בלעדי: חשיפה: מטבעות הקריפטו של קוקה-קולה, eBay ודיסני
מאת:
נילי לרנר, 25.10.14, 18:30
הפתעה בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים: מדוע החלטתי לייצר מטבעות של מותגים גדולים ומוכרים ומה אני מנסה להשיג איתם בטרם המותגים הגדולים הללו יתעוררו משנת החורף שלהם?
האמירה:"כי הם הענקים שעל כתפיהם אנחנו צריכים לעמוד", מתמצתת את התשובה ברוח המטפורמה הידועה, שצוטטה ע"י
ניוטון ואשר מופיעה בשוליו של המטבע הבריטי בן 2 לירות סטרלינג, שמעוצב כסמל להתקדמות הטכנולוגית.
לפני כחודש הכרזתי בפרום של
הביטקוין-טוק על
פרויקט נילי-קוינס, שבמסגרתו נוצרו מספר מטבעות, כאשר כל מטבע מיצג את אחת הישויות הכלכליות המוכרות והחזקות בכלכלה העולמית הנוכחית ועושה שימוש בלוגו המייצג של החברה.
המטבע הראשון,
שעלה לאוויר ב-
6.10.14, נקרא
קוקה-קולה-קוין. המטבע השני,
דיסני-קוין,
עלה ב-20.10.14 והמטבע השלישי של איביי ה-
eBay-קוין גם כן כבר הוכרז בשירשור של האלטים. מטבעות נוספים בדרך... (
עדכון 26.10.14, 16:44: עלה המטבע
Apple Coin).
כל המטבעות הונפקו
בארנק של
קאונטרפרטי על גבי הפרוטוקול בגישת
Bitcoin 2.0. המטבעות, שהם מטבעות קריפטו סחירים לכל דבר, מוכרזים כמטבעות אמנות, כאשר כל מותג מיצג מודל מוניטרי, שבונה את הערך של המטבע עפ"יי סוג העסק. אלא שבמקום שהמוצר של החברה יעמוד מול הערך של המטבע, מוצרי אמנות
שלי, שמדמים את המותג אך אינם העתקים שלו, מיצגים את הממשות שבמודל המוניטרי, שהם המוצר של החברה.
הבחירה האמנותית להשתמש במותגים המוכרים אולי גורמת לרבים לחשוב, שהצעד נעשה על מנת לקצור רווחים מהירים מהמותגים הללו על ידי. אולם, למעשה, זו בחירה קונספטואלית מדוקדקת, שמאפשרת ייצוג מלא והולם לקונספט של
כלכלה חופשית הבנויה על ביזור מקסימלי החל מהמטבע עצמו וכלה בזכויות יוצרים.
כמו כן, הבחירה בחברות הדגל הללו, שמקועקעות בזיכרון הקולקטיבי כ"תבניות תרבות", מאפשרת קיצור דרך בהגדרת נקודת יצירת הערך. שכן, מהות העסק עליו נבנה המודל היא ידועה ומוכרת לכל.
אולם, יש גם עוד סיבה אחת, חשובה לא פחות, שהביאה אותי להנפיק את המטבעות של ה"ענקים" הללו:
לאחר שנים רבות של התעמקות במודלים כלכליים-חברתיים ואחרי כשנתיים של מעורבות בתנועה לשינוי מוניטרי וניסיונות לבניית מטבע קהילתי וכמובן מעורבות פעילה בקהילת הביטקוין הישראלית והעולמית בשנה החולפת, הגעתי למסקנה, שהפתרון לבעיות המבניות של הכלכלה הקיימת מושתת על
ריבוי מטבעות עצמאיים ותחרות בין מנפיקי המטבעות על הענקת שירותי אשראי לציבור הרחב.
הפיתוח המדהים של פרוטוקול הביטקוין נותן את התשתית האולטימטיבית. אך המטבע לכשעצמו, גם אם יזכה להכרה מלאה, לא יכול לבנות את הגשר לשינוי הנדרש במנגנון יצירת וחלוקת ההון.
להערכתי, על מנת להצליח להסיר את האיום של "כלכלת קרטל" ושל הבנקים המרכזיים יש הכרח בכוחות השוק החזקים ביותר ובכניסתם בהקדם של השחקנים החזקים ביותר בשוק הזה.
המטבעות שלי הם הפיתיון, שגם הדגים השמנים והממש לא רעבים, לא יוכלו להתעלם ממנו ויאלצו לשלוח את הכרישים לטפל בו. אלא שתוך כדי כך הם יבינו, שאם הם לא יבלעו את הדגיג הקריפטוגרפי הזה, הוא יבלע אותם בסוף.
הבחירה לעשות דווקא את המטבעות הללו, לא רק שאינה בונה על רווח מהיר, היא בעצם
מסכנת אותי כיוצרת של המטבע.
כמו כן, הבחירה הזו, למרות שנראית לעין כמעשה "העתק והדבק", למעשה ממסכת מאחורי הלוגיים, עולם שלם ומוקפד של יצירה, שבונה את עצמה על כתפי ענקים בעולם האמנות - אמני הפופ ארט ואמני הניכוס.
מצד אחד, המטבעות הללו בהגדרתם כעבודת אמנות, מציבים אתגרים לא פשוטים בפני החוקים, שנועדו להגן על התאגידים ולשמר את כוחם וכן אל מול חוקי זכויות היוצרים. אך מצד שני, בשל העדר חוקי מטבע להסדרת שוק חופשי של מטבעות, חוקים שיקשרו בין ייצוג מוניטרי ובין הישויות המיוצגות, המטבעות שלי, בכל שם או תיוג, יכולים להתקיים כייצוגים סחירים ממשיים לכל דבר.
כמו כן, הבחירה לעבוד עם הביטקוין דרך הארנק של חברת
קאונטרפרטי ובגישת ה-
Bitcoin 2.0 נעשתה בכובד ראש, מתוך מחשבה על יכולות ההתקפה של חברות הענק הללו, אל מול האפשרות של המערכת המבוזרת להדוף את ההתקפות הללו.
ואכן, הצורך בשימוש בזירת החלפה
P2P מסרבלת ביותר את תהליך הקניה, אך מאפשרת למטבעות להתקיים ולקיים יחסי המרה עם כל מי שמעונין בהם, ללא תלות בקבלת המטבע לזירות מרכזיות, שנתונות לאיומים ממסדיים של צווים משפטיים.
דבר אחרון: לגבי ההיענות הנמוכה לקניית המטבעות, הסרבול של אופן הקניה (תכלס זה לוקח כשעתיים לפחות, למי שצריך לפתוח ארנק ולהכניס לתוכו ביטקוין ולבצע את ההמרה), והשילוב עם הקונספט המורכב של המטבע, בנוסף לעובדה, שאני עובדת לבד, (כמובן חוץ מההתגייסות של מיקי ומיני ליצג את המטבע של דיסני...) וההיסטוריה הבעייתית של מטבעות האלטים, יוצרת חשדנות רבה ביותר.
אז כמו שאמר חבר יקר מקהילת הביטקוין:
סטושי כרה במשך שנה עד שמישהו שם לב. אמנם מה שאני עושה הרבה פחות מהפכני ממה שעשה
סטושי, ובטח שהרבה פחות מחוכם. לכן, אני מניחה, שתוך חודשיים שלושה נראה תוצאות. אם לא, אז אולי זו לא הדרך המתאימה להפיץ את האור...
כעבודת אמנות מאידך, יהיה לזה קיום לנצח… (אם וירטואלי אכן נכנס תחת הגדרת הנצח של "נצח ישראל לא ישקר"), ומה שיותר חשוב, כל מי שיקנה מטבע יקבל את התמורה האמנותית, שעליה אני כיוצרת מתחייבת.
דבר זה לכשעצמו הוא הרבה יותר ממה שרוב מטבעות הקריפטו יכולים להתחייב עליו. לגבי החזקת המטבע כהשקעה, שערכה יעלה, אין לי שום כוונה או מטרה לשכנע איש. להערכתי, בסופו של יום, "יש מצב", שלחברות הדגל הללו יהיה שווה לרכוש את המטבעות של האמנות ולהוריד אותם מהאוויר, כמטבעות הנושאים את שם ולוגו החברה.
-----------------------------------------------------
הכותבת
נילי לרנר, יוצרת מטבעות ה
ניליקוינס, היא ציירת ואמנית קונספטואלית, שמאז 2008 עוסקת בנושאים הקשורים במהות הכסף ובמדיה חברתית. פרויקט האמנות הגדול, שקדם לפרויקט הנוכחי, התמקד ונעשה כולו ברשת החברתית טוויטר תחת השם @
whatar.
נילי מתגוררת בארץ ובניו-יורק ועבדה במשך שנים רבות כציירת תפאורות. בראשית הקרירה המקצועית שלה היא עבדה בין היתר בדיסני בציור התפאורות למתחמי דיסניוורלד ובעשור האחרון עבדה וניהלה צוותי ציירים בסרטים רבים ביניהם "שרלוק הולמס", "סקס והעיר הגדולה", "נח", "ספיידרמן המופלא 2", "גברים בשחור" ועוד. במהלך 2011-2013 לקחה חלק פעיל ב"מחאת האוהלים", במאבקים נגד הבנקים ובמאבקים משפטיים מול עיריית תל-אביב בנושא דרי הרחוב.