנסות של חברות הסלולר והיקף הוצאות הממוצעת למשפחה על שירותי הסלולר. במציאות: הוצאות הסלולר למשפחה כמעט ולא ירדו בשנים האחרונות. מה שהשתנה זה
התפלגות ההוצאה (הרבה פחות לחברות הסלולר, הרבה יותר לספקים עצמאיים וסוחרים של ציוד סלולרי, בישראל, מחו"ל ובחו"ל).
אני מניח שיהיו קוראים שיקפצו כאן ויגידו: בטח הירידה התלולה של ההוצאות למשפחה על שירותי הסלולר והתקשורת, כמו ש
כחלון הצהיר על כך,
תופיע בדו"ח על
2014, אם הירידה עד כה בהוצאות התקשורת, מקורה (בין היתר וכנראה בעיקר) בירידה בצריכת שירותי הדואר.
ד"וח 2014 מפורט
עדיין אין (מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).
אולם, מדוחו"ת חלקיים לא מעובדים מסתמן, שבסך הכל
הייתה עוד ירידה של 0.2% בסך הכל, בהוצאות התקשורת הממוצעות למשפחה ב-2014 מול 2013. דהיינו:
גם נתוני 2014 לא מעלים ולא מורידים לעניין שנדון כאן. אין כמעט ירידה בהוצאות הממוצעות על התקשורת הסלולרית למשפחה, בשנים האחרונות (בנטרול הירידה התלולה בשימוש בשירותי דואר ישראל).
יתרה מכך. להערכתי, ב-
2015 נראה (זה טרם ברור)
אולי עלייה בהוצאות ההמוצעות על סלולר למשפחה בישראל. זה מגיע מהמקום של רכישת מכשירי סלולר בטירוף. על פי נתוני IDC, שנת 2015 היא שנת שיא במכירת סמארטפונים בישראל. נגיע לכ-
3.2 מיליון סמארטפונים חדשים שנרכשו ע"י אזרחי ישראל ב-
2015. כ-31% מהם מכשירים תוצרת אפל, ממש
לא זולים. גם אלו של סמסונג (כ-31%) ו-LG (כ-22%), ממש
לא זולים. מעבר לזה, יש הוצאות על אביזרים לסמארטפונים הללו, ביטוח, תחזוקה ותיקונים (למי שנזקק). זה בהחלט יפה שאזרחים קונים סמארטפונים בטירוף, כל עוד יש לזה תשתיות סלולר תומכות. בלי זה, זה רק מוצר אופנתי חסרי תועלת ובזבוז כסף.
בזה עוד לא סיימנו את הדיון אודות
ההוצאות הממוצעות על הסלולר למשפחה בישראל.
הנזקים של "מהפכת הסלולר":
דווקא בתחום הנזקים ש"מהפכת הסלולר" יצרה למשק הישראלי, יש מחקרים ועבודות רבות.
לא את כל הנזקים ניתן לכמת בכסף. למשל: את אי הורדת המע"מ והמיסים הישירים, בגלל הצורך לאזן את הירידה במיסים, עקב נפילת הכנסות תלולה בחברות הסלולר (יצרני הסמארטפונים והאביזרים למינם
בסין לא משלמים מיסים לממשלת ישראל...), פגיעה בחסכונות ובפנסיות של אזרחי ישראל (בעיקר בגלל נפילת בעלי חברות הסלולר, שאת רכישת חברות הסלולר מימנו בהלוואות ובאג"ח שמקורם בחסכונות והפנסיות הצבורות של תושבי ישראל), הפגיעה בעובדי חברות הסלולר שפוטרו ולא מצאו עבודה מתאימה, הגדלת הפער החברתי ואי השיוויון במדינה ועוד. את כל הנזקים הללו קשה לכמת.
אולם, את מה
שאפשר לכמת בכסף ריכזתי במאמר מקיף
שפורסם כאן ביוני 2013, ועודכן פעם אחת ביולי 2014. סך הנזקים שנגרמו למשק הישראלי ב"מהפכת הסלולר" מגיעים במצטבר ב- 5 שנים (2012 עד 2016 כולל), לסכום המדהים של
כ-63 מיליארד ש"ח. דהיינו: מדובר בהוצאה ממוצעת של
כ-444 ש"ח לחודש למשפחה בישראל (יש בישראל 2.363 מיליון משפחות).
כלומר, לא רק שבממוצע שום משפחה בישראל לא חוותה ירידה ממשית משמעותית בהוצאות הסלולר שלה ב"מהפכת הסלולר",
היא הפסידה ומפסידה מעל ל-400 ש"ח לחודש, רק בגלל המהפכה הזו.
בזמנו כתבתי עשרות מאמרים איך ניתן להוריד את הוצאות הסלולר,
בלי לגרום נזק לתשתיות הסלולר בישראל ובלי
לפגוע בכלכלת המדינה. עשו את זה כמעט בכל העולם. אבל, את
משה כחלון זה בכלל לא עניין. הוא אמן בלהטוטי לשון ו
בתרגילים ותחמונים,
עד היום.
לכן, גם אנשי מקצוע רציניים החלו לפתע לשאול: "
איך תוך פחות מ-5 שנים מגיעים למשוואה: 3.5+2=3 ובקרוב =2?"
ו
זה לא הכל.
הנזקים של כ-63 מיליארד ש"ח לתושבי ישראל בגלל "מהפכת הסלולר", כוללים את מה שקרה בשוק התקשורת הישראלי
עד 2014 (כולל), בנזקים שיימשכו לפחות עד 2016. אולם, זה
לא כולל את
הנזקים החדשים של "מהפכת הסלולר", שאין בידי מספרים מדויקים כדי להעריך כעת את היקפם, כי אנו ממש נמצאים
בתוך התהליכים הללו.
הנזקים החדשים של "מהפכה הסלולר" כוללים:
א.
פירוק של 721 אנטנות עד ספטמבר 2015.
ב. פירוק של עוד כאלף אנטנות בחודשים הקרובים, תהליך
שאנו רק בתחילתו.
ג. ירידה בפריון העבודה במשק, בגלל ירידת איכות ושרידות רשתות הסלולר. דוגמה בולטת: נפילה של כ-10 ימים של מאות אנטנות סלולר באזור המרכז, בגלל ענן גשם אחד, בסוף החודש שעבר.
ד. עלייה בתחלואה מסרטן, כתוצאה מהעלייה התלולה של הקרינה הסלולרית (פחות אנטנות = יותר קרינה סלולרית). אלו נזקים אפשריים ארוכי טווח, שקשה כרגע לאמוד את היקפם הכספי.
ה. הצורך להשלים את הפער הטכנולוגי שנוצר בעולם הסלולר, ביננו לבין העולם הרחב.
הידרדרנו למקום 58 בהשוואה עולמית (במחקר של ITU) בתחום הסלולר, אחרי רוב מדינות ערב, כולל "מדינות שסועות" דוגמת לבנון ולוב. אם התוכניות העתידיות, שמונחות על השולחן תאושרנה, בנוגע לשת"פ אנטנות בין פלאפון לסלקום, נרד ל-2 תשתיות סלולר פיזיות בישראל. פשוט כשלון מדהים, מזעזע ומבהיל בהיקפו, שרשום בעיקר על שמו של משה כחלון.
כדי לתקן את המצב הזה (כמו שראש הממשלה
הנחה), כדי שנחזור ונגיע לחמישיה הראשונה בעולם הסלולר (כמו שהיינו בעשור הקודם), יש צורך
בהשקעות עתק, שברור שלא תגענה מהמאדים, או ממענק כספי שנקבל מממשלת ארה"ב. זה יגיע: או מהעלאות מחירים לצרכנים, או ממיסים (בדומה לשפיכת הכסף הממשלתי בהיקף ישיר של 150 מיליון ש"ח על Unlimited). בשני המקרים, מדובר
בעלייה צפויה בהוצאות המשפחה הממוצעת בישראל על הסלולר.
שורה תחתונה: "מהפכת הסלולר" היא אחד
מהתרגילים השיקריים הכי גדולים בהיקפם והמדהימים שנעשו אי פעם בישראל. כמעט כל תושבי ישראל
מאמינים שקרה דבר הפוך לגמרי, ממה שיש בנתונים הברורים כשמש שהוצגו כאן, מנתונים שגלויים לכל. זה הכוח של תעמולת בלוף שנתמכת ע"י רוב כלי התקשורת, בחוסר הבנה בסיסי. לא רק שהוצאות הסלולר
הממוצעות למשפחה בישראל
לא ירדו, כל משפחה בישראל
הפסידה ומפסידה מאות שקלים לחודש (בהוצאות ישירות ועקיפות, למשל דרך המיסים והפנסיה),
רק בגלל המהפכה הזו.
יתרה מכך:
רק בגלל המהפכה הזו והצורך לתקן את נזקיה הישנים והחדשים, יהיה צורך בהשקעות עתק של מיליארדי ש"ח, שתיפולנה (איך לא) על התקציב הממוצע של הוצאות התקשורת של תושבי ישראל, בשנים הבאות. הכל תודות ל
משה כחלון, שכעת רוצה
להמשיך להרוס את
שוק הסלולר. פשוט מדהים.
אפילוג.
אני מביא לכאן קטע קטן מהמאמר
שכתבתי ב-2013, לא נגעתי בשום מילה, והקטע הזה מתגשם היום בצורה מלאה:
"מהפכת הסלולר" נולדה למרות
משה כחלון, ולא בגלל
משה כחלון. היא נולדה כי שני בעלי הון וחברות תקשורת מצרפת החליטו לעלות לארץ מסיבות שדי ברורות לכל מי שרואה מה קורה בצרפת. זו המציאות. ל
משה כחלון (שעשה הכל הפוך למעשי קודמו בתפקיד, השר
אריאל אטיאס). לא היה כל קשר לתהליכים הללו, הוא רק
ניכס אותם לעצמו בדיעבד. תעלול יח"צני מהסוג הירוד ביותר של פוליטיקאי מצוי, כדי להסתיר את הכשלון הטוטאלי שלו בניהול מכרז התדרים, שבעקבות הטעויות שנעשו על ידו, נכנסו לשוק התקשורת המקומי בעלי ההון הללו מצרפת והעתיקו את המאבק בינהם - מצרפת לישראל. אגב, זה מאבק שבנוי כולו
על בועה ואשלייה שתתנפץ. "
זה בדיוק מה שקרה.
עדכון 26.11.15: הערב בתכנית "
עובדה" (ערוץ 2) של
אילנה דיין נחשפו חלק מהתחמונים הפסולים של השר
משה כחלון בהקשר לטיפול שלו בהוט (בו עבדה ועובדת אחותו, בתפקיד בכיר). למרות שלא קיבלתי קרדיט בכתבה של
אילנה דיין, החשיפות הללו שפורסמו ב"עובדה", הם רק קצה קצהו של הקרחון של מה שאני
חשפתי ופרסמתי בזמנו, בסדרת כתבות ארוכה בעניין הכאוס ששמו
כחלון ומשרד התקשורת, סדרה שהסתיימה
כאן, ובכתבות רבות נוספות שפרסמתי לאורך הקדנציה של השר
כחלון. כל הכבוד לערוץ 2 (לתחקירנים ול
אילנה דיין) שלא נבהלו מהכחשות השר ומהחיפוי והגיבוי שהוא קיבל מהכיוון של "קליקת הפרקליטים" (שגם
שיקרה במצח נחושה לבית המשפט העליון - בעינינו).